نسیم گیلان

آخرين مطالب

حمایت اکثریت، اعتراض اقلیت مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - حمایت اکثریت، اعتراض اقلیت
k ١.٣
٢
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5798973
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رییس‌جمهوری در ادامه سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید، صبح روز یکشنبه به یزد سفر کرد. حسن روحانی در فرودگاه شهید آیت‌الله صدوقی از سوی نماینده ولی‌فقیه، استاندار و سایر مقامات محلی مورد استقبال قرار گرفت و پس از آن نیز راهی مجموعه فرهنگی-تاریخی امیرچخماق شد و در جمع مردم یزد سخنرانی کرد؛ سخنرانی که در آن وجه محافظه‌کارانه رییس‌جمهوری برخلاف سخنرانی‌های دو سال گذشته کمرنگ‌ می‌نمود. حسن روحانی در سخنرانی روز گذشته پا را کمی فراتر گذاشت و از «فساد» سخن گفت؛ آنچه صحبت کردن از آن، چنانکه به نظر می‌آید، آسان نیست. از فساد بابک زنجانی و فساد 2 میلیارد دلاری تا فساد 947 میلیون دلاری، 700 میلیون دلار پول نفت و... از همین‌رو، شاید مخالفان هنوز سخنرانی پایان نیافته، توپخانه‌های رسانه‌ای را آتش کردند؛ آنها که در مراسم حضور داشتند با ایجاد اختلال در سخنرانی و شعار دادن و پلاکارد دست گرفتن مخالف‌خوانی را آغاز و مراسم را تحت تاثیر قرار دادند و آنها که دستی در فضای رسانه‌ای داشتند، بازگشت روحانی به مواضع مصلحانه را «انتخاباتی» و «تبلیغاتی» خواندند، او را با محمود احمدی‌نژاد مقایسه کردند و داستان «بگم بگم‌های رییس دولت نهم و دهم» را یادآور شدند. اما رییس‌جمهوری چه گفت که مخالفان را عصبانی کرد؟رییس‌جمهوری در آغاز به اقدامات دولت در زمینه مبارزه با فساد اشاره کرد و از 3 لایحه مهم دولت در این زمینه گفت که تاکنون 2 لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. «شفافیت»، «مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری» و «تعارض منافع» لوایحی است که دولت با تصویب آن ریل‌گذاری جدیدی برای مقابله با فساد انجام داد و در سخنرانی دیروز از آنها یاد کرد. روحانی مهم‌ترین مساله در مبارزه با فساد را «شفافیت» توصیف کرد و گفت: «همه مسوولان و همچنین شرکت‌های دولتی و دستگاه‌ها باید کاری را انجام‌دهند و با شفافیت برای مردم تشریح کنند. همچنین درآمدها و فعالیت‌های شرکت‌ها و کار نهادها باید کاملا روشن و مشخص باشد که چه چیزی از بودجه بیت‌المال مصرف کردند و برای آبادانی کشور چه کاری انجام دادند.»
برخورد با دانه درشت‌های فساد چه شد؟
«مبارزه با فساد» گزاره‌ای است که همه مسوولان بر آن اتفاق نظر دارند اما آنچه دیروز روحانی بر آن تاکید کرد مبارزه فراجناحی با فساد و البته دانه ‌درشت‌ها یا به اصطلاح پشت‌پرده‌ مفسده‌ها بود، مساله‌ای که گاهی در خلال برگزاری وسیع و مداوم دادگاه‌های اقتصادی نادیده گرفته‌ شد. او با تاکید بر اینکه همه با شفافیت و عزم راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنیم، گفت: «باید با هر کس که در کشور دستش آلوده به فساد است، برخورد کنیم. ما در زمینه مبارزه با فساد نباید نه جناح و نه حزب را بشناسیم بلکه همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.»
رییس‌جمهوری در ادامه از قوه قضاییه خواست تا با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد کند و البته در مورد مبارزه با فساد میلیارد دلاری نیز برای مردم توضیح دهد. او این گزاره را مطرح کرد که هنوز پس از چند سال برای ما روشن نیست؛ آقایی 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول این مردم را خورده و او را دستگیر و حکم اعدام برای او صادر کردند و الان نیز این فرد در زندان است اما معلوم نیست آن پول کجا رفته است. روحانی سپس به طرح این پرسش‌ها پرداخت که «چه کسانی مسوول هستند؟ و چرا درباره آنهایی که در این پرونده نقش داشته‌اند، برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟» رییس‌جمهوری همچنین از همه مسوولان خواست که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند؛ چراکه این پول نفت، خزانه و بیت‌المال بوده است. اشاره رییس‌جمهوری در این سخنرانی به پرونده مسکوت مانده بابک زنجانی است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی پرونده او به جریان افتاد اما هنوز بعد از گذشت 8 سال تعیین تکلیف نشده است. اما پرونده بابک زنجانی تنها مفسده‌ای نبود که حسن روحانی در سخنرانی دیروز به آن اشاره کرد. او در خلال سخنرانی به 2 میلیارد دلاری اشاره کرد که در دولت قبل «به حلقوم امریکا» رفت. رییس‌جمهوری از همه مسوولان و ارگان‌ها خواست به وضعیت 2 میلیارد دلار پولی که «به حلقوم امریکا» رفت، در حالی که «دولت قبل 10 ماه وقت داشت که این پول را از حلقوم امریکا درآورد اما دست روی دست گذاشت»، رسیدگی کنند. حسن روحانی در این رابطه توضیح داد: «چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی کند و تا امروز خبری نشده است؛ ما می‌خواهیم پرونده دو میلیارد دلاری برای مردم روشن شود.» اما ماجرای دو میلیارد دلاری که حسن روحانی در سخنرانی دیروز به آن اشاره کرد، چه بود؟ دولت وقت در سال 86 از محل فروش نفت مقادیری اوراق بهادار از طریق یک کارگزار لوکزامبورگی خریداری کرد که بخشی از آن در اروپا و بخش دیگری در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌شد. در آن زمان بانک‌های ایران از طریق «U-Turn» با بانک‌های بین‌المللی غیرامریکایی و بدون داشتن ارتباط مستقیم با سیستم بانکی امریکا از خدمات دلاری استفاده می‌کردند، اما بعد از اعمال محدودیت‌های جدید از سوی امریکا در آبان‌ماه 87 و بر اساس مصوبه وزارت خزانه‌داری امریکا، بانک‌های ایرانی از دریافت این خدمات محروم شدند. همان زمان کارگزار لوکزامبورگی به ایران اخطار می‌دهد که نمی‌تواند امنیت دارایی‌های ایران را تامین کند. پس از این اخطار 220 میلیون دلار از این اوراق قرضه به فروش می‌رسد و به داخل کشور منتقل می‌شود اما دولت وقت که 10 ماه فرصت داشته تا مابقی اوراق قرضه را پس از فروش به داخل کشور منتقل کند، به دلایلی همچون شرایط بازار اقدامی برای به فروش رساندن این اوراق انجام نمی‌دهد.
4سال بعد خزانه‌داری امریکا تمام دارایی‌های ایران را عمومی و توقیف دارایی‌های ایران در امریکا را اعلام کرد. در نهایت هم دی‌ماه 94 دادگاه عالی امریکا با ادعای نقش داشتن جمهوری اسلامی در حادثه بمب‌گذاری در مقر تفنگداران امریکایی در بیروت در سال 1983 مجموعا مبلغ 2 میلیارد دلار از محل منابع ایران به 1300 امریکایی غرامت پرداخت کرد.روحانی نیز در سخنرانی دیروز از این 2 میلیارد دلار به عنوان «فساد دو میلیارد دلاری» یاد کرد و خواست حالا که روز، روز مبارزه با فساد است برای مردم توضیح داده ‌شود «تا مردم خوشحال شوند و بدانند عزم امروز ما برای مبارزه با فساد جزم است.»رییس‌جمهوری بعد از یادآوری دوباره بابک زنجانی و فساد 2 میلیارد دلاری در دولت دهم به پرونده 947 میلیون دلاری و وضعیت نهادهایی که بیش از 700 میلیون دلار بدهکاری دارند، پرداخت و از مسوولان خواست در مورد این پرونده‌ها برای مردم توضیح دهند. حسن روحانی در نهایت 3 نهاد را مسوول پاسخگویی در مورد 3 پرونده جنجالی کرد. وزیر نفت را مسوول کرد تا پرونده 700 میلیون دلاری پول نفت را برای مردم توضیح دهد. همچنین از رییس بانک مرکزی خواست که درباره پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم توضیح دهد و در نهایت نیز دستگاه‌های نظارتی را مسوول کرد تا درباره پرونده 947 میلیون دلاری به مردم توضیح دهند، پرونده‌ای که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند، اشاره به کمکی است که دولت قبل از صندوق ذخیره ارزی به سازمان صداوسیما داشته و هنوز بازگردانده نشده است.رییس‌جمهوری با یادآوری ارقام درست فساد این پرسش‌ها را مطرح کرد که «برخورد با فساد دانه درشت‌ها کجاست؟ چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنند؟ با بردن چند نفر به دادگاه و تبلیغ و سر و صدا کردن سر مردم کلاه نمی‌رود. باید بیان شود در این پرونده‌ها چه کسانی مسوول بوده‌اند؟» حسن روحانی همچنین خطاب به قضات و دادستان‌ها گفت: «قضات و دادستان‌های شریف نترسند و به این جناح و آن جناح نگاه نکنند. من مورد به مورد در استان‌های مختلف این رقم‌ها را برای مردم اعلام می‌کنم؛ باید توضیح داده شود که این پول‌ها کجا رفته است.»
کشف میدان نفتی جدید به وسعت 53 میلیارد بشکه
رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنرانی خود به بیان خدمات ارایه ‌شده از سوی دولت پرداخت. او خبر خوش کشف یک میدان نفتی جدید را در یزد مطرح کرد و توضیح داد: «بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تلاش‌های چند ساله خود به‌ویژه از سال 95 توانست یک میدان نفتی جدید را کشف کند. اندازه این میدان 53 میلیارد بشکه نفت، وسعت آن 2400 کلیومترمربع و عمق آن 80 متر است. در زمانی که امریکا فروش نفت ایران را تحریم کرد، کارگران و مهندسان ما توانستند این میدان را کشف کنند.»حسن روحانی ادامه داد: «ما به فناوری و علم جدید برای ثروتمند شدن کشور نیازمندیم اگر یک درصد ضریب بازیافت این میدان نفتی بیشتر شود، 32 میلیارد دلار درآمد ما بیشتر می‌شود. عده‌ای مخالف ورود شرکت‌ها و فناوری‌های خارجی به کشور هستند اما ما در هر جا باید دنبال علم و فناوری باشیم و با علم و فناوری مردم خود را ثروتمند کنیم.»
یک ریال و یک دلار هم گم نمی‌شود
چند ماه پیش بود که برخی رسانه‌ها گزارش دادند بعد از اختصاص ارز 4200 تومانی برخی شرکت‌ها این ارز را دریافت کرده اما در ازای آن کالایی وارد نکرده‌اند. این ادعا از سوی مقامات دولتی تکذیب و تاکید شد به وزارتخانه‌های ذی‌صلاح دستور داده شده که روند دریافت ارز دولتی و واردات کالا را بررسی کرده و در صورت بروز تخلف، آن را گزارش دهند. روحانی روز گذشته هم شخصا در مورد آنچه برخی منتقدان «هدر رفتن منابع ارزی» می‌دانند، اشاره کرد و گفت: «عده‌ای از افرادی که کمی بداخلاقی دارند در ماه‌های گذشته اعلام کردند که دولت با ارز 4200 تومانی 18 میلیارد دلار را در سال 97 برباد داده است، به رییس بانک مرکزی دستور دادم تمام پول‌هایی که داده شده است را فهرست کرده و اعلام کند. به بانک مرکزی می‌گویم نامه‌ای که در این زمینه آماده کرده‌ام را منتشر کند تا مردم مطلع شوند. یک عده افراد نه اخلاق و نه ایمان می‌شناسند و نه منافع ملی را بلدند.»رییس‌جمهوری در ادامه توضیح داد: «از این مبلغی که گفته می‌شود 7.3 میلیارد دلار کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از جمله جو، ذرت، کنجاله و اقلام دارویی و پزشکی وارد کشور شده است. 12 میلیارد دلار دیگر هم کالا به کشور وارد شده که لیست آنها مشخص است و همه آنها تسویه‌حساب شدند، یک میلیارد دلار اختلاف حساب است که تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است. البته این رقم از 18 میلیارد دلاری که اشاره شد، بیشتر است. مردم بدانید در این دولت یک ریال یا یک دلار هم گم نمی‌شود. در دوران گذشته بود که میلیاردها گم شد و هنوز آن را پیدا نکرده‌ایم.»
هجمه به رییس‌جمهوری
هنوز سخنرانی روحانی به انتها نرسیده و سفر به پایان نیامده، رسانه‌های اصولگرا هجمه علیه رییس‌جمهوری را آغاز کردند. خبرگزاری «فارس» با تیترهایی همچون «آدرس غلط روحانی درباره هدر دادن دلارها» و «آغاز بگم‌بگم‌های رییس‌جمهوری» به سخنرانی روز گذشته واکنش نشان داد. همچنین خبرگزاری «تسنیم» در صفحه سیاسی خود خطاب به روحانی نوشت: «آقای روحانی! ای‌ کاش به وزیر نفت دستور می‌دادید «فساد کرسنت» را برای مردم افشا کند» این اعتراض‌ها دیروز از پارلمان‌نشینان نیز شنیده شد. سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری از روحانی خواست تا مبارزه با فساد را از برادرش آغاز کند و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان نیز به «فارس» گفت که «مگر دانه‌ درشت‌تر از برادر رییس‌جمهوری هم داریم؟»
با این حال حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری معتقد است که صحبت‌های رییس‌جمهوری در یزد به منظور توجه دادن به فسادهای بزرگ بوده است. او در توضیح سخنان روحانی در توییتر نوشت: «هر سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه موظف هستند در مواجهه با فساد به خصوص فسادهای بزرگ و سازمان یافته هیچ حد و مرز فراقانونی را به رسمیت نشناسند. این تلاش‌ها نه از امروز آغاز شده و نه امروز پایان پیدا می‌کند، به نظر می‌رسد که قوه مجریه با ارایه لوایح شفافیت، مبارزه با فساد و مدیریت تعارض منافع و قوه قضاییه با افزایش شفافیت در مورد دادگاه‌های مفسدین اقتصادی می‌توانند همکاری نزدیکی را در مواجهه با فساد داشته باشند. به نظر نمی‌آید سخنرانی رییس‌جمهور غیر از موارد خاصی که ایشان به صراحت اعلام کردند مورد دیگری را پوشش دهد. هدف ایشان توجه دادن به فسادهای بسیار بزرگ در مورد منابع ملی و درآمدهای عمومی از محل صادرات و فروش نفت بوده است.»
شعار مردم شعار این چند جوان نیست
در جریان سخنرانی رییس‌جمهوری در یزد عده‌ای با شعار‌های نقش بسته بر پلاکارد با مضمون اقتصادی و «گله‌مندیم» به استقبال روحانی رفتند. با این حال روحانی معتقد بود که این صدا، صدای همه مردم نیست. او خطاب به مردم یزد گفت: «صدای مردم صدای این چند نفر جوان نیست. شما مردم بزرگ و مهربان و مردم در خط انقلاب هستید؛ اختلاف و فاصله خواست امریکاست و نباید بگذاریم خواست امریکا از حنجره عده‌ای محدود بلند شود. گرچه آن عده بسیار کم و محدود در کشور هستند، اما در عین حال آن گروه کم و کوچک را هم به اسلام، وحدت و پیامبر رحمت دعوت می‌کنم.» رییس‌جمهوری ادامه داد: «همه ما امروز در یک شرایط تاریخی بسیار مهمی قرار داریم، امروز در شرایطی هستیم که ملت ما یکپارچه در برابر بیگانگان ایستاده است و با وجود همه تلاش‌هایی که امریکایی‌ها و دشمنان ما علیه ملت انجام داده‌اند، امروز ملت ما از هر زمان دیگر برای فداکاری نسبت به کشور و دیارشان آماده‌تر هستند.» پایگاه خبری ایرناپلاس، در مورد شعارهای سر داده شده با دو نفر از شاهدان عینی در مراسم سخنرانی دیروز رییس‌جمهوری درباره هویت معترضان صحبت کرده و نوشته است: «آنها احتمالا گروهی دانش‌آموز دبیرستانی یا از اعضای یک تشکل دانشجویی بودند که در جلسه شب گذشته با رییس دفتر رییس‌جمهوری هم تحرکاتی داشتند و مقابل استانداری تجمع کردند. علی‌اکبر حدادی، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب یزد، از حاضران در سخنرانی دیروز درباره حواشی پیش‌آمده گفت: «تاکنون هویت این افراد مشخص نشده است، اما از گروه سنی بسیار پایینی بودند. به نظر می‌رسید حتی دانشجو هم نبودند و محصل دبیرستان بودند. تعدادشان به 30 تا 35 نفر نمی‌رسید، جمعیت هم با آنها همراهی نکردند. حتی در پایان که آقای روحانی از آقای خاتمی یاد کردند، جمعیت استقبال و شادی کردند.» حسن روحانی همچنین در پایان سخنرانی با گرامیداشت یاد و خاطرات آیات سیدکاظم یزدی، شیخ عبدالکریم حائری‌یزدی، محقق‌داماد، مرتضی حائری، صدوقی و سید‌روح‌الله خاتمی گفت: «سلامی می‌کنم به فرزند برومند آیت‌الله خاتمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محمد خاتمی»، رییس دولت اصلاحات که مدت‌هاست بردن نام او و انتشار تصویر او با ممنوعیت‌هایی مواجه است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/129977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها