نسیم گیلان

آخرين مطالب

تذکر به حناچی درباره خیریه امام‌رضا(ع) سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - روز سه‌شنبه شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، یک بار دیگر یکی از ابهامات سال‌های مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران را از انبوه پرونده‌های روی‌ زمین‌ مانده در شورا بیرون کشید و خواستار پاسخگویی درباره واگذاری 10 زمین و کمک 60 میلیاردی به یک خیریه شد؛ خیریه‌ای که همسر قالیباف و یکی از اعضای شورای سابق، عضو هیات‌مدیره آن هستند و در این سال‌ها که شورا و شهرداری تهران به آن کمک می‌کرد، هیچ‌گاه گزارشی قطعی و شفاف درباره میزان کمک‌هایی که به این خیریه شده، ارائه ندادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه شرق در ادامه نوشت: «خانم مشیراستخاره چندسالی مشاور شهردار تهران در امور بانوان بود و هیچ‌گاه تمایلی به ارائه گزارش به شورای شهر یا گفت‌وگو با رسانه‌ها نداشت. او در این سال‌ها طرح‌های حمایت از زنان سرپرست خانوار و «هبه» را اجرا می‌کرد که هیچ‌گاه گزارشی از نتایج آن رسانه‌ای نشد اما حرف‌نزدن با رسانه‌ها دلیل بر تیترنشدن نمی‌شود و او در این چند سال به‌واسطه عملکردی که جای سؤال زیادی دارد، بارها در رسانه‌ها مورد سؤال قرار گرفت. او در خیریه‌ای به نام امام رضا عضو است. خیریه‌ای که در فروردین سال ٩٣ به ثبت رسیده و به‌جز زهرا مشیر سایر اعضای هیات‌مدیره‌اش در آن زمان افرادی رسانه‌ای نبودند. خیریه امام رضا این پروژه بزرگ را به پشتوانه شهردار تهران و همراهی شورای شهر و البته نام بزرگ و همراهی یک پزشک معتبر شروع کرد؛ پروژه‌ای که با تأخیری قابل توجه هنوز تکمیل نشده، چون پولی برای ادامه کار ندارد و از سال گذشته آن پزشک معروف از خیرین خواسته است برای تکمیل این مجموعه بزرگ پا پیش بگذارند. پروفسور سمیعی آذرماه 97 گفته بود: «این مرکز از محل کمک‌های خیرین احداث می‌شود و برای تکمیل آن نیازمند حمایت مردمی هستیم.» اما اعتبار یا پول مردم یا به عبارتی پول خیرینی که برای آماده‌شدن این مرکز مغز و اعصاب پرداخت شد، از کجا تأمین شده است؟ آیا نباید درباره این موضوع که یک‌سرش اموال عمومی است بیشتر شفافیت صورت بگیرد؟
اسفند سال ٩٤ هم در جریان بررسی بودجه سال ٩٥ سقف اعتبار کمک ٣٥‌میلیاردی به احداث بیمارستان مغز و اعصاب وابسته به مؤسسه خیریه امام رضا (ع) که مهدی چمران بر اصلاح اساسنامه آن تأکید کرد، فاطمه دانشور، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در دوره چهارم در صحن شورا بر شفافیت‌نداشتن مسائل این خیریه و پروژه‌اش تأکید کرد و گفت: «دو سال قبل به اتفاق آقای تندگویان بازدیدی از این بیمارستان داشتیم اما با نامه‌نگاری‌های زیادی که انجام شد مستندات این مؤسسه خیریه برای من ارسال نشد. در آن جلسه کپی بدون مهر و امضای اساسنامه به ما داده شد که حتی همان کپی اساسنامه مطابق استانداردهای خیریه نیست. این عضو شورا در عین‌ حال سؤالاتی را درباره مؤسسه خیریه امام رضا (ع) مطرح کرد و گفت: «اوراق مربوط به این مؤسسه مبهم است و در هیچ کجای اساسنامه، اسم پروفسور سمیعی وجود ندارد. اسم ایشان به عنوان نماد است که به صورت قانونی در اسناد وجود ندارد.»
این گفته‌های دانشور هیچ‌گاه پاسخ داده نشد اما علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دوره قبل، پیشنهاد کرد قدرالسهم مردم تهران از مؤسسه خیریه امام رضا مشخص شود. او با بیان این که این خیریه از سال ٩١ در بودجه شهرداری تهران ردیف اعتباری جداگانه داشته است، گفت:‌ «باید مشخص شود مردم تهران در سال‌های اخیر چقدر به این مؤسسه خیریه کمک کرده‌‌اند و مهم‌تر این که باید مشخص شود این مؤسسه خیریه وقف عام، خاص یا ولی فقیه است.»
البته از آنجایی که حجم زیادی از خیریه‌ها و هیات‌های مذهبی و سازمان‌های مردم‌نهاد از شورا و شهرداری تهران در قالب ردیف‌ها و محل‌های بودجه‌ای مختلف و با دستورات و اختیارات متفاوت کمک دریافت می‌کنند، لابد دادن کمک مالی چندده‌میلیاردی به خیریه‌ای در این ابعاد نباید خیلی عجیب باشد و به همین دلیل بوده که تا قبل از آن اعضای شورا اعتراضی به این کمک‌ها نداشته‌اند و پاسخگویی هم وجود نداشته است. در همان سال 95 رحمت‌الله حافظی، عضو دیگر شورای چهارم در اینستاگرام خود نوشت: «واگذاری 49هزار و 608 متر زمین در منطقه 22 به خیریه‌ای که همسر قالیباف، عضو هیات امنای آنجاست به قیمت هر متر 149 هزار تومان از مصادیق خدمت به شهداست.»
دفتر شهردار در پاسخ به این خبر اعلام کرد که این زمین در طرح تفصیلی جدید از ابتدا برای فعالیت‌های خدماتی - درمانی (امور عام‌المنفعه) در نظر گرفته شده است. به‌همین‌ترتیب خیریه امام رضا(ع) با پیشنهاد پروفسور سمیعی، به منظور استفاده از دانش و تجربه ایشان برای احداث بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی و درمانی مغز و اعصاب جهان، این زمین با کاربری خدماتی و درمانی را به نرخ کارشناسی روز از شهرداری تهران خریداری کرده است.
اما موضوع واگذاری زمین از یک‌سو و کمک‌های مالی از سوی دیگر همین‌طور در شرایط ابهام ادامه داشت. چندی بعد مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در چهار دوره قبل در توضیحی در صحن شورا اعلام کرد که در آن سال (95) ریالی به خیریه امام رضا (ع) پرداخت نشده است. او گفت: تاکنون 30 میلیارد تومان آنجا هزینه شده که یک بخشی از آن را شهرداری هزینه کرده است. برای سال 95 پرداخت 30 میلیارد را منوط به آن کرده بودیم که یک عضو شورا در هیات‌مدیره این مؤسسه باشد اما امسال هیات امنای خیریه امام رضا (ع) گفته است من نه 30 میلیارد را می‌خواهم و نه قبول می‌کنم که یک نفر از اعضای شورا در هیات‌مدیره باشد؛ چراکه هیات‌مدیره می‌خواهد یک مرکز جهانی مغز و اعصاب را مدیریت کند.
محسن سرخو، یکی دیگر از اعضای شورا، هم در این مورد درخواست گزارش کرد و گفت: «برای هر پروژه‌ای در شهر که اعتباری دارد، بالاخره در گزارش سالانه یا پایان سال گزارشی می‌آوردند اما در مورد این خیریه تاکنون هیچ گزارش عملکردی نداشته‌ایم و این اصلا توجیه ندارد.» اما حالا و سه سال بعد از آن پیگیری‌های خبری شورای چهارم، شورای پنجم در حد یک تذکر به شهردار تهران، خواستار پیگیری و پاسخ‌گویی مجدد درباره این خیریه شده است. شهربانو امانی، عضو شورای پنجم در صحن شورا گفت: «بارها در مورد واگذاری زمین به مؤسسات مختلف تذکر دادم اما پاسخی نگرفتم. در گزارش تفریغ بودجه، حسابرس منتخب شورا تخلفاتی را از سوی شهرداری تهران احراز کرد و منتظر بودیم که ببینیم شهرداری با این موارد تخلف چه می‌کند؟ اما جوابی ندیدیم. در گزارش تفریغ بودجه اعلام شد که 60 میلیارد تومان به یک خیریه متوسل به امام‌ رضا پرداخت شده و قطعاتی زمین نیز به مساحت 70 هزار مترمربع به این خیریه واگذار شده تا سعی کنند در تهران بیمارستان مغز و اعصاب به نام پروفسور سمیعی بسازند که بعدا این پروفسور به ایران آمد و بعد با دلگیری گذاشت و رفت. آیا این واگذاری بر اساس طرح تفصیلی و جامع و کمیسیون ماده پنج بوده است؟ آیا واگذاری 10 فقره زمین طبق قانون بوده است؟»
در ادامه، ابراهیم امینی، نایب‌رئیس شورا نیز گفت: بودجه تلفیق 93 توسط حسابرس بررسی و 33 مورد تخلف مشخص شد و آن را به شهرداری ارجاع داده‌ایم تا پس از بررسی اعلام کند که آیا این تخلفات در مراجع قضائی یا سیستم تخلفات اداری بررسی شده است؟ البته شش ماه به شهرداری فرصت داده شد و جلسات مشترکی را نیز در این زمینه برگزار کردیم.
حالا یا شهردار تهران در روزهای آینده در این مورد پاسخی جداگانه می‌دهد یا باید منتظر بمانیم تا این شش ماه فرصت تمام شود.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

راه اندازی بخش تصویربرداری پزشکی بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان

آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت

شعرخوانی دختر شیرین زبان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است

برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد

ثبت 1261 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت 1403

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی