نسیم گیلان

آخرين مطالب

شکوری‌راد: آمده‌ایم بمانیم مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - شکوری‌راد: آمده‌ایم بمانیم
٣٦٠
١
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5894556
-->
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پنجمین کنگره حزب اتحاد ملت در اردوگاه شهید باهنر با حضور تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی برگزار شد. در این کنگره انتخابات سومین دوره شورای مرکزی حزب هم برگزار شد که بر اساس آن علی ‌شکوری‌راد به‌عنوان دبیرکل حزب باقی ماند و علاوه بر شکوری‌راد این شخصیت‌ها به‌عنوان اعضای شورای مرکزی حزب برگزیده شدند: هادی خانیکی، آذر منصوری، جلال جلالی‌زاده، مرتضی مبلغ، سیدمحمود حسینی، محمد نعیمی‌پور، حمیدرضا جلایی‌پور، سیدعماد خاتمی، حسین نورانی‌نژاد، شمس‌الدین سیاسی‌راد، ساجده کیانوش‌راد، مهدی محمودیان، مهدی شیرزاد، حسین نقاشی، اروجعلی محمدی، سعید شریعتی، ریحانه طباطبایی، حجت شریفی، حسین کاشفی، امیر آریازند، جلال محمدلو، ساجده عرب‌سرخی، امین اسماعیلی، رضا باوفا، سیدمحمود میرلوحی، رحیم عبادی، اشرف‌السادات بروجردی، رؤیا بلوری و علیرضا خوشبخت.
رئیس دولت اصلاحات: اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند
به گزارش «شرق» در ابتدای این نشست پیامی از سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات قرائت شد. خاتمی در این پیام بر مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید کرد.
شکوری‌راد: بر اساس پیشنهاد رهبر انقلاب اسلام پشتوانه نظام است
پس از قرائت پیام خاتمی، علی شکوری‌راد به سخنرانی پرداخت و با خیرمقدم گفتن به حضار گفت: «گفته‌شده است ثبت بی‌طرفانه هر واقعه‌ای در تاریخ، نیاز به گذشت ده‌ها سال از وقوع آن دارد. معنای این سخن آن است که داوری امروز در مورد حوادث جاری، بهترین داوری و پایان سخن نیست. آنچه حیرت‌انگیز است، نه‌فقط تحلیل‌های متنافر از رخدادها بلکه روایت‌های متضاد از یک واقعه توسط کسانی است که قاعدتا در جست‌وجوی کشف حقیقت هستند. این تنافر و تضاد از آنجا پدید می‌آید که حب‌وبغض‌ها و سوگیری‌ها حجاب دیده و بصیرت افراد و جریانات می‌شود». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ حادثه‌ای بزرگ که در آن، ملت یکپارچه قیام کردند تا رژیم ظالم و فاسد شاهنشاهی را سرنگون کنند و نظامی بر سرکار بیاورند که ضامن آزادی و عدالت بوده و استقلال آنها را تأمین کند. همچنین بر اساس پیشنهاد رهبر انقلاب، اسلام را که دارای چنین تضمینی بود، به‌عنوان ایدئولوژی پشتیبان نظام پذیرفتند. نظام جمهوری اسلامی بر اساس این آرمان‌ها و باورها شکل گرفت».
راه اصلاحات هنوز باز است
شکوری‌راد در ادامه راه اصلاح را هنوز باز دانست و گفت: «این راه از آن‌رو هنوز مسدود نشده است که رهبری نظام همچنان افزایش مشارکت در انتخابات را مهم‌ترین ضامن بقا و امنیت نظام می‌داند و چنین است که رأی مردم همچنان می‌تواند ارزشمند و اثرگذار باشد. بااین‌حال بخشی از حاکمیت که بدون تکیه مستقیم به آرای دوره‌ای مردم شکل می‌گیرد، روزبه‌روز فربه‌تر و قدرتمندتر و بخشی که مستقیما بر اساس رأی توده‌های مردم شکل می‌گیرد، روزبه‌روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده است؛ تا جایی که اکنون دولت موازی از دولت رسمی و منتخب مردم بزرگ‌تر و تعیین‌کننده‌تر است. به‌عبارت‌دیگر هرچند هنوز رأی مردم در انتخاب برخی از کارگزاران و نمایندگان مؤثر است اما دامنه این انتخاب بر اساس اعمال نظارت استصوابی تنگ‌تر و منتخبین مردم متعاقبا بی‌اختیارتر و کم اثرتر شده‌اند». شکوری‌راد انتخابات سال92 را فرایندی برد-برد دانست: «فرایند پرهزینه سال 88 با رویکرد مشارکت‌پذیری حاکمیت از یک‌سو و حسن تدبیر رهبری اصلاحات از سوی دیگر، به فرایند برد-برد در سال 92 تبدیل شد. رأی مردم، حتی با محدودیت در محل اثر خود نشست و حاکمیت نیز از فرایند انتخابات حیثیت خود را تقویت کرد. این اتفاق منشأ امید برای بخش بزرگی از مردم، جامعه و کشور شد. متأسفانه مواهب این رویکرد و رخداد که می‌توانست ضامن اقتدار از طریق پیمودن فرایند اصلاحات و جلب اعتماد عمومی مردم باشد، چندان شامل حال مردم و کشور نشد و همان فرایند گذشته ادامه پیدا کرد. تغییر رویکرد انتخاباتی این فرصت را به مردم داد تا در انتخابات 94 و 96 نیز پیروزی‌های انتخاباتی بزرگی کسب کنند. بااین‌حال، تنگ‌نظری‌ها پس از انتخابات همچنان ادامه یافت و اجازه نداد مردم از نتیجه انتخاب محدود خود آن‌طور که باید و شاید بهره ببرند. منتخبان مردم می‌بایست با مانع‌تراشی‌ها و بحران‌سازی‌های پی‌درپی وظایف خود را به انجام برسانند و وقتی در چنین حالتی نتوانند کار را پیش ببرند، متهم به ناکارآمدی شده و عملا موجبات سرخوردگی مردم از انتخابشان فراهم می‌شود. نتیجه این چرخه معیوب، ناامیدی و خشم شدید در جامعه و میان مردم است». او با انتقاد از تقسیم افراد ادامه داد: «وقتی نزدیک بودن، حتی در بهترین حالت بر اساس معیار، موجب امتیاز در برخورداری از قدرت، منزلت و ثروت باشد، فرد اگر ابوذر و سلمان باشد نیز در معرض لغزش و خطا قرار می‌گیرد؛ چه رسد به آنان که از ابتدا به طمع امتیازات، خود را پایبند به معیارها و وفادار به نظام معرفی و در میان نزدیکان جا زده باشند».
مبارزه با فاسد مبارزه با معلول است
شکوری‌راد درباره مبارزه با فساد نیز گفت: «مبارزه با فاسد مبارزه با معلول است و به ‌جایی نمی‌رسد و چه‌بسا بسیاری از آلودگان به فساد، خود قربانیان فاسدبودن سیستم و چرخه کار ناصواب هستند؛ کسانی که وقتی گرفتار می‌شوند، تازه به خود می‌آیند که چرا چنین پست و آلوده شده‌اند یا اطرافیان‌شان حیرت می‌کنند که چرا افرادی که زمانی موجه بوده‌اند، این ‌اندازه آلوده به فساد و سوءاستفاده از بیت‌المال و اموال مردم شده‌اند. رئیس دستگاه قضا که اکنون علم مبارزه با فساد را برداشته است، باید بداند اگر می‌خواهد با فساد مبارزه کند، اول از همه باید موضوع و عارضه اصلی را درست شناخته باشد و نیز طبق الزامات متن قانون اساسی نشان بدهد که مستقل است و بیش از هر چیز رعایت قانون، نظارت بر حسن اجرای قوانین و نیز احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی را وظیفه خود می‌داند و پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی مردم و تحقق‌بخشیدن به عدالت، وجهه همت او است. این به آن معناست که در انتخاب همکاران و گماردن افراد به قضاوت به‌ویژه در دادگاه‌های رسیدگی به مفاسد اقتصادی، دقت نظر داشته باشد».
سیاست‌مداران و کنشگران مدنی بی‌انگیزه‌اند
شکوری‌راد درباره اعتراض‌هایی که بعد از افزایش قیمت بنزین رخ داد نیز گفت: «حوادث خونین و خسارت‌بار اخیر که به دنبال افزایش قیمت بنزین رخ داد، تأثیر عمیقی بر باور باورمندان گذاشته؛ به‌طوری‌که اثربخشی رویکردهای اصلاحی را به‌شدت زیر سؤال برده است. سیاست‌ورزان و کنشگران مدنی هیچ‌گاه تا این ‌اندازه دچار بی‌انگیزگی و تردید به فایده‌مندی و اثربخشی فعالیت‌های خود نبوده‌اند. این رخداد، تکرار حوادث دی‌ماه 96 در ابعاد بسیار بزرگ‌تری بود. برای مردم فرقی نمی‌کند چه کسی در رأس دولت است؛ آنها مجموعه مسئولان را عامل و موجب بی‌نوایی، بی‌کاری و بی‌فردایی خود می‌دانند».
باید مفهوم واقعی انتخابات شکل بگیرد
شکوری‌راد شرایط انتخاباتی پیش‌رو را این‌گونه تعبیر کرد: «ما اصلاح‌طلبی را از آن‌رو برگزیده‌ایم که تجربه بزرگ‌ترین و اصیل‌ترین انقلاب را در تاریخ معاصر از سر گذرانده‌ایم و می‌دانیم با انقلابی دیگر، رؤیای فردای بهتر تحقق نخواهد یافت. ما باید باشیم و بمانیم، زخم‌های از پیش و پشت را تحمل کنیم و به هر کورسوی امیدی دل ببندیم تا بالاخره راهی به‌ سوی فردای بهتر بگشاییم. در آن روز، صابران سرافراز خواهند بود. در انتخابات پیش‌رو کورسوی امیدی وجود دارد و اسباب مشارکت بالا چیزی جز آنکه واقعا مفهوم انتخابات شکل بگیرد، نیست. مفهوم انتخابات نیز یعنی امکان رقابت بین همه علاقه‌مندان خدمت به کشور و مردم، با تضمین آزادی و سلامت آن‌ و این حاصل نمی‌شود جز با حفظ بی‌طرفی عوامل اجرائی و نظارتی».
او ادامه داد: «اگر قرار بود ما از این حرف‌ها بترسیم و از میدان به‌در شویم و صحنه را خالی بگذاریم دیگر حزب اتحاد ملت نبودیم. ما آمده‌ایم که بمانیم. با توکل بر خدا و تکیه بر حمایت مردمی که عهد کرده‌ایم جز برای تقلیل مرارت و بهروزی و رفاه آنها نکوشیم. اما امروز مردم در رنج هستند و بسیاری از نان‌آوران خانواده‌ها گرفتار معیشت عیال و فرزند. آنان که در این کشور مسئولیتی دارند چگونه سر بر بالین می‌گذارند و به خواب می‌روند درحالی‌که این نان‌آوران با خجالت از خانواده، به‌ سختی به خواب می‌روند و ساعت‌ها پیش از برخاستن با نگرانی از فردا بیدار می‌شوند و بی‌خوابی می‌کشند».
باید مردم را بیش از پیش دریافت و دید
شکوری‌راد با اشاره به حوادث پس از اصلاح قیمت بنزین و برخوردهایی که با برخی معترضان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: «اکنون بر دردهای آنها مصیبت ازدست‌دادن عزیزانشان و زخم آسیب‌دیدگان و رنج و نگرانی بازداشت‌شدگان افزوده ‌شده است. رسیدگی به این دردها نیاز به توجه بیشتر و سریع‌تر از آنچه در جریان است، دارد. باید مردم را بیش از پیش دریافت و دید». وی یادآور شد: «امیدوارم بر اساس شنیده‌ها، با تدبیر نظام و تلاش دولت موانع بین‌المللی برای گشایش اقتصادی مرتفع شود و با ایجاد شرایط گفت‌وگو و آشتی ملی اضطراب عمومی و نقار موجود در جامعه اندکی فروکش کند و مجالی فراهم شود تا توان‌های موجود در جامعه هم‌راستا شده و نتیجه خیر آن نصیب مردم و کشور شود».
تاج‌زاده: نویسنده بیانیه 77 نفر نیستم، اما مسئولیت آن را می‌پذیرم
مصطفی تاج‌زاده هم در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «همان‌طور که مردم شریف ایران مستحضر هستند، تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی در دفاع از حق اعتراض مردم و محکومیت خشونت بیانیه‌ای صادر کردند»، گفت: «البته یکی از خبرگزاری‌ها هم کار زشتی انجام داد و آن اینکه این بیانیه را با امضای 48 نفر منتشر کرد که برخی از آنها اعلام برائت کردند؛ چراکه اقدامی غیراخلاقی و دروغ بود و یکی از دوستان هم در همین رابطه شکایت کرده و امیدوارم که قوه قضائیه به این شکایت رسیدگی کند». این فعال سیاسی ادامه داد: «احضار این افراد برای اولین‌بار است که صورت می‌گیرد و این با شعارهای اصلاحی سازگار نیست. شاهدیم که فعالان سیاسی و مدنی را به دلیل استفاده از یک حق مسلم و قانونی که اعتراض است، احضار می‌کنند. نوشتن این بیانیه یک کار جمعی است، اما تقریبا از تمام کسانی که احضار کردند دو سؤال کردند؛ اول اینکه چه کسی این بیانیه را نوشته و چه کسی امضا جمع کرده است، برای همین هم بنده به صراحت عرض می‌کنم با اینکه نویسنده بیانیه من نیستم، مسئولیت این کار را می‌پذیرم. اگر قوه قضائیه به دنبال این است که ببیند چه کسی آن را نوشته، به آنها می‌گویم من نوشتم و امضا جمع کردم و هر برخوردی که می‌خواهند داشته باشند، با من داشته باشند».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/137220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود

امام جمعه رشت: به زودی شاهد ‌اضمحلال اسرائیل خواهیم بود