نسیم گیلان

آخرين مطالب

پول سعودی برای هزاران نظامی امریکایی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پول سعودی برای هزاران نظامی امریکایی
٧٣٣
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری| یک ماه بعد از حملات یمن به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که 3 هزار نیروی بیشتر به خاک عربستان اعزام خواهد کرد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا ضمن تایید این خبر تاکید کرد: «عربستان سعودی به درخواست من پذیرفته است تا هزینه همه کارهایی را که ما انجام می‌دهیم، پرداخت کند و من از آنها متشکرم.» اعزام نیروهای امریکایی به عربستان سعودی از تیر ماه سال جاری با اعزام نزدیک به 1000 نیرو و یک سامانه هوایی پاتریوت به پایگاه شاهزاده سلطان در 100 کیلومتری ریاض آغاز شده ‌بود. وزارت دفاع امریکا مدعی شده است این نیروها را با هدف بازدارندگی و دفاع در مقابل ایران به عربستان اعزام کرده است. با اعزام 3 هزار نیروی جدید به همراه تجهیزات نظامی، تعداد نیروهای امریکایی مستقر در خاک عربستان به 4000 نظامی خواهد رسید. امریکا سال 2003 و در آستانه اشغال عراق، نیروهای خود را کاملا از عربستان خارج کرده‌ و پایگاه شاهزاده سلطان را به نظامیان عربستان تحویل داده ‌بود. در طول این سال‌ها، مقام‌های امریکایی و سعودی به این دلیل که حضور نیروهای امریکایی در عربستان سعودی را عاملی برای جذب نیروهای بیشتر توسط گروه‌های افراطی مذهبی در عربستان تشخیص می‌دادند از اعزام مجدد نیرو به عربستان خودداری کرده‌ بودند. بر اساس بیانیه‌ای که از سوی وزارت دفاع امریکا منتشر شده است دو اسکادران جنگنده امریکایی، یک واحد واکنش سریع هوایی، دو سامانه موشکی پاتریوت و یک سامانه موشکی تاد (پدافند هوایی مرحله پایانی ارتفاع بالا) به عربستان سعودی اعزام می‌شوند. مجموع تعداد نیروهایی که با این واحدهای نظامی وارد خاک عربستان سعودی می‌شوند به 3000 نفر بالغ می‌شود. به گفته مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا از ماه اردیبهشت سال جاری تاکنون، ایالات متحده امریکا 14000 نیروی بیشتر در منطقه تحت فرماندهی نیروی سنتکام (که از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان گروه تروریستی شناخته‌ شده) اعزام کرده است. عربستان سعودی از سال 2017 میلادی در فهرست مشتری‌های دریافت سامانه‌های پدافند ضدموشک تاد قرار گرفته است. قطر و امارات متحده عربی پیش از این تعدادی از این سامانه‌های موشکی از ایالات متحده امریکا خریداری کرده‌اند اما عربستان هنوز موفق به دریافت این تجهیزات از ایالات متحده امریکا نشده است. نمایندگان کنگره امریکا با وجود امضای تعدادی تفاهم‌نامه میان واشنگتن و ریاض برای فروش میزان قابل توجهی سلاح پیشرفته به عربستان سعودی، تاکنون چندین بار تلاش کرده‌اند جلوی اجرای این قراردادها را به دلیل استمرار جنگ عربستان سعودی علیه یمن مسدود کنند. به نوشته رسانه‌های امریکایی بعد از حمله غافلگیر‌کننده پهپادی نیروهای مسلح یمنی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، نگرانی‌های عربستان از ناتوانی پرسنل نظامی‌اش از بهره‌برداری از سامانه‌های پدافندی امریکایی افزایش یافته است. ماه گذشته نیز ایالات متحده امریکا 200 نیروی پشتیبانی به اضافه یک سامانه پاتریوت و 4 سامانه راداری سنتینال را به خاک عربستان اعزام کرده ‌بود. پنتاگون در بیانیه ماه گذشته خود تاکید کرده ‌بود که اعزام این تجهیزات در واکنش به حمله گسترده هماهنگ‌ شده به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و نوشته ‌بود: «این نیروها برای افزودن به توان عربستان در دفاع موشکی از تجهیزات حیاتی نظامی و غیرنظامی این کشور اعزام شده‌اند.»
اعزام علیه ایران
مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا رسما تایید کرده که اعزام نیروهای جدید امریکایی به عربستان سعودی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران انجام می‌شود. این مقام امریکایی در جمع خبرنگاران گفت:«ما فکر کردیم که اعزام نیروهای بیشتر برای افزایش بازدارندگی، دفاع و ارسال پیام به ایران، اهمیت دارد. پیام این اعزام به ایران این است: به یک کشور مستقل حمله نکنید، منافع و نیروهای امریکایی را تهدید نکنید وگرنه ما واکنش نشان می‌دهیم.»
برایان هوک، رییس کارگروه ضد ایران وزارت خارجه امریکا جمعه شب در نشستی خبری تاکید کرد که عربستان سعودی یکی از اصلی‌ترین شرکای منطقه‌ای ایالات متحده امریکا محسوب می‌شود. این مقام امریکایی همچنین مدعی شد «تصمیم برای حمایت نظامی از عربستان از سوی بسیاری از متحدان ما در منطقه که در خط مقدم حملات توسط ایران قبول دارند، پشتیبانی شده است.» او در ادامه با تکرار ادعای وزارت دفاع امریکا از اعزام 14 هزار نیروی جدید امریکایی به مناطق تحت فرماندهی گروه سنتکام از اردیبهشت ماه سال جاری از این اقدام با عنوان «سرمایه‌گذاری در حفظ امنیت منطقه» یاد کرد. برایان هوک در ادامه اشاره کرد:«دولت ترامپ قصد ورود به یک درگیری نظامی با ایران ندارد اما در کنار متحدان و شرکای‌مان برای تامین امنیت تجارت جهانی و ثبات منطقه‌ای می‌ایستیم.» برایان هوک در این نشست خبری با تکرار ادعاهای واهی دولتش در مورد ایران همچنین تاکید کرد:«ملت‌ها در سراسر جهان باید ایران را مجازات کنند و این کشور را تحت فشار بگذارند و در تلاش‌های ما برای ایجاد ثبات در منطقه به ما بپیوندند.»
اعداد گنگ پنتاگون
وزارت دفاع ایالات متحده امریکا در راستای فضاسازی رسانه‌ای خود علیه ایران، اطلاع‌رسانی‌های گنگ و مبهمی در مورد اعزام نیروهای جدید به منطقه انجام می‌دهد. تعدادی از نظامیان امریکایی مستقر در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در طول ماه‌های پیش رو با پایان ماموریت واحدهای‌شان در حال بازگشت به ایالات متحده امریکا هستند، مشخص نیست نیروهایی که اخیرا به عربستان و دیگر مناطق اعزام شده‌اند به عنوان جایگزین ماموریت‌های پایان یافته پیشین هستند یا نیروهایی علاوه بر نظامیان پیشینی هستند که تحت فرماندهی گروه سنتکام که توسط ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است به منطقه اعزام شده‌اند. برای مثال هنوز روشن نیست که در طول ماه‌های آینده بعد از پایان ماموریت ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن و ناوگروه همراه آن، آیا ناوگروه جدیدی به آب‌های دریای عمان اعزام خواهد شد یا نه؟ وزارت دفاع امریکا در ماه‌های گذشته اعداد مخدوشی را در مورد اعزام نیروهای نظامی به منطقه مورد اشاره قرار داده است و معمولا در هر اعزام تعدادی از نیروهایی که قبلا به منطقه رفته‌اند را دوباره مورد شمارش قرار می‌دهد و تعداد نیروهای بازگشته به امریکا را محاسبه نمی‌کند. برای مثال زمانی که پنتاگون از اعزام 2000 نیروی جدید به منطقه خبر داد، مشخص شد که صدها نفر از آنها پیش از این در قالب ناوگروه آبراهام لینکلن به منطقه اعزام شده ‌بودند و این عدد شامل نیروهای پیشین هم می‌شود، زمانی که از اعزام 1000 نیروی جدید به عربستان خبر داد، مشخص شد که 500 نیرو قبلا با سامانه‌های پاتریوت به عربستان رفته‌ بودند. مخدوش بودن این اعداد باعث می‌شود تا ادعای اضافه شدن 14 هزار نیرو به نیروهای تحت فرمان گروه سنتکام مورد تردید قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان