نسیم گیلان

آخرين مطالب

تنش در روابط روسیه و اسرائیل مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تنش در روابط روسیه و اسرائیل
٧١٠
٠
دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ناما ایساخار، در فرودگاه مسکو در حال سوار شدن بر هواپیما برای بازگشت به سرزمین‌های اشغالی بود که مقامات روسی چند گرم از وی ماری‌جوانا پیدا می‌کنند. به گفته وکیلش، وی پیش‌بینی کرده بود که مقدار ماری‌جوانا به‌قدری اندک بوده که حدس می‌زد جریمه وی یک پشت‌دستی باشد. اما روز جمعه زمانی که دادگاه روسیه رای وی را خواند، او به هفت سال و نیم حبس محکوم شد. اتهام وی در اختیار داشتن مواد مخدر و تلاش برای قاچاق بوده است. حالا مشخص شده است این فرد که شهروندی آمریکا را هم دارد برای معاوضه با یک زندانی دیگر بازداشت و به حبس طولانی محکوم شده است.
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز و بنا به گفته مقامات رژیم صهیونیستی و خانواده ایساخار، روسیه سرنوشت وی را با شهروند روسی ناشناخته‌ای که در سرزمین‌های اشغالی زندانی است، گره زده است. این فرد از سوی آمریکا متهم به جرائم رایانه‌ای است و در آستانه استرداد به آمریکا قرار دارد. مقام‌های رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده‌اند که مسکو در واکنش به درخواست آزادی این زن، بحث پرونده یک تبعه روس به نام «الکسی بورکوف» را پیش کشیده‌است. بورکوف در سال 2015 به درخواست آمریکا در فرودگاه «بن گوریون» تل‌آویو بازداشت شده و از آن زمان در فلسطین اشغالی در حبس به سر می‌برد. اخیرا دیوان‌عالی رژیم صهیونیستی با استرداد بورکوف به آمریکا موافقت کرده است. در مورد پرونده بورکوف اطلاعات چندانی منتشر نشده و در مورد بازداشت‌اش هم تا همین چند هفته پیش اخبار زیادی منتشر نشده بود، اما رسانه‌های روس نوشته‌اند که آمریکا این فرد را به «هک‌شبکه‌های رایانه‌ای» و «جرائم رایانه‌ای» متهم کرده ‌است. روزنامه هاآرتص هم گزارش داده است این فرد در سال 2015 در دادگاهی در ویرجینیا به سرقت سایبری و انتشار اطلاعات کارت‌های اعتباری 150هزار نفر متهم شده است. مساله بازداشت این دو نفر در بالاترین سطوح میان مقام‌های رژیم صهیونیستی و روسیه مورد بحث قرار گرفته است. روز جمعه دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تلویحا تایید کرد که مسکو پیشنهاد تبادل ایساخار و بورکوف را مطرح کرده است. در این بیانیه عنوان شده است که نتانیاهو در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در شهر سوچی و همچنین در جریان گفت‌وگوی تلفنی با پوتین، موضوع ایساخار را مطرح کرده است. نتانیاهو در این بیانیه احتمال آزادی بورکوف و عدم استرداد او را به آمریکا رد و ادعا کرده است که دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی مستقل بوده و دادگاه هم حکم استرداد او را تایید کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه‌ها روسیه را به گروگانگیری متهم کرده و مدعی شده‌اند روند قضایی علیه ایساخار جعلی بوده است. گفته می‌شود مقدار ماری‌جوانایی که همراه ایساخار بوده نزدیک به 9 و نیم گرم بوده است که حمل این مقدار در سرزمین‌های اشغالی جرم به حساب نمی‌آید. در روسیه اما حمل این مقدار مواد فقط یک ماه زندانی دارد. یافا ایساخار مادر وی می‌گوید که او به هندوستان سفر کرده بود تا درس یوگای خود را تکمیل کند و برای صرفه‌جویی 200 دلاری از خطوط هوایی روسی استفاده کرده است. به گفته مادر ایساخار دخترش که 26 ساله است برای معاوضه با دیگر زندانیان بازداشت شده است. در چین، امسال دو کانادایی متهم به جاسوسی بازداشت شدند. این رویداد درست چند روز پیش از دادرسی یک دادگاه کانادا برای استرداد یک متهم چینی به آمریکا صورت گرفت.
یکی از مقامات اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود به نیویورک‌تایمز گفته است که این یک پرونده دیپلماتیک است که مسکو به موجب آن خواستار آزادی بورکوف شده است. یک مقام صهیونیستی فاش کرد که روسیه به‌طور رسمی خواستار معاوضه دو زندانی شده است. البته هنوز مقامات روسی در باره این معاوضه به‌طور رسمی اظهارنظر نکرده‌اند. سفیر روسیه در سرزمین‌های اشغالی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی گفت که وی در موضوعات قضایی مداخله نمی‌کند. او به این خبرگزاری گفت: «ما هنوز چیزی از مقدمات ماجرا نمی‌دانیم. تحولات را رصد می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود؟» این تحولات در شرایطی رخ داده که هنوز مقامات آمریکایی در این‌باره اظهارنظر نکرده‌اند.
تقریبا از ماه آوریل که ایساخار دستگیر شده است، برای خانواده وی نشانه‌های روند دادرسی شوم پدیدار شده بود. یافا ایساخار گفت پس از برگزاری اولین دادرسی به‌رغم اینکه خاخام ارشد مسکو قول آزادی داده بود، وعده‌ها به سرانجام نرسید. حتی وکیل ایساخار به مادرش گفته بود که سوار هواپیما شود و به خانه بازگردد؛ چراکه دخترش به‌زودی به وی ملحق می‌شود. اما چند روز بعد وکیل ایساخار به مادرش گفته بود که دادگاه موضوع اتهام را عوض کرده است. او دقیقا نمی‌داند دخترش چه زمانی از زندان آزاد خواهد شد. مقامات رژیم صهیونیستی هم درابتدا نخواستند در این خصوص اظهار نظر کنند و بگویند که این تحولات در ارتباط با بورکوف رخ داده است. از اواخر تابستان اما مادر و خواهر ایساخار مدعی شدند که در واتس‌آپ پیام‌هایی دریافت کرده‌اند که مدعی شده بود دوست بورکوف است. در پیام‌ها مشخصا گفته شده بود که سرنوشت دختر وی با آزادی بورکوف گره خورده است. در این پیام‌ها آمده بود اگر بورکوف به آمریکا مسترد نشود، بلیت بازگشت به خانه در جیبش خواهد بود. چند روز پیش از این هم مردی که خود را کنستانتین بکنشتین معرفی کرده بود ایمیلی به مادر ایساخار زد و گفته بود که دخترش احتمالا بین 5 تا 7 سال زندانی شود و از آنها خواسته بود برای پایان دادن به‌کابوس ایساخار تلاش بیشتری کنند. او گفته بود که کاری از وکلا در این پرونده بر نخواهد آمد. یافا ایساخار در ابتدا توجهی به این پیام نداشته‌است. او می‌گوید: در ابتدا توجه نکردم؛ چراکه اصلا منطقی به‌نظر نمی‌رسد. چه ارتباطی می‌تواند بین ناما و یک هکر روسی که قرار است به آمریکا مسترد شود وجود دارد؟ اما حالا همه داستان رو شده است. جزئیات کمی در مورد اتهامات بورکوف وجود دارد و هنوز مشخص نیست چرا روسیه این همه درباره این پرونده و بازگشت وی به روسیه اشتیاق دارد. درست چند روز پس از بازداشت بورکوف یک مقام روسی اتهام وی را برای هک کردن کدهای بانکی از اساس دروغ خواند. مقامات روسی گفته‌اند که بورکوف یک شهروندعادی روسیه است که در پرونده وی سیاسی‌کاری صورت گرفته و با وی با عدالت رفتار نشده است. حالا اما با دستگیری ایساخار یک موقعیت پیچیده بین رژیم صهیونیستی، روسیه و آمریکا پدید آمده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل