نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ معمای پیچیده کردستان سوریه مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سرمقاله مردم سالاری/ معمای پیچیده کردستان سوریه
٠
٠
مردم سالاری / « معمای پیچیده کردستان سوریه » عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاری به قلم صمد محمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با شروع بحران سوریه، کردهای این کشور که بالغ بر 18 درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند، فرصت را برای جدایی از سوریه مغتنم شمردند و در این بین حمایت‌های آمریکا از آنان، موجب افزایش انگیزه در بین کردها شد. در همین راستا از سال 2012 و در پی تحولاتی که در میان کردهای سوریه تحت عنوان «انقلاب غرب کردستان» نامیده می‌شد، بسیاری از مناطق ناحیه شرق فرات، تحت سیطره و اداره شبه‌نظامیان کرد قرار داشت. از این‌رو دولت مرکزی کنترلی بر این مناطق نداشت.
آنچه باعث شد که کردها در ایجاد یک سیستم سیاسی منسجم برای اداره مناطق تحت سیطره خود ناکام بمانند حملات داعش بود. در واقع اولویت طرفین (دولت مرکزی و کردها) در سوریه دفع فوری خطر داعش بود. کردها در اواخر سال 2013 و اوایل سال 2014 ، توانستند با تقسیم مناطق تحت سیطره خود به سه کانتون عفزین، کوبانی و جزیره یک سیستم خود مدیریتی برای دفع خطر داعش و نیز مقابله با حاکمیت سوریه به وجود بیاورند. در همین راستا نیز نیروی نظامی منسجمی تحت حمایت آمریکا و ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح مبارزه با داعش با عنوان ارتش دموکراتیک سوریه(SDF) شکل گرفت.
انتظار می‌رفت که بعد از شکست داعش در مناطق کردنشین این نیرو با سپردن مناطق تحت سیطره به دولت سوریه به عملیات نظامی خود پایان دهند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه کردها نشان دادند که تمایل زیادی برای گسترش مناطق تحت نفوذ به جهت تثبیت جایگاه سیاسی دارند. امری که بیش از همه طرف‌های خارجی حساسیت ترکیه را بر انگیخت؛ چرا که حزب دموکراتیک کردستان سوریه«P.Y.D» با حزب «پ.ک.ک» ترکیه قرابت‌های زیادی از جمله عضویت بسیاری از نیروهای مبارز کردستان سوریه در مبارزه با داعش در شاخه نظامی پ.ک.ک ترکیه «Y.P.G» دارد. در عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون»، عفرین و نیز بخش زیادی از کوبانی به اشغال ترکیه درآمد. توجیه مقامات ترک برای این اشغالگری، تامین امنیت ملی و جلوگیری از اقدامات تروریستی علیه ترکیه از سوی کردهایی بود که از نظر دولت اردوغان پیرو حزب«پ.ک.ک» ترکیه هستند. بعد از این اقدامات کردها به فکر تاسیس خودمختاری در منطقه شرق فرات که شامل استان الحسکه است، افتادند که البته این اقدام نیز با مخالفت شدید ترکیه مواجه شد به طوری که این کشور کردها و حامیان آنها از جمله آمریکا را تهدید به انجام عملیات نظامی در شمال سوریه کرد. اردوغان اعلام کرد که با دو عملیات «سپر فرات 2016» و «شاخه زیتون 2018» شمال سوریه را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. این موضوع علاوه بر واکنش کردهای سوریه، واکنش آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی کردها را هم درپی داشت. برای جلوگیری از حمله دوباره ترکیه به کردها، آمریکا با دولت ترکیه وارد مذاکره شد. اردوغان از سویی با آمریکا بر سر مهار کردها مذاکره می‌کرد و از سویی دیگر کردها را به حمله نظامی تهدید می‌کرد. بالاخره بعد از چند دور مذاکره آنکارا و واشنگتن بر سر ایجاد یک گذرگاه امن در شمال سوریه برای بازگشت آوارگان، عقب نشینی کردها از نوار مرزی ترکیه به عمق 5 کیلومتری در خاک سوریه و نیز انجام گشت‌های هوایی مشترک بین آمریکا و ترکیه در نوار مرزی، توافق شد. این توافق از آن جهت بود که ترکیه از عدم تهدید کردهای سوریه در نزدیکی مرزهای خود اطمینان حاصل کند.
همزمان با این عقب نشینی، کردها در شمال شرق سوریه، خودمختاری شمال شرق را ایجاد کردند. این اقدامات کردها در حالی بود که علاوه بر ترکیه به عنوان یک عامل خارجی، دولت مرکزی سوریه نیز به شدت با این مسئله مخالف است ولی به دلیل درگیری با نیروهای تروریستی هنوز درباره نحوه برخورد با کردها مسیری را تعیین نکرده است. کردها نیز برای تعامل با دولت مرکزی پیش شرط‌هایی مانند موافقت دولت سوریه با ایجاد منطقه خودمختار در شمال شرق سوریه را مطرح می‌کردند. این اصرار بر ایجاد منطقه خودمختار و استنکاف از مذاکره با دولت مرکزی سوریه در حالی بود که آمریکا به صورت مستقیم و با استقرار نیروهای نظامی از کردها در مقابل طرف‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کرد.
نکته اصلی که در همان زمان نیز مطرح بود، این بود که آیا این توافق پابرجا خواهد ماند؟ چرا که هدف اصلی ترکیه خلع سلاح کردهای سوریه است. در حالی که این توافق، هدف نهایی ترکیه را برآورده نمی‌کرد. از این‌رو ترکیه مترصد فرصتی مناسب برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی، خلع سلاح نیروهای کرد بود. فرصتی که اکنون با اعلام عقب نشینی آمریکا از شمال شرق سوریه که تحت اداره کردها قرار دارد فراهم شده است. به نظر می‌رسد این تصمیم آمریکا در راستای پافشاری ترک‌ها بر خلع سلاح کردها و اجتناب آمریکا از ورود در جنگ جدید در خاورمیانه صورت گرفته است. خروج آمریکا باعث شد تا کردها در مقابله با ترکیه به شدت تضعیف شوند. به نظر می‌رسد همین مسئله آغازی بر پایان رویای ایجاد خودمختاری کردها در سوریه باشد و آن‌ها را به سمت مذاکره با دولت اسد سوق دهد. چرا که ترکیه به عنوان کشوری که امنیت ملی خود را در خلع سلاح کردها می‌بیند از هیچ تلاشی برای خلع سلاح و تضعیف شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه دریغ نخواهد کرد.
از سوی دیگر طرف‌های دیگری مانند ایران با وجود مخالفت با حمله نظامی ترکیه به سوریه و بروز جنگی جدید در منطقه، اما به نظر می‌رسد که نخواهد پذیرفت تا کردها منطقه خودمختار تشکیل دهند و توازن قوا در منطقه به هم بریزد. در این بین اما واکنش دولت مرکزی سوریه بسیار پر اهمیت است. دولت بشار اسد که اکنون به دلیل پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌های خارجی با کردها روند مدارا پیش گرفته در آینده بعد از فارغ شدن از مبارزه با تروریست‌ها، توانایی در پیش گرفتن روند نظامی در مقابل کردها را دارد. از این‌رو به نظر می‌رسد در آِینده تنها راه باقی مانده برای کردها، مذاکره با دولت مرکزی سوریه و عقب‌نشینی از ایجاد منطقه خودمختار در شمال شرق سوریه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی

لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره 8000 شهید گیلان

داستانک/مادر آلزایمری

لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره 8000 شهید گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 4 اردیبهشت 1403

5 مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت

استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان

استقبال گردشگران خارجی از 5 شهر گیلان

مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا

روند عادی تردد کامیون ها در آستارا

سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد

شهروند رشتی مأمور قلابی را لو داد

جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

نمازم قضا شد

از گفته خود دلشادم

استفاده از ظرفیت اتحادیه آیورا در توانمندسازی زنان

راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها

شناسایی و دستگیری مامور قلابی در رشت

آخرین سنگر فرو ریخت: پشت کردن کاپیتان به تن‌هاخ

مهلت ثبت ارزیابی واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی تا 20 اردیبهشت

قطعی 12 ساعته گاز در برخی مناطق رشت و خمام

سخن زیبای حسین پناهی در مورد پول

بازداشت عاملان جنایت در برج 20 طبقه مسکونی

اولین نشست شورای اداری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز/ تکریم ایثارگران یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کارکنان است

ضرورت بازخوانی و تبیین حماسه های دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان

اصحاب رسانه چشمان تیزبین و نافذ جامعه هستند

قطع گاز در رشت و خمام

از درد ترک خورده و از زخم کبودیم

فکر بلبل همه آن است که گلی شد یارش

سوخت قاچاق به مقصد نرسید

پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله

لزوم آشنایی نسل جدید با آرمان های ملت فلسطین

مردم ژاپن چطور کمترین زباله را تولید می‌کنند؟