نسیم گیلان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

همکاری مشترکان برق و کاهش مصرف/ بسته‌های تشویقی ارائه می‌شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - در ایران فراوانی منابع انرژی سبب شده تا همگان با تصور فناناپذیر بودن این منابع بیش از نیاز خود مصرف کنند در حالی که امروز با توجه به هزینه‌های بالای تولید نیازمند اصلاح الگوی مصرف هستیم.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: تجربه نشان داده همواره رشد اقتصادی و توسعه صنعتی که یکی از ارکان مهم پیشرفت در عرصه‌های مختلف و رسیدن به اقتدار سیاسی و استقلال ملی است تا اندازه زیادی به استفاده درست و منطقی از منابع انرژی در هر جامعه‌ای مربوط می‌شود. منابع انرژی موجود در جوامع به عنوان یک کالای ارزشمند این امکان را به آن جامعه می‌دهد تا از این انرژی‌ها در مسیر رشد و پیشرفت و اقتدار خود استفاده کنند.
یکی از مهم‌ترین مواردی که کشورها باید برای رسیدن به رشد و توسعه در همه حوزه‌ها به آن توجه کنند استفاده بهینه و کم هزینه از این منابع انرژی است. خوشبختانه ایران اسلامی در حوزه منابع به ویژه نفت و گاز سرشار بوده و زمینه مناسبی برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی دارد اما این موضوع منوط به استفاده درست از منابع انرژی است. با توجه به اینکه برای تولید برق و ایجاد نیروگاه نیازمند بهره‌گیری از منابع نفت و گاز هستیم و این نیز هزینه بسیاری به دنبال دارد لذا با توجه به وجود محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی وجود دارد اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی مهم‌ترین برنامه‌ای است که باید در این شرایط به آن توجه و برای آن برنامه ریزی کرد که با توجه به اینکه بیشترین مصرف برق در حوزه خانگی انجام می‌شود مشترکان این بخش باید همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.
در ایران فراوانی منابع انرژی سبب شده که همگان متصور باشند که این منابع فناناپذیر بوده و به هر میزان که بخواهند حتی بیش از نیاز خود می‌توانند از آن استفاده کرده و استانداردهای لازم مصرف را زیرپا بگذارند بنابراین آنچه که امروز باید به آن توجه شود این است که در کنار رشد و توسعه در بخش‌های مختلف باید به صیانت و حفاظت از این سرمایه‌های ملی که برای دسیابی به هر کدام از آنها نیازمند هزینه‌های بالا و زمان طولانی هستیم، اقدام کنیم.
استان های مختلف کشور با توجه به شرایط خود، موقعیت های خاصی را تجربه و قواعد و اصول مشخصی را برای مصرف تعریف کرده اند.

استان قم: خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده‌ای نداشتیم
به گفته مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های شرکت توزیع برق استان قم، از ابتدای امسال با همکاری صورت گرفته بین شرکت توزیع برق استان و مشترکین کشاورزی و صنعتی برای مصرف بهینه تاکنون با مشکل جدی مواجه نشدیم و خاموشی به استان تحمیل نشده است.
سید محمد ارجمندزاده با بیان اینکه خاموشی‌های رخ داده در این ایام در استان به هیچ عنوان برنامه‌ریزی شده نبوده است، افزود: برخی از خاموشی‌های موقت و مقطعی در برخی نقاط شهر به دلیل آسیب به تجیزات، مصرف زیاد در برخی نقاط خاص و… بوده که به سرعت با حضور عوامل شرکت برق رفع شده است.
وی با اشاره به اینکه پیک مصرف برق استان تاکنون به 790 مگاوات رسیده است تصریح کرد: این رقم نسبت به میزان 773 مگاواتی سال گذشته تقریباً افزایش محسوسی نداشته است که این موضوع مرهون همکاری همه بخش‌های استان اعم از ادارات، بخش صنعت و کشاورزی و مشترکین خانگی است.
ارجمندزاده در ادامه با تأکید بر اینکه شرایط جوی و افزایش گرما می‌تواند تأثیر مستقیم بر افزایش مصرف برق و متعاقب آن خاموشی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مؤثر در سال جاری مدیریت بهینه مصرف برق در بخش صنعت و کشاورزی است، به طوری که با ایجاد طرح‌های تشویقی تلاش شده تا مصرف برق در این دو بخش در ساعات پیک کاملاً صفر یا کاهش یابد، بسیاری از واحدها نیز در این ساعات اقدام به تعطیلی یا کاهش چشمگیر مصرف برق شبکه کرده‌اند.

زنجان: ارائه 8 بسته تشویقی برای مشترکان برق در زنجان
در استان زنجان نیز علیرضا علیزاده در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر ، بابیان اینکه با توجه به شروع فصل تابستان و افزایش رو به رشد مصرف برق در کل کشور و به‌تبع آن در استان زنجان به‌ویژه در بخش سیستم‌های سرمایشی، با افزایش بی‌رویه مصرف برق در ماه‌های گرم سال در استان مواجه هستیم، افزود: آمار حاکی از رشد مصرف برق در استان زنجان طی سه ماه تابستان است.
مدیرعامل برق استان زنجان ادامه داد: به همین خاطر ضرورت مدیریت مصرف در فصل تابستان بیش‌ازپیش احساس می‌شود، نه اینکه به‌جای مدیریت مصرف به دنبال افزایش ظرفیت‌ها و تولید برق باشیم و یا اینکه اقدام به احداث نیروگاه‌های جدید کنیم، چرا که این اقدامات در هیچ جای دنیا پسندیده نیست.
علیزاده با اشاره به اینکه در استان زنجان رشد بار نزدیک به بالای 5 درصد را نسبت به پارسال شاهد هستیم، گفت: با بسته‌های تشویقی که برای همه مشترکان ابلاغ کرده‌ایم، توانسته‌ایم میزان بار را در حد مجاز نگه‌داریم و فقط در چهارم تیرماه امسال بود که به دلیل گرمای زیاد، مصرف برق در استان به خط قرمز رسید اما در سایر روزها و از آغاز طرح (15 خردادماه) میزان مصرف برق مشترکان استان از سهمیه‌ای که برای استان در نظر گرفته‌شده، فراتر نرفته است.
وی از ابلاغ هشت بسته تشویقی از سوی وزارت نیرو خبر داد و با اشاره به اینکه 2 بسته آنکه شامل بسته‌های خانگی است، پایه قیمتی دارد و شش بسته دیگر نیز بسته تشویقی است، ادامه داد: اگر خانواری نسبت به دوره مشابه سال قبل بتواند 10 درصد از میزان برقی مصرف خود را کاهش دهد، 20 درصد از مبلغ مصرفی آن کاهش‌یافته و در قبض مشترک موردنظر نیز درج خواهد شد.

قزوینی‌ها بیش از 4.5 میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند
بنا به آمار ارائه شده از سوی شرکت توزیع نیروی برق قزوین، تعداد مشترکین برق در این استان 601 هزار و 882 است که از این تعداد 6211 مشترک در بخش کشاورزی و 4 هزار و 576 مشترک در بخش صنعت است.
به گفته مدیر عامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در سال گذشته 4 میلیارد و 235 میلیون و 433 هزار و 653 کیلووات ساعت برق در استان مصرف شده که میانگین ماهانه آن 352 میلیون و 952 هزار و 804 کیلووات ساعت و مصرف روزانه 11 میلیون و 603 هزار و 937 کیلو وات ساعت در دیار مینونشان است.
سعید بهادیوند چگینی با بیان اینکه به صورت همزمان در ساعت اوج مصرف، بیش از 700 مگاوات بار مصرفی استان است، به خبرنگار مهر گفت: در استان بخش صنعت با 44 درصد بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده و پس از آن دو بخش کشاورزی و خانگی به ترتیب با 23 و20 درصد در رتبه‌های دوم و سوم هستند.
وی با ذکر اینکه استان قزوین، بر اساس شاخص‌های تعریف شده وزارت نیرو در منطقه سبز مصرف انرژی قرار دارد تصریح کرد: چنانچه مصرف کننده در بخش‌های روشنایی و سرمایشی در ساعات اوج بار صرفه جویی کند، تأثیر آن در کاهش صورتحساب ماهیانه مشترک دیده خواهد شد.
بهادیوند چگینی، با اشاره به بهترین و ساده‌ترین راهکارهای کاهش مصرف برق در روزهای تابستان گفت: کاهش مصرف در بخش سرمایشی باید در اولویت مصرف کنندگان باشد که با روش‌هایی مانند استفاده از دور پایین و کم کولرهای آبی، تنظیم دمای کولرهای گازی بین 23 تا 25 درجه سانتی گراد و سرویس و نگهداری درست وسایل سرمایشی در کنترل حجم مصرف بسیار اثرگذار است.‌

استان البرز: افزایش 6 درصدی مصرف برق
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 6 درصدی مصرف برق مواجه هستیم در حالی که طبق برنامه ریزی‌ها این رشد باید دو الی سه درصد باشد ولی این رقم به بیش از 6 درصد افزایش پیدا کرده است.
بهنام بیات با بیان این مطلب که بیشتر این مصارف مربوط به استفاده از دستگاه‌های سِرورهای «ماینر» است، گفت: این مصارف به مشترکانی که برق صنعتی، کشاورزی را به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنند، مربوط می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان البرز با تاکید بر اینکه ابلاغیه‌ای از شرکت مادر تخصصی توانیر به شرکت توزیع برق استان ابلاغ شده است، افزود: شناسایی، کشف و قطع برق این مشترکان در دستور کار است و تعدادی از این مشترکان شناسایی شده‌اند.
بیات با اشاره به اینکه 20 اکیپ دو نفره برای مراجعه به واحدهای تجاری اعزام می‌شوند، ادامه داد: این اکیپ‌ها راهکارهای عملی مدیریت مصرف را برای مشترکان تجاری توضیح می‌دهند.
مازندران: رشد پلکانی مصرف برق در این استان شمالی
شروع گرمای زودرس از خردادماه سال جاری در مازندران، وضعیت مصرف برق در این استان را صعودی و پلکانی کرده است به گونه‌ای که 21 روز از خردادماه بیش از 20 هزار مگاوات ساعت برق و انرژی به مازندرانی‌ها واگذار شده است.
پیش بینی 29 روز بحرانی در تابستان، ضرورت اعمال مدیریت مصرف برق و انرژی را در مازندران الزامی می‌سازد و این وضعیت در حالی است که کیوان فرح زاد مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در غرب استان پیک مصرف برق 700 مگاوات است که در روزهای گرم سال رشد می‌یابد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اظهار اینکه الگوی مصرف از 15 خرداد تا پایان شهریور، به میزان 400 کیلووات ساعت است و غیر از آن 300 مگاوات است گفت: اگر کسی الگوی مصرف برق را رعایت کند مشوق دریافت می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران نیز برای کاهش مصرف برق به مشترکان توصیه کرد تا مشترکان خانگی در ساعت اوج بار یعنی از 12 ظهر تا 16 عصر از لوازم پرمصرف در خانه‌ها مانند لباس شویی، ظرف شویی و چرخ گوشت استفاده نکنند گفت: همچنین در روز از نور طبیعی استفاده شود و کولرها در جایی که نصب می‌شود، سایبان داشته باشند و فیلترهای کولر نیز هرچند وقت یکبار تعویض شود.
رضا غفاری افزود: در حال حاضر شبکه پاسخگوی دو هزار و 228 مگاوات برق است و اگر از این سقف عبور کند موجب فروباری شبکه و ترانس می‌شود که ناچار به اعمال خاموشی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مشترکان همچنین می‌توانند با استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های پایانی شب یا ابتدای روز و یا روزهای تعطیل نقش مؤثری در کاهش مصرف خود و پایداری شبکه برق داشته باشند، تاکید کرد: مطمئنیم که با همکاری همه مشترکان مازندران، می‌توانیم از این روزهای گرم به خوبی عبور کنیم و در تأمین برق مشکلی نداشته باشیم.

گیلان: کاهش 750 مگاواتی مصرف برق
رئیس اداره کنترل شبکه شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در ادامه ضمن مقایسه این میزان مصرف با هفته گذشته، گفت: میزان مصرف برق در روز سه شنبه چهارم تیر ماه امسال به رغم همکاری چشمگیر صنایع و سایر مشترکان برای مدیریت مصرف برق، در زمان اوج مصرف در روز بیش از 1598 مگاوات و شب 1647 مگاوات بوده است.
محمدرضا حسن زاده با بیان اینکه مقایسه مصرف برق روز گذشته با پیک بار امسال نشان می‌دهد که مصرف برق در روز گذشته بیش از 750 مگاوات معادل 50 درصد کاهش داشته است، بیان کرد: این در حالی است که طی روزهای گرم اخیر شاهد مصرف زیاد انرژی بوده‌ایم که با عدم مدیریت مصرف در صنایع و سایر مشترکان پیش بینی شده بود که رکورد پیک بار سال گذشته که حدود 1835 مگاوات بوده است شکسته شود.
وی با بیان اینکه میزان مصرف برق در فصل گرما در سطح کشور حدود 57 هزار مگاوات است که از این میزان 21 هزار مگاوات مربوط به وسایل سرمایشی است، افزود: با تنظیم این وسیله در دمای بین 24 تا 26 درجه معادل 10 درصد مصرف برق یعنی حدود 2500 مگاوات صرفه جویی می‌شود که علاوه بر افزایش هزینه اقتصادی خانوارها به محیط زیست نیز آسیب وارد می‌کند.
حسن زاده در ادامه با تأکید بر اینکه خوشبختانه چالشی برای تولید برق در استان گیلان نداریم، یاد آور شد: مشترکان عزیز باید در زمان اوج مصرف برق یعنی در از ساعت 12 الی 17 عصر و 20 الی 24 شب در راستای مدیریت مصرف انرژی برق از وسایل پر مصرف استفاده نکنند.
در میان صحبت مسئولان همه استان‌های فوق چیزی که بیش از همه به چشم می‌خورد و از مشترکان درخواست می‌شود عدم استفاده از وسایل پر مصرف در ساعات اوج مصرف است که برای آن نیز هم در پیک روز و هم پیک شب زمان دقیق مشخص شده است. لذا همه مشترکان ایرانی برای جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی با افزایش دمای هوا و مصرف بیشتر وسایل سرمایشی توجه به این توصیه‌ها است که امیدواریم مردم ایران با توجه به فرهنگ غنی خود نسبت به سایر کشورهایی که در این زمینه به فرهنگ‌سازی رسیده اند توجه کرده تا امسال شاهد تابستانی بدون خاموشی در سراسر کشور باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/104417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان