نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرا سیاستمداران مسوولیت وضع کشور را نمی پذیرند؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چرا سیاستمداران مسوولیت وضع کشور را نمی پذیرند؟
٠
٠
تجارت فردا / متن پیش رو در تجارت فردا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سیدمصطفی هاشمی‌طبا| تردیدی نیست که ایران در طول تاریخ تا به امروز، شرایط پرفرازونشیبی را طی کرده است؛ روزهایی به شادی از پیروزی‌ها و کامیابی‌ها گذشت و ایامی نیز به تلخ‌کامی از نابسامانی. بدون شک این کامیابی‌ها و ناکامی‌ها همواره محصول اجرای سیاست‌هایی بوده است که افراد دارای مسوولیت و همچنین نهادهای رسمی در ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران اتخاذ کرده‌اند.
وضعیت امروز ایران نیز از همین منظر قابل بررسی است. امروز کشور اگرچه در وضعیت نابسامان اقتصادی به سر می‌برد اما به راحتی نمی‌توان ادعا کرد که نابسامانی در کشور فراگیر شده است. حتی در وضعیت امروز نیز که به‌رغم تلاش‌های دیپلماتیک برای تعامل با جهان، با تحریم‌های سنگین و محدودیت‌های جدی بر سر فروش نفت مواجه هستیم، دستاوردهایی در عرصه‌های مختلف از جمله در نقش‌آفرینی جدی در تامین امنیت منطقه داشته‌ایم که نمی‌توان آن را انکار کرد.
با این همه اگر بخواهیم ناکامی‌ها و دلایل بروز آن را بررسی کنیم، باید به سراغ تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و به طور کلی ساختارهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برویم. واقعیت آن است که در برهه‌های مختلف، در مواجهه با سیاست‌های شکست‌خورده و ناکام، کمتر کسی مسوولیت سیاست‌های اتخاذشده را بر عهده گرفته است.
دلیل این امر، از یک منظر به این موضوع بازمی‌گردد که در کشور ما اشخاص به تنهایی تصمیم‌گیرنده نیستند و اتخاذ یک سیاست یا تصمیم درباره یک موضوع، در چارچوب ساختارهای سیاسی تعریف‌شده رخ می‌دهد؛ ساختاری که مجلس، شورای نگهبان، دولت و... را برای تصمیم در بخش‌های مختلف تعریف کرده و همچنین مردم را نیز از طریق مشارکت در انتخابات و رای‌دهی، به نوعی در زمره تصمیم‌گیران قرار داده است. از این‌رو، نمی‌توان تصمیم‌ها و سیاست‌های مهم و کلان را تنها به اراده یک فرد مسوول تقلیل داد بلکه باید آن را در چارچوب ساختار نیز تحلیل کرد.
نمونه این سیاست، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که نه یک فرد بلکه دولت و مجلس در تدوین و نحوه اجرای آن نقش داشته و دارند. حتی مسوولیت اجرای ناقص این قانون نمی‌تواند بر عهده تنها یک فرد باشد بلکه در این زمینه، هم دولت به عنوان مجری قانون قصور دارد و هم مجلس شورای اسلامی که در قوانین بودجه سنواتی، دست دولت را برای اجرای ناقص این قانون باز می‌گذارد.
طی سال‌های اخیر، هر دو نهاد دولت و مجلس با این سوال و انتقاد روبه‌رو بوده‌اند که چرا اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را به پرداخت یارانه به همه افراد جامعه منحرف کرده و منابع مالی کشور را هدر می‌دهند حال آنکه بر اساس قانون، پرداخت یارانه نقدی باید تنها در دهک‌های پایین درآمدی متمرکز شود.
در واقع دولت و مجلس از پذیرش مسوولیت اجرای این قانون و آنچه تبعات اجتماعی احتمالی اجرای آن می‌خوانند شانه خالی می‌کنند و نکته آن است که این دو نهاد درباره نحوه تدوین و اجرای نادرست سیاستی که به آن اشاره شد، نه‌تنها پاسخگو نیستند بلکه از یک‌سو با طرح شعارهای پوپولیستی و عامه‌پسند، عملکرد نادرست خود را پنهان کرده و با تلاش برای حفظ وجهه نیکو و مردمی، کسب رای از مردم برای ماندن در نهاد قدرت را به اتخاذ و اجرای سیاست درست ترجیح می‌دهد.
البته قانون هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن یکی از صدها سیاستی است که با انتقاد روبه‌رو است و تا امروز نیز فرد یا نهادی مسوولیت اجرای ناقص آن را نپذیرفته است.
به این ترتیب آنجا که از افراد مسوول و فرار از پذیرش مسوولیت عملکردها سخن می‌گوییم، لاجرم باید نگاهی به ساختار هم بیندازیم. البته نقش افراد مسوول و خصلت‌های فردی آنان نیز قابل انکار نیست؛ موضوعی که با روی کار آمدن افراد مختلف در جایگاه ریاست‌جمهوری به‌وضوح مشاهده کردیم. گرچه رویکرد افراد مختلفی که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی با رای مردم، ردای ریاست‌جمهوری به تن کرده‌اند، به رویکرد جریان سیاسی حامی نزدیک بوده و بسیاری از عملکردها بر مبنای همان رویکرد صورت گرفته اما خصلت‌های فردی نیز در نحوه اجرای سیاست‌ها بی‌تاثیر نبوده‌اند. برای مثال اگر حسن روحانی خصلتی نظیر شهید رجایی داشت، عملکرد متفاوتی با امروز داشت. همین خصایص فردی، می‌تواند پذیرش مسوولیت کارها و سیاست‌ها را برای فرد مسوول سخت یا آسان کند. تجربه نشان داده که تا امروز اندک افرادی بوده‌اند که مسوولیت تبعات احتمالی و هزینه‌های اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های درست را که تامین‌کننده منافع ملی است پذیرفته و اجرای آن سیاست درست را به سرانجام رسانده باشند.
چه بسیار افرادی که پس از رسیدن به مناصب، از دادن هرگونه هزینه در زمینه اجرای برنامه‌های درست گریزان شدند و از ایفای مسوولیت خود سر باز زدند؛ موضوعی که بارها در ادوار مجلس و همچنین در دوره روسای جمهور مختلف مشاهده کرده‌ایم.
هرچند که در این میان، ساختار سیاسی هم، شرایط را برای طفره افراد مسوول و حتی نهادها از مسوولیت مهیا کرده است.
همچنان که پیشتر اشاره کردیم، علاوه بر خصایص فردی مسوولان، ساختار سیاسی شرایطی را برای افراد و گروه‌های در قدرت فراهم می‌کند تا بتوانند در قبال سیاست‌ها و عملکرد خود یا نهاد تحت مدیریتشان، پاسخگو نباشند.
این شرایط در غیبت یا انفعال و حتی عملکرد نادرست نهادهای نظارتی ایجاد می‌شود. گرچه امروز نمی‌توان از نبود نهادهای نظارتی سخن گفت چراکه در ساختار سیاسی کشور تعریف شده و به موازات شکل‌گیری اغلب نهادها، نهادهای نظارتی نیز برای نظارت بر عملکرد آنها به وجود آمده‌اند اما به نظر می‌رسد آنچنان که باید، کارآمد عمل نکرده‌اند.
مثال مشخص آن، مجلس شورای اسلامی است که کفه اجرای وظایف نظارتی‌اش بسیار سبک‌تر از قانونگذاری است چه آنکه اگر مجلس به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد دولت، منفعل عمل نمی‌کرد، اجرای سیاست‌های غلط در دولت‌های مختلف تکرار نمی‌شد. البته تاکید بر این نکته نیز ضروری است که مجلس به عنوان یکی از بازوهای نظارتی در کشور، علاوه بر عملکرد منفعل، ابزارهای اثرگذار و بازدارنده‌ای برای نظارت در اختیار ندارد.
از سوی دیگر، بسیاری از این ابزارها با وجود آنکه در قوانین کشور تصریح شده اما بهره‌گیری از آنها توصیه نمی‌شود. مثال روشن در این زمینه پرهیز از ابزار سوال از رئیس‌جمهوری است که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد حال آنکه مجلس به نمایندگی از مردم، می‌تواند عملکرد رئیس‌جمهوری درباره موضوعات مشخص را مورد پرسش قرار دهد.
کوتاه سخن آنکه مساله پرسشگری در کشور ما به درستی تعریف نشده و از این‌رو، اغلب مسوولان چه یک فرد و چه یک نهاد و سازمان، به دلیل آنکه الزامی به پاسخگویی نمی‌بینند، به راحتی می‌توانند از پذیرش مسوولیت کارها و عملکرد خود، طفره روند غافل از آنکه آثار نامطلوب این فرار، حلقه‌های اعتماد عمومی را یکی پس از دیگری می‌گسلد و امید اجتماعی را بیش از پیش می‌کاهد.
بدون تردید اصلاح ساختاری یکی از راه‌های پیش‌رو برای کاهش فرار مسوولان از پذیرش مسوولیت است اما توجه به این نکته نیز ضروری است که بخش عمده‌ای از اصلاحات ساختاری را تنها با تکیه بر اعتماد عمومی می‌توان عملی ساخت. از این‌رو به نظر می‌رسد باید برای حل بیماری مزمن طفره از مسوولیت مسوولان کشور چاره‌ای اندیشید و تعجیل کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/126233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی