نسیم گیلان

آخرين مطالب

پایان کار عبدالمهدی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پایان کار عبدالمهدی
٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5853426
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز جمعه برای عراقی‌ها بسیار تعیین‌کننده بود. در شرایطی که خشونت‌ها در عراق بیشتر و بیشتر شد، توان دولت برای کنترل و مهار اوضاع کمتر شد. نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌های نمازجمعه روز گذشته شهر کربلا با قرائت بیانیه این مرجع شیعه تصریح کرد؛ باتوجه به شرایط دشواری که کشور شاهد آن است و ناتوانی آشکاری که در تعامل گروه‌های ذی‌ربط با تحولات دو ماه اخیر و ناتوانی در تضمین حقوق و ممانعت از ریختن خون‌ها نمود پیدا کرده است، از پارلمان که دولت از آن شکل گرفته است، خواسته می‌شود تا در گزینه‌های خود در این خصوص تجدیدنظر کرده و براساس منافع عراق رفتار کند.
بسیاری این بیان ایشان را تلویحا درخواست برای کناره‌گیری دولت دانستند، از همین رو روزگذشته عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق رسما بلافاصله پس از این سخنان اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. او گفت که بنا بر شرایط موجود و جهت جلوگیری از خشونت ادامه‌دار و ‌
به علت ناتوانی آشکار در سامان دادن به اوضاع، از پارلمان می‌خواهد تا درخصوص تشکیل دولت تصمیم‌گیری کند. عادل عبدالمهدی در بیانیه خود عنوان کرده که به خوبی خطبه‌های نمازجمعه را گوش دادم و با اشاره به ‌بندی از صحبت‌های آیت‌الله سیستانی که در بالا به آن اشاره شد، تصمیم به استعفا گرفته‌ام. عبدالمهدی در بیانیه خود می‌افزاید: باتوجه به خواسته مرجعیت و تعجیل در عملی شدن آن، به‌زودی در یک نامه رسمی استعفای خود را از ریاست دولت فعلی به پارلمان ارایه خواهم داد. نخست‌وزیر عراق در پایان تاکید کرد: «کوچک و بزرگ می‌دانند که من علنا پیش از این و در یادداشت‌های رسمی، خواستار اجرای این گزینه و آنچه به مصلحت مردم و کشور است، شده بودم.»
به گزارش فارس، اعلام عبدالمهدی مبنی بر قصد خود جهت اعلام استعفا در حالی است که بسیاری از احزاب عراق روز گذشته در بیانیه‌های جداگانه‌ و پس از خطبه مرجعیت عراق، خواستار تشکیل جلسه پارلمان برای استیضاح و برکناری دولت شده بودند. همزمان برخی رسانه‌ها از اعلام استعفای «ابوجهاد الهاشمی» رییس دفتر «عادل عبدالمهدی» خبر می‌دهند. از سوی دیگر همزمان با بیانیه عبدالمهدی، جمعیت بسیاری در میدان التحریر بغداد و دیگر شهرها از جمله کربلا، نجف اشرف، بصره، الناصریه و السماوه تجمع و شادی کردند.
حمله به کنسولگری ایران در نجف
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از روز چهارشنبه تا به امروز بیش از 12 معترض کشته و 165 نفر دیگر زخمی شدند. خبرنگار NPR نیز از شهر ناصریه عراق که منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین محسوب می‌شود، گزارش داد که در طول اعتراض‌ها، خشونت‌ها در این منطقه به حدی افزایش یافته که طی آن 20 تن از معترضان جان خود را از دست دادند و نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند که معترضان را از پل اصلی و ارتباطی این شهر پراکنده کنند که تاکنون نتوانستند این کار را انجام دهند. همزمان هزاران نفر نیز در بغداد اقدام به تشییع جنازه نمادین کشته‌های روزگذشته شهر ناصریه کردند.
در نجف اما چهارشنبه شب نیروهای امنیتی تلاش کردند تا به نحوی معترضان را از جلوی کنسولگری ایران متفرق کنند اما عملا این کار صورت نگرفت و معترضان نیز ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. خبرنگار NPR می‌گوید که معترضان حتی مانع از رسیدن آتش‌نشانان به کنسولگری شدند تا اجازه ندهند آتش آن خاموش شود. گفته می‌شود دیپلمات‌های ایرانی قبل از حمله به ساختمان مکان را ترک کردند و تنها به ساختمان کنسولگری آسیب وارد شده و در آتش سوخته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که کارمندان کنسولگری به محلی امن منتقل شدند و مقررات منع آمد و شد در نجف اعمال شد تا کنترل اوضاع مجدد برقرار شود، حتی گفته می‌شود روز پنجشنبه شهر نجف به حال تعطیل درآمد تا اوضاع بار دیگر به حالت عادی در این شهر بازگردد. پیش‌تر نیز معترضان بارها سعی داشتند که این کار را انجام دهند اما موفق نشده بودند. هرچند برخی عنوان می‌کنند اقدام به آتش زدن کنسولگری ایران در نجف اقدامی نمادین علیه تهران در راستای نفوذ گسترده آن در این کشور است، اما سوال اصلی اینجاست که آیا ایران تنها کشوری است که در عراق صاحب نفوذ است؟ آیا امریکا و سایر کشورهای منطقه نقشی در تحولات این کشور ندارند؟ از سوی دیگر آیا به آتش کشیدن کنسولگری می‌تواند نماد خوبی برای این نشان دادن اعتراض باشد؟ از سوی دیگر موضوع مهم دیگری که به ذهن متبادر می‌شود نیز این است که چرا رسانه‌های نزدیک به عربستان بیش از هر رسانه‌ای روی این موضوع مانور دادند. الحدث و العربیه که هر دو رسانه نزدیک به عربستان‌سعودی هستند و فعالیت‌شان در عراق به حالت تعلیق در آمده است بیشترین پوشش را از آتش‌سوزی کنسولگری ایران در نجف ارایه دادند، به نحوی که الحدث به شکل زنده در حال پوشش رویداد مربوط به آتش‌سوزی کنسولگری ایران بود. اگر سری به دو سایت این خبرگزاری‌ها بزنید کماکان اخبار مربوط به این آتش‌سوزی اصلی‌ترین محور اخبار این رسانه‌هاست و بیشترین تصاویر نیز از این رسانه‌ها منتشر شد. العربیه مدعی است که با به تشنج کشیده شدن اعتراضات جلوی کنسولگری ایران در نجف نیروهای امنیتی دیپلمات‌های ایرانی را به وسیله یک کاروان از محل کنسولگری دور کردند.
با این حال ایران نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد افرادی که این کار را انجام دادند معترضان واقعی نبودند و خواهان پاسخ موثر دولت عراق به این اقدام شدند. محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق نیز در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نسبت به این اتفاق عذرخواهی و بر محافظت از اماکن دیپلماتیک ایران نیز تاکید کرد. تصاویر منتشر شده در سایت الحدث به خوبی نشان می‌دهد افرادی که کنسولگری را به آتش کشیدند چند اقدام را انجام می‌دهند؛ نخست اینکه ابتدا با پرتاب کوکتل ملوتوف آتش ایجاد می‌کنند و سپس سعی می‌کنند از دیوار بالا روند تا وارد کنسولگری ایران شوند. از طرفی دیگر افرادی که در تصویر مشخص نیستند، سعی دارند به وسیله لیزر اجازه تصویربرداری دوربین‌های مداربسته را ندهند تا افرادی که وارد سفارت می‌شوند شناسایی نشوند و دوربین عملا از کار بیفتد. مجموعه تصاویر نشان‌ می‌دهد که این حمله با برنامه قبلی صورت گرفته و افراد حاضر در صحنه سعی داشتند تا این اتفاق را رقم بزنند. چندی پیش نیز تعدادی از معترضان به کنسولگری ایران در کربلا نیز هجوم بردند اما تنها توانستند دیوارهای آن را به آتش بکشند و نتوانستند وارد محوطه اصلی کنسولگری شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به این اقدام ضمن ابراز انزجار از تعرض به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف خواستار برخورد مسوولانه، قاطع و موثر دولت عراق با عوامل مخرب و مهاجمان شد. موسوی ضمن محکومیت این اقدام و با یادآوری مسوولیت و وظایف دولت عراق برای حمایت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها افزود: مراتب اعتراض شدید ایران رسما به سفیر عراق در تهران ابلاغ شد.
اما به نظر می‌رسد شهرهای شیعه‌نشین عراق از آشوب و تلاطم بیشتری برخوردار است. در شهر نفتخیز بصره نیز نیروهای امنیتی با معترضانی که در جاده‌ها و پل‌های اصلی حضور داشتند و با سوزاندن لاستیک به دنبال مسدود کردن مسیر بودند برخورد کردند اما تنها خشونت‌ها را افزایش دادند و معترضان به اقدامات خود ادامه دادند. گفتنی است تظاهرات در عراق از روز یکم اکتبر آغاز شد؛ معترضانی که خواهان شغل بهتر و پایان دادن به فساد و جلوگیری از مداخله خارجی بودند در این کشور به خیابان‌های بغداد رفتند. اما در هفته‌های اخیر این اعتراضات در جنوب عراق گسترش پیدا کرد و مطالبات تظاهرات‌کنندگان نیز گسترش یافت. اکنون برخی خواستار استعفای دولت عراق و منحل کردن مجلس هستند. پارلمان نیز به دنبال اصلاحاتی محدود در قانون انتخابات این کشور است اما این کار کمکی به فرونشاندن ناآرامی‌ها نکرده است. نیروهای امنیتی عراق نیز به‌طور مداوم با انواع تجهیزات ضدشورش در حال پاسخ به تظاهرات‌کنندگان هستند و براساس گزارش‌های متعدد تاکنون حداقل
350 تن از معترضان جان خود را از دست داده‌اند.
پیام توییتری مقتدی صدر
مقتدی صدر رهبر جریان سائرون در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در توییتر منتشر کرد، از اینکه برخی او را متهم به «سوار شدن به موج اعتراض‌ها» و «پناه بردن به عباها» متهم کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت که او از ابتدا تلاش کرده است خود را از «فتنه کوری» که بین «دولت سر تا پا فاسد» و معترضان رخ می‌دهد، دور کند؛ معترضانی که بنا به گفته صدر بعد از ناامیدی از این دولت، ملزم به تظاهرات مسالمت‌آمیز نشدند.
او گفت که یک سال به دولت عبدالمهدی برای اصلاح امور مهلت داد، ولی این دولت نتوانست کاری انجام دهد؛ از این رو، دیگر از آن حمایت نخواهد کرد. به گزارش فارس، رهبر جریان صدر عراق هرگونه امر و نهی به معترضان و طرفداران خود را رد کرد و گفت که آنچه رخ داد اراده مردم بود که از او و از همه بزرگ‌تر و قوی‌تر است. مقتدی صدر همچنین از آینده عراق ابراز نگرانی کرده است. او به دولت توصیه کرد که سریعا استعفا داده تا مانع از خونریزی شود. او همچنین از معترضان خواسته که به اخلاق در تظاهرات پایبند بوده و از خشونت خودداری کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/132982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم