نسیم گیلان

آخرين مطالب

امام جمعه ای که پدرش فیلمساز است فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – ایرنا – خطبه های جوان گرایانه حجت الاسلام "محمد جواد باقری"امام جمعه اسالم این روزها در فضای مجازی همرسانی می شود و گاه بازخورد کلامش شبکه های دور را هم به اظهار نظر وا می دارد، اینک ایرنا در مصاحبه ای مبسوط، دانست که وی زاده 1361 در آستارا و فرزند پدری فیلمساز، دانش آموخته کارشناس ارشد در رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است.

نحوه انتقاد به حجاب در جامعه به سیاق خودش و با نام بردن اسامی خواننده های زن غربی غوغا به پا کرد؛ آقازاده های آمریکا نشین را تافته جدا بافته خواند، ترامپ را به سیاهپوش نمودن ایوانکا تهدید کرد، صنعت خودرو کشوررا بطور واضح زیرسئوال برد و گفت چرا لامبورگینی ایرانی به تولید انبوه نمی رسد؛ نیاز به اینترنت را همانند نیاز به آب و غذا دانست، از وضعیت محیط زیست انتقاد کرد و رابطه صنعت و دانشگاه را روندی رو به صفر توصیف کرد و ...
حجت الاسلام محمد جواد باقری، زاده 1361 در شهرستان آستارا از سال 81 وارد حوزه این شهرستان شد و از 84 تا سال 93 در حوزه علمیه قم درس خوانده است و می گوید: قبل از حوزه در رشته علوم تربیتی قبول شدم یکسال هم رفتم، ولی با علایقم نمی خواند از دانشگاه انصراف دادم؛ 9سال قم بودم و سال 93 برای تدریس عازم استان اردبیل شدم در اثنای تدریس و در سن 33 سالگی، امامت جمعه شهر جعفر آباد مغان را از سال 94 تا 97 به من سپردند و از آبانماه 97 امام جمعه اسالم شده و تا کنون هم در خدمت مردم هستم.
سینما و تئاتر از علایق من است
وی تئاتر و سینما را از علایقش می داند و می گوید : پدر من کارشناس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است و با بازیگرانی چون ماهایا پطروسیان و شبنم قلی خانی هم کلاس بوده است.
وی ادامه می دهد : تئاتر و سینما از علایق من است و در تالار سنگلج تهران به تماشای تئاتر نشستم؛ در تئاتری متوجه شدم تهیه کننده تئاتر از همکلاسی های پدر بود ؛ فرزندانم را برای تفریح به سینما می برم و اخیرا نیز با خانواده به تماشای انیمیشن بنیامین در سینما نشستیم.
حجت الاسلام باقری، در ادامه خاطرات سینمایی خود گفت : جواد عزتی و محسن کیایی را در نقش روحانی دیده ام و بازیشان را می پسندم؛ روزی گروه فیلمبرداری را حین فیلمسازی دیدم و با مصطفی زمانی (بازیگر نقش یوسف پیامبر و فرهاد در شهرزاد) هم صحبت شدم و گفتم درخواستی دارم که این را به کارگردانان منتقل کنید، در هر فیلمی که نقش روحانی وجود دارد باید یک فرد روحانی بعنوان مشاور وجود داشته باشد چرا که در برخی فیلم های سینمایی یا تله فیلم ها که می بینیم خطاهایی از فردی که نقش روحانی را ایفا می کند سر می زند که با رفتار یک روحانی در تضاد است و حتی در فیلمی دیدم، عمامه بازیگر نقش روحانی برعکس گذاشته شده بود.
وی نقش های ایفا شده در لباس روحانیت را از سوی برخی بازیگران، موجب نزدیک شدن نسل جوان به روحانیت دانست.
خود را در قالب احزاب نمی بینم
حجت الاسلام محمد جواد باقری با حضور در ایرنای گیلان همه موضوعات سخنانش را برآمده از فکر، مطالعه و برنامه ریزی با تیمی جوان دانست که با استناد مطرح می شود.
وی اظهار داشت: حرف های من همان قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) است اما با زبان جدید و قابل درک برای جوان امروز؛ امام صادق (ع) می فرماید : کسی که زمانه خودش را بشناسد شبهه ها و تخریب ها به آن هجوم نمی آورد، ما اگر زمان خود و زبان نسل امروز را نشناسیم نمی توانیم با آنان ارتباط برقرار کنیم؛ حرف ساختار شکنانه ای ایجاد نشده بلکه تنها تغییری در ادبیات خطبه نماز جمعه ایجاد شده است.
وی، خطاب به منتقدان سخنان خویش مبنی بر اینکه می گویند سخنانش در شبکه های ماهواره ای بازتاب دارد گفت : ما هر روز ترامپ و نتانیاهو را در رسانه هایمان نشان می دهیم پس باید به آنها بگویند ایران روی شما سرمایه گذاری کرده و شما را جذب خودش کرده است؟ این نگاه غلطی است صرف اینکه یک شبکه ماهواره ای خبری از یک شخص در داخل کشور پخش کرد، نمی توان گفت این فرد با آنان همراه شده است؛ بله اگر زنگ زد و با ما مصاحبه کرد و من حرفی که آنان خواستند را زدم یا مطلبی برای آنان نوشتم و فرستادم، آن موقع می توانند بگویند بله در زمین آنها بازی می کنید.
وی، با بیان اینکه ایرنا همیشه رسانه ای مستقل بوده و هست، ادامه داد : متاسفانه، سواد رسانه ای در استان ارتقاء یافته نیست و برخی از رسانه ها در گیلان نگاه خاصی دارند و می گویند ما با شما کار نمی کنیم، چرا فلان سایت از جناحی خاص در کشور، خبر شما را منتشر کرده و چون آن جریان سیاسی سلیقه اش با ما یکی نیست پس ما مطلب شما را نشر نمی دهیم و یا اینکه فلان شبکه ماهواره ای شما را نشان داده و اینها دارند روی شما سرمایه گذاری می کنند.
وی افزود : خطاب به آنان گفتم؛ آیا می خواهند مرا امام جمعه لندن کنند؟ یا شیکاگو؟ در واقع مشکل اینجاست که بسیاری سواد رسانه ندارند؛ رسانه نشر دهنده و قضاوت با مردم است.
حجت الاسلام باقری می گوید: گرایش سیاسی اگر به معنای گرایی و طلبی و مانند اینهاست نه گرایی هستم نه طلبی؛ خودم را در قالب احزاب نمی بینم؛ ما در چارچوب نظام و با این دید که در هر سو آدم های خوب و قوی و بد و ضعیف وجود دارد زندگی اجتماعی و سیاسی داریم، از این رو در جلسات تاکید می کنم با هر سلیقه سیاسی که هستید دست به دست هم کار کنید.
وی ادامه می دهد: من دوستانی دارم که شاید از نظر سیاسی هیچ سنخیتی با آنان ندارم و کاملا متفاوت هستم اما بسیار صمیمی به هم نزدیک و صمیمی هستیم و حتی از آنان همفکری هم می گیرم؛ خودم را در چارچوب جناح و گروه محصور نمی کنم چرا که امام جمعه منسوب به رهبری است و این جایگاه مقام پدری است ؛ وقتی مقام معظم رهبری حالت جامعیت و پدری را دارد و همه را مورد حمایت خود قرار می دهند، امام جمعه نیزباید الگوی کوچک ایشان باشد؛ من مسئولیت دارم که با همه ارتباط داشته باشم و حتی تاکنون تنش لفظی راجع به اینکه فردی این سویی است یا آن سو نداشته ام.
حذف زبان انگلیسی، کج فهمی در درک فرمایشات مقام معظم رهبری است
خطیب جمعه اسالم می گوید : متاسفانه در پاره ای موارد در برداشت از فرمایشات مقام معظم رهبری کج فهمی صورت می گیرد که یکی از این موارد، فرمایشی بود که ایشان در خصوص زبان انگلیسی مطرح فرمودند.
وی اظهار داشت : مقام معظم رهبری هیچ گاه نفرمودند زبان انگلیسی از بیخ و بن نباشد بلکه فرمودند منحصر در انگلیسی نباشد؛ یعنی اگر می خواهیم آموزش دهیم فقط زبان انگلیسی نباشد بلکه انگلیسی ، فرانسه، اسپانیایی، آلمانی، روسی و ...باشد؛ حال این چه مزیتی دارد؟ نخست اینکه، انحصار انگلیسی شکسته می شود دوم اینکه ما نیاز به دانش زبان های دیگر هم داریم و قرار نیست تنها ارتباطمان با کشورهای انگلیسی زبان باشد.
وی ادامه می دهد :" آیا در حوزه روسیه به این پهناوری نمی خواهیم کارشناس داشته باشیم یا فرانسه که بسیاری از کشورهای آفریقایی فرانسوی زبانند یا زبان اسپانیولی که نزدیک به یک میلیارد نفر در دنیا در حوزه آمریکای لاتین غیر از برزیل همه اسپانیولی صحبت می کنند؛ در واقع آقا منظورشان این بود که انحصار انگلیسی شکسته شود".
وی تصریح کرد: متاسفانه در برخی مواقع این کج فهمی ها از سوی کسانی هم صورت می گیرد که سینه چاک نظام، انقلاب و مقام معظم رهبری هستند و این دردناک است.
وی اظهار داشت : 25 تیرماه امسال در قالب گردهمایی سراسری ائمه جمعه به محضر آقا رسیدیم و بعد از اقامه نماز موفق به دیدار خصوصی معظم له شدم ؛ در این دیدار ایشان دو مطلب فرمودند یکی اینکه توصیه به تقوایی که هر هفته در نماز جمعه می گویید فقط تقوای معمولی نباشد تقوا در زمینه های مختلف بویژه تقوا در فضای مجازی را مطرح کنید و نکته دیگر اینکه از جوانان بویژه شرکت های دانش بنیان حمایت کنید؛ من هم در یکی از خطبه های جمعه تقوای مجازی را مورد بحث قرار دادم.
امام جمعه اسالم می گوید: دو خطبه نماز جمعه به ارزش دو رکعت نماز است و به گفته امام رضا (ع) که در ارتباط با فلسفه خطبه می فرمایند، باید در خطبه حرفی زده شود که به صلاح مسلمین باشد و اخبار آفاق عالم و آنچه که به مصلحت مسلمین است مطرح شود، گاه شخصیت حقوقی که عملکردی قابل دفاع داشته تحسین شده و گاه همان شخصیت حرفی زده یا رفتاری داشته که خطا بوده و نقد شده است؛ عقد اخوت با کسی نبستیم تحسین و نقد بسته به عملکرد اشخاص است و سعی کردیم نقد و تحسین را به عمل افراد داشته باشیم بطوریکه رئیس جمهوری را هم در مقاطعی تحسین و در مقطعی نقد کرده ایم.
غفلت مسئولان از مردم، بزرگترین آسیب برای نظام است
خطیب جمعه اسالم، غفلت مسئولان از مردم را بزرگترین تهدید و آسیب برای نظام می داند و می گوید: متاسفانه ذهنیتی در مردم هست که نمی توان اصلا به روحانیت نزدیک شد در حالی که اینطور نیست من خرید خانه را خودم انجام می دهم، پمپ بنزین خودم می روم، کارهای اداری و بانکی را خودم پیگیر می شوم به ایرنا هم خودم به تنهایی آمده ام ... و می خندد.
حجت الاسلام باقری ادامه می دهد:"تلاش می کنم با مردم باشم و الحمد الله نسل جدید و جوان اینطور هستند؛ اما تا نگاه مردم تغییر کند زمان می خواهد؛ ما خودمان باید به این موضوع سرعت ببخشیم؛ نباید منتظر باشیم مردم به سراغ ما بیایند و باید سریعتر به سمت مردم برویم تا دیگران زودتر دست به کار نشده اند.
وی می گوید: امام صادق (ع) می فرمایند به فرزندانتان حدیث یاد دهید قبل از آنکه گروه مرجئه ( فرقه ای انحرافی در اسلام )به سراغ آنان بیایند؛ " نمی شود دست روی دست گذاشت همه گروه های انحرافی سیاسی بیایند، جمع کنند وبِبرند بعد ما کاسه چه کنم دست بگیریم که ای داد نسل جوان ما را بردند. "
وی با اشاره به سخنان بحث برانگیزش درباره وضعیت حجاب در جامعه که از اسامی چندین خواننده و هنرپیشه آمریکایی نام برده بود، ادامه می دهد : من درسخنانی که آن اسامی مطرح شده بود، 66 دقیقه مصاحبه ضبط شده با یک تلویزیون اینترنتی داشتم که 11 ثانیه آن، اسامی این افراد بود که مثال زدم گفتم متاسفانه الان نوع لباس پوشیدن ما در جامعه لباس شهرت (لباس انگشت نما) شده است؛ حتی گفتم یکی از عواملی که عده ای رو به حجاب نمی آورند گرانی چادر و ارزان بودن مانتوهای جلو باز است.
وی ادامه داد: در آن مصاحبه گفتم این خواننده ها سالی یکی، دو جشنواره دارند و نهایتِ تیپ شان را در آن جشنواره بروز می دهند اما ما در ایران انگار هر روز جشنواره داریم، در خیابان های ما صد تا فلانی و فلانی و فلانی هست؛ کسی قبل و بعد آن را گوش نداد و گفتند چرا اینها را می شناسید و من توضیح دادم سال 91 در منطقه دو تهران از میدان توحید تا فرحزاد در مدارس راهنمایی برای تبلیغ و سخنرانی می رفتیم خوب با دانش آموزانی با شرایط خاص سر و کار داشتم چنانکه یکی از آنان می گفت" حاج آقا مادر من خیلی بد است. گفتم چرا؟ گفت شبها سگش را بغل می کند مرا نه؛ هر روز می آمدند و می گفتند حاجی فلان آهنگ را شنیدی حاجی فلان فیلم را دیدی؟ من وقتی با این نوجوان زبان مشترکی ندارم چطور باید با او ارتباط برقرار کنم؟ "
می افزاید: یکی از دوستان در دورهمی مبلغان گفت من رفتم مدرسه دیدم اینها خیلی شلوغ می کنند سخنی از یحیی پیامبر گفتم که به همبازی های خود می گفت ما برای بازی به این دنیا نیامدیم.
من گفتم، بچه الان دلش بازی می خواهد و این را که می گویید بچه کات می کند لذا این بود که ما باید چنین اسامی و افرادی را می شناختیم؛ وقتی این حد فضای باز در اختیار جامعه است دلیلی ندارد حتما کسی ماهواره داشته باشد ضمن اینکه امروز در گوشی های همراه صدها اپ قابل دسترس قرار دارد.
وی اظهار داشت: همین خواننده هایی که می گویید چرا اسمش را بردید؟ رادیو جوان هر روز صدای موزیک خالی یکی از آنها را پخش می کند، یکی از بانک های ما مدت ها تبلیغشان کلیپ همین خواننده ها بود و حتی در تبلیغات ریاست جمهوری نیز برخی از تبلیغات کپی برداری بود؛ اینکه من ندانم بد است؛ شما می گویید چرا می دانم؟ من می گویم چرا ندانم؟ مثل اینست که یک دکتر امراض را نشناسد و یا یک قاضی جرم را نداند و یا پلیس مواد مخدر مواد را تشخیص ندهد.
وی ادامه می دهد: من کارم فرهنگی است، اگر جوانی از من سئوالی بپرسد و بگویم من نمی دانم که خیلی بد است، مانند یکی از همکاران که ارتباط خوبی با جوانان گرفته بود اما وقتی به او گفتند ایمیلت را بده؛ گفت: ایمیل چیست؟ ائمه ما از طرفی می گویند عالم به زمان باشید از یک طرف اینها، اینطور می گویند و این تناقض آشکاری است و باید این مساله را حل کرد.
جنسیت مطرح نیست
حجت الاسلام باقری همچنین حضور بانوان در نماز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها تابو نمی داند و می گوید: حضور بانوان در نماز جمعه برای سخنرانی پیش از این بوده و هست، شاید رسانه ای نشده است؛ وقتی تخصص باشد جنسیت مطرح نیست؛ مهم دانش، تخصص و تعهد است.
خطیب جمعه اسالم افزود : متاسفانه در برخی مواقع در کشور ما نگاه های محدودی وجود دارد که همان هم که داریم از دست می دهیم یا فراری می دهیم و دو دستی به دیگران تقدیم می کنیم در حالی که آنها همین استعدادهای کشور ما را شناسایی، جذب و بزرگ می کنند.
اعتراض مردم مدنی بود
وی با اشاره به اغتشاشات اخیر در ارتباط با گرانی بنزین هم گفت : اعتراض مردم مدنی بود و البته راه خود را خیلی سریع تشخیص دادند و راه خود را از آشوبگران و اغتشاش گران جدا کردند اما مردم هم معترض بودند واعتراض مدنی خوبی داشتند که این وسط متاسفانه گم شد؛ حرفی که مقام معظم رهبری هم چند سال پیش فرمودند و گفتند مردم از گرانی، تورم، فساد تبعیض گله مندند و خطاب به مسئولان گفتند این گله مندی را باید برطرف کنید؛ خوب وقتی رسیدگی نمی کنید آستانه تحمل تمام می شود و دیگران سوءاستفاده می کنند خود ما باید سراغ مردم برویم.
وی اظهار داشت:حضرت علی(ع) می فرمایند پیامبر (ص) طبیبی بود که خودش می چرخید و مردم را به لحاظ فکری، روحی مداوا می کرد خود پیامبر می رفت سمت مردم و مشکلاتشان را حل می کرد؛ ما هم باید چنین باشیم و با علم بر قدرت قوی رسانه ای که دراختیار دشمن است نمی توان دست روی دست گذاشت.
خطیب جمعه اسالم، همچنین انتخابات در ایران را هیچ گاه قابل پیش بینی ندانست و گفت: مردم از این سختی ها زیاد گذراندند؛ این بار نیز برخلاف برآوردهایی که می گویند ممکن است مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر باشد مردم به صحنه می آیند؛ چون شاید اتفاقات خوبی بیافتد و مجلس اقدامی برای بنزین کند چون صحبت هایی هست اما باید دید به نتیجه ای می رسانند یا نه که امیدواریم اتفاق افتد.
وی می گوید: اینترنت که قطع شد این شبهه پیش آمد که ما متصل به خط ویژه هستیم و از اینترنت بهره مندیم در حالی که اینطور نبود و متاسفانه ارتباط ما هم با فضای مجازی قطع بود؛ پیام رسان های داخلی را نصب کردیم که متاسفانه کار کردن با آنها راحت نبود.
حجت الاسلام باقری در ارتباط با فضای مجازی می گوید: اخبار را از طریق فضای مجازی پیگیری می کنم و گاه در اینستا پیج خبرگزاری های خارجی را دنبال می کنم؛ مثلا یکبار خبری منتشر شد که اولین پرواز طولانی جهان انجام شد و گفتند پزشکان می آیند که همزمان مغز خلبانان را آنجا آزمایش کنند من این خبر را در پیج یکی از خبرگزاری های خارجی دیدم یک هفته بعد دیدیم شبکه خبر آن را منتشر کرد؛ گاه اینها باعث می شود مردم به رسانه های خودمان کم اعتماد شوند.
خطبه های جوان گرایانه حجت الاسلام محمد جواد باقری امام جمعه اسالم این روزها در شبکه های مجازی همرسانی می شود و گاه بازخورد کلامش شبکه های دور را هم به اظهار نظر وا می دارد و اینک مطالبی که در این فرآورده خبری منتشر شده است حاصل مصاحبه مبسوط ایرنا با وی است.
برچسب‌ها
سینما تئاتر نماز جمعه گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/136244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان