نسیم گیلان

آخرين مطالب

ساختمان های تاریخی رشت نیازمند توجه فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای رشت با بیان اینکه اصلی ترین ساختمان های تاریخی رشت در بافت مرکزی و میدان شهدای ذهاب واقع است،گفت: می توانیم از فضای این ساختمان های تاریخی در رشت به منظور ایجاد گالری و موزه های مختلف استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، فاطمه شیرزاد در نودمین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با اشاره به پروژه های بازآفرینی شهر رشت، گفت: بازآفرینی شهری چند سالی است که در راستای هویت شهری قوت گرفته است.
وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری در راستای هویت محله ای نقش موثری دارد، افزود: اصلی ترین ساختمان های تاریخی رشت در بافت مرکزی و میدان شهدای ذهاب واقع است و معتقدم که شهرداری رشت و دیگر دستگاه های مسئول باید با جدیت بیشتری به این مبحث بپردازند.
شیرزاد به جذب اعتبارات استانی و ملی به منظور مرمت و بازسازی سه ساختمان ساعت، میرزا خلیل رفیع و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: می توانیم از فضای این ساختمانهای تاریخی در رشت به منظور ایجاد گالری و موزه های مختلف استفاده کنیم و بیشتر این ساختمان های تاریخی در حوزه فعالیت شهرداری منطقه دو رشت قرار دارد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای رشت با تاکید بر اینکه تسریع در صدور پروانه ساخت و ساز در بافت های فرسوده باید مورد توجه شهرداری رشت باشد،افزود: کمیسیون فرهنگی شورای رشت متعهدانه پیگیر مرمت و بازسازی ساختمان های تاریخی تحت مالکیت شهرداری رشت است و این موضوع را تا تحقق این مهم در جلسات کمیسیون فرهنگی شورا به طور دائم پیگیری می کنیم.
شیرزاد با اشاره به اینکه تبدیل بافت تاریخی رشت به انواع موزه ها چندان خوشایند نیست، افزود: امیدوارم با همدلی و تعامل ما بین تمامی دستگاه های متولی، برای نوروز 99 یک اقدام خوب و ماندگار در این حوزه برای شهر رشت انجام دهیم.
وی به تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی رشت اشاره کرد و گفت: به شهرداری رشت بابت بازسازی و مرمت ساختمان های تاریخی تحت مالکیتش ضرب الاجل داده ایم و کم کاری در این حوزه قابل پذیرش نیست.
شهر رشت بیشترین بافت فرسوده شهری گیلان را دارد
مرتضی یوسفیان، رئیس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه بازآفرینی شهری در پنج بخش تعریف شده است، گفت: در بخش محدوده تاریخی بر اساس سیاست ها ورود نکرده ایم و منتظر اقدامات میراث فرهنگی گیلان در این باره هستیم.
وی با بیان اینکه در استان گیلان شهر رشت بیشترین بافت فرسوده شهری را در اختیار دارد، افزود: در بخش سکونت گاه های غیررسمی دارای 16 محله سکونت گاه غیررسمی هستیم که از این تعداد محلات هدف از جمله عینک، پاسکیاب و سلیمانداراب در اولویت قرار دارند.
وی به احداث خانه سلامت در محله نخودچر اشاره کرد و گفت: بیشترین پروژه ها در این حوزه تاکنون در محله سلیمانداراب اجرایی شده است و خانه سلامت نیز بیش از هفتاد درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
یوسفیان با اشاره به ارسال نامه ای خطاب به ناصر حاج محمدی شهردار رشت بیان کرد: این نامه به تمامی شهرداران استان گیلان ارسال شد و طی آن بابت شرایط پرداخت وام با کارمزد 9 درصد به منظور انجام ساخت و سازها در بافت فرسوده شهری توضیحات لازم داده شده است.
ابنیه های تاریخی شهرداری وضعیت بسیار نامطلوبی دارند
حسین میرزایی معاون توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بافت فرسوده از جمله دغدغه های همیشگی میراث است، گفت: طبق قانون ششم توسعه، میراث فرهنگی نمی تواند در املاکی که مالک خصوصی دارد نسبت به مرمت و بازسازی ورود کند.
وی به ساختمان هتل ایران اشاره کرد و گفت: ساختمان پست، هتل ایران و ساختمان ساعت شهرداری رشت جزو ابنیه های تاریخی هستند که در سفر ریاست جمهوری نیز به آن ها اشاره شد.
میرزایی با تاکید به توجه بیشتر دستگاه ها نسبت به املاک تاریخی تحت مالکیتشان ادامه داد: هر دستگاهی که بخواهد پیرامون املاک تاریخی تحت مالکیتش کم کاری کند باید پاسخگو باشد.
وی با انتقاد از وضعیت نامطلوب ساختمان ساعت شهرداری، ساختمان سازمان فرهنگی و ساختمان میرزا خلیل رفیع افزود: این ابنیه های تاریخی وضعیت بسیار نامطلوبی دارند و بر اساس قانون توسعه ششم، میراث فرهنگی در این باره وظیفه نظارت دارد و در صورتی که کوچکترین اتفاقی برای بناهای ثبتی و تاریخی بیفتد یقینا بر علیه دستگاه مسئول اقدام حقوقی و قضایی انجام می دهیم.
عمارت میرزا خلیل رفیع نیازمند رفع خطر آنی است
نرجس محمودی معاون بازآفرینی شهرداری رشت نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل اقدام مشترک شهرداری های کشور و وزارت راه و شهرسازی مکلف به احیای سالیانه 270 محله در کل کشور شده اند، ادامه داد: در سال گذشته از هفت محله ای که جزو سهمیه استان بود چهار محله را به شهر رشت اختصاص دادیم که از آن جمله می توانیم به محلات سلیمانداراب، عینک، خواهر امام و پیرسرا اشاره کرد.
وی با بیان اینکه پروژه های زیادی از این بابت تعریف شده است، افزود: شهرداری رشت سال گذشته 23 میلیارد تومان از این بابت تعهد قرار داد داشت و تاکنون از سوی اداره کل راه و شهرسازی گیلان پروژه های مصوب به شهرداری رشت اعلام نشده است.
محمودی به ماده پنج آئین نامه بازآفرینی مصوب هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده در پروژه هایی که جنبه عمومی دارند چنانچه شهرداری ها 30 درصد از اعتبار مورد نیاز را تامین کند دولت مکلف است که ما بقیه هزینه ها را تقبل کند.
وی با اشاره به ساختمان میرزاخلیل رشت تصریح کرد: سال گذشته مشاور شهرداری رشت در این پروژه اعلام کرد که عمارت میرزاخلیل رفیع نیازمند رفع خطر آنی است و از سال گذشته تا به امروز بارها با مدیریت مالی شهرداری رشت به منظور تامین اعتبار موردنیاز مکاتبه کرده ایم اما تاکنون این رقم اعتباری اختصاص پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه هزینه ترمیم آنی اعلام شده به منظور رفع خطر از ساختمان میرزا خلیل رفیع حدود یک صد میلیون تومان است، افزود: بارندگی های اخیر موجب رطوبت زدگی شدید دیوارهای ساختمان میرزا خلیل رفیع شده و این وضعیت نگران کننده است.
محمودی گفت: واقعیت این است که به واسطه مشکلات مالی، شهرداری رشت نمی تواند به طور همزمان این سه ساختمان را مرمت و بازسازی کند.
بافت های تاریخی هویت شهری رشت را نشان می دهد
علیرضا حسنی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه بافت تاریخی هویت هر شهری را نشان می دهد، گفت: ایجاد پیاده راه یکی از آیتم ها در این راستا است و با ایجاد پیاده راه فرهنگی رشت ابنیه های تاریخی رشت بیشتر مورد توجه واقع شد.
وی به وضعیت نامناسب ساختمان تاریخی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: ساختمان فعلی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت شرایط نامطلوبی دارد.
حسنی با بیان اینکه فرهنگسرایی در میدان گیل وجود دارد، افزود: این فرهنگ سرا از ظرفیت بسیارخوبی برخوردار است و انتظار می رود در اختصاص اعتبارات مورد توجه باشد.
سکونت گاه های غیررسمی و بافت فرسوده با یکدیگر متفاوت هستند
رضا ویسی سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سکونت گاه های غیررسمی و بافت فرسوده و ناکارآمد با یکدیگر متفاوت هستند، گفت: مدیریت شهری برای ساختمان ساعت شهرداری رشت نتوانست اقدامی انجام دهد.
وی با تاکید بر اینکه شیوه های حمایتی از پروژه های بازآفرینی باید به درستی تعریف شود، گفت: تخلیه ساختمان سازمان فرهنگی موجب می شود که این ساختمان تاریخی به سرعت به وضعیت ساختمان ساعت تبدیل شود.
ویسی با اشاره به تدوین طرح تفصیلی بافت تاریخی رشت گفت: با اجرای این طرح بالغ بر پانصد هکتار در رشت تعیین تکلیف می شود و در حال حاضر در تلاش برای شناسایی تک بناهای تاریخی در شهر هستیم .
موافق تبدیل بناهای خاص نیستیم
لیلا خستوان نماینده میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه موافق تبدیل بناهای خاص از جمله هتل ایران، میرزا خلیل رفیع، ساختمان ساعت و ... به هتل و رستوران نیستم، گفت: تغییرکاربری های این ابنیه های تاریخی باید متفاوت باشد و بناهایی همچون خانه شیرازی و ... برای کاربری هایی از جمله هتل و رستوران مناسب تر هستند.
وی با تاکید بر اینکه به ابنیه هایی همچون ساختمان میرزاخلیل رفیع باید در سطح ملی نگاه شود، افزود: این ساختمان ها از توان بالایی برخوردار نیستند و توانایی سرویس دهی به انبوه مسافران و بازدیدهای مکرر را ندارند.
خستوان با بیان اینکه در پروژه بازآفرینی خواهر امام رشت ناهماهنگی های فراوانی مشاهده می شود گفت: نقشه های ارائه شده در این پروژه به لحاظ فنی و مهندسی هیچ ارزشی ندارند و معتقدم به لحاظ طراحی روی آن فکر نشده است.
صد درصد بافت فرسوده رشت 70 درصد در بافت تاریخی وجود دارد
بهزاد نیک فهم عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از صد درصد بافت فرسوده رشت 70 درصد در بافت تاریخی وجود دارد،گفت: این موضوع در مباحثی از جمله مدیریت سرمایه گذاری و غیره بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی مسئولیت کنترل و نظارت بر چنین بافت هایی را بر عهده دارد، افزود: متاسفانه بسیاری از آثار تاریخی طی سال های از بین رفته است و تک بناهایی که در حال حاضر وجود دارند یادگاری هایی هستند که از یک دوره تاریخی بر جا مانده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند رشت با سابقه تاریخی سی چهل ساله باقی می ماند بیان کرد: بناهای تاریخی رشت در حالت اورژانس قرار دارند و معتقدم در ابتدا باید نسبت به تداوم سکونت در چنین بناهایی اقدام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه به خانه نصرت رحمانی شاعر بزرگ گیلانی اشاره کرد و گفت: این ساختمان وضعیت مناسبی ندارد و باید در مرمت بناهای تاریخی مبحث اضطرار را مورد توجه قرار دهیم.
نیک فهم با بیان اینکه شرط احیای یک بنای تاریخی توجه به مباحث اقتصادی آن است افزود: در کل کشور احیای هر بنای تاریخی که به ابعاد اقتصادی آن توجه نشده است با شکست مواجه شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان