نسیم گیلان

آخرين مطالب

چراغ سبز ظریف برای سفر به عربستان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چراغ سبز ظریف برای سفر به عربستان
٣٢٧
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5750221
-->
ابتکار / متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در حالی که طی هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌ها درخصوص آمادگی شرایط به منظور تنش‌زدایی میان ایران و عربستان منتشر شده است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان روز گذشته از آمادگی خود برای سفر به عربستان سخن گفت.
وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با شبکه المسیره یمن با بیان اینکه ایران همواره از هر ابتکاری به منظور کاهش تنش در منطقه و پایان جنگ یمن استقبال می‌کند، تصریح کرد که در‌صورت فراهم شدن شرایط به منظور حل و فصل اختلافات با عربستان آماده سفر به ریاض است. ظریف همچنین دیروز در حاشیه بازدید از کارخانه‌ نوآوری آزادی در تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که شما اخیرا در مصاحبه با یکی از رسانه‌های یمنی اعلام کرده‌اید که برای حل مسائل منطقه حاضرید به عربستان سفر کنید، آیا اتفاق خاصی افتاده که چنین اظهار نظری داشتید؟ گفت: اتفاق خاصی رخ نداده است و ما همیشه آماده هستیم که با کشورهای همسایه خود تعامل و گفت‌و‌گو داشته باشیم. همواره دست ایران برای همکاری و تعامل به سمت کشورهای منطقه دراز‌ بوده و آمادگی خود را برای گفت‌و‌گو و تعامل اعلام کرده‌ایم.
مسابقه میانجی‌گری میان ایران و عربستان
این گفته‌های وزیر خارجه ایران در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر تلاش‌هایی به منظور میانجی‌گری میان ایران و عربستان از سوی کشورهای مختلف صورت گرفته است. نخستین موضوع به سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به ریاض باز می‌گردد که اعلام شد تنش‌زدایی میان ایران و عربستان یکی از دستور کارهای عبدالمهدی در این سفر بوده است. پس از آن عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز به تهران و ریاض سفر کرد. عمران خان پیش از این در سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت گفته بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از او خواسته تا پیامش را به مقامات تهران منتقل کند. عمران خان در تهران نیز بر این موضوع تاکید و اعلام کرد که اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای حل و فصل اختلافات در منطقه میان ایران و عربستان صورت خواهد داد.
یک هفته پس از این موضوع، ولادیمیر پوتین رئیس‌ فدراسیون روسیه نیز پس از 12 سال به عربستان و پس از آن به امارات رفت. هر‌چند یکی از برجسته‌ترین نمودهای این سفر تفاهم‌‌نامه‌های اقتصادی میان مسکو با ریاض و ابوظبی بود؛ به طوری که رسانه‌ها از آن به عنوان نمایش قدرت پوتین در خاورمیانه یاد کرده بودند، اما یکی از محورهای این سفر را نیز مسئله تنش‌ها میان ایران و عربستان تشکیل می‌داد. پوتین پیش از سفرش به ریاض در گفت‌و‌گو با سه رسانه اسکای نیوز، العربیه و روسیا الیوم به قدرت ایران اشاره کرده و گفته بود: این قدرت بزرگ یعنی ایران از هزاران سال پیش وجود داشته و امکان ندارد که منافع خاص خود را نداشته باشد و باید با احترام با آن‌ها تعامل کرد. برای حل اختلافات باید مذاکره کرد. من اینجا باید نگرانی عربستان و امارات را درک کنم اما تنها خود این دو کشور می‌توانند مشکلات موجودشان را حل کنند. در این رابطه ما می‌توانیم شرایط لازم را فراهم کنیم.
این موضوع در حالی از سوی پوتین مطرح شد که رسانه‌های آمریکایی از سیاست خارجی دولت ترامپ در قبال متحدین منطقه‌ای آمریکا انتقاد کرده و آن را در راستای دور شدن برخی کشورهای عربی از واشنگتن دانسته‌اند. در همین راستا هفته گذشته روزنامه نیویورک تامیز در گزارشی آورده بود که متحدان آمریکا در خاورمیانه به واسطه تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه دونالد ترامپ بسیار نگران بوده و آنها در آخرین مورد از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از شمال سوریه شوکه هستند. گفته می‌شود شرایط به جایی رسیده که اعراب اکنون چندان نگران خروج کامل آمریکا از منطقه نیستند بلکه از آنجا که نمی‌دانند دقیقاً قرار است چه اتفاقی در آینده رخ دهد در نوعی هرج و مرج و سردرگمی به سر می‌برند.
تحولاتی که منجر به تغییر فضای حاکم در منطقه شده است
تحولات اخیر و اعلام آمادگی مقامات ایران طی هفته‌های گذشته در‌خصوص تنش‌زدایی با عربستان در بستر چند تحول مهم صورت می‌گیرد. نخست اینکه با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه، عربستان و امارات در یک اضطرار امنیتی به‌سر برده و شرایط به جایی رسیده که گفته می‌شود ماه گذشته در ابوظبی جلسه‌ای محرمانه میان مقامات ارشد اماراتی برگزار شده و در آن بر لزوم تغییر سیاست خارجی این کشور در قبال ایران تاکید شده است.
از سوی دیگر با پرشتاب شدن تحولات منطقه‌ و چالش‌های اساسی عربستان در جنگ یمن، ایران طی یک سال گذشته دو پیشنهاد را به منظور حل و فصل اختلافات با عربستان مطرح کرده است. نخست اعلام ایجاد یک مجمع گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای بود که از سوی ظریف مطرح شد و دومین قدم ایران به منظور تنش‌زدایی، پیشنهاد امضای پیمان عدم تعرض میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که ظریف آن را پس از حملات مشکوک به چهار کشتی نفتکش در دریای عمان مطرح و عباس عراقچی معاون وی در سفرش به کشورهای منطقه بر روی آن تاکید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/126902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد