نسیم گیلان

آخرين مطالب

سهم سیاست‌مدار از خشونت‌های خیابانی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سهم سیاست‌مدار از خشونت‌های خیابانی
٥٥
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5857542
-->
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
فیلسوفان یونان، اخلاق و سیاست را دو روی یک سکه می‌دانستند. فیلسوفان مسلمان نیز بر این سبک و سیاق به اصلاح فرد و جامعه می‌اندیشیدند؛ با این تفاوت که مبنای اخلاق‌مداری و سیاست‌ورزی را عقل و شرع با نسبت‌های متفاوت می‌دانستند؛ ولی بخت با فیلسوفان یار نبود که در عرصه حاکمیت جایگاهی محکم یافته و در تحقق‌بخشیدن به باورهای اساسی خود در عرصه سیاست نقش مؤثری داشته باشند. این نیز وجه اشتراک دیگر فیلسوفان مسلمان با فیلسوفان یونان است که البته چیزی از اهمیت آنان نکاسته ‌ و مهم آن است که مدینه فاضله آنان از گذشته تا‌به‌حال الهام‌بخش فیلسوفان و سیاست‌مداران و اندیشه‌ورزان عرصه سیاست بوده است.
اندیشمندان مسلمان بین آرای خرد‌بنیان فیلسوفان یونان که سعادت آدمی در دنیا را در کانون توجه داشتند و آموزه‌های وحیانی که سعادت انسان را در دنیا و آخرت جست‌وجو می‌کند، مناسبت‌هایی یافته بودند که می‌توانست جامعه‌ای عدالت‌بنیان پدید بیاورد. مهم‌ترین عامل تناسب‌بخش این دو جغرافیای شناختی، خردورزی است که رهاوردش عدالت است و جامعه‌ای متعادل و متوازن که می‌تواند بر پایه محبت‌ورزیدن به یکدیگر، عدالتی که زمینه‌ساز امن و آسایش دنیوی است و سعادت و رستگاری اخروی را به دنبال داشته باشد.
بر بنیان این اندیشه‌ورزی فیلسوفانه و دیندارانه، غایت سیاست زندگی خوب است و سیاست‌مدار باید این زندگی خوب را به‌خوبی بشناسد و بتواند آن را در عرصه‌های گوناگون زندگی بشناساند و برای تحقق‌بخشیدن به آن در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی تلاش کند. ملاک سلامت جامعه را نیز باید از این منظر نگریست؛ به دیگر سخن، شاخص سلامت جامعه تحقق اهداف، آرمان‌ها و ابزارها و شیوه‌های تحقق‌بخشیدن به آنهاست و ارزشیابی جوامع نیز باید با توجه به میزان تحقق‌یافتن این اهداف و آرمان‌ها و شیوه‌های دستیابی به آنها سنجیده شود. از‌این‌رو اگر موضوع سیاست و سیاست‌ورزی را زندگی خوب بدانیم، سیاست‌مدار به کسی اطلاق می‌شود که از لذت‌جویی و خیرهای تبعی گذشته و به فضائل اخلاقی فردی دست یافته است که این نیز (متخلق به اخلاق شدن در بعد فردی) زمینه‌ساز تحقق‌بخشیدن به خیر عمومی و توسعه آن در جامعه است. سیاست‌مدار کسی است که تربیت اخلاقی (فردی) و سیاسی (اجتماعی) یافته است و با کسب دانش اخلاقی و سیاسی برای پرورش دیگران و اداره جامعه (تحقق خیر فردی و عمومی) می‌آموزد و می‌آموزاند. افلاطون نخستین کسی است که با ایجاد نخستین آکادمی کشورداری به تربیت سیاست‌مدار به این معنا و یاد‌دادن دانش‌های مورد نیاز برای پرورش شهروندان و دستیابی به زندگی خوب اهتمام ورزید؛ البته اندیشه فیلسوف-شاهی او نقدهایی را در پی داشته و دارد؛ ولی اساس این تفکر بدون توجه به پاره‌ای جزئیات که وارد شده است و می‌توان خط بطلان بر آن کشید، امروز نیز تأمل‌برانگیز و قابل دفاع است. امروزه دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک بسیاری عهده‌دار تربیت سیاست‌مدار و فراگیری دانش سیاسی برای کشورداری هستند؛ ولی با اما‌و‌اگرهای بسیار. پیچیدگی اداره جوامع نیز توسعه رشته‌های گوناگون را در این زمینه اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ ولی مشکل اینجاست که سیاست با فاصله‌گرفتن از غایت اصلی خود یعنی زندگی خوب به موضوعیت‌یافتن حفظ موقعیت به هر طریق انجامیده است و به‌کارگیری دیگر دانش‌ها نیز برایش جنبه وسیله‌بودن برای دستیابی به قدرت را پیدا کرده است.
در جامعه ایرانی– اسلامی امروز ما که علاوه بر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه نیز به تربیت اخلاقی و سیاسی شهروندان اهتمام می‌ورزند، این سه؛ یعنی تربیت اخلاقی برای مزین‌شدن به فضائل، تربیت سیاسی برای ایفای نقش شهروندی و رعایت حقوق و تکالیف متقابل و کسب دانش‌های لازم برای تحقق‌بخشیدن به آنها از سوی زمامداران جامعه یا کسانی که در کسوت سیاست‌مداری ظاهر شده و می‌شوند، بسیار کم‌رنگ دیده می‌شود. درگیری‌های دو هفته اخیر و موضع‌گیری‌های افراد حقیقی و حقوقی، اعم از مردم عادی یا نخبگان و انعکاس آنها از سوی رسانه‌های جمعی، به‌ویژه صداوسیما و کسانی که در عرصه سیاست‌گذاری ظاهر شده‌اند و اظهار نظر کرده یا می‌کنند، بسیار تأمل‌برانگیز است. به نظر می‌رسد بخشی از دولت ما، تعامل معنادار با نخبگان فکری و مردم عادی را در کانون توجه قرار نداده و در برنامه‌اش هم نیست که قرار دهد و اگر این‌گونه پیش برود، استعداد تربیت مردمانش را هم از دست می‌دهد و خواسته یا ناخواسته به استفاده از ابزارهایی برای تأمین امنیت روی خواهد آورد که این نیز می‌تواند آفت‌هایی را به دنبال داشته باشد که بی‌گمان به انسجام اجتماعی و سلامت جامعه نخواهد انجامید. جامعه سالم، جامعه‌ای است که بتواند به‌گونه‌ای خود‌تنظیم، از بروز شکاف‌های اجتماعی به‌ویژه در میان مردم، نخبگان جامعه و حاکمیت جلوگیری کرده و شاهد تعامل معنادار آنها با خود و دیگری باشند؛ نه تعارض‌های فرسایش‌دهنده‌ای که به‌جای محبت و دوستی، کین‌ورزی را در خود شاهد باشد. جامعه امروز ما به بازنگری جدی در خود و سازوکارهای اداره‌اش نیازمند است و در این میان، دولت به معنای عام بیش از همه نیازمند یک خانه‌تکانی اساسی در نگاهش به خود، جامعه و نخبگانش و شیوه‌های عملکرد و تعاملش با آنهاست. باید معتمدان جامعه به‌جای نصیحت‌کردن مردم و توجیه عملکردها، در مقابل سیاست‌ورزی‌های نادرست سکوت نکنند و آنان را نصیحت کنند که گوش دهند و سهم خود را در تقصیر یا قصور حوادث پذیرفته و در اصلاح سیاست‌هایشان بکوشند. باید از مسئولان خواست به این سنت حسنه بازگردند و در عین نصیحت‌کردن، نصیحت نیز بشنوند و هر‌از‌چند‌گاهی نیز با گوش‌هایشان به‌جای زبان با مردم روبه‌رو شوند و بیش از گفتن، بشنوند و در زمره کسانی باشند که به سخن نماد حکومت عادلانه، یعنی مولی‌الموحدین علی(ع)، حق خود را فراتر از حق مردم بر خود نمی‌دانند‌: «‌أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ؛ فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَهُ لَکُمْ وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا. وَ أَمَّا حَقِّی عَلَیْکُمْ فَالْوَفَاءُ بِالْبَیْعَهِ وَ النَّصِیحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ وَ الْإِجَابَهُ حِینَ أَدْعُوکُمْ وَ الطَّاعَهُ حِینَ آمُرُکُمْ».
کوتاه سخن آنکه سهم سیاست‌مداران ما در وقایع اخیر، فقط تأمین امنیت و برقراری نظم و آرامش در جامعه نبوده است که تنها انتظار دست‌مریزاد از مردم و جامعه نخبگی کشور را داشته باشد، بلکه در به‌وجود‌آمدن آن و بر‌هم‌خوردن زندگی عادی و معمول و آبرومندانه شهروندان نیز سهم داشته است و نیازمند بازخور‌دگرفتن و اصلاح سیاست‌هاست. سخنی که این روزها بسیار شنیدیم، این بود که شهروندان باید اعتراض‌های خود را به صورت قانونی بیان و به‌گونه‌ای عمل کنند که دشمنان داخلی و خارجی و اراذل و اوباش نتوانند از این وضعیت سوءاستفاده کنند. جا دارد از کسانی که این سخن را تکرار کرده و می‌کنند، پرسید سازوکار کارآمد و اثربخشی که به احقاق حق بینجامد و خواست و سهم سیاست‌گذار در پدیدآمدن این زمینه‌های سوءاستفاده از اعتراض‌های قابل شنیدن و تأمل از سوی آحاد جامعه و تشکل‌های مردم‌نهاد باشد، چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/133286/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی