نسیم گیلان

آخرين مطالب

شهردار رشت در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا؛

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شیرابه در سراوان، کمتر از سه ماه آینده اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - شهردار رشت گفت: مشکلی برای احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سراوان رشت نداریم و برای اتمام این تصفیه خانه ، عملیات در دو شیفت کاری با سرعت در حال انجام است و طبق برنامه ریزی ها، اگر موانع و مشکلی پیش نیاید، کمتر از سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

ناصر حاج محمدی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با اشاره به برگزاری جلسه ای در ششم مهرماه جاری در فرمانداری شهرستان رشت و تاکید بر تسریع در احداث تصفیه خانه شیرابه رشت افزود: بعد از آن جلسه، پیمانکار با سرعت وارد کار شد که در زمان حاضر روند کار بدون هیچ مشکلی در حال انجام است.
وی با اشاره به ایرادات وارده به طراحی سوله مربوط به تصفیه خانه شیرابه در فرمانداری رشت و رفع مشکل در این باره اظهار داشت: طراحی اولیه و نوع سوله تغییر کرد، طرح بهینه سازی شد و طراحی فونداسیون و سازه سوله 100 درصد تغییر کرده و مشکل و ایرادات وارده رفع شده است.
وی با اشاره به اتمام عملیات بتن مگر (بتن مگر در واقع یک بتن با عیار سیمان کم است که به منظور آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می شود) ، تصریح کرد: زیرسازی های لازم در حال انجام است تا دستگاه ها پس از اتمام فونداسیون ، به راحتی نصب شوند.
شهردار رشت در ادامه با اشاره به موضوع برق تصفیه خانه شیرابه سراوان رشت و ایجاد فشار قوی نیز بیان داشت: برای این کار نیاز به مبالغی بود که در شورای تامین مصوب شد و اداره برق بایستی با سرعت بیشتری این مهم را به سرانجام برساند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر، مشکلی برای احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سراوان رشت نداریم و برای اتمام این تصفیه خانه با تمام توان پای کار هستیم، خاطرنشان کرد: عملیات در دو شیفت کاری با سرعت در حال انجام است و بر اساس برنامه ریزی اگر موانع و مشکلی پیش نیاید، کمتر از سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.
حاج محمدی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره احداث دستگاه زباله سوز در رشت اظهار داشت: زمین زباله سوز به پیمانکار تحویل شده، مهندسی مشاوره مربوط به ساخت سوله و سایر اقدامات مربوط به تامین اعتبار انجام شده و در زمان حاضر، هیچ مشکلی در این باره نداریم و تنها پیمانکار بایستی کار را آغاز کند.
شهردار رشت ظرفیت دستگاه زباله سوز در رشت را 600 تن عنوان و خاطر نشان کرد: پروژه ساخت و بهره برداری از دستگاه زباله سوز در رشت بین 400 تا 500 میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی درباره شرکت کود آلی گیلان و انتقال زباله 11 شهر استان برای تفکیک و تبدیل به کمپوست به این مجموعه بیان داشت: بخشی از زباله کلانشهر رشت نیز برای پردازش، تفکیک و انجام کمپوست به این شرکت منتقل می شود.
وی خاطرنشان کرد: شرکت کود آلی گیلان در منطقه لاکان رشت دارای ظرفیت اسمی 500 تن با 24 سال سابقه فعالیت است که با توجه به زیرساخت های موجود و فرسودگی ماشین‌آلات، امکانات فعلی این کارخانه برای تولید کمپوست جوابگو نیست.
حاج محمدی خاطرنشان کرد: در این باره با دولت وارد مذاکره شدیم و پذیرفتند که شرکت کود آلی گیلان بهسازی و مرمت شود و به ظرفیت اسمی واقعی خود یعنی 500 تن برسد.
وی با اشاره به ساخت دو سوله جدید شش هزار مترمربعی (در مجموع 12 هزار مترمربع) برای تولید کمپوست تصریح کرد: این سوله ها در حال ساخت است و اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شده است.
در زمان حاضر، شهرداری رشت با برخورداری از 55 درصد از سهام شرکت کود آلی استان گیلان، بیشترین سهم را در میان دیگر شهرداری های استان دارد.
اهالی منطقه سراوان رشت، بیش از سه دهه است که شاهد دفن زباله در جنگل‌های این منطقه هستند و تمامی آزارهای ناشی از انباشت زباله را تحمل می کنند. پاداش این صبوری و شکیبایی، اهتمام و جدیتی بیشتر از سوی مسئولان است تا با احداث تصفیه‌خانه شیرابه و دستگاه زباله‌سوز، پایانی بر رنج‌های مردم این منطقه باشد. منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است، این منطقه در 17 کیلومتری کلانشهر رشت بیش از سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله شده، روزانه 800 تا یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود که این مهم موجب نگرانی مردم منطقه شده است. دفن زباله در دل درختان سر به فلک کشیده سراوان رشت، بوی نامطبوع و وجود حشرات موذی در منطقه ، هر چند وقت، موجب اعتراضات مردم سراوان می شود به طوری که در سال 96 تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، با تجمع در مقابل درب ورودی محل انباشت زباله راه عبور ماشین های حمل زباله را بستند اما با حضور مسئولان و قول آنان برای رفع مشکل، کوتاه آمدند.

از سوی دیگر شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است؛ به گفته عباس شمسی از اعضای شورای اسلامی منطقه سراوان رشت، شیرابه ها به رودخانه های گوهررود و زرجوب و در نهایت به تالاب انزلی ریخته می شود. هر چند از دو سال گذشته در پی اعتراضات مردمی و به دنبال آن قول مسئولان به مردم سراوان به منظور کاهش بوی نامطبوع و از بین بردن مگس های آزار دهنده اقداماتی در این منطقه انجام گرفت؛ اما رفع ریشه ای مشکل و شتاب در ساماندهی محل دفن زباله در این منطقه و عملیاتی شدن برنامه هایی از جمله احداث دستگاه زباله سوز و تصفیه خانه شیرابه، نیازمند توجه جدی مسئولان استانی و کشوری است.
رشت، دارای حدود 700 هزار نفر جمعیت ثابت است که در طول روز به یک میلیون و 200 هزار نفر می رسد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد