نسیم گیلان

آخرين مطالب

محبوب‌ترین ارز دیجیتال بین مجرمان علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - محبوب‌ترین ارز دیجیتال بین مجرمان
٢٢٥
١
زومیت / بیت کوین پس از گذشت یک دهه هنوز به‌عنوان ابزاری برای سوءاستفاده‌های مالی مجرمان سایبری شناخته می‌شود و محبوبیت بالایی هم دارد.
یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین کاربردهای بیت کوین در استفاده از آن به‌عنوان راهکار مالی افراد فعال در بازار سیاه اینترنت دیده می‌شود. درواقع اکثر کاربران قدیمی بیت‌کوین برای اولین‌بار زمانی با این رمزارز آشنا شدند که قصد خرید یا فروش در بازار سیاه اینترنتی را داشتند؛ بازاری که برای خرید و فروش محصولات یا سرویس‌های ممنوعه در فضای آنلاین استفاده می‌شود.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
اکثر بازارهای سیاه اینترنتی در سال‌های گذشته توسط دولت‌ها و سازمان‌های قانون‌‌گذار تعطیل شده‌اند. البته هنوز تعدادی از آن‌ها در فضای دارک وب فعال هستند و خرید و فروش کالاهای ممنوعه را ادامه می‌دهند. به‌هرحال با وجود کاهش تعداد بازارهای آنلاین، این نوع از تراکنش‌های مالی که به‌نام تراکنش‌های سیاه هم شناخته می‌شوند، هنوز با قدرت به حیات خود ادامه می‌دهند. یک گزارش ادعا می‌‌کند که آمار تبادل پول در بازارهای سیاه آنلاین، احتمالا امسال از مرز یک میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
بیت‌کوین عموما به‌عنوان ارز شخصی یا ناشناس در اینترنت شناخته می‌شود، اما درحقیقت تراکنش در شبکه‌ی رمزارز مادر، کاملا عمومی و قابل مشاهده توسط همه‌ی افراد است. هویت‌های واقعی به تراکنش‌ها و آدرس‌های کیف پول متصل نیستند، اما هر فردی می‌تواند بلاک‌چین بیت‌کوین را به‌صورت کامل دانلود کند. بلاک‌چین مذکور شامل گزارش تمام تراکنش‌های تاریخ رمزارز می‌شود.
نوآوری‌های جدید در حوزه‌ی رمزارز همچون شبکه‌ی لایتنینگ یا کیف‌های پول مبتنی بر حریم خصوصی همچون Wasabi و Samourai برای کاربرانی مناسب هستند که در دنیای رمزارز به‌دنبال حریم خصوصی بیشتری باشند. در این‌ میان تراکنش‌های بیت‌کوین هنوز راه زیادی تا خصوصی و مخفی‌شدن در پیش دارند.
با وجود تمام شرایط بالا، بیت‌کوین هنوز به‌عنوان رمزارز محبوب مجرمان سایبری شناخته می‌شود. گزارش سالانه‌ی Internet Organized Crime Threats Assesment از Europol ادعا می‌کند که هنوز سهم زیادی از مجرمان، برای تراکنش‌های خود از رمزارز مادر استفاده می‌کنند. اگرچه رمزارزهایی همچون مونرو در سال‌های اخیر با تمرکز شدید روی حریم خصوصی، طرفداران مناسبی را کسب کرده‌اند؛ چنین آلت‌کوین‌هایی هنوز نمی‌توانند در حوزه‌های اثر شبکه‌ای، شهرت برند و محبوبیت عمومی با بیت‌کوین رقابت کنند.
در گزارش یوروپول پیرامون رمزارزها و مجرمان سایبری می‌خوانیم:
بیت‌کوین هنوز به‌عنوان رمزارزی با بیشترین نرخ استفاده شناخته می‌شود. چنین آماری نتیجه‌ی آشنایی پایگاه مشتریان با این رمزارز است.
گزارش مشابهی دیگر توسط رسانه‌ی The Block منتشر شد که محبوبیت و استفاده از بیت‌کوین را در بازارهای سیاه آنلاین بررسی می‌کند. طبق تحقیق انجام شده، 91 درصد از 31 بازار سیاه مورد مطالعه، بیت‌کوین را به‌عنوان راهکار پرداخت قبول می‌کردند.
کاربردهای مجرمانه‌ی بیت‌کوین
طبق گزارش یوروپول، رمزارزهایی همچون بیت‌کوین نقشی اساسی در اقتصاد زیرزمینی دارند. به‌علاوه آن‌ها اکثرا برای پرداخت هزینه بین خود مجرمان استفاده می‌شوند. از کاربردهای ملموسی که در آن مجرمان سایبری از قابلیت‌های رمزارزها استفاده می‌کنند، می‌توان به دریافت هزینه‌ی باج‌افزارها، اخاذی با حمله‌های DDoS، دزدی رمزارز و بازارهای دارک‌وب اشاره کرد.
گزارش یوروپول ادعا می‌‌کند که کلاهبرداران آنلاین هم به‌مرور درحال تغییر مسیر از روش‌های سنتی به سمت بیت‌کوین هستند. گزارش می‌گوید که کلاهبرداران با سوءاستفاده از اطلاعات کم افراد عامه از شیوه‌ی کاری دارایی‌‌های رمزنگاری شده، بهره‌برداری بیشتری از روش‌های کلاهبرداری خواهند داشت. در گزارش اشاره‌ای به کاربردهای عینی نمی‌شود، اما به‌عنوان مثال می‌توان عدم اطلاع کاربران از غیر قابل بازگشت بودن تراکنش‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای کلاهبرداری رمزارز بیان کرد.
در ادامه‌ی گزارش یوروپول و بخش مخصوص دارک‌وب می‌خوانیم:
تلاش‌های هماهنگ مقام‌های قانون‌گذار به‌‌همراه حمله‌های ادامه‌دار DDoS، تأثیر عمیقی روی بی‌اعتمادی به دارک‌وب داشته است. در زمان تهیه‌ی گزارش، بازارهای مذکور در وضعیت نه‌چندان مناسبی قرار دارند. ظاهرا رشد بازارهای چندموضوعی ادامه دارد، اما درمقابل کلاهبرداری‌ها هم بیشتر به چشم می‌خورند و برخی از آن‌ها در حال افزایش نفوذ به کل بازار هستند.
ارزش دلاری تراکنش‌های غیرقانونی بیت‌کوین رو به افزایش است
در ابتدای سال جاری گزارشی توسط Chainalasis منتشر شد که درصد استفاده از بیت‌کوین در بازارهای دارک‌وب را نسبت به کل تراکنش‌ها رو به کاهش عنوان می‌کرد. به‌هرحال اررزش دلاری تجارت در دارک‌نت با بیت‌کوین هنوز در مسیر صعود قرار دارد.
استفاده از مونرو توسط مجرمان سایبری
در گزارش یوروپول، علاوه بر بیت‌کوین به رمزارز دیگری به‌نام مونرو اشاره می‌شود. بخش عمده‌ای از پوشش خبری مونرو به استفاده از آن در کاربردهای دزدی رمزارز اختصاص دارد. در چنین رویکردهایی، هکرها نرم‌افزاری را در ماشین قربانی نصب می‌کنند که به‌جای آن‌ها در سیستم هدف معدن‌کاوی رمزارز انجام می‌دهد. مونرو خصوصا برای چنین کاربردهایی مفید محسوب می‌شود چون قابلیت‌های متعدد حریم خصوصی دارد. به‌علاوه هنوز می‌توان این رمزارز را با دستگاه‌های پردازشی معمولی استخراج کرد.
مونرو علاوه بر کاربردهای دزدی رمزارز، در رویکردهای دیگر هم توسط مجرمان سایبری استفاده می‌شود. در ادامه‌ی گزاش می‌خوانیم:
در گزارش قبلی نوشتیم که تغییر مسیری جزئی به‌سمت رمزارزهای با حریم خصوصی بیشتر همچون مونرو وجود دارد، اما بیت‌کوین هنوز به‌عنوان انتخاب اصلی برای کاربردهای قانونی و غیرقانونی شناخته می‌شود. تغییری که متذکر شدیم، بیشتر در کاربردهای دارک‌نت دیده می‌شود. بسیاری از آن‌ها مونرو را به‌عنوان راهکار پرداخت می‌پذیرند و در برخی موارد خاص، تنها با آن خرید و فروش می‌کنند.
صرافی‌های غیرقانونی رمزارز
در بخشی از گزارش به تهدیدهای آتی و توسعه‌ی رویکردهای مجرمانه اشاره می‌شود. یوروپول می‌گوید که صرافی‌های بیت‌کوین ملزم هستند راهکارهای دقیق خود را در جمع‌آوری اطلاعات کاربران پیگیری کنند. از پایان سال 2019، قانون Anti-Money Laundering Directive اتحادیه‌ی اروپا اجرا می‌شود. با اجرای چنین قوانین، استفاده از رمزارها به‌عنوان ابزارهایی برای حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوصی، در صرافی‌های قانونی دشوار می‌شود. درنتیجه یوروپول پیش‌بینی می‌کند که کاربران به صرافی‌های غیرمتمرکز و سیستم‌های تبادل فرد به فرد مراجعه کنند.
در ادامه‌ی گزارش و در بخش مربوط به صرافی‌ها می‌خوانیم:
احتمالا سرویس‌های صرافی غیرقانونی رشد می‌کنند و در همان فضاهای زیرزمینی آنلاین به فعالیت ادامه می‌دهند. آن‌ها ارزهای سنتی را خارج از رویکردهای قانونی و اصولی با رمزارزهای گوناگون مبادله می‌کنند.
مقام‌های قانون‌گذار می‌توانند شرایط استفاده از بیت‌کوین با هدف فعالیت‌های زیرزمینی را برای مجرمان دشوار کنند. البته قطعا خارج کردن کامل رمزارز از فعالیت‌های مذکور، ممکن نخواهد بود. بسیاری از قانون‌گذاران نیز به این موضوع اذعان و آن را به‌عنوان تهدید اصلی رمزارز عنوان می‌کنند. درنهایت هیچ رویکرد مجرمانه‌ای را در اینترنت نمی‌توان متوقف کرد، مگر اینکه نظارت‌های مستقیم و شدید سازمانی و دولتی روی فعالیت‌ها پیاده‌سازی شود که آن هم عموما با مفاهیم حریم خصوصی و آزادی اطلاعات تناقض دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/125964/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان