نسیم گیلان

آخرين مطالب

فرهنگ دفاع مقدس؛ فرهنگ همکاری، همیاری و تعاون گفتگو

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- مسعود اسلامی اقدم متولد سال 1349 در شهر رشت است و سال 1365 راهی جبهه و جنگ شد و از 17 سالگی فرماندهی را تجربه کرد.

وی تحصیلات خود در رشته پزشکی را در سال 1382 به اتمام رساند و سال‌ها معاونت بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان را بر عهده داشت. اسلامی که دیروز در عرصه دفاع مقدس جهاد می‌کرد، امروز مجاهد عرصه فرهنگ و خدمات‌رسانی به مردم مناطق محروم است.

مسعود اسلامی، رزمنده دوران دفاع مقدس  با بیان اینکه در سال 1365 و در سن 16 سالگی به جبهه اعزام شدم، اظهار کرد: پدر و مادرم به خاطر سن کم من موافق حضورم در جبهه نبودند لذا بدون اجازه آنان در بسیج دانش‌آموزی مدرسه ثبت‌نام کردم، اما روز اعزام با پدر و مادرم که از کار مخفیانه من آگاه شده بودند رو به رو شدم و مانع از اعزامم شدند.

وی با اشاره به تلاش مجدد خود برای اعزام به جبهه، افزود: این بار از زمان اعزامم به کسی اطلاعی ندادم و موفق شدم سعادت حضور در کنار رزمندگان دفاع مقدس را پیدا کنم.

معاون سابق بهداشت و درمان سپاه قدس گیلان دفاع مقدس را مدرسه عشق و ایثار دانست و تصریح کرد: دفاع مقدس فقط جنگ نبود، بلکه مفهوم فداکاری، شجاعت، رشادت، همدلی، ایمان، استقامت، خداباوری و میهن‌پرستی را به معنای واقعی کلمه درک کردم.

اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس از نوجوانان رزمنده مردانی غیور و دلاور ساخت، عنوان کرد: برخی خیال می‌کنند جبهه فقط جنگیدن و دفاع کردن است، اما جبهه اوج انسانیت و دوستی و محبت بود و رزمندگان وقتی از جبهه بازمی‌گشتند معنویت شهدا و حال و هوای خط مقدم را با خودشان می‌آوردند. در واقع رزمندگان در پشت جبهه و در محله‌های خودشان نیز همچنان رزمنده بودند و کمک به مردم را سرلوحه‌شان قرار داده بودند.

وی فرهنگ شهدا و روحیه دفاع مقدس را راهگشای امروز و فردای جامعه دانست و یادآور شد:‌ برخی از رزمندگان در ایام مرخصی و زمانی که برف راه مردم را می‌بست، اقدام به بازگشایی معابر و برفروبی از سقف‌های خانواده‌های ناتوان می‌کردند. در واقع فرهنگ دفاع مقدس فرهنگ همکاری و همیاری و تعاون با مردم است و خط مقدم با پشت جبهه فرقی ندارد.

رئیس شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح گیلان با بیان اینکه شهدا یک شبه راه صدساله را طی کردند، گفت: منش و روش شهدا به‌گونه‌ای بود که یک عالم دینی برای رسیدن به آن درجه به سال‌ها سیر و سلوک معنوی و عرفانی نیاز داشت. برخی از شهدا با وجود سن کم مورد احترام اهالی محله خودشان بودند و این احترام از اخلاق حسنه شهدا نشات می‌گرفت؛ نه نظامی‌گری و پاسدار بودنشان.

اسلامی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری، شهدا را بی‌نیاز از مراسم ترحیم دانست و خاطرنشان کرد: یادواره‌های شهدا برای گرامیداشت نام و یاد شهدا خوب است، اما شهدا زنده هستند و بایستی روش و منش آنان عملا در جامعه بروز و ظهور داشته باشد.

وی از اهالی قلم و نویسندگان خواست به اشاعه فرهنگ شهدا بپردازند و تصریح کرد: به واسطه غیر مرتبط بودن رشته تحصیلی‌ام با حوزه ادبیات، تصمیم گرفتم به نویسندگان حوزه دفاع مقدس در جمع‌آوری آثار و خاطرات و تالیف کتاب کمک کنم لذا در این راستا دو جلد کتاب شهدا و رزمندگان بهداشت و درمان استان گیلان را به چاپ رساندیم. در این کتاب به سراغ جانبازان عرصه بهداشت و درمان گیلان به عنوان شهدای زنده نیز رفتیم و از فداکاری‌های 130 رزمنده خواهر امدادگر گفتیم که با وجود سن کم در جبهه‌ها حضور موثر داشتند.

رزمنده گیلانی دفاع مقدس از چاپ دو کتاب دو جلدی شهدای کارمند دولت گیلان و شهدای نوجوان دانش‌آموز با همکاری محمدرضا بینش برهمند، نویسنده نامدار دفاع مقدس خبر داد و اضافه کرد: این دو کتاب برای انتشار نیاز به حامی مالی داشت لذا حمایت از چاپ این کتاب‌ها را بر عهده گرفتم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از هر عرصه‌ای که نام و یاد و سیره شهدا را در جامعه زنده نگه می‌دارد، خاطرنشان کرد: کتاب یکی از مهمترین ابزارهای انتقال فرهنگ است و ماندگاری دارد. یادمان‌ها از یاد می‌روند، اما نوشته و کتاب همیشه زنده است و با نسل‌ها سخن می‌گوید لذا امروز کتاب‌های دفاع مقدس هستند که می‌توانند روش‌ها و منش‌های شهدا را به عنوان یک درس بزرگ به آیندگان منتقل کنند.

اسلامی جبهه را سرشار از خاطرات تلخ و شیرین دانست و عنوان کرد: معنویت رزمندگان در شب‌های عملیات بسیار روح‌افزا بود و دوستی و صمیمیت موج می‌زد، اما شهادت هم‌رزمان و غم از دست دادن بهترین یاران بسیار تلخ بود. در عملیات «بیت‌المقدس7» آتش دشمن به قدری بود که نتوانستیم شهدایمان را به عقب بازگردانیم و این خاطرات هرگز از یادها پاک نخواهد شد. بی‌تردید امنیت و آرامش حاکم بر کشور و نظام را مرهون همین جانفشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌ها هستیم.

رئیس شورای هماهنگی بهداشت و درمان نیروهای مسلح گیلان گرامیداشت هفته‌های دفاع مقدس را عامل شکل‌گیری جبهه مقاومت سوریه دانست و متذکر شد: جوانان مدافع حرم روزهای دفاع مقدس را یادآوری کردند لذا باید به تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بپردازیم تا آحاد جامعه پویایی و حیات این فرهنگ غنی را درک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/121457/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم