نسیم گیلان

آخرين مطالب

مشاور وزیر فرهنگ تاکید کرد:

ارتقای سواد رسانه‌ای درفضای مجازی مانعی برای نشر اخبار جعلی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تهران - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رخ‌دادهای ماه‌های اخیر در کشور به خصوص هفته‌های اخیر و تأثیر اخبار جعلی در این رخ‌دادها، گفت: براین باورم ارتقای سواد رسانه‌ای در فضای مجازی اگر به نقطه قابل توجه برسد نه تنها با این شرایط مواجه نمی‌شویم بلکه مانع از تاثیر انتشار اخبار جعلی نیز خواهد شد.

محمدرضا بهمنی روز شنبه در نخستین جلسه شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، که در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بر تلاش برای جهت‌دهی همایش به سمت رفع معضلات و مشکلات موجود در جامعه تأکید کرد و گفت: نگاه حل مسئله داریم و بر همین مبنا در جلساتی که با موضوع سواد رسانه ای پیشتر در این مرکز تشکیل شده بود، بر شکل‌گیری هیئت اندیشه‌ورز سواد رسانه ای برای طراحی برنامه اقدام افزایش سواد رسانه ای عموم مردم در فضای مجازی تأکید شد.
در ادامه رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با اذعان به این مسئله که سیستم دولتی معمولا کارهایش را واگذار نمی‌کند، گفت: واگذاری برگزاری این همایش به دانشگاه‌ اقدام بسیار خوبی است و این اقدام، ارزشمند است که از ارگان‌های دولتی فاصله گرفته و برنامه‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم. امیدوارم با همین رویکرد بتوانیم به جایگاه بهتری در سواد رسانه‌ای برسیم.
حسن بشیر ، بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات خانواده‌ها، جوانان و مسائل عینی مرتبط با سواد رسانه‌ای در همایش تأکید و اظهار امیدواری کرد، نشست‌های علمی متعددی با موضوع سواد رسانه ای در دانشگاه‌های مختلف برگزار شود.
وی افزود: در مسئله سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، به موضوع سواد اطلاعاتی کمتر توجه شده است که باید این نقص جبران شود. همچنین در کنار نشست‌ها، باید به مسئله تألیف و ترجمه کتاب نیز توجه شود. همچنین باید فعالیت‌هایی را در راستای تجربه‌نگاری مردم در حوزه سواد رسانه‌ای به عنوان پروژه طراحی کنیم چرا که با این رویکرد می‌توان بهتر به مشکلات مردم در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دست یافت.
رئیس پیشین دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، حکمرانی نوین را به عنوان شعار و محور اصلی همایش اعلام و اظهار امیدواری کرد: در صدد هستیم بزودی کیلینیک سواد رسانه‌ای که بتواند به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیازهای مردم باشد را ایجاد کنیم.
بشیر اضافه کرد: باید بررسی کنیم نقش مردم، دولت و متفکرین در سواد رسانه‌ای چیست و برای یک چالش نظری ـ عملی آماده شویم، ابعاد آن را مطرح کنیم و به دنبال حل مسئله باشیم.
در ادامه، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس شورای علمی همایش ضمن اعلام اینکه موضوع سواد رسانه ای با بسیاری از نهادها و مؤسسات جمهوری اسلامی ایران مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی فضای مجازی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما و وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، تاکید کرد: هر کدام از این نهادها و مؤسسات باید در راستای وظایف خود تعریف مشخص و روشنی از سواد رسانه ای داشته باشند.
مسعود کوثری، با اشاره به کمبود ادبیات مناسب و مطلوب در رابطه با حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، خاطر نشان ساخت: باید در جهت غنی سازی علمی در این زمینه با تألیف و ترجمه کتاب های مناسب و مفید کوشا باشیم.
در ادامه، پس از ارائه گزارش دو دوره پیشین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی توسط محمدصادق افراسیابی ؛ سیاستگذاری فرهنگی و دبیرکل همایش های اول و دوم، عبدالکریم خیامی ، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر شورای علمی همایش، حکمرانی نوین را محور اصلی این همایش عنوان کرد و موضوعاتی نظیر مردمی سازی سواد رسانه‌ای، کارگزاران و سواد رسانه‌، بومی‌سازی ادبیات نظری سواد رسانه‌ای را از جمله دیگر محورهای همایش اعلام کرد و افزود: نقش خانواده‌ها در ترویج و نهادینه‌سازی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نقش نظام آموزشی رسمی و عملکرد آن، بایسته‌های حکمرانی کارگزاران، نقد و ارزیابی عملکرد رسانه‌ای مدیران دستگاه‌ها، راهکارهای روزآمد سازی و ارتقای دانش رسانه‌ها، مطالعات تطبیقی فلسفه سواد رسانه‌ای و موضوعاتی مشابه، زیر بخش‌های هر یک از محورهای اصلی همایش است.
تاکید بر توجه به استان های مرزی در همایش سواد رسانه ای
در ادامه این جلسه مدرس علوم ارتباطات اجتماعی و عضو شورای علمی همایش از کاهلی صورت گرفته طی 20 سال اخیر در تبیین آنچه برای جهان نوین رخ داده است، سخن گفت و افزود: باید حکمرانان را در جریان آنچه جهان به سمت آن می‌رود بگذاریم.
صدیقه ببران ، با اشاره به برجسته شدن مسئله سواد رسانه‌ای طی پنج سال اخیر در کشور و تدوین پایان‌نامه‌های متعدد در خصوص آن از کپی‌کاری‌های متعدد در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این کپی‌کاری‌ها باعث شده ادبیات جدید در حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به وجود نیاید بر همین اساس لازم است کمیته‌ای در حوزه تهیه ادبیات مطلوب در رابطه با تألیف و ترجمه تشکیل شود.
این مدرس دانشگاه ضمن تقدیر از گزارش ارائه شده توسط دبیر کل همایش های اول و دوم در خصوص تشکیل دبیرخانه های استانی، خواستار توجه بیشتر به استان‌های مرزی در این همایش شد و پیشنهاد کرد در استان‌های مرزی ورود قوی‌تری داشته باشیم و فراخوان همایش را نیز به صورت بین‌المللی ارائه دهیم.
درادامه مدرس روان شناسی تربیتی و دیگر عضو شورای علمی همایش با اشاره به اینکه مواجهه دولت و مردم با اینترنت متفاوت بوده است، گفت: نحوه مواجهه دولتمردان با اینترنت کاملاً متفاوت از مواجهه عموم مردم با این پدیده بوده است و لازم است دلایل این تفاوت مواجهه بررسی شود.
حسین ابراهیم آبادی ، از دبیرخانه سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی درخواست کرد مطالعاتی در خصوص نسل آینده اینترنت داشته باشند و اسناد منتشر شده در این زمینه را در اختیار اعضای شورای علمی همایش قرار دهند تا همایش بتواند در زمینه سواد رسانه ای و حکمرانی نوین، نشست های دقیق و جدی برگزار نماید.
علوم ارتباطات اجتماعی و عضو دیگر شورای علمی این همایش نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هفته جهانی سواد رسانه‌ای از سوی سازمان یونسکو در تقویم این سازمان ثبت شده است، پیشنهاد کرد در ایران نیز روز یا هفته‌ای به نام سواد رسانه‌ای نام‌گذاری شود.
بهاره نصیری، تأکید کرد لازم است تفکر انتقادی از کودکی و حتی از مهدهای کودک به بچه‌ها آموزش داده شود.
توجه به آینده ‌پژوهی در حوزه سواد رسانه‌ای، انجام مصاحبه با اساتید این حوزه و تبیین دیدگاه‌های آنها در قالب مصاحبه از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مطرح شد.
اعطای احکام اعضای شورای علمی همایش سواد رسانه ای
محمدهادی همایون، محمد رضا بهمنی، حسن بشیر، حمید رضا آیت‌اللهی،مسعود کوثری،حسن خجسته، مجتبی امامی، عبدالکریم خیامی، هادی خانیکی، محمد سلطانی فر، حسین ابراهیم آبادی، امیدعلی مسعودی، صدیقه ببران، احمد زره ساز،حسینعلی افخمی، مرتضی موسویان، بهاره نصیری، محسن حاجی زین العابدینی، حمید رضا آیت‌اللهی، محمد مهدی فتوره چی، رفیع الدین اسماعیلی و محمد صادق افراسیابی مدرس دانشگاه سوره.
برچسب‌ها
همایش سواد رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی ایران

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/137486/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...