نسیم گیلان

آخرين مطالب

نشست کتابخوان فرهیختگان گیلان برگزار شد سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان نشست کتابخوان فرهیختگان استان گیلان با حضور هفت شرکت کننده در پژوهشکده گیلان‌شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

پریسا کرمی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان امروز در نشست کتابخوان فرهیختگان استان که در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: امروزه با استفاده از ابزارهای نوظهور دسترسی مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز آسان شده و شکل مطالعه تغیر کرده است.
وی با بیان اینکه جامعه برای ارتقای سطح دانش و اطلاعات خود نیازمند مراجعه به منابع مستند است، افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ابزارهای نوظهور تنها به بازنشر محتوای کتاب ها کمک می کند و لذا باید توجه ویژه ای نسبت به امر کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بخش عمده ای از فعالیت های کتابخانه های عمومی بر روی کودکان، نوجوانان و بانوان تمرکز دارد تا حال خوش خواندن را به جامعه منتقل کنیم.
این مقام مسئول برگزاری نشست های کتابخوان، پاتوق های فرهنگی، رونمایی و نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... را از جمله برنامه های فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی برای ترغیب مخاطبان در سنین مختلف دانست و گفت: همانگونه که رهبری تاکید فرمودند، اگر یک کتاب خوب را به شیوه مناسب به مخاطب معرفی کنیم، نیمی از رسالت فرهنگی خود را انجام داده ایم. در این راستا تاکنون بالغ بر 1000 نشست کتابخوان در استان گیلان برگزار شده است.
سید هاشم موسوی، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان نیز در ادامه، مطالعه کتاب «قدرت خواندن» اثر فرانک فوردی و ترجمه محمد معماریان را توصیه کرد و گفت: این کتاب برای برنامه ریزان فرهنگی و اجتماعی بسیار کارگشا خواهد بود.
وی با بیان اینکه امروز مسئله افول کتابخوانی ملموس تر از گذشته است، افزود: عدم گرایش مردم به کتاب و کتابخوانی دلایل مختلفی از جمله فقدان فرهنگ سازی مطالعه، گرانی کتاب و شیوع رسانه های دیجیتال دارد.
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه کتاب «قدرت خواندن» تاریخ کتاب و مطالعه و تحولات کتابخوانی در مواجهه با دوران های مختلف را بررسی می کند، گفت: به نظر نویسنده کتابخوانی همواره یک موضوع چالش برانگیز در بین جوامع مختلف بوده، اما ریشه معضل معاصر کتابخوانی را در کمرنگ شدن فرهنگ کتاب و ارزشمندی فی نفسه کتابخوانی می داند.
موسوی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی مطالعه در نظام آموزش و پرورش، گفت: متاسفانه مدارس ما به جای ترویج فرهنگ کتابخوانی بیشتر بر روی سواد و مهارت تاکید دارند لذا نباید سواد را با خواندن اشتباه بگیریم، زیرا سواد یک مهارت برای رمزگشایی متون مکتوب است، اما خواندن فراتر از سواد بوده و با تخیل سر و کار دارد.
وی برشمردن اثرات مخرب دنیای دیجیتال بر فرهنگ کتابخوانی را از دیگر ویژگی های کتاب معارفه شده دانست و تصریح کرد: بهترین مکان برای معرفی خواندن به عنوان یک دستاورد فرهنگی ارزشمند مدرسه است و دانش آموزان باید یاد بگیرند اهل مطالعه شوند.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ادبیات دینی و متون آسمانی مطالعه را یک فضیلت اخلاقی می دانند، خاطرنشان کرد: کتاب و خواندن رابطه ای برای دستیابی به حقیقت است و لذا نباید خواندن را در سواد خلاصه کنیم، بلکه خواندن فرصتی برای کسب معنا و معرفت است.
محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان نیز، به معرفی کتاب «مسافر تاریخ» خاطرات عزیز طویلی پرداخت و اظهار کرد: عزیز طویلی تاریخ جامع انزلی را در 9 جلد منتشر کرده که شناسنامه گیلان و ایران است.
وی با تاکید بر لزوم توجه به تاریخ شفاهی، عنوان کرد: حوزه هنری گیلان تاکنون بالغ بر 50 عنوان کتاب را در قالب تاریخ شفاهی و خاطره منتشر کرده است و سعی کردیم گذشته را برای آیندگان مستند سازیم.
معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان با بیان اینکه در خاطرات نگاری گیلان با شخصیت های معاصر سر و کار داریم، گفت: در تاریخ شفاهی متولدین 1300 به بعد با یکسری رخدادهای عمومی همچون جبر و فقر دوره رضاخانی، کشف حجاب، کودتای 28 مرداد، فعالیت حزب توده و... مواجه هستیم.
پرحلم شناخت تاریخ را نیازمند تاریخ شفاهی دانست و اضافه کرد: تاریخ شفاهی کتابی جذاب و خواندنی است و همه شخصیت ها اعم از روحانی و معلم و هنرمند و آزاده و... در آن وجود دارد.
فرشته طالش انساندوست، پژوهشگر گیلانی و مولف کتاب «پوشاک در گیلان» نیز در این نشست به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: پوشاک در گیلان در سه حوزه غرب، شرق و مرکز گیلان بررسی شده است و با وجود سهم 9 درصدی گیلان از مساحت کشور، با تنوع بسیار بالای پوشاک گیلانیان مواجه هستیم.
وی با اشاره به تفاوت پوشاک زنان و مردان در غرب و شرق و حتی مرکز، خاطرنشان کرد: پوشاک گیلان بخشی از هویت فرهنگی ما در استان و کشور است و نباید به موزه ها خلاصه شود و وظیفه داریم این هویت را حفظ کنیم.
در ادامه، صابر خوش روش کتاب «من ملاله هستم»، اصغرزاده کتاب «چهارراه پولسازی» و احمددوست کتاب «نیروی التیام بخش نوشتن» را معرفی کردند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/131462/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان