نسیم گیلان

آخرين مطالب

آموزش مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها در iOS علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آموزش مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها در iOS
٤١
٠
زومیت / اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند راهی برای دسترسی به عملکردها و قابلیت‌های مختلف هستند؛ اما باید بگوییم که هر اپلیکیشن در کنار کارایی که دارد و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند، دسترسی‌هایی را نیز از کاربران دریافت خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به آموزش مدیریت مجوز اپلیکیشن‌ها در iOS بپردازیم.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
خطرات مجوز دسترسی اپلیکیشن‌های موبایل به داده‌ها
برخی از اپلیکیشن‌های iOS یا اندروید، مجوزهای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها، دسترسی به دوربین و میکروفون، دسترسی به موقعیت مکانی دقیق کاربر و نقشه را دارند و با این مجوزها دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی هوشمند، برای یک اپلیکیشن امکان‌پذیر خواهد شد. برای مثال شما مجوز دسترسی به دوربین گوشی خود را به اپلیکیشنی می‌دهید تا از دوربین گوشی در این برنامه استفاده کنید. در نهایت این برنامه تا زمانی‌که این مجوز لغو شود، به دوربین گوشی شما دسترسی خواهد داشت و گاهی اوقات برنامه‌ها می‌توانند از این مجوزهای دسترسی سوء استفاده کنند. در نتیجه حال شما هستید که باید در این زمینه آگاه و هوشیار باشید. در واقع خود کاربران، در زمان نصب این اپلیکیشن‌ها، مجوز دسترسی‌ها را در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند؛ اما امکان لغو و مدیریت این مجوزها برای کاربران وجود خواهد داشت. اپلیکیشن‌های iOS نیز از این قاعده مستثنا نیستند و امکان مدیریت مجوزها در iOS نیز وجود دارد.
معمولا برنامه‌ها، مجوزهایی چون موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون، گالری، مخاطبان و اطلاعات بهداشتی را درخواست می‌کنند. در واقع شما با ارائه‌ی این مجوزها به اپلیکیشن‌های مختلف، اطلاعات شخصی مانند موقعیت مکانی، گالری یا دوربین‌تان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید و آ‌ن‌ها می‌توانند این اطلاعات را بدون اطلاع شما با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارند. این موضوع نه‌تنها نقض حریم خصوصی است بلکه یک موضوع بسیار خطرناک خواهد بود. البته همیشه امکان تغییر وضعیت مجوز اپلیکیشن‌ها وجود دارد و این مدیریت از طریق تنظیمات گوشی هوشمند شما امکان‌پذیر است. پس برای حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر خود، باید گاهی این مجوزها را لغو و غیرفعال کنید و اجازه‌ی دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی هوشمند خود را به اپلیکیشن‌ها ندهید.
براساس یک تحقیق جدید از نیویورک تایمز، مشخص شده که حداقل 75 شرکت، اطلاعات مکانی دقیقی را از طریق اپلیکیشن‌ها دریافت کرده و از طریق این قابلیت به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کنند. نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که این شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها را بفروشند، تجزیه و تحلیل کرده یا از آن‌ها سوء استفاده کنند و این اطلاعات به نفع تبلیغ‌کنندگان، خرده‌فروشان و مؤسسات مالی خواهد بود. براساس گفته‌های نیویورک تایمز، فروش موقعیت مکانی کاربران در سال 2018 با هدف تبلیغات، حدود 21 میلیارد دلار تخمین زده شده است. بنابراین بسیار مهم است که چند دقیقه وقت بگذارید و مجوزهای اپلیکیشن‌های خود را بررسی کنید. در صورت نیاز، ضروری است تا برخی از این مجوزها را لغو کنید. در این مطلب چند روش برای کنترل مجوزهای اپلیکیشن‌ها در تلفن همراه ارائه خواهد شد.
مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها در iOS
برای دسترسی به همه‌ی مجوزهای موجود در یک گوشی آیفون، باید ابتدا وارد Settings app شوید و سپس روی Privacy کلیک کنید. در نهایت روی هر یک از موارد ارائه‌شده مانند دوربین، گالری یا تقویم کلیک کنید؛ خواهید دید که کدام برنامه‌ها به آن‌ها دسترسی دارند. در مرحله‌ی آخر نیز می‌توانید مجوزهای غیرضروری را لغو کرده و روی Never کلیک کنید.
البته می‌توانید به‌طور کامل این دسترسی‌ها را غیرفعال نکنید و فقط زمانی‌که از برنامه مورد نظر استفاده می‌کنید، این دسترسی وجود داشته باشد. در واقع امکان محدودسازی مجوزها وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید روی Camera کلیک کنید و مجوز آن را به وضعیت While Using the App تغییر دهید تا در زمان استفاده از برنامه، این مجوز فعال شود. از سوی دیگر می‌توانید وضعیت مجوزها را به Ask Next Time تغییر دهید تا دفعه دیگری که برنامه به این مجوز نیاز داشت، مجددا از شما درخواست کند که این دسترسی را در اختیارش قرار دهید.
راه‌حل بعدی این است که از طریق تنظیمات به‌سراغ هر اپلیکیشن بروید و مجوزهایش را محدود کنید. در انتهای صفحه Settings، فهرستی از اپلیکیشن‌ها در اختیارتان قرار دارد. از این بخش می‌توانید مجوز تمامی برنامه‌های موجود در گوشی هوشمند خود را فعال یا غیرفعال کنید. در واقع برای تغییر وضعیت، باید هر سوئیچ در هر بخش تنظیمات مجوزها را تغییر دهید. نکته جالب این است که مجوز دسترسی به اتصال داده و وای فای (Wi-Fi) نیز برای اپلیکیشن‌ها قابل تغییر است که این موضوع از مصرف بی‌رویه اینترنت جلوگیری خواهد کرد.
در iOS 13، ماجرا کمی متفاوت است و برنامه‌ها می‌توانند به سیستم‌عامل اعلام کنند که می‌خواهند از یک داده یا یک قابلیت مانند دوربین گوشی استفاده کنند؛ این درخواست در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می‌توانید یکی از گزینه‌های Allow While Using App، Allow Once و Don’t Allow را انتخاب کنید. بهترین گزینه در این شرایط انتخاب گزینه Allow Once است که فقط یکبار به برنامه اجازه استفاده خواهد داد. در نتیجه هربار برای دسترسی به داده‌ها، از شما اجازه خواهد گرفت و هربار می‌توانید تصمیم بگیرید که این دسترسی‌ها را در اختیار اپلیکیشن مورد نظر قرار دهید یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد