نسیم گیلان

آخرين مطالب

زمزمه های انتخاباتی اصول گرایان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - زمزمه های انتخاباتی اصول گرایان
٨٣٣
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5854099
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
هر چند بحث‌های انتخاباتی پس از ماجرای افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌ها کمی فروکش کرده بود اما همین‌ که موضوع اعتراض‌ها کمرنگ شد دوباره بحث و جدال بر سر انتخابات بالا گرفت؛ باز هم صحبت از آمدن و نیامدن‌ لیدرهای راست و چپ است البته در دایره مباحث انتخاباتی این‌ روزها جناح راست دست بالا را گرفته و با امیدی که پس از ظهور و بروز برخی نارضایتی‌ها بر سر قیمت بنزین در دل‌شان زنده شده، تلاش می‌کنند تا مگر بتوانند در هفته نخست اسفندماه جشن پیروزی به‌پا کنند. با همه اینها، آنچه در چند روز اخیر بیش از همه به گوش می‌رسد از یک‌سو زمزمه‌ها از حضور علی لاریجانی تا قالیباف و جلیلی است و از سوی دیگر اما و اگرها بر سر حضور احمدی‌نژادی‌ها و احتمال ائتلاف آنهاست با پایداری‌ها.
گمانه‌زنی‌های انتخاباتی لاریجانی
یکی‌ می‌گوید خودش را برای انتخابات 1400 آماده می‌کند و دیگری می‌گوید قرار است از تهران پا در گود انتخابات بگذارد؛ یکی هم این وسط نجوا می‌کند که هم برای انتخابات مجلس یازدهم می‌آید و هم از قم کاندیدا می‌شود؛ خلاصه که حرف و حدیث درباره لاریجانی و رفتار انتخاباتی‌اش بسیار است. محسن کوهکن، نماینده اصولگرای مجلس و عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره این زمزمه‌ها به ایسنا گفته است: «اظهارنظرهایی از جنس حضور یا عدم حضور افراد در انتخابات تا قبل از زمان نام‌نویسی عمدتا نقل‌قول است. مشخصا درباره آقای لاریجانی هفته گذشته در جایگاه هیات رییسه و کنار آقای لاریجانی ایستاده بودم، آقای نعمتی هم حضور داشت. ایشان پیش از آن گفته بود که لاریجانی در انتخابات حضور پیدا می‌کند و در همان ایام فرد دیگری از عدم حضور او سخن گفته بود. همان لحظه آقای لاریجانی گفت که علی‌الظاهر تنها کسی که هنوز درباره حضورم در انتخابات اظهارنظر نکرده، خود من هستم.»
او ادامه می‌دهد: «این صحبت نشان می‌دهد معمولا افراد شنیده‌ها و استنباط خود را بیان می‌کنند که نمی‌توان بر اساس آن درباره آمدن و یا نیامدن افراد در انتخابات با قاطعیت اظهارنظر کرد، لذا معتقدم حرف‌هایی از این جنس گمانه‌زنی‌ بیش نیست پس هنوز معلوم نیست که آقای لاریجانی و باهنر، جلیلی و قالیباف قصد نام‌نویسی و حضور در انتخابات را دارند یا خیر.»
دو راهی قالیباف و جلیلی
دومینوی شکست انتخاباتی در چند سال گذشته برای اصولگرایان حسابی گران تمام شد و حالا از همه ظرفیت‌ خود می‌خواهند استفاده کنند تا جبران مافات کرده باشند. در این میدان صحبت از چهره‌های مختلفی به گوش می‌رسد که سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف یکی از آنها است. مهم‌تر از همه اما دعوای سرلیستی است که گاهی گفته می‌شود قرار است قالیباف سرلیست باشد و گاهی نام جلیلی به عنوان سرلیست انتخاباتی جناح راست مطرح می‌شود. محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف یا همان «شاجا» که ازقضا ازجمله نزدیکان قالیباف نیز محسوب می‌شود اما درباره کاندیداتوری قالیباف و جلیلی با خبرآنلاین صحبت کرده است. هر چند پیرهادی درباره احتمال کاندیداتوری جلیلی اظهار بی‌اطلاعی کرده اما گفته است: «نوع سیاست‌ورزی ایشان به گونه‌ای نیست که از پیش، برنامه‌های‌شان را اعلام کنند و اگر یادتان باشد، آخرین انتخاباتی که ایشان در آن نامزد بود، ریاست‌جمهوری سال 92 بود که در ساعات پایانی روز آخر نام‌نویسی وارد وزارت کشور شدند و اعلام کاندیداتوری کردند.» البته این روایت پیرهادی کنایه‌ای است به حضور او در انتخابات سال 92 که دقیقه آخر و بدون هیچ هماهنگی با جریان اصولگرا خود را در دقایق آخر به ساختمان وزارت کشور رساند.
اما آن ‌طور که محسن پیرهادی می‌گوید، اوضاع درباره قالیباف کمی فرق می‌کند و درخواست‌ اصولگرایان برای ورود او به میدان جدی‌تر است. پیرهادی می‌گوید: «درخواست‌ها و مذاکره‌ها با آقای قالیباف برای شرکت در انتخاب مجلس بالاست و برخی معتقد به حضور ایشان در انتخابات 1400 هستند اما اینکه ایشان در انتخابات به عنوان یک کاندیدا در مجلس حضور خواهند داشت یا نه معلوم نیست و اطلاع موثقی از آخرین تصمیم ایشان نداریم و دو هفته آینده گمانه‌زنی‌ها خاتمه خواهد یافت.» حال چند و چون این صحبت پیرهادی برخاسته از نزدیکی او با قالیباف است یا استراتژی اصولگرایان برای دور کردن قالیباف از انتخابات 1400 و معرفی گزینه‌ای دیگر هنوز معلوم نیست.
احمدی‌نژادی‌های پا در رکاب
درست با نزدیک شدن به انتخابات مجلس زمزمه‌ها درباره حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات نیز بیشتر شد تا جایی که عباس امیری‌فر که در دولت دوم احمدی‌نژاد در نهاد ریاست‌جمهوری جایگاه و پایگاهی داشت، به خبر‌آنلاین گفته است که اگر احمدی‌نژادی‌ها عزمی برای شرکت در انتخابات نداشتند، تا این حد سایت‌های خبری‌شان فعال نمی‌شد و خودشان هم این‌چنین پر جوش و خروش نمی‌شدند. «پویش گام دوم» و حضور مدیران احمدی‌نژادی در راس آن، این گمانه را تقویت کرد که این طیف به دنبال آن است تا در مجلس یازدهم برای خود کرسی‌‌هایی را تصاحب کند. پیرهادی نیز در این رابطه می‌گوید: «طیف آقای احمدی‌نژاد هنوز رسما اعلام حضور در عرصه انتخابات نکرده است. در مورد پویش گام دوم تا آن جایی که در رسانه‌ها منتشر شده، به نظر می‌رسد تشکیلات انتخاباتی نیستند و از زمان انتشار بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اعلام موجودیت کرده‌اند و اهداف‌شان انتخاباتی هم نیست. اگر غیر از این چیزی وجود دارد که شما مطلعید، انعکاسی در فضای عمومی نداشته و من در جریان نیستم.»
ائتلاف نانوشته پایداری و احمدی‌نژاد
پیوند پایداری و احمدی‌نژاد چیزی نیست که بتوان آن را انکار و کتمان کرد؛ هر چند پس از چرخش 180 درجه‌ای محمود احمدی‌نژاد، اهالی جبهه پایداری راه‌شان را از او جدا شده اعلام کردند اما چنان‌که از بین ‌سطور بعضی اظهارنظرهای‌شان پیداست، چندان هم بدشان نمی‌آید دوباره با رییس دولت نهم و دهم هم‌کاسه شوند.
با پررنگ شدن اختلافات جریان پایداری و اصولگرایان سنتی بر سر رسیدن به یک لیست واحد و از سوی دیگر زمزمه‌های تلاش احمدی‌نژادی‌ها برای ورود به «خانه ملت» این گمانه تقویت شد که شاید دوباره پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها با هم وارد یک ائتلاف شوند؛ موضوعی که ناظمی اردکانی از وزرای سابق محمود احمدی‌نژاد نیز آن را به ‌طور کامل رد نمی‌کند. او به خبرآنلاین می‌گوید: «بعید است که سران این دو جریان یعنی رییس دولت سابق و روسای جبهه پایداری با هم ائتلاف کنند اما با توجه به اینکه در گفتمان انتخاباتی آنها تعرض نسبت به وضع موجود پررنگ است ممکن است در بدنه این دو جریان ائتلاف نانوشته، غیررسمی و به دور از چشم و خواسته سران هر دو جریان رخ دهد. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در فضای مجازی اگر ائتلاف نانوشته‌ای انجام شود شاهد تقسیم آرایی خواهیم بود که به ‌طور قطع در شکست و پیروزی اصولگرایان موثر واقع خواهد شد.»
غایبان شورای ائتلاف
حضور ناطق نوری پس از 10 سال در جلسه جامعه روحانیت مبارز یکی از همان خبرهایی بود که نه‌تنها اصولگرایان، بلکه اصلاح‌طلبان را نیز متعجب کرد و همین مساله باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها پیرامون او تقویت شود؛ به ‌طوری که شنیده‌ می‌شد ناطق نوری قرار است محور قرار بگیرد تا حلقه اصولگرایان دوباره جمع‌شان جمع شود. اما این روزها اخباری که از درون شورای ائتلاف بیرون می‌آید، نشان می‌دهد علی‌اکبر ناطق نوری کنار علی لاریجانی یکی از غایبان جلسات وحدت اصولگرایی است. محسن پیرهادی درباره این غیبت می‌گوید: «تا جایی که من می‌دانم جناب آقای ناطق نوری، عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و اتفاقا اخیرا هم در جلسه این تشکل روحانی شرکت کرده‌اند و جامعه روحانیت هم در شورای ائتلاف حضور دارد. آقای لاریجانی هم از این بابت که رییس قوه هستند، طبیعتا در جلسات حزبی و ائتلافی شرکت نمی‌کنند و این مربوط به این دوره نیست، در دوره پیش هم ایشان به صورت رسمی نماینده‌ای به هیچ‌ یک از تشکیلات و ائتلاف‌های انتخاباتی معرفی نکردند. ضمنا ما به عنوان شورای ائتلاف یک طرف ماجراییم و اینکه خود بزرگواران هم مایل باشند، به ما بپیوندند و فعالیت انتخاباتی خود را در قالب ائتلاف نیروهای انقلاب تعریف کنند، معلوم نیست.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/133052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان