نسیم گیلان

آخرين مطالب

ترامپ دنبال درگیری محدود با ایران است سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سفیر پیشین آمریکا در سوریه و الجزایر، با بیان اینکه جامعه و دولت آمریکا درباره تنش میان تهران و واشنگتن دو دسته شده‌اند، گفت، دونالد ترامپ دنبال درگیری محدود با ایران است
سفیر پیشین آمریکا: دونالد ترامپ دنبال درگیری محدود با ایران است
فورد در ابتدای یادداشت، دولت و ملت آمریکا را در موضوع رویارویی تهران و واشگتن «بشدت دو دسته» توصیف کرد و نوشت که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان و همچنین چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا از «ماجراجویی ترامپ برای ورود به جنگی با ایران انتقاد کردند». همچنین نامزدان حزب دموکرات که خود را برای رقابت با دونالد ترامپ در رقابت انتخابات آتی (نوامبر2020-آذرماه 1399) آماده می‌کنند، از عدم مشورت ترامپ با کنگره قبل از حمله هوایی که به ترور سردار قاسم سلیمانی انجامید،‌ انتقاد کرده‌اند.
فورد نوشت: «همه از رئیس جمهور به دلیل اتخاذ تصمیم عجولانه و بدون اندیشه درباره پیامدهای آتی آن انتقاد کردند. حزب دموکرات کنگره را تحت فشار گذاشته تا قدرت [محدودکننده] خود را بر تصمیم رئیس جمهور برای شروع هر جنگ رسمی علیه ایران، اعمال کند. دموکرات‌ها در حال برنامه‌ریزی در مجلس نمایندگان برای اصلاح اختیارات رئیس جمهور برای اقدام به عملیان نظامی علیه ایران هستند. لذا حزب دموکرات مقابل چالشی بزرگ است.
از یک طرف هیچ آمریکایی نیست که از قاسم سلیمانی یا دولت ایران دفاع کند و بیشتر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها هم چیزی جز اینکه دشمن ایالات متحده است، چیزی نمی‌دانند. در عین حال دموکرات‌ها دنبال انتقاد از رئیس جمهور هستند بدون آنکه از ایران دفاع کرده باشند. دموکرات‌ها -مثل بیشتر قریب به اتفاق آمریکایی‌ها- خواستار تضمین سلامت سربازان آمریکا در میدان نبرد هستند. لذا حزب دموکرات باید احتیاط کند که ترامپ فرصت سرزنش مجلس نمایندگان را فراهم نکند و دستش را ببندد که نتواند جان سربازانش را نجات بدهد».
فورد توضیح داد که «حزب جمهوری‌خواه [حزب ترامپ] مشکلی با این [تنش با ایران] ندارد و طبق نظرسنجی که روزنامه پولیتیکو هشتم ژانویه منتشر کرد، 85 درصد طرفداران حزب جمهوری‌خواه ترور سردار سلیمانی را حمایت کرده‌اند. سران حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن هم از ترامپ دفاع کرده و گفته‌اند که ایران حدود ششصد سرباز آمریکایی را کشته و سلیمانی دیر یا زود باز هم از آمریکایی‌ها می‌کشت. بنابراین سران حزب جمهوری‌خواه تحمیل هرگونه قید و بند به اختیارات ترامپ در امور نظامی را رد می‌کنند».
به نوشته فورد، «در طول تاریخ آمریکا، همیشه میان اختیارات ریاست جمهور و کنگره رقابت بوده است. اما دو موضوع جدال سیاسی را در زمان کنونی، جدی‌تر کرده است که بر تعامل دولت آمریکا با چالش‌های پیش رو تأثیر می‌گذارد:
اول: بیشتر آمریکایی‌ها خواهان ورود به یک جنگ بزرگ دیگر در خاورمیانه نیستند. بعد از آنکه مایک پامپئو وزیر خارجه گفت که قتل سلیمانی، امنیت آمریکایی‌ها را بیشتر کرد، نظرسنجی پولیتیکو نشان داد که فقط 32 درصد آمریکایی‌ها با این حرف موافقند. نیمی از آمریکایی‌ها هم فکر می‌کنند که ترور سلیمانی، امنیت آمریکایی‌ها را کاسته است. حدود 69 درصد هم نگران بروز جنگ با ایران هستند.
فورد افزود: پایگاه سیاسی ترامپ در آمریکا در اقلیت است و اگر به دلیل جنگی طولانی در خاورمیانه پایگاهش را از دست بدهد، شانسش در انتخابات ماه نوامبر، کم می‌شود. لذا مثل سال 2003 هیچ حمله زمینی در کار نخواهد بود و این با حرف ترامپ در هشتم ژانویه که گفت، دنبال جنگ با ایران نیست، تناسب دارد.
فورد از جنگ دیگری سخن گفت که ترامپ به دنبال آن است و توضیح داد: «ترامپ در اندیشه جنگی دیگر است؛ جنگی در واشنگتن. مجلس نمایندگان ماه گذشته با متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از قدرت متهم کرد و محاکمه او در سنا بزودی آغاز می‌شود. طبق قانون اساسی آمریکا برای آنکه عزل رئیس جمهور ممکن شود، باید دو سوم صد عضو سنا به این امر رأی مثبت بدهند. دموکرات‌ها [در سنا] 48 کرسی دارند پس به رأی 19 عضو سناتورهای جمهوری‌خواه نیاز دارند که کسب چنین رأیی محال است؛ در نتیجه ترامپ به ریاستش ادامه خواهد داد. با این حال، توجه تلویزیون و رسانه‌های جمعی بر جلسه محاکمه [ترامپ در] مجلس سنا معطوف خواهد شد و در آستانه انتخابات ماه نوامبر، کانون توجه افکار عمومی به سود ترامپ نخواهد بود. بنابراین واکنش ترامپ چه خواهد بود؟».
فورد پاسخ داد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که نامزدهای حزب دموکرات از حمایت بیشتری [در افکار عمومی] برخوردارند تا ترامپ. ترامپ معتقد است که سود سیاسی‌اش در اظهار قدرت در رویارویی با ایران و [موضوع] تروریسم و سرزنش کردن حزب دموکرات به عنوان حزبی ضعیف است. آیا ترامپ گام‌های نظامی دیگری برای بازدارندگی مقابل ایران به دلیل بهبود موضع سیاسی خود برخواهد داشت؟ ترامپ در سخنان هشتم ژانویه هیچ حرفی از امتیاز دادن به ایران به میان نیاورد. بنابراین ما در مواجهه با ایران درست در همان نقطه‌ای هستیم که 26 دسامبر بودیم».
منبع: farsnews.com

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/147456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان