نسیم گیلان

آخرين مطالب

سخنگوی هیات نظارت درگیلان :نظارت شورای نگهبان بر انتخابات کاملا قانونی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- قائم مقام و سخنگوی دفتر هیات نظارت و بازرسی شورای نگهبان در گیلان با اشاره به ثبت نام 463 نفر داوطلب شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : بر اساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون بر عهده شورای نگهبان است و این نظارت استصوابی کاملا قانونی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد قنبریان بروجنی عصر شنبه در نشست خبری ویژه انتخابات اظهار کرد : بر اساس ماده 3 قانون انتخابات نظارت استصوابی شورای نگهبان کاملا قانونی، هدفمند و موثر است و از نظر عقلی هیچ نظارت غیر استصوابی هم کارکرد ندارد اما متاسفانه برخی ها در خصوص نظارت استصوابی بی انصافی می کنند.
وی با بیان اینکه احراز صلاحیتها هم برعهده شورای نگهبان و هم هیات های اجرایی است ،افزود: انتظار می رود هیات های اجرایی با استفاده از این اختیارات به وظیفه خود عمل کرده و با جلوگیری از ورود افرادی که صلاحیت ندارند به مطالبه به حق مردم پاسخ دهند.
قنبریان گفت: در بررسی صلاحیت ها دنبال عدم اثبات افراد نیستیم و تلاش می شود که واجد صلاحیت بودن آنان اثبات شود.
وی تاکید کرد: بر اساس استعلامات دستگاه های چهارگانه(نیروی انتظامی، دادگستری ، وزارت اطلاعات و ثبت احوال )می توان عدم صلاحیت فرد صادر کرد ولی مهمترین عامل در اثبات صلاحیت نامزدهای انتخاباتی؛ رزومه، سابقه و پیشینه سیاسی و اجتماعی خود آنان در جامعه است.
سخنگوی دفتر هیات نظارت و بازرسی انتخابات گیلان با بیان اینکه اعلام نظر نهایی صلاحیت ها بر عهده شورای نگهبان است، خاطر نشان کرد: تلاش می شود که اختلاف نظر بین استان و شورای نگهبان در تهران کمتر باشد و با انجام هماهنگی های لازم این تفاوت ها به حداقل ممکن برسد.
قنبریان با اشاره به اینکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری بررسی صلاحیت ها حق الناس است، افزود: اگر کسی به غلط رد صلاحیت شود حق الناس از بین رفته و بنابراین تمام تلاشمان بر رعایت حق الناس است.
وی با اشاره به آمار نهایی ثبت نام شوندگان در گیلان اظهار کرد: بر اساس آمار نهایی 463 نفر برای کسب کرسی نمایندگی مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند که از این تعداد 8 نفر از داوطلبان از تهران ثبت نام خود را قطعی کرده اند.
قنبریان با اشاره به رشد 27 درصدی ثبت نام نامزدهای انتخاباتی در گیلان نسبت به دوره گذشته ادامه داد: رودسر و املش با 43 نفر و آستارا با 42 نفر بالاترین و شفت و فومن هر یک با 24 نفر کمترین تعداد ثبت نام شوندگان را در گیلان به خود اختصاص داده اند و تا کنون نیز 13 نفر انصراف خود را ثبت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه 26 آذر ماه پایان زمان رسیدگی به صلاحیت ها در هیات های اجرایی است، یادآور شد: بررسی شکایت ها از 28 آذرماه در استانداری آغاز و به مدت چهار روز ادامه دارد و حتی داوطلبان رد صلاحیت شده در صورت درخواست می توانند با اعضای هیات اجرایی ملاقات حضوری داشته باشند .
قنبریان اضافه کرد: پس از وصول شکایات از دوم تا 21 دی ماه علاوه بر رسیدگی به شکایات واصله،صلاحیت داوطلبان تایید صلاحیت شده نیز مورد بررسی مجدد و رسیدگی قرار می گیرد و با کسب نظر هیات های مرکزی، نظر هیات نظارت بر انتخابات استان در تاریخ 22 دی ماه به فرمانداری ها ابلاغ می شود.
وی با اشاره به اینکه تعدد ثبت نام کنندگان نمی تواند برای انتخابات فرصت محسوب شود، گفت: در بررسی صلاحیت ها تمام تلاش ما آن است که به دلیل تعداد بالای ثبت نام گنندگان، در روند بررسی صلاحیت ها خدشه ای وارد نشود.
قنبریان با اشاره به اینکه هرگونه رفتاری که شائبه تبلیغات زود هنگام داشته باشد ،تخلف بوده و در احراز صلاحیت افراد بی تاثیر نیست ،تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید از هشت روز قبل از اخذ رای تا 24 ساعت پیش از آغاز انتخابات تبلیغات انتخاباتی خود را فقط در چارچوب قانون انجام دهند و هرگونه مصاحبه نیز مصداق بارز تخلف انتخاباتی است.
وی با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی نیز باید به اصل بی طرفی پایبند باشند، گفت: هرگونه جانبداری از نامزدهای انتخاباتی خلاف است و با هرکس که مرتکب تخلف شود قاطعانه برخورد می کنیم .
قنبریان با بیان اینکه هرگونه کمک به مساجد و هیات های مذهبی ، تیم های ورزشی ، توزیع اقلام و لوازمی که برای نامزد انتخاباتی جنبه انتفاعی داشته باشد تخلف است ،افزود: برخی از سیاسیون می گویند که در صورت سخت گیری شورای نگهبان و هیات نظارت ، میزان مشارکت مردمی در انتخابات کاهش می یابد و من معتقدم اینگونه رفتارها گروکشی سیاسی سیاسیون است تا به منافع سیاسی خود برسند .
وی تاکید کرد: براساس آخرین نظر سنجی ها تغییری در مشارکت مردم نسبت به دوره گذشته انتخابات اتفاق نمی افتد و معتقدم در صورتی که مردم نسبت به سلامت انتخابات مطمئن شوند مشارکت شان بیشتر می شود زیرا ملت ایران همواره ثابت کرده اند غیر قابل پیش بینی بوده و به موقع در عرصه ها حضور پیدا می کنند.
قائم مقام و سخنگوی هیات نظارت و بازرسی بر انتخابات گیلان در خاتمه خاطر نشان کرد: شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در دادگستری ها و دادسراهای گیلان ایجاد شده و در صورتی که تخلفاتی انتخاباتی به موقع به این مراکز ارجاع شود فوری بررسی و رسیدگی می کنندو در این بررسی ها ممکن است برخی از افراد دارای صلاحیت نیز صلاحیت خود را از دست بدهند.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه دوم اسفند ماه همزمان با سراسر کشور در گیلان نیز برگزار می شود و بر اساس آمار نهایی اعلام شده 463 داوطلب در این دوره در گیلان ثبت نام کرده اند.
برچسب‌ها
شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/137341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان