نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاد بهمن صالحی؛ از شاعران استخواندار ادبیات فارسی فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان شاعر گیلانی، استاد بهمن صالحی را جزو شاعران استخواندار ادبیات فارسی دانست و گفت: امروز بسیاری از شاعران برجسته گیلان به نوعی خودشان را وامدار استاد صالحی می‌دانند.

گیلان‌زمین همواره خاستگاه شاعران و نویسندگان بزرگی بوده است که چهره نجیبشان در پرده‌ای از فروتنی و حجب پوشیده مانده و بسیار کمتر از مرتبه حقیقی خود باز شناخته شده‌اند. یکی از این نام‌های درخشان استاد برجسته شعر معاصر «بهمن صالحی» است.
بهمن صالحی متولد سال 1316 در شهر رشت و یکی از استعدادهای درخشان دوران خویش است. وی که پیش از انقلاب تمایل به تغزل با رویکردهای اجتماعی - آرمانگرایانه داشت،‌ پس از طلوع سپیده انقلاب اسلامی، همچون بسیاری از شاعران مستعد و دارای ریشه‌های اعتقادی،‌ اشعارش رنگ و بوی اجتماعی - آیینی گرفته و تجربیات وی از شعر اجتماعی توانسته به رویکرد جدیدش غنایی دوچندان بخشد.
صالحی از سال 1333 به سرودن شعر پرداخت که شعرهای او از سال 1335 به طور مداوم در مجلاتی همچون «فردوسی»، «سپید و سیاه» و «امید ایران» منتشر می‌شد. او در آغاز بیشتر به قالب غزل می‌پرداخت، اما پس از آشنایی با نیما یوشیج به سرودن شعر نیمایی روی آورد. در سال 1345 اولین مجموعه شعر خود را با نام «افق سیاه‌تر» منتشر کرد.
مشخصه اصلی آثار بهمن صالحی آن است که اشعارش بی دست‌انداز و با روابط ساده است. چیزی بیش از اینکه مخاطب در نگاه نخست خود دریابد، نمی‌خواهد ارائه دهد، اما حس آن در ذهن ادامه می‌یابد.
از صالحی کتاب‌های متعددی همچون «باد سرد شمال»، «کسوف طولانی»، «نخل سرخ»، «میثاق عاشقان»، «بانوی آب»، «خطوط دلتنگی»، «مردی از گیلان» و «گزیده ادبیات معاصر» چاپ شده و محور اصلی این آثار نیز اجتماعی، مذهبی، دینی، دفاع مقدس، یادکرد بزرگان گیلان و عشق به ایران اسلامی است.
بیان احساسات و عواطف شخصی در منقبت اهل بیت(ع) و شخصیت‌های فرهیخته جامعه از وی چهره‌ای ممتاز در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.
صالحی دست‌کم 60 سال با شعر زیسته، اما برجستگی «عاطفه» در اشعار جوانی و «اندیشه» در اشعار متاخرش از وی چهره‌ای ماندگار و به‌یادماندنی در ادبیات معاصر بر جای گذاشته است.
شاعر غزلواره‌های ماندگار روزگار ما و یکی از آخرین شاگردان نیما یوشیج این روزها تن به ناز طبیبان داده و در حال حاضر در یکی از بیمارستان‌ها بستری است.
علی پورحسن، شاعر گیلانی در گفت‌وگو با ایسنا، استاد «بهمن صالحی» را یکی از شعرای نامدار و پرآوازه گیلان‌زمین دانست و اظهار کرد: استاد صالحی که در غزل تخلص «صالح» را برای خویش برگزیده جزو شاعران بزرگ و پیشکسوت ماست.
شاعران گیلان وامدار استاد صالحی هستند
وی استاد بهمن صالحی، استاد محمدحسین مهدوی(م.موید) و استاد رحمت موسوی را سه شاعر برجسته و وزین گیلانی دانست و افزود:‌ این سه شخصیت وزین گیلانی گنجینه فرهنگ و ادب و شعر گیلان و ایران محسوب می‌شوند.
نویسنده کتاب «اندوه روشن ماه» با بیان اینکه استاد صالحی قبل از انقلاب نیز از شعرای موفق غزل‌سرای آن دوران بود، تصریح کرد: صالحی غزل‌های خوبی می‌سرایید، اما در دوره‌ای از زندگی شاعرانگی خود طرفدار شعر نیما شد و به سبک نیمایی شعر گفت. از جمله آثار معروف صالحی در حوزه نیمایی کتابی درباره حضرت فاطمه زهرا(س) تحت عنوان «بانوی آب» است و استاد نخستین‌بار ترکیب زیبا و پرمعنای بانوی آب را به کار برد.
پورحسن با اشاره به انتشار اشعار و مقالات استاد صالحی در نشریات معروف ادبی و وزین ایران همچون «سپید و سیاه» و «فردوسی» در دوران قبل از انقلاب، عنوان کرد:‌ نوشته‌های صالحی در کنار آثار بزرگان ادبیات منتشر می‌شد. بعد از انقلاب نیز اشعار استاد جایگاه ویژه‌ای در بین اهالی فرهنگ و ادب داشته و دارد. از مجموعه اشعار استاد تحت عنوان‌های «خطوط دلتنگی» و «کسوف طولانی» در کشور شهرت دارد.
وی صالحی را جزو شاعران استخواندار ادبیات فارسی دانست و گفت: امروز بسیاری از شاعران برجسته گیلان به نوعی خودشان را وامدار استاد صالحی می‌دانند و ایشان جزو استوانه‌های شعر فارسی و حتی گیلکی است.
این شاعر گیلانی، صالحی را شاعری دانست که شعر را به درستی به ما به امانت سپرده و عنوان کرد:‌ شعرهای صالحی سرشار از زیبایی و حس‌آمیزی است و قدرت تخیل و عاطفه بسیار بالایی دارد. غزل «ذوالجناح» صالحی به قدری زیبا و گویاست که با تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان برابری می‌کند و چه بسا زیباتر است؛ صالحی آمدن ذوالجناح بر بالین اباعبدالله(ع) را آنقدر زیبا به تصویر می‌کشد که این مرثیه قلب‌ها را می‌فشارد.
بی‌توجهی متولیان فرهنگی به سرمایه‌های فرهنگی
پورحسن با بیان اینکه توفیق مجالست با استاد صالحی را در دوران خدمت در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و صدا و سیمای مرکز گیلان داشتم، متذکر شد: در آن زمان با همراهی استاد رحمدل و استاد فخرموسوی در بسیاری از جلسات شعری استان شرکت می‌کردیم لذا اشعار صالحی از استخوان‌بندی و تصویرسازی و حس‌آمیزی ویژه‌ای برخوردار است.
وی بهمن صالحی را یک ترانه‌سرای خبره دانست و تاکید کرد:‌ هر شاعری لزوما ترانه‌سرا نیست و هر ترانه‌سرایی لزوما شاعر نیست، اما صالحی شاعری است که ترانه‌های بسیار زیبایی سروده است. بنده و استاد صالحی 15 سال عضو شورای شعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز استان بودیم و نظرات و دیدگاه‌های استاد در ساخت ترانه‌ها بسیار تاثیرگذار بود.
پورحسن با بیان اینکه شاعران جوان استان مستقیم و غیر مستقیم افتخار شاگردی استاد بهمن صالحی را دارند، گفت: همه ما وامدار بزرگان ادبیات هستیم. صالحی در شعر گیلکی هم استاد است و واژگان و داستان‌ها و اماکن و مناظر گیلان را در اشعارش به تصویر کشیده است .
وی از استاد بهمن صالحی به عنوان شاعر آیینی یاد کرد و متذکر شد: «میراث عاشقان» و «نخل سرخ»‌ از جمله آثار ایشان در حوزه دفاع مقدس است. از کتاب «سمبولیسم عرفانی حافظ» نیز می‌توان به عنوان یکی از آثار پژوهشی صالح در حوزه ادبیات نام برد.
پورحسن با ابراز گله‌مندی از متولیان فرهنگی و رسانه‌ها به واسطه بی‌توجهی به سرمایه‌های فرهنگی و ادبی در زمان حیاتشان، خاطرنشان کرد: مادامی که بزرگان فرهنگی ما در سلامت کامل بسر می‌برند آنان را به دست بادهای نسیان و فراموشی می‌سپاریم، اما بعد از اینکه خورشید پرفروغ‌شان کم‌سو شد، تازه یاد آنان می‌افتیم که دیگر سودی ندارد لذا رسانه‌ها با موج‌آفرینی نسبت به رفع بی‌تفاوتی‌ها و کم‌کاری‌های متولیان فرهنگی در حق پیشکسوتان فرهنگ و هنر و ادب استان و کشور اقدام کنند، زیرا جامعه ما با این استوانه‌ها فرهنگی شده و فرهنگی می‌ماند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/130168/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است

برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد

ثبت 1261 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت 1403

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز