نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرا اپل اصرار دارد مودم 5G را خودش بسازد؟ علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چرا اپل اصرار دارد مودم 5G را خودش بسازد؟
٢
٠
دیجیاتو / مودم‌ 5G به سرعت در حال فراگیر شدن است و کمپانی‌های بزرگ در تلاشند تا از این قطار سریع‌السیر جا نمانند. سامسونگ، هواوی و کوالکام به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده‌های مودم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند. سامسونگ با چیپست اگزینوس و هواوی با چیپست کرین، بار خود را برای ارائه سریع‌ترین اینترنت همراه بسته‌اند. اما نامی که در این میان دیده نمی‌شود، اپل است. البته شواهدی وجود دارد که می‌گوید اپل به شدت در حال تلاش برای رسیدن به دیگر رقبایش تا سال 2022 است.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
پیش از این که به مودم 5G بپردازیم، لازم است بدانیم که زمان بندی اپل چگونه است. اپل چندی پیش با قیمت سرسام‌آور یک میلیارد دلار، کل کسب و کار مودم اینتل را به همراه هزاران پتنت و 2200 کارمندش خرید. این اتفاق زمانی افتاد که کمپانی کوپرتینویی با کوالکام به مشکل برخورده بود و در مسیر رفت و آمد دادگاه قرار داشت.
اما پس از کش و قوس‌های فراوان، این دو غول تکنولوژی بالاخره رضایت دادند تا مشکلات خود را کنار بگذارند و به صورت مسالمت‌ آمیزتری با هم تجارت کنند. نتیجه آن عقد قراردادی چند ساله بین این دو کمپانی بود و قرار شد که کوالکام مودم 5G مورد استفاده در آیفون بعدی را بسازد. با این حال اپل پشتش را به کوالکام گرم نکرده و پیش از این که دیر بشود به فکر ساخت مودم‌های 5G افتاده است.
البته شاید در وهله اول این‌گونه به نظر برسد که اپل کمی دیر به استفاده از مودم‌ 5G روی آورده است. اما در رابطه با اپل این گزاره زیاد درست نیست. تاریخ این کمپانی می‌گوید که اپل در رابطه با تکنولوژی‌های جدید عجولانه عمل نمی‌کند. زمانی هم که تکنولوژی خاصی را وارد اکوسیستم محصولاتش می‌کند، همواره جزو بهترین‌های بازار بوده است.
نمونه‌اش حسگر اثر انگشت Touch ID است. اولین بار موتورولا، با گوشی اتریکس (Atrix) به صورت تجاری، استفاده از حسگر اثر انگشت درتلفن‌های هوشمند را تجاری کرد. اگر تجربه کار با این گوشی و حسگر اثر انگشت آن را داشته باشید، احتمال این که از کیفیت و دقت آن راضی نباشید بسیار زیاد است. با این حال اپل با عرضه آیفون 5S و حسگر اثر انگشت به عنوان ویژگی بارز آن، به قدری این سیستم را روان و دقیق اجرا کرد که کمتر کسی تصور می‌کرد پیش از آن چنین قابلیتی در دنیای موبایل وجود داشته است.
نتیجه آن، شد معرفی هزاران گوشی اندروید به همراه حسگر‌های اثر انگشت که شاید چندان هم دقیق نبودند. یا همین ناچ خودمان. پیش از این شاید اندی روبین با گوشی اسنشال فون طراحی این چنینی را برای نمایشگر‌های موبایل باب کرده بود؛ البته سرنوشت آن گوشی معلوم شد (تنها چند صد هزار دستگاه فروخته شده). با این حال پس از استفاده اپل از بریدگی نمایشگر و پذیرفتن ناچ به عنوان یکی از راه‌های استفاده از دستاورد‌های تکنولوژیک (Face ID)، دیگر سازندگان گوشی هم به تقلید از طراحی اپل، ناچ را به گوشی‌های خود آوردند. در این میان شاید سامسونگ به عنوان تنها کمپانی تولید کننده گوشی اندرویدی، راه خود را دنبال کرد.
تکنولوژی 5G هم همین است. اپل با خرید کسب و کار مودم اینتل، به همگان نشان داد که قصد دارد تا خودش مودم‌ 5G را توسعه دهد. زیرا چیپست‌های اپل که امروزه با پیشوند A به بازار عرضه می شوند، دیگر چیپست‌های تولید شده توسط سامسونگ و هواوی و حتی کوالکام را پشت سر می‌گذارند. به نوعی رقابت اپل با خودش است تا کمپانی‌های دیگر.
در رابطه با تکنولوژی 5G هم اپل قصد دارد تا برای مدتی با کوالکام همکاری کند تا از این قطار سریع عقب نیفتد. اما در موازات آن، اپل به کمک دانش خریداری شده از اینتل و همچنین اسین ترزیوغلو (Esin Terzioglu)، معاون ارشد بخش مهندسی کوالکام می خواهد مودم‌ 5G را توسعه دهد و آن‌ها را مستقیما داخل چیپست‌های معروف سری A خود قرار دهد.
اما اپل تا سال 2022 نمی‌تواند به این مهم دست یابد. حتی بعضی از تحلیلگران می‌گویند، شاید سال 2023 برای عرضه مودم 5G داخلی زمان معقول‌تری باشد. البته ابتدا انتظار می‌رود که اپل تا سال 2022 مودم 5G و چیپست سری A خود را جداگانه داخل گوشی‌های نسل بعد خود قرار دهد. با این حال اپل برای کاهش مصرف باتری، اصرار زیادی دارد تا ادغام مودم و چیپست خود را هرچه سریع‌تر انجام دهد.
ابتدای متن اشاره کردیم که هواوی، سامسونگ و کوالکام همگی به این مهم دست یافته‌اند و مودم‌ 5G را در چیپست‌های خود جای گذاری کرده‌اند. اما فراموش نکنید که در کشور آمریکا که تلاش بسیاری برای فراگیر کردن تکنولوژی 5G وجود دارد، تنها چند محله از شهر‌های مهم مثل شیکاگو تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در نتیجه چندان منطقی نیست که زمان‌بندی اپل را برای این منظور زیر سوال ببریم.
اپل معمولا اولین نیست و قطعا با توجه به زمان‌بندی ارائه شده در رابطه با توسعه مودم‌ 5G، نمی‌توان انتظار داشت که حداقل تا سال 2022 داخل کارخانه‌های این کمپانی ساخته شوند. اما این نکته را فراموش نکنید با تجربه‌ای که اپل از این کار کسب خواهد کرد و همچنین با فراگیر شدن این تکنولوژی، می‌توان انتظار بهترین عملکرد را از این کمپانی بزرگ کالیفرنیایی داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد