نسیم گیلان

آخرين مطالب

بازیگران آینده صنعت نفت شیل مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بازیگران آینده صنعت نفت شیل
٣٤٧
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا حاوی پیام‌هایی از کاهش سرعت رشد تولید نفت شیل در ایالات‌متحده آمریکا است. این سازمان میزان تولید نفت خام آمریکا در جولای را (آخرین ماهی که آمارهای آن در دسترس است) به‌طور میانگین 8/ 11 میلیون بشکه در روز اعلام کرده که 300 هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژوئن است. این کاهش تولید در نتیجه توفان‌های فصلی رخ داده است و انتظار می‌رود به‌زودی جبران شود اما نکته‌ای که گزارش اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا به همراه دارد، انتظار این سازمان برای کند شدن سرعت رشد تولیدات شیل در سال آینده میلادی است.
طرح این انتظار باعث شده است کارشناسان آغاز «دوره سوم رونق شیل» را با تفاوت‌هایی نسبت به دو دوره قبلی، انتظار بکشند. جولیان‌لی، تحلیلگر بلومبرگ از جمله این کارشناسان است که عقیده دارد «جهش بزرگ تولید نفت شیل رو به پایان است اما همزمان با ورود صنعت شیل به دوران بزرگسالی، احتمالا یک جهش دیگر در راه است.» بررسی تحولات صنعت شیل نشان می‌دهد که دوره سوم رونق تولید شیل، صحنه بازیگری بزرگان نفتی و خروج شرکت‌های کوچک یا ادغام آنها با شرکت‌های بزرگ‌تر خواهد بود.براساس این گزارش، EIA انتظار دارد روند نزولی قیمت نفت در نیمه نخست سال آینده میلادی، باعث کند شدن رشد تولیدات شیل شود. طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور در سال‌جاری میلادی به‌طور میانگین 3/ 12 میلیون بشکه در روز خواهد بود که 3/ 1 میلیون بشکه بیش از میانگین سال 2018 است؛ اما رشد تولید در سال آینده تقریبا نصف خواهد شد.
پایان جهش دوم شیل در آمریکا
به عقیده لی، رونق دوم تولید شیل در آمریکا رو به پایان است اما این اتفاق نباید باعث نگرانی یا تعجب شود؛ زیرا یک «جهش سوم» ممکن است جایگزین دوره پیشین رونق شود. در تازه‌ترین چشم‌انداز کوتاه‌مدت اداره اطلاعات انرژی که هفته گذشته منتشر شد، پیش‌بینی این سازمان از رشد تولیدات شیل تا پایان 2020، برای چهارمین ماه متوالی کاهشی بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد تولیدات آمریکا در سال آینده میلادی تنها 370 هزار بشکه در روز رشد داشته باشد. در صورت تحقق این پیش‌بینی، کمترین رشد تولید چهار سال گذشته در آمریکا رقم خواهد خورد که می‌تواند نشانه‌ای از افول رونق دوم شیل باشد. کاهش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا از دیگر نشانه‌های کند شدن رشد تولید نفت خام در کشوری است که به لطف افزایش چشمگیر تولیدات شیل، حالا مقام نخست تولید روزانه نفت را در میان کشورهای تولیدکننده این ماده اولیه دارد. براساس آمارهای موجود، تعداد دکل‌های حفاری شده در آمریکا در تمام 10 ماه گذشته کاهش یافته که به معنای افت 20 درصدی مجموع این دکل‌ها از نوامبر به این سو است. در عین حال، بهره‌وری نیز رو به کاهش است. آن‌طور که EIA گزارش می‌دهد، حفاری در حوزه نفتی پرمیان به‌عنوان پربازده‌ترین حوزه نفتی شیل در آمریکا، طی 9 ماه منتهی به آگوست، 11 درصد کاهش داشته است.
شیل آمریکا، از کودکی تا جوانی
از نگاه جولیان لی، توسعه صنعت شیل آمریکا تا حدودی شبیه رشد یک انسان است. در طول نخستین جهش تولید شیل در طول چهار سال منتهی به 2014، این صنعت در مرحله کودکی قرار داشت. همه‌ چیز جدید و هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسید و این کودک نوپا به همه چیز چنگ می‌انداخت صرفا برای اینکه ببیند ممکن است چه اتفاقی رخ دهد. این کودک به سرعت مسیر رشد را طی می‌کرد اما دنیای خارج با سقوط بهای نفت در سال 2014، درس سختی به او داد. بعد از عبور از این مراحل، رونق دوم شیل از سال 2016 شروع شد. در این مقطع، صنعت شیل آمریکا پا به دوران نوجوانی گذاشت. بعد از آموختن اینکه در دنیای مدام در حال تغییر چگونه می‌توان جان سالم به در برد، صنعت جوان شیل آمریکا فهمید برای به دست آوردن نتیجه قابل‌قبول، تنها باید روی چیزهایی تمرکز کند که به آنها علاقه‌مند است. این تمرکز، باعث شد بازده تولیدات شیل در دوره دوم، بیشتر از دوره رونق اول باشد. به این ترتیب برآورد می‌شود در طول سه سال، یعنی از دسامبر 2016 تا دسامبر 2019، رشد تولید روزانه (در مقایسه با 9/ 3 میلیون بشکه در روز بین دسامبر 2010 تا دسامبر 2014)، حدود 2/ 4 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در این میان بزرگ‌ترین چالش رونق دوم شیل، شناسایی و بهره‌برداری از sweet spots، امکان استفاده از چاه‌ها در بازه زمانی طولانی‌تر و توسعه زیرساخت‌های انتقال گاز و میعانات گازی به ویژه به بازارهای خارج از کشور است. اما با قرار داشتن شاخص نفت خام دبلیو‌.تی‌.ای در محدوده 50 دلار، بیشتر شرکت‌های نفت شیل به جای پرداختن به رفع چالش‌های یاد شده، مجبور به تولید بیشتر برای جبران بدهی‌های سنگین خود هستند. به این ترتیب با وجود تولید بیشتر، سطوح پایین قیمتی باعث شده سود بیشتر برای کاهش بدهی‌ها یا پرداخت به سهامداران صرف شود. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران حالا شروع به مطالبات بیشتری از این شرکت‌ها کرده‌اند.
شروع دشوار انقلاب سوم شیل
به این ترتیب لی عقیده دارد حتی با وجود تنش‌های ژئوپلیتیک در خلیج فارس که بار دیگر از جمعه گذشته و با انفجارهای مشکوک در بدنه یک نفتکش ایرانی بالا گرفت و موجب رشد قیمت‌ها شد؛ به‌نظر می‌رسد دور بعدی همکاری تولیدکنندگان شیل و سرمایه‌گذاران آنها دشوار باشد. در این میان ممکن است شاهد ادغام برخی شرکت‌ها برای عبور بهتر از دوران چالش‌برانگیز رونق سوم باشیم. با این حال، فعالان صنعت نفت آمریکا نباید ناامید شوند زیرا پایان دوره دوم رونق شیل، می‌تواند به معنای ورود به دوره سوم رونق یا همان دوران جوانی برای صنعت شیل‌ آمریکا باشد. با ورود به این دوره، طیف وسیعی از مهارت‌های جدید وارد صنعت شیل خواهد شد؛ زیرا این دوره توسط شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی نفتی رهبری خواهد شد. بنابراین تفاوت اصلی رونق سوم شیل با دوره رونق دوم، تمرکز بیشتر روی «استخراج بهتر» خواهد بود تا «رشد سریع تولید.» در این دوره از تکنیک‌های پیشرفته برای بهبود بهره‌وری استخراج استفاده خواهد شد. همچنین ادغام مالکیت‌ها، اتوماسیون حفاری و منطقی‌سازی زنجیره‌‌های تامین، باعث افزایش حجم نفت استخراج شده در طول عمر یک چاه و کاهش هزینه‌‌ها می‌شود. اما قطعا سرعت رشد تولیدات مشابه آنچه در دوره دوم رونق شیل شاهد بودیم، نخواهد بود. تفاوت دیگر دوره سوم رونق شیل با دوره دوم آن، بهبود میزان بازیابی نفت از رسوبات شیل است. طبق گزارش جولیان لی، نرخ بازیابی نفت خام از رسوبات شیل معمولا حدود 5 تا 10 درصد است. اما کونوکو فیلیپس، یکی از غول‌های نفتی حاضر در حوزه‌های نفت شیل، توانسته نرخ بازیابی در برخی بخش‌های میدان ایگل فورد در تگزاس را تا 20 درصد افزایش دهد. این میزان می‌تواند تحت شرایطی مطلوب‌تر به 40 درصد نیز برسد که به معنای نرخ تولید بالاتر برای مدتی طولانی‌تر در ایگل فورد خواهد بود. بله، رونق سوم شیل در راه است اما فقط نباید انتظار داشت که شبیه به دو دوره رونق قبلی باشد زیرا این دوره ویژگی‌های خاص خود را خواهد داشت. به این ترتیب با توجه به اینکه حالا بازیگران اصلی صنعت نفت شیل آمریکا بزرگان نفتی مانند شورون، اکسون موبیل و... هستند، می‌توان انتظار داشت روند رشد تولیدات شیل آمریکا اگرچه با سرعتی کمتر، اما برای دوره‌ای طولانی‌تر ادامه داشته باشد. در واقع با خروج شرکت‌های خصوصی کوچک از این حوزه، بزرگان نفتی توان مالی و فنی بالاتری برای مقاومت در مقابل توفان‌های قیمتی در بازار نفت و ادامه حیات خواهند داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125497/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود

امام جمعه رشت: به زودی شاهد ‌اضمحلال اسرائیل خواهیم بود