نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چرا به ترکیه سفر می‌کنیم؟
k ١.١
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5877329
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
گریگور قضاریان/ تصویری که ترکیه در این سال‌ها از خود نشان‌ داده است، تصاویر سواحل آبی و خانه‌های شیک و تمیزند که به ‌طور غیرمستقیم در جذب گردشگر به این کشور تاثیر گذاشته است. این تصاویر به عنوان عوامل جذبی توانسته‌اند به عنوان قلابی عمل کنند و گردشگران را به سوی ترکیه بخوانند اما برای بررسی سازوکار تصویر‌سازی ترکیه از خود به عنوان مقصد گردشگری لازم است بدانیم که نیاز موتور محرکه همه رفتارهای آدمی است، همان‌طور که تشنگی با خوردن آب رفع می‌شود، برخی نیازهای روانی انسان‌ها نیز می‌توانند با ساز و کار سفر رفع شوند، نیاز به امنیت اقتصادی و نیاز به کسب مقبولیت اجتماعی دو نیازی هستند که می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند، حال آنکه باید در شکل‌گیری این نیازها به دو عامل انگیزشی و جذبی هم توجه کرد. بسیار طبیعی است که هر شهروندی بعد از 50 هفته کاری تصمیم بگیرد برای عوض کردن آب و هوا و استراحت به گردش و مسافرت برود، در اینجا عاملی از درون خود فرد وی را وا می‌دارد تا سفر و گردش را به مقصدی انتخاب کند و با استراحتی بتواند دوباره انرژی لازم را برای ادامه کار بازیابد. حال فرض کنیم که همین فرد با همان عوامل انگیزشی هفته‌ای را به سفر و استراحت گذراند و به خانه بازگشت و پشت تلویزیون نشست و تصویرهایی زیبا‌ شده از ترکیه را دید و خواست که یک هفته یا یک ماه بعد به این کشور سفر کند. در این صورت عامل جذبی مقدمات سفر این فرد را می‌چیند، در این حال این ترکیه یا هر مقصد گردشگری است که با توسل به تبلیغات رسانه‌ای توانسته است این فرد را به عنوان گردشگر جذب خود کند، نه نیاز واقعی او. ترکیه و کشورهای دیگر با برنامه‌ریزی، گردشگران را با تصویرسازی‌های مثبتی که از خود شکل می‌دهند به سوی خود می‌کشند. مثل تبلیغات و تصویری که کشور ترکیه از جزایر جنوبی خود ساخته و به همین دلیل آنتالیا در ذهن بیشتر گردشگران نقطه‌ای شناخته شده است. متولیان گردشگری کشورهای مختلف با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی تلاش می‌کنند تا تصویر مثبتی را از یک منطقه نشان دهند، تصویری که در وهله اول برای گردشگران جذاب باشد و از آن منطقه قطب توریستی بسازد. حتی تصاویر خانه‌های شیک و تمیز، افراد خوش‌پوش و خوش‌سیما در سریال‌های ترکیه‌ای هم جزیی از این سیاست جذب گردشگر و تصویرسازی هستند. ترکیه نمی‌گوید که من زیبا هستم، بلکه زیبایی‌هایی را نشان می‌دهد تا مخاطب خود به این نتیجه برسد که ترکیه زیباست.
از طرفی دیگر انسان‌های مختلفی در دنیا وقتی که خلأیی در زندگی خود داشته باشند و نتوانند این خلأ را در جامعه خود پر کنند، فکر می‌کنند که می‌توانند با سفر این خلأها را پر خواهند کرد، به همین روال ایرانی‌هایی هم که پای این تصاویر می‌نشینند فکر می‌کنند که اگر به ترکیه بروند، می‌توانند این خلأها را پر کنند. فارغ از این دو عامل مطرح شده برای افزایش حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، باید به عامل تفاوت، به عنوان عاملی جاذبه‌ساز در گردشگری اشاره کرد. تفاوت‌های فرهنگی فارغ از خوب یا بد بودن‌شان باعث جذب گردشگر می‌شوند. این تفاوت‌ها با احتساب فاصله جغرافیایی و توان مالی گردشگران و البته به کمک تصاویر برساخته از این کشور در جذب گردشگران ایرانی به ترکیه موثر بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/136103/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن