نسیم گیلان

آخرين مطالب

آنان که بی سمع و نظر خاک را کیمیا کنند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی- پویش فرهنگی "تو هم بخوان" انزلی در چهاردهمین گام شاهد حضور کسانی بود که بی مدد چشم و گوش به کیمیای دانش دست یافته اند.

بی چشم دیدن و بی گوش شنیدن، چونان بی بال و پر پریدن است؛ اما همانگونه که حکیم بزرگ ابوالقاسم فردوسی فرموده خرد چشم جان است چون بنگری.
زهرا مهمان نواز یکی از فرهنگوران روشن روان است . بانوی نابینای دارنده مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی که تاکنون دو کتاب شعر و نثر ادبی با نام "خواب گل سرخ" و "گلایل آبی" از وی منتشر شده .
این بانوی اهل فرهنگ برای حاضران از " ملت عشق" نوشته الیف شافاک نویسنده اهل ترکیه گفت که دو داستان شمس و مولانا و زنی به اسم الا را به شکلی موازی روایت می کند.
کتابی که همچون نام اصلی اش چهل قانون عشق را برای مخاطب می شمارد.
در ادامه این محفل فرهنگی نصور جعفری یکی دیگر از نابینایان توانمند گیلان از روز عصای سفید نماد استقلال نابینایان حرف به میان آورد .
این روشندل دارای مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، از لویی بریل و دکتر محمد خزائلی یاد کرد که با وجود مشکل نابینایی با همت والا، روشنی بخش راه نابینایان شدند و امید و نشاط و پیشرفت و ترقی را در عصر خود و دیگر دورانها به نابینایان هدیه دادند.
جعفری کتاب " ای کاش گل سرخ نبود" نوشته منیژه آرمین را برای حاضران خواند. داستان عشق و دلدادگی یک افسر ارتش به دختر یکی از روحانیان مشهد و ازدواج و زندگی آن دو و پیشامدهایی که در اوضاع اجتماعی آن زمان بر این خانواده می گذرد.
در ادامه این برنامه که با مشارکت انجمن طرفداران توسعه انزلی و انجمن داستان هزار و یک شب انزلی برگزار شد رومینا پورخان نوجوان نابینای اهل فرهنگ با صدایی دلنشین متن ادبی زیبای نوشته خود را برای حاضران خواند و همگان را تحت تاثیر قرار داد.
مژگان علیزاده لیسانس ادبیات فارسی ، حافظ کل قرآن و مربی قرآن که خود نیز کتابی با نام " کنجکاوی" برای کودکان نوشته دیگر همراه برنامه بود.
این بانوی روشندل " سه شنبه ها با موری" نوشته میچ آلبوم را به گردآمدگان این محفل فرهنگی معرفی کرد.قصه استادی در بستر بیماری که از مرگ هراسی ندارد و نه فقط کلمات و کتابها که همواره چگونه زیستن را به دیگران آموخته است.
در ادامه این نشست، فاطمه خوش بین امدادگر نابینا دارای مدرک فوق دیپلم علوم تربیتی و کارشناس امداد و سوانح طبیعی حاضران را با کتاب "همه چیز با خدا ممکن است" نوشته سید مجتبی حورایی آشنا کرد.
کتابی که از قانونمندی طبیعت سخن گفته و این که انسان برای جذب خوبی ها باید در خود خلائی ایجاد کند . بدین معنا که خود را از خصایلی چون حسد، کینه،نفرت، نا امیدی، بدخواهی و کج اندیشی تهی سازد تا جا برای دانش و محبت و فضایل اخلاقی گشوده شود.
خوانش بخشی از کتاب " داستان زندگی من" نوشته هلن کلر بخش دیگری از این نشست فرهنگی را تشکیل می داد که فتح بابی بود بر این که به جز نابینایان ، ناشنوایان فرهنگوری نیز در این مجلس حضور دارند.
هلن کلر در 18 ماهگی بر اثر یک بیماری سخت بینایی و شنوایی خود را از دست داد و تا هفت سالگی حتی قادر به ایجاد ارتباط با مادر و پدرش نیز نبود اما به لطف آموزشهای آنی سولیوان توانست جهان اطراف خود را بشناسد و آرامش بیابد.
وی در 20 سالگی وارد دانشگاه شد و در همان دوران صحبت کردن را آموخت و ادبیات آلمانی، فرانسه و انگلیسی را فرا گرفت و بعدها در رشته های مختلف دیگر نیز آموزش دید.
کلر از همان دوران نویسندگی را شروع کرد و تا آخر عمر ادامه داد ‍ که حاصل آن نگارش 12 کتاب و مقاله در موضوعات مختلف از جمله زندگی نامه اش بود .
زهرا میری بازیگرهنرمند اهل انزلی بخشهایی از این کتاب را برای حاضران خواند.
در قسمت دیگری از این آیین ساره رضا پور از فرهنگ دوستان ناشنوا برای حاضران با حرکت انگشتها و لبها از زبان اشاره و ویژگی های آن گفت . سخنانی که به لطف ترجمه زهرا رضایی دیگر فرهنگیار انزلی شنیدنی بود.
آنها از مشکلات ناشنوایان انزلی گفتند؛ از این که اداره بهزیستی این شهر حتی رابط آشنا با زبان اشاره برای ناشنوایان ندارد که مسائل و مشکلات آنان را بفهمد و در پی حل آن بر آید.
اما آنها در ادامه ایجاد کانون ناشنوایان بندرانزلی با نام " سکوت سپید" را با هدف حمایت از توانجویان ناشنوا نوید دادند تا درسی باشد برای دیگران که در کارها خود آستین همت بالا زنند.
گرد آمدگان محفل با آشنا شدن با زبان اشاره ناشنوایان، برای تشویق به جای کف زدن بازوانشان را بر افراشتند و دستانشان را به حرکت در آوردند .
حاضران که از دوستداران فرهنگ و کتابخوانی هستند اذعان داشتند که آشنایی با این روشندلان اهل دانش و یادگیری انگیزه آنان برای مطالعه و آموختن را افزون کرده است.
در پایان این رویداد فرهنگی که در عمارت خوان گستر از معدود خانه های قدیمی ارزشمند باقی مانده شهر انزلی برگزار شده بود آرمین صافدل بانی پویش "تو هم بخوان" و دبیر کمیسیون فرهنگی انجمن طرفداران توسعه انزلی با خوانش بیانیه ای نسبت به ساخت و سازهای خلاف قانون در بافت مرکزی شهر انزلی اعتراض کرد و از شهروندان خواست تا متحدانه و متعهدانه با مطالبه گری جلوی ساخت و سازهای غیرقانونی و لطمه به بافت تاریخی ارزشمند شهر را بگیرند.
پویش " تو هم بخوان" یک رویداد فرهنگی چند وجهی است که علاوه بر کتابخوانی به مسائل مهم محیط زیستی ، میراث فرهنگی و حقوق شهروندی می پردازد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/126347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان