نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ میانجی معتمد مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سرمقاله اعتماد/ میانجی معتمد
١٠
٠
اعتماد / « میانجی معتمد » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته ابراهیم رحیم‌پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان از ابتدای انتخابش به این مقام مواضع دوستانه و خوبی در مورد جمهوری اسلامی ایران بیان کرده است. او در اولین سفرش به تهران، که بعد از سفر به ریاض اتفاق افتاد، در مورد توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران و همبستگی امنیت دو کشور، مواضع مفیدی گرفت. در مجموع پاکستان به دلیل مسائل هویتی، ارتباط ویژه‌ای با ایران به عنوان همسایه غربی و همچنین با عربستان‌سعودی به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای جهان اسلام دارد. تاسیس پاکستان و استقلال از هندوستان، از ابتدا به دلیل هویت اسلامی شهروندان این کشور اتفاق افتاد و حتی تاسیس جمهوری اسلامی در این کشور، یک سال پیش از انقلاب اسلامی ایران رخ داد. پاکستان به دلیل ویژگی‌های فرهنگی و سیاسی‌اش، جایگاه و ظرفیت لازم برای میانجی‌گری یا هر چیز دیگری که اسم این اقدام او را بگذاریم، دارد. اسلام‌آباد پیش از این هم در رابطه میان ایران و کشورهای عربی منطقه، تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری انجام داده است. ژنرال ضیا الحق، رییس‌جمهور اسبق پاکستان هم در دوران جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، تلاش‌های زیادی برای میانجی‌گری میان ایران و عراق انجام داد. به‌تازگی هم بعد از اقدام پادشاهی عربستان‌سعودی به قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران، شاهد سفری مشابه از سوی نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان به تهران و ریاض برای میانجی‌گری میان دو کشور بودیم. حکومت پاکستان اطمینان دارد که هرگونه تنش در منطقه منافع این کشور را به‌شدت به مخاطره می‌اندازد. بیش از چهار میلیون پاکستانی در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس مشغول کار هستند و با ارسال پول به میهن‌شان یکی از منابع اصلی درآمد ارزی این کشور محسوب می‌شوند. درنتیجه اسلام‌آباد مجبور به همراهی و نمایش همدلی با عربستان‌سعودی و دیگر کشورهای عربی متحد عربستان است. حتی در دوره نواز شریف شاهد بودیم که موضع‌گیری‌های همدلانه اسلام‌آباد با عربستان‌سعودی در جنگ یمن تا حدی پیش رفت که ژنرال راحیل شریف، رییس ستاد مشترک ارتش این کشور بعد از بازنشستگی برای خدمت به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان‌سعودی علیه یمن، راهی این کشور شد. تمامی این موضع‌گیری‌ها نشان‌دهنده عمق وابستگی اقتصادی پاکستان به کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس است. همزمان پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی، از اتحاد در جهان اسلام منفعت می‌برد و کاهش تنش میان کشورهای قدرتمند مسلمان، می‌تواند به دولت این کشور در عرصه بین‌المللی و همچنین در افکار عمومی شهروندان پاکستان اثرگذار باشد. در ماه‌های اخیر شاهد حوادث تنش‌زایی در منطقه هستیم که نگرانی‌ها در مورد امنیت و ثبات منطقه را افزایش داده است. در واکنش به همین تنش‌هاست که برخی از دولت‌ها به تشخیص خودشان یا حتی به درخواست طرف‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا به میانجی‌گری میان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی همت کنند. به اعتقاد من، اعلام نیت میانجی‌گری میان تهران و ریاض، در سفر عمران خان به این دو کشور لزومی نداشت. به هر تقدیر صرف انجام دو سفر پشت سر هم به دو کشور، به اندازه کافی اهداف آن را نمایش می‌دهد. اعلام نیت میانجی‌گری پیش از انجام سفر، تا حدی خام‌دستانه و ناشیانه بود، چراکه ممکن است با واکنش منفی سعودی‌ها مواجه شود. حساسیت‌های عربستان‌سعودی باعث شده بود که سران سعودی در تلاش نخست‌وزیر پیشین پاکستان، نواز شریف، رد و بدل شدن پیام و تلاش برای میانجی‌گری از سوی او را تکذیب کنند. اما اینها بیشتر حواشی سفر هستند، واقعیت این است که اگر انعطاف کافی از سوی
دو طرف وجود داشته ‌باشد و نظرات و پیام‌هایی در این سفر دریافت شود که دو طرف امکان تبادل‌نظر بیشتر در مورد آنها داشته‌ باشند، امکان تداوم و موفقیت این سفرها وجود دارد. اما اگر هیچ نقطه مشترکی میان نظرات مقام‌های سیاسی ایران و عربستان وجود نداشته ‌باشد، همان‌گونه که برخی تلاش‌های اخیر برای حل و فصل اختلافات میان تهران و واشنگتن، از جمله از سوی نخست‌وزیر ژاپن، آبه شینزو، بی‌نتیجه مانده بود، این تلاش هم با شکست مواجه می‌شود.
متاسفانه در سال‌های اخیر سازمان‌های چندجانبه و بین‌المللی که می‌توانستند در حل و فصل اختلافات میان کشورهای منطقه کمک کنند، به‌شدت تضعیف شده‌اند. انتظار می‌رفت سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی در حل اختلافات در خلیج‌فارس فعالانه مشارکت می‌کردند، به‌ همین دلیل ابتکارات دیپلماتیک به دیپلماسی فردی و کشورهای منفرد خلاصه شده است که هر یک بنا به تشخیص و ظرفیت خود تلاش می‌کنند. کشورهایی نه فقط برای دو کشوری که امکان تنش دارند، بلکه برای منافع و مصالح خودشان، در میانجی‌گری و وساطت میان تهران و ریاض فعال شده‌اند.
به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران، هم پاکستان و هم عراق را به عنوان یک میانجی معتمد و متوازن قبول دارد. این مقبول بودن بغداد و اسلام‌آباد نزد مقام‌های ایرانی، باعث می‌شود که توپ به زمین ریاض بیفتد و آنها در شرایط سختی قرار می‌گیرند که مجبورند آمادگی برای گفت‌وگو یا پذیرش میانجی‌گری را رد کنند. این وضعیتی است که جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی رژیم صدام‌ علیه ایران گرفتار آن شده ‌بود. مواضع قاطع و غیرقابل تغییر دیپلماتیک ایران در آن دوران باعث می‌شد که میانجی‌های متعددی که برای پایان جنگ وساطت کردند، دست خالی از تهران بروند و گهگاه این تلقی ایجاد می‌شد که این تهران است که آماده صلح نیست. تا اینجای کار، صرف اعلام سفر عمران خان به تهران و بعد از آن به ریاض، نشان می‌دهد که عربستان‌سعودی تا حدی حاضر به انعطاف شده است و آماده شنیدن پیام‌ها و نقطه‌نظرات منتقل شده ازسوی تهران است، وگرنه دلیلی وجود نداشت که انجام این تور علنی دیپلماتیک از سوی عمران خان را بپذیرند. به هر حال عربستان علاقه‌مند است که جناح‌های تندروی ضدایرانی در دربار این کشور و همچنین سربازان سعودی و کشورهای متحدی که در یمن می‌جنگند، بر اثر چنین اقدامات دیپلماتیکی روحیه خود را از دست ندهند، در نتیجه قطعا باید انتظار داشت که ریاض در مقابل این سفر ظاهرا ژست محکم و قاطعانه بگیرد، اما محتوای محرمانه گفت‌وگوها و نقطه‌نظرات رد و بدل شده از سوی تهران و ریاض، در صورتی که انعطاف کافی از خود نشان بدهند، می‌تواند در حل و فصل مسائل میان دو کشور راهگشا باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه