نسیم گیلان

آخرين مطالب

غایبان حیاط کوچک دولت مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - غایبان حیاط کوچک دولت
k ٤
١
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5824880
-->
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی ایوبی | هوای این روزهای پاییز ایران سرد و زمستانی است. تهران هم روزهایی بارانی را سپری می‌کند. چندروزی از گران‌شدن بنزین گذشته و اخبار و حاشیه‌های آن در غیاب اینترنت همچنان نقل محافل است. طبق روال چندین‌ساله، هیئت دولت در صبح روزهای چهارشنبه جلسه دارد و خبرنگاران این فرصت را دارند تا به صورت مستقیم با وزرا گفت‌وگو کنند. این هفته با توجه به اینکه در این چند روز بعد از گرانی بنزین اتفاقات خاص مانند اعتراض، اغتشاش و قطع اینترنت به صورت سراسری صورت گرفته است، حواس خیلی‌ها به این بود که دولتی‌ها دراین‌باره چه واکنشی نشان خواهند داد. خبرنگاران حوزه دولت، روز گذشته در سرمای تهران، چندساعتی را در حیاط دولت در پاستور منتظر ماندند تا سؤالات خود را از وزرای مربوطه بپرسند. پیش از آمدن دولتی‌ها و برای فرار از سرما بهترین کار، نوشیدن چای و گپ‌وگفت در مورد اتفاقات روز است. خبرنگاران، عکاسان و فیلم‌برداران مستقر در حیاط نیز مانند همه جمع‌های ایرانی با حرف‌های جدی مانند اینکه گرانی بنزین، آن هم به این قیمت و در این زمان درست بود یا غلط بحث را شروع می‌کنند و با شوخی و خنده تمام. اینجا و در حیاط سرد دولت فرقی بین خبرنگار این جناح و روزنامه‌نگار آن جناح نیست؛ گزارشگران «فارس»، «ایسنا»، «تسنیم»، «اعتماد»، «ایران»، «کیهان» و «صداوسیما» برخلاف روال و تصور غالب که گویی با هم مشکل دارند، در کنار هم، بدون نگاه سیاسی و جناحی انتظار می‌کشند، می‌لرزند و رفاقت می‌کنند. تحلیل اکثریت آنها نیز این است که کاش پیش از انجام گرانی بنزین مردم را به درستی اقناع می‌کردند تا حاشیه‌های آن کم می‌شد.
بالاخره وزرا آمدند اما...
حضور استانداران در پاستور از نکات جالب حاشیه هیئت دولت بود؛ هرچند می‌شد حدس زد که آنها نیز به دنبال اتفاقات اخیر بعد از گرانی بنزین به تهران فراخوانده شده‌اند. نزدیک ساعت 12 ظهر، پاهای خبرنگاران سرمازده شده بود که بالاخره یکی از وزرا به میان آنها آمد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو، باعجله از پله‌های ساختمان ریاست‌جمهوری پایین آمد و گفت آمده‌ام چهار خبر بدهم و دوباره به جلسه هیئت دولت برگردم. مهم‌ترین خبر او این بود که قرار است روز پنجشنبه (امروز) به‌عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با روسیه، به مسکو سفر کند تا دریافت وام پنج میلیارددلاری روسیه به ایران عملیاتی شود.
وزیر نیرو، در حال صحبت با خبرنگاران بود که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از پله‌ها پایین آمدند و رفتند. وزیر بهداشت نیز به میان خبرنگاران آمد و به سؤالات آنان پاسخ گفت. بعد از آن هم وزیر دادگستری و رئیس سازمان صداوسیما از جلسه خارج شدند و بدون آنکه به میان خبرنگاران بیایند، حیاط دولت را ترک کردند. هرچند عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس صداوسیما، مانند همه این سال‌ها فقط برای تعدادی از خبرنگاران دست تکان داد و با لبخند رفت. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران نیز درحالی‌که با هم گفت‌وگو می‌کردند از کنار خبرنگاران گذشتند. خبرنگاری از صالحی تقاضای مصاحبه کرد، اما او با تکان‌دادن دست این درخواست را رد کرد. خبرنگار نیز به شوخی و جدی گفت کاش مصاحبه می‌کردید تا حداقل صدای شما را برای یادگاری ضبط می‌کردیم.
پس از آن، معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از جلسه دولت خارج شدند و به حیاط آمدند. خبرنگاران از رحمانی خواستند به میان آنها بیاید که او نیز به شوخی گفت من که همیشه می‌آیم. وزیر صمت، سپس در محاصره فیلم‌برداران و عکاسان به سؤالات پاسخ داد.
امروز من را استثنا کنید
با توجه به اتفاقات پیش‌آمده در روزهای اخیر، اکثر خبرنگاران منتظر وزیر کشور بودند تا درباره مسائل پیش‌آمده، از جمله تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شده‌ها سخن بگوید، اما رحمانی‌فضلی فقط یک جمله گفت: «امروز من را استثنا کنید، چون کار دارم». همین جمله با گلایه خبرنگاران مواجه شد، اما وزیر حیاط را ترک کرد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که روز سه‌شنبه استیضاح او در دستور کار مجلس قرار گرفته است نیز چنددقیقه‌ای با یکی، دو خبرنگار مصاحبه کرد و رفت. شهردار تهران نیز که تا هفته پیش درگیر آلودگی هوای تهران بود و این هفته برف و باران را در شهر تجربه کرده بود، برخلاف دیگر هفته‌ها به میان خبرنگاران نیامد. پیروز حناچی فقط در پاسخ به خبرنگاری گفت در یکی، دو روز گذشته دو رئیس ناحیه برکنار شدند.
وزیر اطلاعات: ارادتمندیم
عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی نیز چنددقیقه‌ای به میان خبرنگاران آمد و گفت که بر اساس بررسی‌های علمی انجام‌شده افزایش قیمت بنزین در کل حدود چهار درصد در طول یک سال آینده در تورم تأثیر خواهد گذاشت. او همچنین گفت که افزایش قیمت بنزین بر بازار ارز تأثیری نداشته و این بازار را در کنترل کامل داریم.
در همین خلال بود که وزیر اطلاعات نیز از جلسه هیئت دولت بیرون آمد. حجت‌الاسلام محمود علوی چند دقیقه‌ای بالای پله‌ها با چند نفر صحبت کرد و مثل همیشه با لبخند از پله‌ها پایین آمد. او نیز ترجیح داد میان خبرنگاران نیاید و در جواب درخواست آنها با خنده دست تکان دهد و بگوید: «ارادتمندیم».
وزیر ارشاد که این روزها از فشار توقیف فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری خارج شده نیز دستی تکان می‌دهد و می‌رود.
آذری‌جهرمی؛ فقط لبخند
وزیر جوان کابینه از وزرایی بود که هم خبرنگاران و هم اکثریت مردم منتظر این بودند تا درباره زمان وصل‌شدن دوباره اینترنت خبری دهد؛ اما محمدجواد آذری‌جهرمی برخلاف مواقعی که در جمع خبرنگاران حاضر بود و به سؤالات آنان پاسخ می‌داد، این‌بار با لبخندی از کنار آنها گذشت. البته او روز سه‌شنبه درباره رفع فیلتر اینترنت بین‌المللی گفته بود این موضوع مربوط به شورای امنیت کشور (شاک) است و این مرجع باید در‌این‌باره تصمیم‌گیری کند و این در حیطه وظایف وزارت ارتباطات نیست.
واعظی: آرامش همین‌گونه باشد، اینترنت وصل می‌شود
در میانه حضور خبرنگاران در حیاط دولت و در آن سرما، گاهی هوا آفتابی هم می‌شد. محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، از جلسه هیئت دولت که بیرون آمد، چند کلامی با معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفترش صحبت کرد و سپس به سمت خبرنگاران آمد. او هنگام پایین‌آمدن از پله‌ها، به شوخی گفت: «می‌خواستم مصاحبه نکنم، اما گفتند مصاحبه کن، اما پشت نوار قرمز می‌روم تا راحت بتوانم دربروم». واعظی مثل همیشه میان خبرنگاران آمد و به سؤالات پاسخ داد.
او درباره اینکه قطع دسترسی به اینترنت به تشخیص کدام نهاد بوده است، گفت: «در شورای امنیت کشور تصمیمات مشخصی برای امنیت کشور اتخاذ شده و در جایی هم مجبور شدند تصمیم قطع دسترسی به اینترنت را بگیرند. ان‌شاءالله اگر آرامش همین‌گونه باشد، در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود».
واعظی همچنین درباره نظر دولت در‌خصوص برخورد مناسب با دستگیرشدگان در جریان اعتراض‌های اخیر گفت: «در این موضوع دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه رسیدگی خواهند کرد، اما بر مبنای آنچه قوه قضائیه گفته است، کسی که گول خورده باید مجازات کمتری داشته باشد و کسی که سازمان‌یافته وارد شده و خساراتی به کشور وارد کرده و باعث شده آتش‌سوزی ایجاد شود، حتما نمی‌توان به‌راحتی از او گذشت».
ربیعی: برخی رسانه‌های خارجی کد آتش‌زدن در کشور دادند
سخنان واعظی که به پایان رسید، سخنگوی دولت میان خبرنگاران آمد و درباره اتفاق‌های پیش‌آمده بعد از گرانی بنزین گفت: «برای ما گزارش آمد که آنها مسیر ورودی عسلویه را بسته و مانع تعویض شیفت شده بودند. آنها به لوله‌ها دینامیت بسته بودند و قصد انفجار در عسلویه داشتند. کشورهایی با پترودلارهای خود رسانه ایجاد کرده‌اند و از این اتفاق‌ها سود می‌برند. وزیر ارتباطات اعلام کرد در زمان مشخصی به مرکز مخابرات در اصفهان و شیراز حمله کرده بودند. مسیر انتقال کالا از بندر امام خمینی مسدود شده بود تا کالا در کشور توزیع نشود. وقتی این شواهد را کنار هم می‌گذاریم، مشخص می‌شود جریانی قصد داشته بر موج نارضایتی‌ها در کشور سوار شود. برخی رسانه‌های خارجی نیز بی‌شرمانه کد آتش‌زدن در کشور دادند و آدم‌هایی را در رسانه‌ها آوردند و قصد داشتند آنها را به عنوان رهبر ناآرامی‌ها معرفی کنند.
وزرایی که نبودند، وزرایی که سکوت کردند
با بالارفتن قیمت بنزین، خیلی از خبرنگاران خود را آماده کرده بودند که از دو وزیر کلیدی دولت حسن روحانی، یعنی بیژن زنگنه، وزیر نفت و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد سؤالاتی بپرسند که هیچ‌کدام در جلسه این هفته‌ دولت حضور نداشتند. زنگنه تا پیش از گرانی بنزین، تصمیم‌گیری درخصوص سهمیه‌بندی و گرانی آن را تکذیب کرده بود و از دژپسند انتظار می‌رفت در جمع خبرنگاران ابعاد اقتصادی آن را تشریح کند. برخی نفرات اقتصادی دولت هم که در جلسه هیئت دولت بودند، حاضر به پاسخ‌گویی نبودند. محمد نهاوندیان، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه نیز به درخواست خبرنگاران برای پاسخ‌گویی فقط لبخندی زدند و رفتند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/131623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار