نسیم گیلان

آخرين مطالب

نجدی در هیچ قالبی قرار نمی گرفت اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - انزلی- پروانه محسنی آزاد همسر زنده یاد بیژن نجدی در رویداد ترویجی تو هم بخوان انزلی از نجدی بعنوان نویسنده ای یاد کرد که در هیچ قالبی قرار نمی گرفت.

وی در آخرین گام از این پویش که به خوانش آثاری از نجدی اختصاص داشت از دلبستگی هردویشان به شهر بندرانزلی سخن گفت و از این که صدای دریا و صیادان و اقلیم گیلان در نوشته های نجدی به گوش می رسد .
محسنی آزاد خطاب به نویسندگان جوان و دوستداران نجدی خاطرنشان کرد: زمانی که نجدی داستان می نوشت اصلا در قید و بند این نبود که داستان در قالب خود قرار بگیرد یا نه به طور کلی نجدی خود را محدود به هیچ قالبی نمی کرد.
وی با بیان این که نجدی بدعت گذارسبک نوین و جدیدی بود تصریح کرد: او روی لبه یک تیغ راه می رفت و شاعرگونه می نوشت . طوری داستان می نوشت که شاعران می گفتند باید داستان خود را بنویسد و داستان نویسان می گفتند باید شعر خود را بگوید.
همسر نجدی با اشاره به "یوزپلنگانی که با من دویده اند" تنها کتابی که نجدی در زمان حیاتش انتشار داد از تصویری بودن مجموعه داستانهای این اثر حرف زد.
وی به نویسندگان توصیه کرد، دنباله رو کسی نباشند بلکه تلاش کنند چیزی بر کار آن کسی که رفته اضافه کنند و در فکر این نباشند که آیا اثری که می نویسند در زمان خودشان خواننده پیدا خواهد کرد یا نه.
محسنی آزاد با تاکید بر این که هنر آن است که عامه پسند نباشد و خاص باشد افزود: هر نویسنده ای خواننده خود را دارد قرار نیست که نوشته ای یا اثری یا هنری باب طبع همه مردم باشد.
وی خاطرنشان کرد : نجدی با ذهن سیالش به اشیاء جان می داد و در داستانهایش اشیاء را به حرکت در می آورد .
وی خاطرنشان کرد : در وهله اول به خودتان و بعد به اثری که می آفرینید ایمان داشته باشید اما برای چاپ آن عجله نکنید.
محسنی آزاد با بیان این که بزرگترین آفت چاپ سریع اثر است یاداور شد:نجدی روی هر کدام از داستان ها سال ها کار کرده و اعتقاد داشت داستان باید بماند و بیات شود.
به گفته وی نجدی نوشته هایش را بعد از سالها دوباره بر می داشت سوهان می کشید به همین دلیل است که برای چاپ آثارش 30 سال تردید داشت .
وی با اشاره به این که شما گزارشگر جنگ یا عکاس خبری نیستید که سرعت لازمه کارتان باشد، افزود:شما تا زمانی صاحب اثر هستید که اثر را چاپ نکرده اید و اگر عجله کنید بعد از سالها به بینش و حکمتی می رسید در نتیجه احساس می کنید مایه و تفکر شما در آنچه چاپ کردید دیده نمی شود .
وی خاطرنشان کرد متفکرین و بزرگان هنر و ادبیات فقط به یک حیطه بسنده نمی کنند گفت : یک داستان نویس در وهله اول باید به ادبیات گذشته خود و جهان اشراف داشته باشد ، حتما باید فلسفه بخواند با سینما آشنایی داشته باشد.
محسنی آزاد با توصیه به نویسندگان برای توجه به هنرهای مرتبط و گوش فرادادن به موسیقی ناب و اندیشه متذکر شد: حرکت دوربین به دست شما برای نوشتن حرکت می دهد .
وی باب اشاره به حضورش در مراسم بزرگداشت نجدی در گناوه گفت : آنجا گفتم فکر می کنید دریای کاسپین و خلیج فارس را سیاست یا اقتصاد می تواند به هم نزدیک کند ؟ نه این تنها هنر است که می تواند این دو دریا را ،این دو قوم را به هم نزدیک کند .
محسنی آزاد در خاتمه با بیان این که هنر نه جزو متن زندگی که خود زندگی نجدی بود خطاب به نویسندگان جوان و حاضران گفت: برای گشودن درهای بزرگ برای جاودانگی نیازمند جسارت هستید .
بیژن نجدی 24 آبان 1320 از پدر و مادری گیلانی در خاش زاهدان متولد شد . پس از اخذ دیپلم در سال 1339 وارد دانشسرای عالی تهران شد و در سال1343 از همان دانشکده در رشته ریاضی فارغ‌التحصیل و به عنوان دبیر در لاهیجان مشغول به تدریس شد. پدرش از افسران مبارزی بود که در قیام افسران خراسان نقش داشت و در مسیر رفتن به گنبد کاووس به دست تعدادی ژاندارم کشته شد. از سال 1345 فعالیت ادبی خود را آغازکرد.
بیژن نجدی در چهارم شهریور 1376 در اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.
نجدی در زمان زندگی خود تنها مجموعه داستان «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» را در سال 73منتشر ساخت که در سال 74 جایزه قلم زرین جایزه گردون را به خود اختصاص داد. بقیه آثارش پس از درگذشتش توسط همسرش به چاپ رسید. مجموعه داستان «دوباره از همان خیابانها» در سال 79 نیز برگزیده نویسندگان و منتقدان مطبوعات شد. نجدی همچنین در کارنامه ادبی خود، تندیس یادمان بنیاد شعر فراپویان به خاطر برگزیده اشعار دهه 70 و لوح افتخار به پاس جانسروده‌ها در پاس داشت آیین‌های ملی و میهنی را دارد. از وی اشعار گیلکی کمی نیز باقی‌مانده‌است.
همچنین پس از مرگ وی داستانهای «تاریکی در پوتین»، «سپرده در زمین»، «گیاهی در قرنطینه» و «استخری پر از کابوس» از مجموعه داستانهای «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» و نیز داستانهای «مرثیه‌ای برای چمن» و «بیمارستان، نه قطار» از مجموعه «دوباره از همان خیابان‌ها» به فیلم درآمده است.
بیژن نجدی در نوشتن و سرودن پرکار، اما در انتشار دادن کمتر فعال و پیگیر بود، اما همان 10داستان کوتاهی که نخستین کتاب منتشر شدۀ او را تشکیل دادند (یوزپلنگانی که با من دویده اند) کافی بودند تا جامعۀ ادبی ایران قدر او را بداند، کمیت را به جای کیفیت نگیرد، و خصلت متمایز و ممتاز داستان های او را تشخیص دهد. نجدی قرار بود به دیگر نوشته هایش هم سروسامانی بدهد و آن ها را آمادۀ انتشار سازد، اما متأسفانه دست تقدیر تحقق این امر را در حیات او میسر نساخت. در کتاب حاضر برخی از داستان های بازمانده از او، که به همت همسر همدل وی آمادۀ نشر شده، گرد آمده اند. داستان های نیمه کاره او نیز در مجموعۀ دیگری با نام «داستان های ناتمام» انتشار یافته است.
·
·
برچسب‌ها
فرهنگی گیلان ادبیات

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/137311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است