نسیم گیلان

آخرين مطالب

آیا کامپیوترهای شخصی با سخت افزارهای دوست داشتنی از گردونه روزگار خارج می‌شوند؟ علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آیا کامپیوترهای شخصی با سخت افزارهای دوست داشتنی از گردونه روزگار خارج می‌شوند؟ 3
٢٩
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5887566
-->
شهر سخت افزار / کامپیوترهای شخصی (PC) یکی از محبوب‌ترین کامپیوترهای جهان است که برخی سودای خروج آن را از بازارهای جهانی دارند. آیا پیش بینی آنها در زمینه مرگ کامپیوترهای PC درست از آب درآمده است؟ آیا به زودی شاهد خروج PCها از بازار بوده و آنها بازی را به لپ تاپ و تبلت ها خواهند باخت؟ آیا پیش بینی افرادی مانند «استیو جابز» درست از آب درآمده است؟ با ما همراه باشید.
همان طور که بسیاری از متخصصان و بزرگان دنیای فناوری و کامپیوتر پیش‌بینی مرگ کامپیوترهای مبتنی بر سیستم عامل لینوکس را کرده بودند، احتمال مرگ زودهنگام کامپیوترهای PC نیز مطرح شده بود. برخی از متخصصان و صاحب نظران در سال‌های اخیر (به طور خاص از 10 سال پیش تا کنون) به این نکته پرداخته‌اند که با پیشرفت سخت افزاری، ادواتی مانند تبلت و لپ تاپ امکان پردازش تمامی برنامه‌های کاربران را داشته و آنها را از خرید کامپیوتر PC جدید بی نیاز خواهد کرد.
بخشی از این نظریه به کوچک شدن «لیتوگرافی پردازنده‌ها» اشاره دارد؛ به عنوان مثال تا سال 2021 شرکت AMD به سمت پردازنده‌های 5 نانومتری رفته و در نهایت با رسیدن به لیتوگرافی 1.5 نانومتری در چند سال آینده، روند کاهش ابعاد لیتوگرافی و کوچک کردن ترانزیستورها به طور کامل متوقف خواهد شد. در این شرایط سازندگان سخت افزار چگونه به پیشرفت ادامه داده و دنیای سخت افزار را زنده نگاه خواهند داشت؟ به هر حال هنوز پاسخی برای این پرسش بزرگ ارائه نشده است.
ده سال پیش استیو جابز در حین معرفی اولین نسل iPad گفت: این تبلت به دلیل رابط کاربری ساده، صفحه تمام لمسی و کاربردهای متعدد، در سال‌های آتی موجب کاهش خرید کامپیوترهای PC می‌شود. استیو جابز همواره معتقد بود که محصولات این شرکت و کمپانی‌های مشابه در حال گرفتن جای کامپیوترهای شخصی بوده و این محصولات تا سال‌های آتی از دنیای دیجیتال خارج می‌شوند. البته منظور از خروج کامپیوترهای PC مرگ کامل آنها نبوده و همچنان بسیاری از سیستم‌های سرور، سازمانی، پردازش‌های سنگین و... نیازمند کامپیوترهای شخصی هستند.
به نظر می‌رسد که گفته‌های افرادی نظیر استیو جابز به معنی خداحافظی کامپیوترهای شخصی با منازل کاربران است. با این وجود پس از گذشت 10 سال به نظر می‌رسد که این پیش بینی استیو جابز فقید درست از آب در نیامده است. هر چند که بخشی از تولیدات شرکت‌هایی نظیر «اپل» به کامپیوترهای PC و شخصی باز می‌گردد، اما آنها سودای مرگ این محصولات را در سر دارند. افزون بر اپل، چند سازنده بزرگ لپ تاپ و تبلت نظیر Dell و Razer نیز نظریه‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.
هرچند که سخنان افرادی مانند استیو جابز به طور کامل به حقیقت نرسیده است، اما باید گفت که فروش کامپیوترهای PC در یک دهه گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که فروش نوت بوک و گوشی‌های هوشمند رو به افزایش بوده و این روند همچنان ادامه دارد. چیزی در حدود 4 میلیارد نفر از جمعیت کره زمین مشغول استفاده از گوشی‌های هوشمند هستند. نزدیک به 1 میلیارد نفر دیگر نیز واجد شرایط استفاده از یک گوشی هوشمند بوده اما هنوز اقدام به خرید آن نکرده‌اند.
با این وجود شرکت‌هایی مانند هوآوی و سامسونگ در پی قانع کردن افراد بیشتر برای خرید گوشی‌های هوشمند هستند. امروزه یک گوشی هوشمند می‌تواند به سادگی از پس تمامی پردازش‌های روزانه ما برآمده و از وب گردی، رصد فروشگاه‌های آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل، تماس، بازی، عملیات‌های بانکی و ... را در خود جای می‌دهند. یکی از عوامل کاهش فروش کامپیوترهای PC نیز انداختن برخی از پردازش‌ها بر گردن گوشی‌های هوشمند است.
حتی تعداد گیمرهایی که از پلتفرم موبایل استفاده می‌کنند نیز روز به روز در حال افزایش است. با پیشرفت قدرت پردازش و کاهش لیتوگرافی، لپ تاپ‌ها نیز به توان پردازشی بالایی دست یافته‌اند. یک لپ تاپ باریک گیمینگ با کارت‌های گرافیکی نظیر RTX 2080 یا RTX 2070 می‌تواند از پس اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز برآمده و لپ تاپ‌های ایستگاه کاری نیز اقدامی مشابه را در برنامه‌های رندرینگ، مهندسی، طراحی و ... انجام داده‌اند. با تمام این موارد، قدرت کامپیوترهای PC همچنان بالاتر از تمام دستگاه‌های دیجیتالی با سیستم عامل‌های توسعه یافته است.
با وجود رشد فروش گوشی‌های هوشمند و انواع لپ تاپ، و همچنین کاهش فروش کامپیوترهای PC در یک دهه اخیر، بعید به نظر می‌رسد که چشم انداز این گروه از متخصصان مبنی بر خروج کامپیوترهای PC از بازار به واقعیت مبدل شود. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا کامپیوترهای PC با این سخت افزارهای دوست داشتنی جای خود را به لپ تاپ و یا دیگر محصولات دیجیتالی خواهند داد؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/136819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان