نسیم گیلان

آخرين مطالب

نقشه راه تولید اینتل تا سال 2029 منتشر شد علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - نقشه راه تولید اینتل تا سال 2029 منتشر شد 4
٢
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5886714
-->
زومیت / اینتل جزئیات برنامه‌های پیش‌ روی خود در تولید پردازنده را منتشر کرد که در میان آن‌ها می‌توان اطلاعاتی از تولید تراشه‌های 1/4 نانومتری هم دید.
فناوری‌های جدید و آتی در تولید تراشه (Process Node) از موضوع‌های جذاب کنونی در دنیای سخت‌افزار هستند. یکی از مباحث اصلی کنفرانس اخیر International Electron Devices Meeting سازمان IEEE نیز به همین موضوع اختصاص داشت. تقریبا همه‌ی جلسه‌های رویداد مذکور به انواع فناوری‌های هفت و پنج و سه نانومتری اختصاص داشت. دراین‌میان، نقشه‌ی راه اینتل در مسیر تراشه‌ها و پردازنده‌های آتی از اخبار مهم کنفرانس بود که توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد.
شرکت ASML، شریک تجاری اینتل، اسلایدی در کنفرانس به‌نمایش گذاشت که با وجود تغییر جزئی، اطلاعات کاملی درباره‌ی نقشه‌ی راه غول پردازنده نمایش می‌دهد. اسلایدها به‌اندازه‌ی چندین مقاله اطلاعات ارائه می‌کنند و با نگاهی به اسلاید ASML نیز می‌توان اطلاعات مهمی دریافت.
تصویر پایین اسلاید اصلی است که شرکت اینتل ارائه داد؛ البته با نگاه اولیه به آن نمی‌توان سال دستیابی به هر نود را پیش‌بینی کرد. به‌هرحال، مشخص است هریک از اِلِمان‌های موجود در سطر پایینی تصویر، نشان‌دهنده‌ی روش تولیدی (نود) هستند؛ در‌غیراین‌صورت علامت‌های + و ++ در اسلاید بی‌معنا می شدند.
ASML با تکیه بر اطلاعات اولیه‌ی اینتل اسلایدی در رویداد IEDM ارائه کرد که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید. البته آن‌ها اعلام نکردند اسلاید کنونی، نسخه‌ی تغییریافته از اطلاعات اصلی است. به‌هرحال باتوجه‌به تصاویر، می‌توان این نقشه‌ی راه و مسیر را برای اینتل تفسیر کرد:
فناوری 1/4 نانومتر در سال 2029
اینتل انتظار دارد در مسیر تولید تراشه‌ها، دوره‌های زمانی دوساله را پیش بگیرد. دوره‌ها از روش تولید 10 نانومتری در سال 2019 شروع می‌شوند و تراشه‌های 7 نانومتری در سال 2021 ممکن خواهند شد. سپس در سال‌های 2023، 2025، 2027 و 2029 شاهد نسخه‌های مهم جدید خواهیم بود. آخرین روش تولیدی که در اسلاید ASML دیده شد، 1/4 نانومتری نام دارد که اولین‌بار در اطلاعات مرتبط با این شرکت منتشر می‌شود. به‌هرحال، اگر روش تولید 1/4 نانومتری طبق تعریف به‌معنای ابعاد هر قطعه‌ی واقعی باشد؛ یعنی قطعه‌ای با ابعاد 12 اتم سیلیکون خواهیم داشت.
در برخی از جلسه‌های کنفرانس امسال IEDM درباره‌ی ابعاد قطعات سخت‌افزاری تراشه‌های آینده، ابعادی درحدود 0/3 میلی‌متر با تعریف مواد «دوبعدی خودمونتاژ» مطرح می‌شد؛ درنتیجه شاید ادعای 1/4 نانومتری در اسلایدهای ASML دور از واقعیت نباشد. رسیدن به چنین ابعادی قطعا برای اینتل و شرکای تجاری‌اش به‌معنای مشکلات متعدد تولید خواهد بود.
+ و ++ و پیش‌انتقال
همان‌طورکه در اسلاید اینتل می‌بینیم، بین هر روش تولید مهم فازهای + و ++ وجود دارند که با هدف استخراج حداکثر توانایی از هر روش تولید رخ می‌دهند. تنها نمونه‌ی استثناء در روش 10 نانومتری دیده می‌شود که اکنون نمونه‌های +10nm را شاهد هستیم؛ درنتیجه در سال‌های 2020 و 2021 شاهد ارائه‌ی ++10nm و +++10nm خواهیم بود. اینتل می‌گوید توانایی ارائه‌ی فازهای مذکور در دوره‌های یک‌ساله را دارد؛ اما تیم‌های مشترکی باید فعالیت کنند تا نودهای کاملا جدید هم‌زمان با پیشرفت در فازهای + و ++ توسعه یابند.
نکته‌ی مهمی که در اسلایدها دیده می‌شود، اشاره به قابلیت پیش‌انتقال (Back Porting) است.قابلیت مذکور به‌معنای توانایی طراحی تراشه باتوجه‌به روش تولیدی است که شاید به‌‌دلیل تأخیرها بتوان آن را روی نسخه‌های قدیمی ++ روش تولیدی دیگر در همان دوره‌ی زمانی تولید کرد. با اینکه اینتل می‌گوید طراحی تراشه را از فناوری روش تولید مجزا خواهد کرد، در برخی موارد باید برای شروع پیاده‌سازی الگوهای سیلیکونی به یک روش تولید پایبند ماند. در چنین موقعیتی، به‌ویژه در زمان ساخت ماسک‌های تولیدی، فرایند تولید به‌نوعی قفل می‌شود.
اینتل در اسلاید خود نشان می‌دهد روش کاری ممکن خواهد شد که هر طراحی هفت نانومتری نسل اول قابلیت پیش‌انتقال به ++10nm را داشته باشد. به‌همین‌ترتیب، هر نسل اول پنج نانومتری با ++7nm پیش‌انتقال می‌شود و روند ادامه پیدا می‌کند.
مراحل + و ++ باهدف بهره‌برداری از هر روش تولید به‌صورت هم‌زمان با طراحی جدید توسعه می‌یابند
برخی اعتقاد دارند شاید نتوان زمان‌بندی اسلایدهای اینتل را دقیق دانست. باتوجه‌به اینکه روش تولید 10 نانومتری اینتل زمان زیادی طول کشید، انتظار پیشرفت‌های سالانه در ارائه‌ی نمونه‌های + و ارائه‌ی هر روش تولیدی هر دو سال یک‌بار شاید آن‌چنان منطقی به‌نظر نرسد. درواقع، اسلایدهای منتشرشده فقط نشان‌دهنده‌ی استراتژی خوش‌بینانه و تهاجمی اینتل هستند.
اینتل قبلا نیز قابلیت پیش‌انتقال را برای محصولات سخت‌‌افزاری مطرح کرده بود. باتوجه‌به تأخیرهای کنونی در فناوری تولید 10 نانومتری اینتل، شایعه‌ها ادعا می‌کردند شاید برخی از طراحی‌های زیرمعماری پردازنده‌ی مرکزی اینتل باتوجه‌به روش 10 نانومتری (+10nm یا ++10nm)، به‌‌دلیل موفقیت روش 14 نانومتری، براساس آن ساخته شوند.
توسعه و تحقیق
در فرایندهای تولید تراشه، عموما تیم‌های متنوعی روی هر روش تولیدی کار می‌کنند. اسلاید کنونی نشان می‌دهد اینتل اکنون در مسیر بهینه‌سازی هم‌زمان فرایند +++10nm و خانواده‌ی 7 نانومتری قرار دارد. ایده‌ی اصلی این است که مراحل + به‌معنای بهره‌برداری از مزیت‌های ابتدایی هر فرایند تولیدی باشند و با هر عدد جدید، نسل جدیدی از فرایند تولید معرفی شود. به‌همین‌ترتیب، می‌بینیم خانواده‌ی 7 نانومتری اینتل براساس ++10nm طراحی می‌شوند و همین روال برای نسل‌های بعدی 5 و 3 نانومتری هم ادامه می‌یابد. بدون شک برخی از بهینه‌سازی‌ها که در هر به‌روزرسانی + یا ++ ارائه می‌شوند،‌ در طراحی‌های آتی نیز درصورت نیاز به‌کار گرفته خواهند شد.
در اسلاید جدید اینتل مشاهده می‌کنیم روش تولیدی سال 2023 اکنون در مراحل تعریف قرار دارد. همچنین، صحبت‌ها و بحث‌های کنفرانس IEDM در این دوره‌ی زمانی درباره‌ی فناوری 5 نانومتری است؛ ازاین‌رو، برخی از بهینه‌سازی‌های فناورانه همچون مواد و روش تولید در فرایندهای اینتل هم وارد می‌شوند و وابسته به گروه طراحی همکار آن‌ها هستند. شرکت Applied Materials از همکاران قدیمی غول پردازنده در این بخش‌های محسوب می‌شود.
فناوری تولید 5 نانومتری در سال 2023 مطرح شده است. ASML در همین دوره‌ی زمانی فروش ماشین‌های جدید لیتوگرافی فرابنفش خود موسوم به High NA را شروع می‌کند که قابلیت تعریف مسیر بهتر را در فرایندهای تولید به‌همراه خواهد داشت. به‌هرحال، نمی‌توان پیش‌بینی کرد دستگاه مذکور برای فرایند تولید 5 یا 3 نانومتری استفاده شود؛ اما به‌صورت کلی می‌توان تا حدودی اطلاعات منتشرشده را صحیح دانست.
اینتل پس از سال 2023 هنوز در وضعیت تحقیق و مسیریابی قرار خواهد داشت. چنین شرایطی مانند دوره‌‌های پیشین احتمالا به‌معنای تحقیق در مسیر یافتن مواد جدید و طراحی جدید برای ترانزیستورها خواهد بود. در کنفرانس کنونی IEDM، بحث‌های متعددی درباره‌ی ترانزیستورهای gate-all-around می‌شود که به‌نام nano-sheets یا nano-wires هم شهرت دارند؛ درنتیجه، بدون شک می‌توان برخی از فناوری‌های مذکور را با پایان عمر فناوری FinFET انتظار داشت.
TSMC اکنون از FinFET برای تولید 5 نانومتری (برابر با 7 نانومتری اینتل) استفاده می‌کند. به‌هرحال، جای تعجب نیست زمانی نانوشیت‌ها و نانووایرها را در طراحی و تولید اینتل ببینیم. اسلایدهای بالا نکته‌ی جالب‌ دیگری نیز دارند: اینتل هنوز به قانون مور اعتقاد دارد و شاید هزینه‌ها و شکست‌های متعدد در مسیر آن برایش بی‌معنی باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/136763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد