نسیم گیلان

آخرين مطالب

از نیکلاس کیج تا لیندسی لوهان: سلبریتی هایی که فرار مالیاتی داشته اند! فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - با توجه به قوانین جدید مالیاتی برای هنرمندان ایران، در این مقاله سعی داریم مروری بر برخی از سلبریتی‌ها که به علت مالیات بر درآمدشان دچار دردسرهایی شده اند، داشته باشیم
آیا در خارج هم هنرمندان مالیات نمی‌دهند؟
در کشورهای خارجی قواعد سختی برای مالیات وجود دارد. در بیشتر کشورهای اروپایی و به خصوص آمریکا مالیات بر اساس درآمد گرفته می‌شودر و نه شغل. اکثر خوانندگان و بازیگران پردرآمد هالیوود باید شخصا مالیات خود را بپردازند.
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور اخیرا با صدور یک دستور فوری با کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان در لایحه بودجه 99 مخالفت کرده است. بر این اساس "تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار خواهند بود.
بیشتر بدانید : مالیات گریبان سلبریتی ها را گرفت!
این دستور موجی از انتقادات نسبت به تصمیم جدید دولت مبنی بر معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات، را به‌دنبال داشت. بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به معافیت هنرمندان از مالیات اعتراض کردند. برخی در فضای مجازی به کنایه نوشتند: "اگه از سلبریتی‌ها مالیات بگیرند، این ضُعفای دردمند هزینه سفر به اروپا و کانادا و زایمان در اون کشور‌ها رو از کجا بیارند خب؟ آینده بچه شون چی میشه؟ شما پاسخگویید؟"
حالا در لیست گروه‌های مشمولی که مالیات نمی‌پردازند هنرمندان نیز قرار گرفتند. در این لیست اقشار دیگر نیز وجود دارند؛ وکلا و پزشکان از اصناف دیگر هستند که مالیات دریافت نمی‌کنند. جالب اینجاست که باید هنرمندان مبلغ 5 هزار میلیارد مالیات پرداخت کنند که طبق تصمیم جدید دولت این مبلغ به صفر رسیده است.
دستور فوری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه99 بوده است که بر اساس یکی از بند‌های آن " تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50درصد معافیت مالیاتی می‌باشند. " که با دستور دکتر نوبخت این بند حذف شد لذا فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار خواهند بود.
این اتفاق باعث واکنش برخی اهالی هنر هم شد. خسرو دهقان منتقد سینما و دبیر چند دوره جشنواره جشن خانه سینما در این خصوص گفت: "مالیات بر اساس درآمد است. کسی که درآمد دارد باید مالیات دهد؛ اما موضوعی که باید دقت کنیم این است که در سینما درآمد‌ها یک دست نیست. این گونه نیست که همه درآمد بالایی داشته باشند و نمی‌شود نگاه یکسان به همه کرد. باید با توجه به اظهار نامه و درآمد هر کسی مالیات پرداخت شود".
بیشتر بدانید : واکنش فاطمه معتمدآریا به حذف معافیت مالیاتی هنرمندان
قانون مالیات چه می‌گوید؟
در ایران نظم درستی در مورد مالیات وجود ندارد. طبق قانون، هر شخص حقوق‌بگیر در قبال درآمد ماهیانه خود 10درصد مالیات می‌دهد؛ اما این مالیات شامل بسیاری نمی‌شود. یک بند قانونی در مورد معافیت مالیاتی وجود دارد که روز گذشته نیز بر آن تأکید شده این است که اگر درآمد سالانه فردی کمتر از 33 میلیون تومان در سال - یا به عبارتی 2میلیون و 750 هزار تومان در ماه - باشد، این فرد معاف از مالیات می‌شود.
با توجه به پایه حقوق یک میلیون و 516 هزار تومانی وزارت کار، بخش مهمی از کارگران معاف از مالیات می‌شوند. در ضمن اگر حقوق فردی فراتر از رقم مذکور شود،‌ پس از کسر 2میلیون و 750 هزار تومان، مازاد به جا مانده مشمول 10 درصد مالیات می‌شود.
با این حال، ابهامات در مورد هنرمندان زیاد است. اگر چه برخی رشته های هنری دچار مشکلات فراوان در مورد درآمد خود هستند، اما برخی دیگر سود و درآمد بسیاری دارند. این امر باعث شده بسیاری از مالیات دهندگان نسبت به معافیت مالیاتی همه هنرمندان ناراحت و معترض باشند.
سلبریتی‌های خارجی مالیات می‌دهند؟
در کشورهای خارجی قواعد سفت و سختی برای مالیات وجود دارد. در بیشتر کشورهای اروپایی و به خصوص ایالات متحده آمریکا مالیات بر اساس درآمد گرفته می‌شودر و نه شغل. اکثر خوانندگان و بازیگران پردرآمد هالیوود باید شخصا( نه توسط تهیه کننده یا کمپانی مربوطه) مالیات خود را بپردازند. این مالیات به قدری زیاد است که برخی از این سلبریتی‌ها را دچار دردسر می‌کند.
در این جا سعی داریم مروری بر برخی از این سلبریتی‌ها که به علت مالیات بر درآمدشان دچار دردسرهایی شده اند، داشته باشیم:
کدام سلبریتی‌ها فرار مالیاتی داشته اند؟
ژرارد دو پاردیو:
ژرارد اگزاویه مارسل دوپاردیو بازیگر مشهور فرانسوی است. او یکی از سرشناس‌ترین هنرپیشگان سینمای فرانسه و جهان است و نقش‌های ماندگاری چون کریستف کلمب در فیلم فتح بهشت (1992) به کارگردانی ریدلی اسکات را در کارنامه خود دارد.
از سال 2013 در فرانسه شهروندانی که درآمد بیش از یک میلیون یورو دارند باید 75 درصد مازاد درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بدهند. در حالی که همین میزان مالیات در بلژیک 50 درصد است. به همین دلیل دوپاردیو به شهر نیچن که در مرز بلژیک و فرانسه و در خاک بلژیک است نقل مکان کرده و سپس عازم روسیه شد و تابعیت این کشور را پذیرفت. در پی این عمل وی رئیس‌جمهور وقت فرانسه فرانسوا اولاند این عمل او را حقارت‌آمیز خواند.
او در واکنش به این سخن اولاند گفت: "من فرانسه را ترک می‌کنم به این دلیل که از نظر شما افراد موفق، خلاق و با استعداد باید تنبیه شوند."
مارتین اسکورسیزی:
مارتین اسکورسیزی کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و هنرپیشه ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینما است. این کارگردان شهیر سینمای آمریکا، عنوان دار تمامی جوایز معتبر سینمایی دنیا جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا، جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمنهای مهم مختلف منتقدین آمریکا و جهان و همچنین معروف‌ترین جایزه تلویزیونی آمریکا جایزه امی می‌باشد.
در بسیاری از رده‌بندی‌های سینمایی اسکورسیزی را به عنوان بهترین کارگردان زنده و معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینما می‌دانند. کارگردانی که پس از گذشت نزدیک به 5 دهه، همچنیان نامی بزرگ، مطرح و مهم در عرصه کارگردانی سینما می‌باشد که اکران هر فیلم جدیدش را اتفاق مهم سینمایی دانسته و به وفور مورد ستایش منتقدین واقع می‌شود.
وی در ولنتاین سال 2011 شاهد اعمال مالیات 3 میلیون دلاری به دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن بود. اسکورسیزی در سال 2002 و 2003 نیز مجبور به پرداخت 2 میلیون دلار مالیات شده بود که البته همه اینها را پرداخت کرده است.
بیشتر بدانید : حقایقی خواندنی درباره زندگی مارتین اسکورسیزی
نیکلاس کیج:
در سال 2009 سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد که نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی، 6.6 میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند. این رقم تا پایان همان سال به 6.7 میلیون دلار افزایش یافت.
این رقم مجموع بدهی کیج برای سال‌های 2002 تا 2009 بود و در نهایت کیج مجبور شد در سال 2012 بدهی مالیاتی خود را صاف کند.
این بازیگر مشهور آمریکایی برای پرداخت بدهی مالیاتی خود مجبور شد چند خانه ویلایی و حتی فسیل مربوط به جمجمه یک دایناسور را که پیشتر خریداری کرده بود، بفروشد.
وی بعدها گفته بود که مالیاتش حدود 14میلیون دلار بوده است که پس از ارزیابی مجدد نهایتا با پرداخت 6میلیون دلار سر و ته قضیه را هم آورده است.
بیشتر بدانید : مشکلات مالی حتی برای نیکولاس کیج!!
مارک آنتونی:
مارکو آنتونیو مونیز که با نام مارک آنتونی شناخته می‌شود، خواننده، آهنگساز و بازیگر پورتوریکویی - آمریکایی است که همواره از او به عنوان یکی از بهترین خوانندگان سبک سالسا نام برده می‌شود.
آنتونی دو بار با مشکلات مالیاتی مواجه شد. یک بار در سال 2007 محکوم به پرداخت 2.5 میلیارد دلار مالیات به نیویورک شد و یک بار هم در سال 2010 محکوم به پرداخت جریمه مالیاتی 3.5میلیون دلاری گردید.
لیندسی لوهان:
لیندسی مورگان (دی) لوهان دورگه ایتالیایی و ایرلندی، بازیگر، مانکن و خواننده پاپ آمریکایی است. وی یک از چهره‌های سرشناس هالیوودی و زندگی‌اش پر از حادثه‌ها و حاشیه‌های گوناگون است. او در سن 17 سالگی جذابترین ستاره سینمای هالیوود لقب گرفت است و در سال 2008 رده نهم مجله ماکسیم را در برترین‌های سال از آن خود دارد.
در سال 2017 لوهان محکوم به پرداخت 200 هزار دلار مالیات شد. این مبلغ شامل جریمه مالیاتی جمع شده او از سال 2010 تا 2014 بود.
جان تراولتا:
جان جوزف تراولتا بازیگر و خواننده آمریکایی است. او در دهه 1970 با ایفای نقش در سریال تلویزیونی «خوش آمدی کوتر» و فیلم‌هایی مانند تب شب یکشنبه و گریس شناخته شد. تراولتا در سال 1994 با بازی در فیلم داستان عامه‌پسند اثر کویینتین تارانتینو، به شهرت بسیاری دست پیدا کرد و نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد. از مهم‌ترین فیلم‌هایی که وی در آن‌ها بازی کرده می‌توان پسری در حباب پلاستیکی، فرار از مرگ، چشمان یک فرشته، شهر دیوانه، خط باریک سرخ، تغییر چهره، اسپری مو و گرازهای وحشی را نام برد.
تراولتا دو بار برای بازی در فیلم‌های «تب شب یکشنبه» و «داستان عامه‌پسند» نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شد. همچنین او یک‌بار برندهٔ جایزه گلدن گلوب و دو بار برندهٔ جایزه امی شده‌است.
تراولتا بعد از چند بار شکست در راه اندازی شرکتش با مالیات پرداخت نشده سنگین مواجه شد و مجبور شد حدود 600 هزار دلار بپردازد. او به خاطر این مشکلات چند بار تحت پیگرد قرار گرفت.
جودی گارلند:
جودی گارلند بازیگر و خواننده آمریکایی بود. لیزا مینلی دختر اوست. او به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم‌های بسیاری از جمله جادوگر شهر آز و بی‌تجربه‌ها شهرت یافت. نکته جالب در مورد او این است که در سال 1966 با فرار مالیاتی روبرو شد و جریمه بسیاری پرداخت کرد.
بیشتر بدانید : سلبریتی های پولدار که ثروت خود را به باد دادند!!
بیشتر بدانید : سلبریتی هایی که پس از مرگ مبلغ قابل توجهی بدهی به یادگار گذاشتند! + عکس
منبع: khabarfoori.com

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/135606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان