نسیم گیلان

آخرين مطالب

سد بزرگ پلرود در شرق گیلان چشم به راه تخصیص اعتبار اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان- عدم اختصاص اعتبارات کافی موجب کندی روند اجرای عملیات احداث بزرگترین سد در شرق گیلان و به تاخیر افتادن زمان بهره برداری آن شده است.

درحالی که وعده بهره برداری از سد پلرود تا پایان دولت دوازدهم داده شده بود ولی به علت عدم اختصاص اعتبارات کافی احداث این طرح ملی در شرق گیلان با کندی مواجه شده است که مسئولان کمبود بودجه را مشکل اصلی پیشرفت سد می دانند.
سد پلرود دومین سد بزرگ مخزنی پس از سدسفیدرود (منجیل) در استان گیلان به شمار می رود که در شهرستان رودسر در حال ساخت است که عملیات اجرایی این سد در سال 1389 توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد.
صدها تن خاک رس ، سنگ و شن و ماسه در محدوده این سد توسط وسایل نقلیه سنگین در حال برداشت و حمل برای انباشت در دیواره ای به طول تاج 572 متر و عرض 12متر است تا سدی به ارتفاع 100متر احداث شود.
در حالی که مجریان سدهای گیلان و مدیران آب منطقه ای در انتظار اعتبارات کافی برای سرعت بخشیدن به عملیات سدسازی از جمله پلرود بسر می برند ولی پیمانکاران و عاملان سد از عدم پرداخت به موقع مطالبات و معوقعات خود گله مند هستند.
حجم عملیات اجرایی بدنه سدپلرود:
عملیات اجرایی سدپلرود در سال 1389 توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز شد و خاتمه اولیه این پروژه ملی سال 1394 پیش بینی شده بود که به دلیل تاخیر در پرداخت کارکردهای پیمانکار تا سال 1402 تمدید شده است.
این سد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دومین سدمخزنی به شمار می رود که با بیشترین پیشرفت فیزیکی کاندیدای بهره برداری در دولت دوم حسن روحانی بود.
پلرود سدی از نوع خاکی با هسته GC مخلوط رس و مصالح رودخانه ای است که حجم بدنه سد 45 درصد معادل چهار و یک دهم میلیون مترمکعب تاکنون اجرا شده است و تونل های انحراف آن به تعداد دو رشته به طول های 640 و607 متر بصورت کامل احداث و در اسفند سال 1395 خاتمه یافت و بهره برداری از تونل های انحرافی عملا در همان سال آغاز شد .
بنا به گفته مجید صابر مجری سد پلرود ، دیوار آب بند سد به مساحت 6100 مترمربع به صورت کامل اجرا و گالری تزریق بتن زیر پی به طول 478متر بصورت کامل حفاری و بتن ریزی انجام شده است .
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال 98 به ارتفاع 20متر با حجم 240هزارمترمکعب و در سال جاری نیز با ارتفاع 37متر به حجم 470هزار مترمکعب اجرا شده است .
مجری این سد می گوید: تاکنون در مجموع دو هزار و 370میلیارد ریال معادل 237 میلیارد تومان برای احداث این سد هزینه شده است و برای بهره برداری کامل آن به اعتباری بیش از سه هزار و 500 میلیارد ریال معادل 350میلیارد تومان دیگر نیاز است .
وی افزود: آبگیری اولیه سد در پایان سال 1399 با اختصاص دو هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار معادل 250 میلیارد تومان امکان پذیر است و در صورت تامین این میزان اعتبار می تواند این سد را در دولت فعلی به بهره برداری رساند.

جامانده های پشت سد:
اهالی پرشو، سوگوابر و دیمابن سه روستای بالادست سد هستند که نسبت به پرداخت مطالبات آنها برای کوچ اقدامی نشده و در بلاتکلیفی قرار دارند.
محرمعلی خانی گوایی یکی از این خانوارهای ساکن در روستای سوگوابر است که درحاشیه مخزن سد زندگی می کند و روستای او و اهالی روستاهای دیمابن و پرشو سه روستایی بالای سد هستند که در نزدیکی کارگاه سد و در محور عملیات سدسازی و کنار خروارها گل و لای و شن و ماسه زیرو رو شده به انتظار دریافت مطالبات تعیین شده هستند تا بتوانند در مکانی جدید سامان بگیرند.
این مرد شریف روستایی قبل از احداث سد از وضعیت مالی خوبی برخودار بود و هم کارخانه برنجکوبی و هم 13هزارمترمربع شالیزار خود را برای ساخت سد از دست داده است و علاوه بر آن با کشت محصولات باغبانی نظیر پرتقال و چای وضعیت مالی خوبی داشت هم اکنون شالیزار او به عمق هشت متر برای برداشت مصالح سد حفر شده و زندگی او و همسایگان باقی مانده با سختی های زیادی همراه است.
خانی گوایی به خبرنگار ایرنا گفت : قیمت زمین و مسکن در روستاها و شهرهای نزدیک به سبب ویلاسازی و ساخت و سازها نسبت به چند سال گذشته بطور سرسام آوری افزایش یافته است درحالی که نرخ گذاری زمین ، خانه و محوطه اهالی توسط کارشناسان سد ثابت مانده است .
وی افزود: زندگی ما در این روستا قفل شده است و اجازه هیچگونه ساخت و سازی داده نمی شود و هشت سال است که اراضی، عرصه و عیان آنها کارشناسی و متراژ شده است ولی از پرداخت بهای آنها خبری نیست.
وی با بیان این که 30خانواده در روستاهای سوگوابر ، دیمابن و پرشو در مخزن سد سرگردان شده و تکلیف آنها تاکنون روشن نشده است ، از مسئولان خواست هرچه سریعتر نسبت به خرید اراضی آنها اقدام و وضعیت مردم گرفتار در محدوده سد را مشخص نمایند تا از سرگردانی خلاص شوند.
به گفته مجری طرح برای تملک اراضی محدود مخزن سد تاکنون بیش از 390میلیارد ریال به 173 خانوار از مجموع 230 خانوار ساکن در محدوده مخزن در قالب 9 روستا پرداخت شده است و این خانوارها به سایر مکان ها کوچ داده شده اند و 57 خانوار باقی مانده است که مشکل دارند و باید مشکل آنها حل شود.
صابر تصریح کرد: طرح کاداستر اراضی باقیمانده این خانوارها نیز تهیه شده است که در صورت تامین اعتبار ، جابجایی خانوارها قبل از آبگیری اولیه امکانپذیر می شود.
جاده ی جایگزین، اولویت اول اجرای سد
جاده مناطق کوهستانی اشکورات شهرستان رودسر به رحیم آباد قبل از شروع عملیات سد از کناره رودخانه پلرود که امروز حجم گسترده ای از عملیات خاکبرداری در این منطقه در حال انجام است عبور می کرد ولی در حال حاضر این رشته باریک جاده از میان هزاران تن خاک و گل در این محدوده مخزن گذر می کند و تردد بخشی از ساکنان پیرکوه دیلمان و رفت و آمد تمامی روستاهای مناطق کوهستانی اشکورات از مسیر مخزن سد که بصورت کارگاهی در آمده است انجام می شود که این محدوده به دلیل گل و لای ناشی از برداشت مصالح با مشکلات و سختی هایی برای اهالی بالادست همراه است. به گفته دست اندرکاران این سد احداث جاده جایگزین از اولویت بسیار بالایی برخوردار است که در صورت تامین اعتبار در دستور کار قرار می گیرد .
صابر در این باره نیز اظهارداشت: اگر اعتبار کافی برای این سد اختصاص یابد ساخت راه جایگزین برای پیشبرد پروژه و رعایت حال مردم بالادست که در اولویت است در دستور کار قرار خواهد گرفت و با سرعت احداث خواهد شد.
وی یادآورشد:یکی دیگر از مشکلات این سد کوچ و انتقال سریع خانوارهای باقیمانده است که برای سرعت بخشیدن به عملیات سد ، نیاز به همت بیشتر مسئولان برای تامین اعتبار به منظور جابجایی خانوارهای باقیانده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ساکنان جامانده در محدوده مخزن سد با مشکلات و سختی های زیادی روبه رو هستند، اظهار داشت: تملک و خروج این افراد از محدوده مخزن سد هم باعث سرعت انجام عملیات سدسازی خواهد شد و از طرفی نیز این افراد از بلاتکلیفی و سرگردانی نجات پیدا می کنند که در غیر اینصورت عملیات اجرایی سد با سرعت مورد انتظار عملیاتی نخواهد شد.
وی تاکیدکرد: بهترین راه این است که ابتدا ساکنان باقیمانده انتقال داده شوند و هم با تامین و اختصاص فوری اعتبار مصوب سدپلرود ،جاده جایگزین نیز برای ساکنان روستاهای بالادست سد به عنوان اولویت اول احداث شود.
وی اظهارداشت: با انتقال خانوارها و احداث جاده جایگزین، عملیات خاکبرداری و استحصال مصالح از بستر رودخانه با سهولت بیشتری انجام خواهدشد و پیشرفت سد هم سرعت خواهد گرفت.
مطالبات عوامل اجرایی سد
به گفته مجری این سد، مطالبات در این طرح به تفکیک شامل مطالبات باقیمانده پیمانکار از نیمه دوم سال 96 به مبلغ بیش از 600 میلیارد ریال و مطالبه مشاوران طرح بیش از 60 میلیارد ریال و مطالبات بخش تملک به میزان 130 میلیارد ریال است که به دلیل عدم تامین اعتبار تاکنون پرداخت نشده است.
صابر گفت:در قانون بودجه برای این طرح در سال جاری 160میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است و این مبلغ پاسخگوی این حجم از مطالبات نیست و باید تلاش مضاعفی برای افزایش سقف اعتبارات از سوی مسئولان کشور اختصاص یابد.
وی یادآور شد : از اعتبارات سال جاری این سد تاکنون تنها 50 میلیارد ریال تخصیص داده شده است و ما منتظر پرداخت بقیه اعتبارات هستیم .
مشخصات فنی سد
سد مخزنی پلرود یکی از طرح های بزرگ تامین آب استان به ارتفاع 100 متر و حجم مخزن 132میلیون متر مکعب و قدرت تنظیم سالانه 205 میلیون مترمکعب است که هدف از ساخت سد مخزنی پلرود، ذخیره و تنظیم آب رودخانه پلرود بعنوان دومین رودخانه بزرگ گیلان است که با اتمام آن ، امکان آبیاری بالغ بر 27 هزار هکتار از اراضی شالیکاری پایین دست و باغهای شهرستان های رودسر ، املش و تامین آب شرب هفت شهر شرق گیلان شامل رحیم آباد، رودسر، لنگرود، واجارگاه، کلاچای، املش و کومله به میزان 40 میلیون مترمکعب در سال فراهم می شود.
مطالعات شناسایی اولیه طرح سد مخزنی پلرود از سال 56 آغاز شد و مطالعات تکمیلی آن بین سال های 62 تا 84 خاتمه یافت و در سال 86 مصوبه ساخت آن از کمیته تخصصی وزارت نیرو توسط شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان اخذ شد .
متعاقب آن، قرارداد عملیات اجرایی پروژه سد مخزنی پلرود طی فرآیند مناقصه عمومی در سال 1388 ، با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد و بطور رسمی از فروردین سال 89 پروژه سد با نظارت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس آغاز شد.
مبلغ قرارداد اولیه این سد بالغ بر 890 میلیارد ریال و مدت قرارداد اولیه 66 ماه تعیین شده بود ، سد پلرود علاوه بر تامین آب شرب منطقه و اراضی کشاورزی ظرفیت خوبی برای کنترل سیلاب ها دارد و قرار است آبگیری آن در نیمه نخست سال 1400 انجام شود.
سدسازی مهار میلیاردها مترمکعب آب های سطحی استان پرباران گیلان
استان کوچک گیلان پر باران ترین استان کشور محسوب می شود که چندین میلیارد مترمکعب آب آن در سال ، فاصله نزدیک چشمه تا دریا را طی می کنند و بدون هیچ استفاده مفیدی به کام دریا می ریزند.
یکی از بزرگترین سدهای کشور قبل از انقلاب در دهه 40 بر روی رودخانه پرآب سفیدرود برای مهار آبهای ورودی از خارج استان به منظور زیر کشت بردن اراضی بیشتر شالیزاری و تامین آب مطمئن کشاورزی و شرب احداث شد ولی هیچ سدی برای کنترل آبهای داخلی استان ساخته نشد.
پس از انقلاب مدت ها بحث بهره برداری مفید از آب های سطحی و مهار این آب های خدادادی از طریق سدسازی و آب بندان ها در محافل کارشناسی و مسئولان مطرح بود که در نهایت به مطالعه و طراحی سه سدمخزبی شفارود در غرب گیلان ، سدشهربیجار به منظور تامین آب شرب گیلان در دامنه های کوه درفک ، سد پلرود در شرق و اخیرا نیز به اجرای سد مخزنی دیورش در جنوب گیلان منجر شد .
برچسب‌ها
شرکت آب منطقه ای گیلان رودسر سدسازی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/148195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد