نسیم گیلان

آخرين مطالب

مشکلات مالی و ضعف مدیریت چالش مشترک تیم های گیلانی ورزشي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - تیم های گیلانی طی چند سال اخیر به خصوص در رقابت های لیگ دسته اول سال جاری ناتوان از کسب نتایج خوب بودند که دلیل آن را می توان در مشکلات مالی و ضعف مدیریت جست و جو کرد.

تیم های فوتبال داماش، سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی سه نماینده گیلان در رقابت های فصل جاری لیگ دسته اول هستند که در پایان نیم فصل اول به جز تیم داماش ، دو نماینده دیگر نتوانستند نتایج خوبی را کسب کنند.
داماشی ها که با خرید امتیاز تیم خرمشهری از لیگ دسته دوم به لیگ دسته اول راه یافتند ، دور رفت این مسابقات را خوب آغاز کرده اما این تیم نیز در میانه راه با مشکلات مالی مواجه شد به طوری که اسماعیل حاجی پور مالک این باشگاه ، از ادامه تیمداری صرف نظر کرد اما به دلیل عدم خریدار جدید، وی این تیم را همچنان در اختیار دارد.
این در حالی است که در آخرین بازی دور رفت ، سیامک فراهانی سرمربی داماش از این تیم جدا شد تا موفق ترین نماینده گیلان در پایان دور رفت رقابت های لیگ دسته اول با مشکل جدی روبرو شده و این تیم نیز وارد بحران جدیدی شود.
با وجود مشکلات مالی شدید که گریبان تیم های گیلانی را گرفته ، بعید است که یک مربی صاحب نام هدایت این تیم را در نیم فصل دوم بر عهده بگیرد که این امر طرفداران داماش را نگران کرده و آنان خواهان کمک مسئولان استان به این تیم هستند تا داماشی ها دور برگشت را نیز با قدرت ادامه دهند.
اما سپیدرودی ها که از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کردند ، در میانه های دور رفت با مشکلات زیادی مواجه شده به طوری که مسئولان باشگاه کادر فنی تیم خود را تغییر داده و نادر دست نشان به عنوان سرمربی جانشین علی نظرمحمدی در این تیم شد.
اما این تغییر نیز جواب نداد و سپیدرود در هفت دیدار پایانی خود متحمل شکست شده تا علاوه بر اینکه بدترین نتیجه خود را طی چند سال اخیر کسب کرده باشد در جدول رده بندی نیز، پایین تر از دو نماینده دیگر گیلان قرار گیرد.
به هرحال سپیدرود که با مشکلات مالی فراوان و دست به دست شدن وضعیت مالکیتی این باشگاه ، از لیگ برتر به لیگ دسته اول سقوط کرده، هم اینک نیز شرایط مناسبی ندارد و علاوه بر آن ، این تیم بیش از 20 میلیارد ریال بدهی از دوره های گذشته دارد که این بدهی ها باعث شده تا پنجره نقل و انتقالات زمستانی این تیم بسته شود.
اما تیم فوتبال ملوان بندرانزلی دیگر نماینده پرطرفدار گیلان در لیگ دسته اول ، این مسابقات را بسیار ضعیف آغاز کرد و این نتایج ضعیف باعث شد تا این تیم نیز در مالکیت و کادر فنی خود دستخوش تغییرات شود.
ملوانان در ابتدای رقابت های لیگ دسته اول نتایج بسیار ضعیف و ناامید کننده ای را کسب کردند و در انتهای جدول قرار داشتند اما با تغییرات به وجود آمده در بخش مدیریت و کادر فنی که همگی بومی هستند، این تیم نتایج بهتری را کسب کرده و گرچه هم اینک این تیم از انتهای جدول فاصله گرفته اما همچنان جزء تیم های پایین جدولی محسوب می شود.
اما تعدادی از کارشناسان فوتبال گیلان عمده ترین دلایل ناکامی تیم های فوتبال این استان را نداشتن منابع مالی قدرتمندو ضعف مدیریتی عنوان کردند که همواره طی سالیان اخیر به این تیم ها ضربه زده است.
* مشکلات مالی درد مشترک تیم های گیلانی *
مجید جهانپور یکی از قدیمی ترین مربیان فوتبال استان گیلان و یکی از زبده ترین کارشناسان فوتبال در مصاحبه با ایرنا در خصوص وضعیت تیم های گیلانی اظهار داشت: مشکل مالی درد مشترک هر سه تیم گیلانی در لیگ دسته اول و همچنین مشکل سایر تیم های این استان نیز در لیگ های پایین تر محسوب می شود.
وی که سال ها به عنوان سرمربی هدایت تیم های گیلانی را بر عهده داشت، ادامه داد: مشکلاتی که در تیم های گیلانی به دلیل مسایل مالی ایجاد شده باعث نگرانی است که در این راستا مسئولان استانی باید به کمک تیمها بشتابند.
وی افزود: طی چند سال اخیر کمک های موردی مسئولان باعث شده تا درصدی از مشکلات این تیمها برطرف شود که این کار باید ادامه داشته تا مقداری از این مشکلات برطرف شود و همچنین باید به فکر منایع مالی قدرتمند و دایمی باشیم.
وی در ادامه به وضعیت تیم های گیلانی در لیگ دسته اول اشاره و بیان کرد: تیم فوتبال ملوان بندرانزلی با تلاطم مشکلات مالی ، تعییرات مدیریتی ، تغییر در کادر فنی و بازیکنانش مواجه شد و به همین دلیل اول فصل نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرد.
وی که سابقه کمک مربیگری تیم ملی فوتسال را در کارنامه خود دارد، اضافه کرد: اما خوشبختانه این تیم هم اینک به حالت تعادل رسیده و شرایط بهتری در این تیم ایجاد شده و یک امیدواری ایجاد کرده که این تیم در دور برگشت نتایج بهتری را کسب کند.
جهانپور خاطرنشان کرد: به طور حتم با برطرف شدن مشکلات مالی تیم فوتبال ملوان بندرانزلی و تقویت این تیم با جذب چند بازیکن، ملوانان می توانند در نیم فصل دوم نتایج بهتری را کسب کرده و حتی یکی از مدعیان باشند اما این در شرایطی انجام می شود که مشکلات مالی این تیم کم و برطرف شود.
وی به وضعیت تیم داماش نیز اشاره و اظهار کرد: تیم فوتبال داماش روند خوبی را در چهار سال اخیر داشته و ثبات فنی خوبی نیز داشت اما مسایل مالی در سال جاری به این تیم فشار زیادی آورده که این امر نگران کننده است.
وی گفت: البته داماش باید با بحران مالی مقابله کند که این امر بدون کمک مسئولان امکان پذیر نیست و باید مسئولان استانی به خصوص مسئولان ارشد به کمک تیم های گیلانی بشتابند تا مشکلات آنان به حداقل کاهش یابد.
وی افزود: با وجود اینکه محل درآمد بازیکنان فوتبال قرارداد آنها می باشد و اگر این پول پرداخت نشود، به طور حتم روی زندگی آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت و بازیکنان از لحاظ روحی نیز دچار افت می شوند که این امر به تیم ضربه می زند اما با برطرف شدن مشکلات مالی ، داماش می تواند در دور برگشت نیز موفق ظاهر شده و نتایج خوبی را کسب کند.
وی به وضعیت سپیدرود نیز اشاره و بیان کرد: تیم فوتبال سپیدرود دیگر نماینده پرطرفدار گیلان در لیگ دسته اول متاسفانه مشکلات زیادی از لحاظ مالی و مالکیتی دارد که با توجه به شرایط موجود، کار این تیم بسیار سخت است اما مجموعه فعلی در تلاشند تا این مشکلات برطرف شود.
جهانپور اضافه کرد: نتایج چند هفته اخیر این تیم نیز که با شکست های متوالی همراه بوده ، باعث نگرانی است اما اگر مشکلات مالی این تیم برطرف شود، به طور حتم سپیدرودی ها می توانند با روحیه بهتر در دور برگشت حاضر شده و با کسب نتایج قابل قبول ، نتایج ضعیف دور رفت خود را جبران کنند.
وی خاطرنشان کرد: البته در دور برگشت همه تیم ها با قدرت بیشتری ظاهر می شوند و انتظار ما این است که تیم های گیلانی نیز از این قاعده مستثنی نباشند و با قدرت بیشتر در نیم فصل دوم ظاهر شده که در این راستا، همه باید تلاش کنند و هر مسئولی باید در این امر قدمی بردارد تا مشکلات این سه تیم به حداقل کاهش یابد.
وی در خاتمه گفت: تیمهای گیلانی در دور برگشت باید از نیروهای موجود خود به خوبی استفاده کنند و با کمک مسئولان و همچنین مدیریت قدرتمند ، مشکلات تیم ها حل شود و طرفدران این سه تیم که قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند ، از کسب نتایج خوب تیم های خود شادمان شوند.
* تکرار اشتباهات گذشته و عدم استفاده از نیرهای بومی بلای جان تیمهای گیلانی
اما امید هرندی دیگر مربی باسابقه و یکی از کارشناسان فوتبال استان گیلان دلایل ناکامی تیم های گیلانی را تکرار اشتباهات مدیران این باشگاه ها و عدم استفاده مناسب از نیروهای بومی موجود دانست.
وی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرچه مشکل مالی برای همه تیمها وجود دارد اما گیلان یکی از استان هایی است که مشکلات زیادی را در این بخش دارد چون از داشتن منابع مالی قدرتمند محروم است.
وی افزود: زمانی که مسابقات لیگ فوتبال در کشور به صورت استانی برگزار می شد، گیلان همواره یکی از مدعیان قهرمانی و همیشه جزء چهار تیم برتر کشور بود اما از زمانی که مسابقات استانی به باشگاهی تبدیل شده، گیلان از اکثر استان ها عقب افتاده که دلیل عمده آن، مشکلات مالی است.
وی ادامه داد: این تفاوت به طور کامل و وضوح قابل مشاهده است که در این راستا می توان به وضعیت ورزشگاه های گیلان با سایر استان ها اشاره کرد که هم اینک ورزشگاه های رشت و بندرانزلی چه وضعیتی دارند اما ورزشگاه هایی همچون شهرهای مشهد ، تبریز ، اصفهان ، اهواز و غیره چه وضعیتی دارند و اگر فقط همین موضوع را مقایسه کنیم ، شاهد تمایز گیلان با سایر استانها خواهیم شد.
هرندی اضافه کرد: با وجود اینکه در گیلان منابع مالی قدرتمندی وجود ندارد تا از تیم های فوتبال این استان حمایت کند، باید تیمهای خود را از لحاظ هزینه مدیریت کنیم و از بازیکنان و مربیان غیربومی کمتر استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ما باید دوباره بازیکن سازی را در سرلوحه کار خود قرار داده و مربیان دلسوز بازیکن ساز را به کار بگیریم همانند کاری که ملوان بندرانزلی طی سال های گذشته انجام می داد و یکی از تیم های برتر کشور بود.
وی در ادامه گفت: استفاده از مربیان بومی با دانش و همچنین تشکیل هیات مدیره قوی و کمک و مساعدت مسئولان استان گیلان می تواند تا حد زیادی مشکلات تیم های گیلانی را برطرف کند تا آنان نیز با کمترین دغدغه با حریفان قدرتمند خود به رقابت بپردازند.
وی که سابقه سرمربیگری تیمهای گیلانی را در کارنامه خود دارد، افزود: متاسفانه از مربی هایی که در طول سال، چند تیم عوض می کنند و بازیکنان غیربومی که قراردادهای بزرگی را می بندند و نیمه راه ، تیم را رها می کنند نباید استفاده کرد چون چند سال است که از این ناحیه تیم های ما ضربه می خورند.
وی ادامه داد: البته هر سه تیم گیلانی حاضر در لیگ دسته اول ، از تیم های پرطرفدار کشور محسوب می شوند ، هوادارانی که عشق آنها تیمشان است و با پیروزی تیم های خود خوشحال و با شکست ، غمگین می شوند و باید مسئولان ما قدر این طرفداران را بدانند و با کمک به تیمها، شرایط خوشحالی طرفدران بی شمار این سه تیم را فراهم کنند.
هرندی به دور برگشت رقابت های لیگ دسته اول نیز اشاره و بیان کرد: امیدواریم که وضعیت هر سه تیم گیلانی در دور برگشت بهتر شود اما طبق آمار و شرایط موجود ، وضعیت تیم های سپیدرود و داماش مناسب نیست و باید هر چه سریعتر مشکلات این تیمها حل شود اما تیم ملوان یک مسیر صعودی را طی کرده و به طور حتم این روند را ادامه خواهد داد و اگر مشکلات مالی این تیم نیز برطرف شود ، ملوانان در دور برگشت نتایج بسیار بهتری را کسب خواهند کرد.
وی در خاتمه گفت: به هرحال ما نباید اشتباهات خود را تکرار کنیم چون به قول معروف مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد اما ما کارهایی را که تجربه کرده و شکست خوردیم را دوباره ادامه داده و این اشتباه را تکرار می کنیم و از وجود بازیکنان و مربیان غیوبومی که در طول سال تیم عوض می کنند، استفاده می کنیم که امیدواریم مدیران باشگاه های ما دیگر دچار این اشتباهات نشوند.
در پایان دور رفت رقابت های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور با حضور 18 تیم ، داماش با 25 امتیاز در مکان هشتم ، ملوان بندرانزلی با کسب 16 امتیاز در مکان پانزدهم و تیم سپیدرود رشت با کسب 15 امتیاز در مکان شاندهم جدول رده بندی قرار دارند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/139161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد