نسیم گیلان

آخرين مطالب

وکیل ملت یا کارشناس داوری؟ سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - این که تنی چند از نمایندگان مجلس بدون توجه به برخی بدیهیات برای وزیر نامه می‌نویسند که حواسش به مسابقات فوتبال باشد، بیشتر غم‌انگیز است تا تعجب‌آور!

به گزارش ایسنا، رسول بهروش، روزنامه‌نگار، در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «نامه را که می‌بینی، به عنوانش که نگاه می‌کنی و متن آن را که می‌خوانی، مات و مبهوت می‌مانی. این حکایت بسیاری از دنبال‌کنندگان اخبار ورزش ایران است که دیروز خبر تذکر کتبی چند نماینده مجلس به وزیر ورزش را خواندند و لابد تا چند دقیقه خشک‌شان زده بود. یک نماینده حوزه انتخابیه تبریز و دو نماینده از کرج، کتبا به وزیر ورزش تذکر داده‌اند که در مسابقات مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام حذفی، اشتباهات داوری به سود پرسپولیس و استقلال و علیه دو تیم شهرستانی ماشین‌سازی تبریز و گل‌ریحان کرج رخ داده است.
آنها با تمجید از مقاومت جانانه رقبای پرسپولیس و استقلال، اتفاقات رخ داده را «ترتیبات جانبدارانه» و ناشی از «طراحی قبلی» برای پیروزی سرخابی‌ها قلمداد کرده‌ و در این مورد به وزیر ورزش تذکر داده‌اند. این در حالی است که اگر چه در تبریز یک پنالتی اشتباه به سود پرسپولیس اعلام شد (و البته گل نشد) اما برخی کارشناسان داوری عقیده دارند داور از اعلام پنالتی دقیقه نهم سرخپوشان و حتی اخراج مدافع ماشین‌سازی چشم‌پوشی کرد. در مورد بازی استقلال هم بیشتر کارشناسان داوری، تصمیمات گرفته‌شده از سوی قاضی میدان را تایید کرده‌اند. بنابراین روشن نیست نامه وکلای محترم مجلس با کدام پشتوانه تخصصی به نگارش درآمده است. همان‌طور که کسی نمی‌داند بین این همه مشکل ریز و درشت که مردم را محاصره کرده، اشتباهات داوری در مسابقات فوتبال اولویت چندم یک نماینده می‌تواند باشد. بسیاری از کاربران فضای مجازی عقیده داشتند چنین تحرکاتی به‌خاطر نزدیکی به انتخابات مجلس یازدهم است و دوستان قصد دارند بین بخشی از مردم حوزه انتخابیه، برای خودشان محبوبیت دست و پا کنند. در این میان اما نکات قابل‌ توجه دیگری نیز وجود دارد.
یک- مسابقات جام حذفی مثل لیگ باشگاهی زیر نظر فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود. فدراسیون یک نهاد غیر دولتی است که کوچک‌ترین مداخله مدیران دولتی در امور آن، با واکنش تند و تنبیهی فیفا مواجه می‌شود. اینها اصول ابتدایی و بسیار ساده فوتبال هستند. اما این که تنی چند از نمایندگان مجلس بدون توجه به این بدیهیات برای وزیر نامه می‌نویسند که حواسش به مسابقات فوتبال باشد، بیشتر غم‌انگیز است تا تعجب‌آور!
دو- اولین نتیجه انتشار متن تنظیم‌شده از سوی نمایندگان معترض، دامن زدن به تنش‌های جاری بین هواداران فوتبال و تشدید بدبینی مخرب آنهاست. در حالی که فضای فوتبال ایران در چند سال گذشته به شدت متشنج شده و این مساله قربانیان پرشماری هم به جا گذاشته، عجیب است که کسانی در مسند نمایندگی مجلس به جای تلاش برای آرام کردن اوضاع و دعوت هواداران به تعقل و تفکر، بر طبل تبعیض و تبانی می‌کوبند و باد به پرچم نفرت و بیزاری می‌اندازند. توجه داشته باشید که در این نامه حتی از ذکر اسم دو تیم پرسپولیس و استقلال هم خودداری شده؛ طوری که انگار اینها اجنبی یا دشمن هستند!
سه- در متن اعتراض، به‌دفعات مقابل نام سرخابی‌های پایتخت از عنوان «دولتی» استفاده شده؛ آن چه شاید قرار است تداعی‌کننده تبعیض به سود این دو تیم باشد. در عین حال اما همین دولتی بودن و دولتی ماندن پرسپولیس و استقلال، اتفاقا یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های ورزشی مجلس است. مگر قرار نبود مجلس بر خصوصی شدن سرخابی‌ها نظارت کند؟ مگر در آخرین تلاش‌ها، تا شهریور همین امسال به دولت فرصت داده نشده بود که کار را یکسره کند؟ پس چرا این اتفاق نیفتاد؟ آیا بهتر نیست نمایندگان به جای عصبانی شدن از یک تصمیم ساده داوری، به خاطر عدم اجرای مصوبات‌شان شاکی باشند و به دولت اعتراض کنند؟ نکته دیگر این که ... دولتی بودن چه نفعی برای سرخابی‌ها دارد، وقتی همین مجلس کمک‌های دولتی به ورزش قهرمانی را ممنوع کرده؟ الان سرخابی‌ها عمده درآمدشان را از محل اسپانسر، سامانه‌های پیامکی و اعانه هواداران تامین می‌کنند... .
خوب است نمایندگان معترض مجلس حداقل در همان محل سکونت‌شان از در و همسایه سوال کنند و ببینند آیا هیچ کدام از هواداران پرسپولیس و استقلال علاقه دارند این دو تیم همچنان دولتی باقی بمانند یا نه. کاش اما این دوستان به جای اعتراض به اشتباهات داوری، از قدرت قانونی‌شان برای استیفای حق پخش تلویزیونی استفاده می‌کردند تا خصوصی‌سازی واقعی هم آسان‌تر شود. افسوس که کارهای عمیق را رها کرده‌ایم و در سطح حرکت می‌کنیم.
چهار- موضوع از جهت کسب محبوبیت در آستانه انتخابات بعدی مجلس هم حائز اهمیت است. نماینده تبریز به کنار، اما آیا دو نماینده کرج بهتر نبود از تیمی حمایت کنند که ریشه در فوتبال البرز داشته باشد و صد درصد سکوها را به هواداران استقلال و پرسپولیس واگذار نکند؟»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/123498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است