نسیم گیلان

آخرين مطالب

هوش مصنوعی مچ رانندگان را می گیرد علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - هوش مصنوعی مچ رانندگان را می گیرد 3
٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5872562
-->
زومیت / در یکی از ایالت‌های استرالیا دوربین‌های شهری به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که بتوانند از رانندگانی که در حال رانندگی با گوشی موبایل صحبت می‌کنند، عکسبرداری کنند.
در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم
دولت محلی یکی از ایالت‌های استرالیا برای اولین‌بار در دنیا برای شناسایی خودکار افرادی که حین رانندگی از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنند، برنامه‌ی نظارتی با دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را اجرا کرده‌اند.
این برنامه از اول دسامبر در ایالت نیوساوث‌ولز به‌طور عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته پیش‌تر هم برنامه‌ی یادشده 6 هفته به‌صورت آزمایشی به کار برده شد و در آن 100 هزار راننده‌‌ی متخلف شناسایی شدند. برنامه‌های مشابهی هم در بریتانیا و عربستان سعودی مورد آزمون قرار گرفته‌اند؛ اما برنامه‌ی استفاده شده در نیوساوث‌ولز، اولین نمونه‌ای است که در مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هیچ‌گونه علامتی وجود ندارد که نشان دهد در مکان خاصی دوربین وجود دارد. اندرو کنستانس، مسئول جاده‌های نیوساوث‌ولز می‌گوید:
متاسفانه محبور بودیم به گونه‌ای عمل کنیم که حالت غافلگیرانه داشته‌باشد و رانندگان به این فکر کنند که ممکن است هر لحظه توسط دوربین دیده می‌شوند. ما می‌خواهیم رفتار اشتباه تغییر کند و این تغییر بسیار سریع باشد.
دوربین‌های تشخیص گوشی تلفن همراه نمی‌توانند در لحظه رانندگانی را که در حال مکالمه با گوشی هستند، شناسایی کند. در عوض این دوربین‌ها از همه‌ی خودرو‌هایی که از جلوی لنز آن می‌گذرند، عکس می‌گیرد تا بعداً آن‌ها را تحلیل کنند. اگر نرم‌افزار مخصوص تحلیل عکس‌ها، تشخیص دهد که راننده در حال صحبت با گوشی بوده‌است، قبل از اینکه پیام جریمه برای راننده ارسال شود، یک افسر اداری عکس را مجدداً بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود.
قرار است تا 3 ماه پس از راه‌اندازی دوربین‌ها، رانندگان متخلف تنها اخطارهایی را از طرف راهنمایی و رانندگی دریافت کنند؛ اما پس از این زمان، رانندگان متخلف باید جریمه‌ای برابر با 344 دلار (و در صورت تخلف در محدوده‌‌ی مدارس، 457 دلار)، پرداخت کنند؛ علاوه‌براین 5 امتیاز منفی هم برای گواهینامه‌ی آن‌ها لحاظ خواهد‌شد. مسئول این فعالیت در نیوساوث‌ولز می‌گوید:
کنترل‌های شدیدی صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که عکس‌هایی که توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود، به‌درستی ذخیره و مدیریت شوند.
اگر هوش مصنوعی نتواند استفاده از گوشی موبایل را در عکسی شناسایی کند، این عکس تا یک ساعت پس از ثبت، حذف خواهد شد؛ اما چنانچه هوش مصنوعی استفاده از گوشی موبایل را تشخیص دهد و مأموران راهنمایی و رانندگی این تشخیص را غلط ارزیابی کنند، عکس مورد نظر تا 48 ساعت بعد حذف خواهد شد.
در هر صورت تنها این نکته که بدون اجازه‌ی افراد از آن‌ها عکس‌برداری می‌شود، باعث احساس ناراحتی در برخی خواهد شد. درواقع متخصصان حقوقی با این برنامه مشکل دارند؛ چون ممکن است که دوربین‌ها باعث ایجاد چالش‌هایی در سیستم دادگستری شود؛ آن‌ها معتقدند قوانین جدید مربوط به دوربین‌های نظارتی می‌تواند باعث ایجاد یک بدعت خطرناک شود.
براساس قوانین، هر شیء که در دستان رانندگانی که از آن‌ها عکسبرداری شده دیده‌شود، گوشی موبایل فرض خواهد شد و اینگونه تلقی خواهد شد که راننده قصد استفاده‌ی متخلفانه از گوشی تلفن همراه را دارد. بنابراین راننده‌ی مورد نظر باید بتواند ثابت کند آنچه در دست داشته، گوشی موبایل نبوده‌است؛ درواقع این راننده باید از جایگاه متهم، بی‌گناهی خود را ثابت کند.
مایکل مانتاج، عضو جامعه‌ی حقوقی نیوساوث‌ولز در این مورد به کمیته‌ی پارلمان گفته‌است:
این کار باعث می‌شود روندی مورد پذیرش قرار گیرد که براساس آن رفتارهایی به‌عنوان رفتار متخلفانه تلقی شود که لزوما خلاف‌کارانه نیست، اما به‌راحتی قابل پیگرد قانونی خواهد بود.
مانتاج در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفته‌است رفتارهایی که با استفاده از دوربین، خلافکارانه تلقی می‌شوند «باعث می‌شود تصویر مردم از دوربین‌ها به‌عنوان ابزاری برای اعمال دقیق قوانین ترافیکی تغییر کند و حتی در برخی بخش‌ها این تفکر را (که در حال حاضر هم وجود دارد) که دوربین‌ها ابزاری برای افزایش درآمد هستند، نه برای افزایش امنیت، تقویت کند.»
مایکل کاربوی، مسئول اداره‌ی پلیس نیوساوث‌ولز اثبات بی‌گناهی پس از ظن به خلاف را برای ایجاد بازدارندگی حیاتی دانسته است؛ این دیدگاه از حمایت هاو مک مستر مسئول سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای استرالیا برخوردار است.
او در این مورد به کمیته‌ی مجلس گفته‌است:
ما هیچ مشکلی با اثبات معکوس نداریم. دلیل ما برای این حرف این است که تکنولوژی تاکنون توانسته‌است توانایی خود را در شناسایی رفتاری که افراد در وسایل نقلیه‌ی موتوری خود انجام می‌دهند، به اثبات رسانده‌است.
با اینکه انسان‌ها به قدرت الگوریتم‌ها بیش از اندازه ایمان دارند، اما این تکنولوژی تا اثبات کامل توانایی‌هایش فاصله‌ی زیادی دارد. به همین دلیل تلاش برای اثبات ناصحیح بودن تشخیص تکنولوژی (در اینجا تشخیص استفاده از موبایل توسط راننده) یک تصمیم خطرناک است؛ پس باید منتظر بود و دید که نتیجه‌ی استفاده از دوربین‌ها چه خواهد بود.
قرار است سیستم دوربین‌های ترافیکی نیوساوث‌ولز تا سه سال آینده گسترش یابد و هدف‌گذاری مسئولان این بخش از استرالیا آن است که در سال 2023 بتوانند 135 میلیون چک را انجام دهند. جالب است بدانید تا سال 2019، تعداد وسایل نقلیه‌ی موتوری ثبت شده در استرالیا 19٫5 میلیون دستگاه است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/135743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد