نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد حاکم بر اختلافات سیاسی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد حاکم بر اختلافات سیاسی
٤٧
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5806834
-->
دنیای اقتصاد / « قواعد حاکم بر اختلافات سیاسی » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم دکتر روح‌اله اسلامی(رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
شهروندان را می‌توان صاحبان کشور نامید که بسته به توانایی اقتصادی، سواد و دانش، تجربه سیاسی و برخورداری از حزب، تشکل و صنف می‌توانند در امور کشور نقش داشته باشند. روشنفکران و متفکران سیاسی اقشار واسطی هستند که از منظر دانش‌های سنتی، علوم جدید یا روایت‌های روشنگرانه سعی می‌کنند بر افکار عمومی و ذهن سیاستمداران اثرگذار باشند.
سیاستمداران نیز که بنا بر اقبال عمومی مردم، توانایی و کاردانی یا شانس بر جایگاه‌های محدود سیاسی دسترسی پیدا کرده‌اند، سعی می‌کنند آبادانی کشور را در سایه بقای خود رقم زنند. گاهی در هر سه سطح اختلافات و تفاوت دیدگاه روی می‌دهد؛ پرسش این است که قواعد حاکم بر اختلافات سیاسی چیست؟
در ذات انسان‌ها تمایل به قدرت، ثروت و لذت وجود دارد و اختلاف نظرها در هر سه سطح کاملا بدیهی و طبیعی است. قاعده آن است که اختلاف‌نظر شهروندان توسط احزاب و اصناف دسته‌بندی، معقول و معتدل شود و به ورودی‌های سیستم سیاست‌گذاری منتقل شود. در سطح شهروندی اگر افراد به‌صورت ذره‌ای و جدا از هم یا توده‌ای و یک شکل شوند، به‌طور طبیعی استبداد یا توتالیتاریسم روی خواهد داد. شهروندان به تنهایی توانایی دفاع از خود را در برابر مخاطرات سیاسی و به دست آوردن کالاهای عمومی ندارند. بنابراین اختلافات در قالب روایت‌های مختلف که تفسیر متفاوت از سیاست‌های داخله و خارجه است در صنف و حزب‌های متعدد کانالیزه و استاندارد می‌شود. روشنفکران نیز به‌طور طبیعی به علت سر و کار داشتن با تکثر مفاهیم و مبانی و سازوبرگ‌های متعدد فلسفی در اختلاف به سر می‌برند. حوزه عمومی پویا و فرهنگ نقد می‌تواند در راستای کمک به کشور باشد. اگر سطوح معرفتی روشنفکران و اهالی اندیشه به سمت حکومت حرکت کند، ایدئولوژی‌های سیاست‌زده کشور را فرامی‌گیرد و اگر اصحاب معرفت به سمت جامعه بروند یوتوپیای آرمان‌گرایی که الزامات حکومت‌داری را درک نمی‌کند، به‌صورت شاعرانه فضای سیاسی را اشغال خواهد کرد. تعادلی میان یوتوپیا و ایدئولوژی در بستر فرهنگ انتقادی در حوزه عمومی دولت- کشور را حفظ می‌کند.
در سطوح سیاست‌گذاری می‌توان سه سطح طراحی، اجرائیات و ارزیابی را تفکیک کرد. گاهی شهروندان و روشنفکران و برخی سیاستمداران طالب وضع موجود، شعار می‌دهند اختلاف در سطوح سیاسی حاکمیتی مناسب نیست و نشانه ضعف و از‌هم‌گسیختگی حکومت است. به‌طور طبیعی سیاستمداران نیز دنبال قدرت و حفظ و ارتقای جایگاه خویش هستند و طبیعی است که اختلاف روایت‌ها و تکنیک‌ها روی دهد. اختلافات در طراحی سیاست چه در بخش تقنینی مجلس و چه در آیین‌نامه‌های اجرایی و شوراهای عالی هماهنگی امری لازم است که اگر چنین نباشد توان کارشناسی نهادهای سیاسی فردی و استبدادی می‌شود. در سطوح اجراییات نیز با توجه به تفکیک قوا و تمایز ماهوی سه قوه اختلافات امری بدیهی است و اگر نباشد به معنای همدستی و یکدستی قدرت و امکان چرخش به سمت از بین بردن حقوق شهروندان است. قاعده سیاست آن است که قوه مقننه با روایت‌های برآمده از احزاب و اصناف و با دیدگاه‌های متفاوت فکری که بر آن حاکم است در سیستمی متوازن قانون وضع می‌کند. همین‌طور قاعده است که نهادهای اجرایی با سطوح متفاوت سیاست داخله و خارجه، غایت‌های فرهنگی و اقتصادی و امنیتی و مصلحت‌های کوتاه و بلندمدت باید در شوراهای هماهنگی با حد ممکن بر مطالبات خود پافشاری کنند. در سطوح ارزیابی نیز شیوه‌های ارزیابی مالی، حقوقی، سازمانی و دموکراتیک متفاوت است و بر اساس سلسله‌مراتب نهادها و سیاست‌های کلان به خصوص برنامه‌های توسعه در هر زمان شکلی متفاوت می‌گیرد.
آنچه اهمیت دارد این است که قواعد ساختاری سیاست و اقتصاد در اختلافات به هم نریزد. قاعده حکومت‌داری شناخت سیاست داخله و خارجه و تاکید بر اختلافاتی است که ریشه در واقعیت دارد. بودجه، محیط زیست، حقوق شهروندان، ثروت‌آفرینی، کاهش تصدی‌گری دولت در اموری که مربوط به بخش خصوصی است، پوشش دادن کالاهای عمومی، تشریفات سیاسی و موضوعات دیپلماتیک، واژگانی است که در اختلافات سیاسی کشورهای پیشرفته به کار می‌رود. هر چه اختلافات شخصی، مبهم، پشت پرده‌ای، تکراری و کلیشه‌ای باشد، به معنای ابهام در صورت مساله و نداشتن راه‌حل است. اختلافاتی که از یکسو فرقه‌ای، حزبی، کینه‌ای و مبتنی بر شکاف‌سازی است و از سوی دیگر کلیشه‌ای، ضدسرمایه و به دور از منطق حکومت‌داری است، بازنمایی از سیاستمداران حرفه‌ای در ذهن شهروندان ایجاد نمی‌کند. شناخت اقتصاد، تلاش برای جذب سرمایه و تکنولوژی، خارج کردن کشور از بن‌بست‌های کوچک و دوگانگی‌های غیرحرفه‌ای، تاکید بر سیاست خارجی و دیپلماسی فعال همراستایی منافع سیاستمداران با منافع دولت- کشور است. سیاستمداران ملی همیشه با نام برای کشور خویش قهرمان بازی نمی‌کنند، بلکه گاهی باید به ننگ از کشور دفاع کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/130544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد