نسیم گیلان

آخرين مطالب

هاشمی‌ها در غیاب آیت‌الله هاشمی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - هاشمی‌ها در غیاب آیت‌الله هاشمی
٥٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5990175
-->
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پنجشنبه صبح با حضور اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهوری، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، پیروز حناچی، شهردار تهران، علی مطهری، نماینده مجلس، سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده مرحوم هاشمی و جمعی از شخصیت‌های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات‌های خارجی و علاقه‌مندان آن مرحوم در محل اجلاس سران در تهران
برگزار شد.
آیت‌الله جوادی‌آملی: مرحوم هاشمی عمری را در خدمت فقه گذراند
به گزارش ایرنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در پیامی به این مراسم گفت: «مرحوم هاشمی‌‌رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک‌رأی‌بودن و یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند. البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند». او اضافه کرد: «غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند و فقیه شد. عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند، چه در زندان چه خارج از زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت، واقعا محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت، هم بر فقاهت خود می‌افزود و هم بر مفسربودن خود».
محمد هاشمی: هاشمی مردی از جنس امیرکبیر بود
محمد هاشمی نیز در وصف برادرش گفت: «او وحدت‌آفرینی را بر تفرقه‌افکنی، تنش‌زدایی را بر تنش‌زایی و منافع ملی را بر منافع گروهی و شخصی همواره مقدم می‌دانست». هاشمی عنوان کرد: «برادرم مردی بود از جنس ادخلوه بسلام آمنین، مردی که آفتاب بهاری در پیشانی داشت و قطب‌نمایی از جنس وحدت که قلب‌ها را به قبله‌گاه اتحاد و چشم‌ها را به سجاده آرامش و دست‌ها را به دریای وحدت گره می‌زد». او خاطرنشان کرد: «در کشاکش خدنگ، خدعه، نیرنگ و تزویر، با هوش وافری که داشت، چهره‌ای تابناک در حافظه خیابان‌های انقلاب و نعمتی اصیل و گران‌بها در سال‌های قحط‌‌الرجال به‌جای گذاشت». او تصریح کرد: «هاشمی منوری بود که هرگز خاطره‌اش زدوده نخواهد شد و خاطرات دریای مجاهدت‌هایی که داشت، هرگز از خروش نخواهد ایستاد». هاشمی اضافه کرد: «مردی از جنس امیرکبیر، مردی که خمینی کبیر این‌گونه او را ستودند: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است». وی گفت: «نزهت‌گه یادش قرین دعای خیر و صلوات و آرامگاه پاکش معطر از نفحات قدسی الرحمن و ... باشد نسیم یادش، زمهریر زمستانی‌مان را به بهار امید پیوند زند».
فاطمه هاشمی: مردم، در آرزوی تنش‌زدایی و اقتدار نرم کشورند
فاطمه هاشمی هم خطاب به پدرش گفت: «مردم تو را می‌خواهند تا بتوانند با اطمینان به عقلانیت و تدبیرت، نگران فردای خود و آینده فرزندانشان نباشند؛ چراکه تو چون پدری دلسوز، نگران همه فرزندان ایران بودی. مردم تو را می‌خواهند تا به عقب بازنگردند. امسال سالگرد رحلتت مصادف با وقایعی یکی از یکی تلخ‌تر شده است». هاشمی ادامه داد: «عروج حاج قاسم سلیمانی که بیش از هر فرمانده نظامی به تو ارادت و علاقه داشت و تو بیشتر از هر سرباز وطنی، به صداقت و جوانمردی‌اش ایمان داشتی، ضربه‌ای سخت بر بغض فروخته ما بود؛ اما جانسوزتر از آن، پرپر‌شدن 176 نفر از انسان‌های بی‌گناه بر اثر قصور و تقصیر مسئولان امر و پنهان‌کاری حقیقت از مردم بود. اگر حاج قاسم به شهادت رسید، عمری در حسرت این پایان بود و شهادت هنر مردان خداست؛ اما داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سال‌ها زندگی داشتند». وی ادامه داد: «اکنون مردم در حسرت تدبیر، صداقت و شفافیتی هستند که در بدترین شرایط جنگ، صلح را برای آنها به ارمغان آورد؛ در آرزوی تنش‌زدایی و اقتدار نرم کشورند و کاش خودت بودی و ما فقط حسرت آرزوهایمان را نمی‌خوردیم. پدرم! امسال سالگرد رحلتت مصادف با ایام فاطمیه است؛ ایامی که همیشه سیلاب اشک را از دیدگانت روان می‌‌کرد».
جهانگیری: هاشمی جفا دید، اما از خود جز وفا به یادگار نگذاشت
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، هم در این مراسم گفت: «درگذشت دور از انتظار و خسارت‌بار هاشمی را که جای خالی او در این سال‌ها و ماه‌ها و حتی روزها هر لحظه بیش از پیش به چشم می‌آید، باید در شمار همان حوادث پرحسرت و غم دی‌ماهی دانست؛ حوادثی که به اندازه سالیان و قرون تاریخ می‌سازند».
جهانگیری خاطرنشان کرد: «آیت‌الله هاشمی مبارزی توسعه‌گرا و آینده‌نگر بود و در همه عرصه‌هایی که برای خدمت مجال پیدا کرد، خوش درخشید و در عبور از بحران‌ها و مدیریت آنها میراثی گران‌قدر به‌جا گذاشت». جهانگیری گفت: «او عملا حکمت، عزت و مصلحت را که قطب‌نمای سیاست خارجی از منظر رهبر انقلاب بود، مبنای مناسبات با کشورهای منطقه و فرامنطقه قرار داد و در این فرایند چه بسیار گره‌های کوری را حل کرد». او راز موفقیت آیت‌الله هاشمی را شناخت کافی در همه حوزه‌ها دانست و ادامه داد: «حقیقتا فهم این مسئله به آسانی گفتنش نیست که آیت‌الله هاشمی این همه جفا دید اما جز وفا چیزی از خود به یادگار نگذاشت و این درس بسیار بزرگی است که همه ما و همه کسانی که خود را دلسوز انقلاب و نظام و ایران می‌دانند باید بیاموزند که در برابر کم‌لطفی‌ها و حتی جفاها به‌سادگی صحنه را خالی نکنند».
معاون اول رئیس‌جمهور درباره اوضاع روز هم اظهار کرد: «بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جان‌گداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و امنیت روانی- ذهنی و اجتماعی مردم را دچار مخاطره کرده است. به جامعه حق و اجازه داغ‌دیدگی و انتقاد بدهیم و بزرگی مصیبت را با همدردی و هم‌رأیی و همکاری ملی کم کنیم». دکتر جهانگیری با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به حادثه سقوط هواپیما افزود: «نباید حتی در میان عمیق‌ترین انتقادها از موضع انصاف خارج شد و به تضعیف نهادهایی که موجبات ثبات و امنیت کشور، به‌ویژه در شرایط مخاطره‌آمیز است، رضایت داد. رهبری این نظام مایه استقرار، قوام و اقتدار کشور در این شرایط است و نباید تضعیف شود». او افزود: «در حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی رهبر معظم انقلاب به محض دریافت گزارش حادثه چند دستور صادر کردند که ادامه پیگیری‌ها بر مبنای این دستورها دنبال شد».
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: «نخستین دستور ایشان این بود که باید با مردم صادق باشیم و همه مسائل را صادقانه بیان کنیم. دستور دیگر این بود که دستگاه قضائی کشور باید این حادثه را بررسی کند و کسانی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند مورد رسیدگی قرار گیرند و دستور سوم نیز این بود که تمامی این امور باید از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور دنبال و پیگیری شود». جهانگیری درباره انتخابات پیش‌رو هم تصریح کرد: «این انتخابات می‌تواند بخش زیادی از اعتماد از‌دست‌رفته جامعه را بازگرداند. باید با سعه‌صدر به‌دنبال راهکارهایی باشیم که این انتخابات هر‌چه پر‌شورتر برگزار شود». او با اشاره به اخباری که درباره رد‌صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شده است، افزود: «خبرها درباره رد‌صلاحیت‌ها و نیز گزارشی که در دولت در این زمینه ارائه شد، بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد». دکتر جهانگیری ادامه داد: «شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت‌وگو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی‌ای، به‌ویژه جریاناتی که می‌خواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند، احساس نکند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد».
جهانگیری در پایان با تأکید بر اینکه همه باید ‌همبستگی ملی را قدر بدانیم و به فکر احیای جامعه داغ‌دیده و نگران باشیم،‌ گفت: «مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم، به کمک ما می‌آید».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/147758/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد