نسیم گیلان

آخرين مطالب

به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی:

نمایش 30 قاب عکس از سه سال پیاده روی شهروند انزلی اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- امیر ضیائی، جوان خوش ذوق اهل بندرانزلی 30 قاب عکس از سه سال پیاده روی با کاروان پیاده اربعین حسینی را با برپایی نمایشگاهی به مناسبت فرارسیدن اربعین به نمایش گذاشت.

استشمام عطر خاک کربلا و سجده بر آن تربت بی همتا آرزوی هر دلداده و شوریده حالی است تا شور و شعور را ره توشه کرده و به شوق دیدار محبوب، زمین و زمان را گذر کند تا سرمه وصل را به دیده کشیده و چشم به گوشه نگاهِ نگار، روشن کند.
زیارت، زبان دلدادگی است و تلاشی برای محبوب طلبی ، آیینه ای از عشق است که می ‏تواند نشانی از احساس و شوق درونی انسان و علامتی از تعلق خاطر او باشد و زائر می کوشد با ارمغان محبت، محبوب خوبان گردد.
بی شک زائری که توفیق، یار او می شود تا با پای پیاده به زیارت مزار امام حسین(ع) مشرف شود، از جریان روزمره زندگی مادی دور می شود تا از فیض روحانی زیارت، بهترین توشه را برچیند؛ چرا که او می خواهد بیعت دوباره کند و به بهترین صورت وجود ،علقه و وفاداری خویش را نشان دهد.
اما در این بین هستند کسانی که تجربه های شیرین سفرشان را با نیت خالصانه به دیگران عرضه می کنند تا کسانی که جامانده از سفر معنوی اربعین هستند و یا به هردلیلی تشرف برایشان حاصل نشد با دیدن تصاویر خاطره انگیز سفر به آن دیار، به اندازه دقایقی هم که شده همراه با کاروان اربعین حسینی رهسپار کوی دوست شوند.
امیر ضیائی جوان خوش ذوق اهل بندرانزلی که 30 قاب عکس از سه سال پیاده روی با کاروان پیاده اربعین حسینی را با برپایی نمایشگاهی به مناسبت فرارسیدن اربعین به نمایش گذاشته است به خبرنگار ایرنا می گوید: سالهای 94، 95 و 96 توفیق تشرف به زیارت بارگاه سید الشهدا با کاروان پیاده اربعین حاصل شد که آن را عنایت خداوند به خود می دانم .
وی که به عنوان عکاس کاروان قافله عاشقی راهی این سفر شده بود ادامه می دهد: در این مدت سه سال که همراه کاروان به عنوان عکاس اعزام شدم 800 شات عکاسی کردم و با توجه به اینکه علاقه خاصی به سفر اربعین داشتم و سوژه های زیادی را شکار کرده بودم ،امسال تصمیم گرفتم در ایام نزدیک به اربعین حسینی عکسهای خود از این سفرهای معنوی را در قالب نمایشگاهی در مدت 4 روز به معرض دید عموم مردم و کسانی قرار دهم که این سفر را تجربه نکرده اند.
ضیائی اظهار می کند: می توان گفت: این نمایشگاه به نوعی عاملی برای تشویق کسانی است که این سفر و پیاده روی اربعین را تجربه نکرده اند اما کسانی که به این سفر مشرف شده و توفیق گام نهادن در مسیر دوست را پیدا کرده و امسال به هر دلیلی جامانده اند یقینا امروز حس دلتنگی دارند.
وی از حس و حال اولین سفرش با کاروان پیاده اربعین حسینی می گوید و اضافه می کند:اولین تجربه سفرم در سال 94 بود، در آن سال من دانشجو بودم و اصلا باورم نمی شد که به این سفر مشرف شوم ، البته دوست داشتم که تجربه کنم ولی چون خدمت مقدس سربازی را نگذرانده بودم کمی شرایط سخت بود اما دوستان عزیزی داشتم که راه را برایم هموار ساخته و هم از نظر مالی و هم تهیه روادید کمکم کردند تا راهی این سفر شوم و فقط تنها حسی که می توانم در اولین قدمم به خاک عراق و نزدیکی بارگاه امام حسین (ع)بیان کنم این است که زیبا بود.
ضیائی کاروان پیاده اربعین را بهشت سوژه های عکاسی می داند و ادامه می دهد: برای دومین بار که قرار شد همراه با کاروان پیاده اربعین به زیارت سید الشهدا(ع) بروم خوشحال بودم و البته تجربه ای از سفر اولم داشتم که می دانستم این بار باید چکار کنم و کوله بارم را چگونه ببندم اما در سفر آخر که برای سومین بار مشرف شدم حس و حال وصف نشدنی داشتم و دوست نداشتم برگردم.
ضیائی در باره برخورد مردم عراق و پذیرایی و مهمان نوازی آنها از زائران پیاده بارگاه حسین بن علی(ع) می گوید: من از عراقی ها چیزی جز برادری و خوبی و محبت بسیار ندیدم ، به گونه ای مهربانانه از ما استقبال می کردند که با اصرار می خواستند به اندازه چند ساعت هم شده میزبانشان باشند .
از ضیائی می خواهیم خاطره ای برایمان از این سفر سه ساله بیان کند و می گوید: دومین سفر بود و تازه از مرز رد شده بودیم که برای عکاسی در نزدیکی های نجف از اتوبوس پیاده شدم یک آن متوجه شدم که اتوبوس حرکت کرده و من جا مانده ام و این در حالی بود که تمامی مدارک و کیف پول و همه چیزم در اتوبوس بود و همسفرانم هم که به دلیل خستگی حواسشان نبود که من جا مانده ام ، متوجه عدم حضور من نشدند،به ناچار وارد یکی از موکب های عراقی شدم و شرح حال را خود را به یک عراقی گفتم و البته چون کمی فارسی بلد بود آدرس و نشانی هتل را به او گفتم و او هم در کمال مهربانی هم پولی در جیبم گذاشت و هم تاکسی اجاره کرد و من را به نجف فرستاد البته متاسفانه اسمش از یادم رفته است.
وقتی از او می پرسیم بهترین عکسی را که دوست دارد از این نمایشگاه معرفی کند به عکسی اشاره می کند که کالسکه ای در کنار ویلچری با کاروان در حرکت است و ادامه می دهد: در آن عکس فرزندی مادرش را سوار بر ویلچر به سمت کربلا می برد و پشت سر آن نیز فردی با کودک سوار بر کالسکه عازم کربلا بود و این تضاد و پارادوکس سوژه برایم بسیار جالب بود و به دلیل ازدحام جمعیت خیلی منتظر شدم تا در فرصت مناسب این سوژه را شکار کنم .
به گزارش ایرنا، اربعین عاشورای حسینی به عنوان تابلوی عظیم از عدالت خواهی و برافراشتن پرچم ارزشگرای مبارزات توحیدی امام حسین(ع) است، حرکت امام حسین (ع) در این راستا یک حرکت سیاسی و اعتقادی برای مقابله با انحرافات دینی بود که با حرکت پیغامبری زینب (ع) کامل تر شد.
پیاده روی یک نوع ادای احترام، خاکساری، خضوع و خشوع است و در فقه ما توصیه شده است برای نماز عید پیاده به مصلی بروید و یا از استحباب پیاده رفتن به مسجد یاد می شود، زیرا با اعلام بندگی مناسبت بیشتری دارد.
فاصله نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود 80 کیلومتر است و زائران معمولا این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی می‌کنند تا شب اربعین در کربلا حضور داشته باشند.
زائران ایرانی معمولا از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند، اما برخی از هیات ها مسیر بغداد تا کربلا را طی می‌کنند و این درحالی است که تمامی ورودی‌های شهر کربلا میزبان زائران اربعین حسینی است.
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع است.
گزارش : رضا اکبری
7471 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/124762/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟