نسیم گیلان

آخرين مطالب

علی لاریجانی، ریش سپید سیاست فردا مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - علی لاریجانی، ریش سپید سیاست فردا
٧١٠
٣
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5996738
-->
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
علی لاریجانی دیگر مانند قبل سخن نمی‌گوید و از واکنش به چالش‌هایی خودداری می‌کند که از سوی دلواپسان سازماندهی شده است. سال‌های اخیر سال‌های توام با رضایت برای لاریجانی نبود و اتفاقات مکرر سبب شد که رئیس مجلس سکوت را بر هر اقدامی ترجیح دهد. اگر چه در هر برهه انتخابات شایعات زیادی درباره بی‌میلی افراد مشهور برای کاندیداتوری منتشر می‌شود اما لاریجانی پیش از آغاز این شایعات عدم حضور خود در انتخابات مجلس یازدهم را خبری کرد تا او و خانواده‌اش گرفتار هجمه‌های مخالفان نشوند. خانواده علی لاریجانی سال پر فراز و نشینی را گذراندند چنانکه صادق لاریجانی با کرسی ریاست قوه قضائیه خداحافظی و این جایگاه را به آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی سپرد اما بر خلاف انتظار این تغییر پایان حاشیه نبود و سرآغازی برای آن تلقی می‌شود چرا که معاون مالی مسئول دفتر صادق آملی‌لاریجانی به اتهام فساد مالی دستگیر شد و صداوسیما هجمه‌های زیادی به آملی‌لاریجانی وارد کرد. پس از آن هم شایعه تهدید به مهاجرت صادق لاریجانی به نجف منتشر شد. صادق لاریجانی در گام بعدی مورد خطاب انتقادی شخصیتی قرار گرفت که شاید هیچ‌گاه تصور آن را نداشت. آن شخصیت آیت‌ا... محمدیزدی بود که اتهام ساخت حوزه علمیه لوکس از سوی لاریجانی را مطرح کرد و لاریجانی هم پاسخ سنگینی به او داد که در نهایت این موضوع با عذرخواهی آملی‌لاریجانی پایان یافت. پیش از آن هم احمدی‌نژاد برای فاضل لاریجانی خبرسازی کرده و فیلمی از مراودات او با سعید مرتضوی و بابک زنجانی منتشر کرد. محمدجواد لاریجانی هم معاون قوه قضائیه بود با اتهام زمین‌خواری مواجه شد که البته اثبات نشد و حکم برائت دریافت کرد. این حکم برائت نتوانست حواشی ایجاد شده را محو کند و هنوز ابزاری در دست مخالفان خاندان لاریجانی است.
علی لاریجانی برادر مظلوم خانواده
در این میان علی لاریجانی به‌عنوان همراه هر برادر مورد هجمه مخالفان و شایعه‌سازان قرار می‌گرفت تا اینکه او هم ردای خداحافظی از قدرت بر تن کرد تا شاید بتواند مهر سکوت بر لب هیاهوگران و مخالفان بنشاند. 18 آبان ایلنا نوشت: «علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، اخیرا در جمع برخی از فعالان سیاسی نزدیک به خود در شهر قم اعلام کرده که دیگر کاندیدای انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی نمی‌شود و تا کنون هرچه در توان داشته برای کشور به‌کار گرفته است. این اظهار نظر ویژه علی لاریجانی در فاصله 4 ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس نشان می‌دهد که او پس از 12 سال نمایندگی مردم قم و جلوس بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی، به جمع بندی قطعی و نهایی رسیده است» عدم کاندیداتوری علی لاریجانی دلیل دیگری هم داشت و آن هم تصمیمات روحانیون قم نشین برای این انتخابات است. چندی قبل شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم لیست نهایی‌ خود برای انتخابات را اعلام کرد و در آن نام رئیس فعلی مجلس به چشم نمی‌خورد. لاریجانی در سه انتخابات اخیر مجلس ایران که انتخاب شده، هر سه بار نامزد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده و در انتخابات قبلی مجلس در لیست اصولگرایان قم نبود و بجز لیست جامعه مدرسین، در لیست امید که از طرف اصلاح‌طلبان ارائه شده بود هم قرار داشت پس پربیراه نیست او نخواهد برای حضور در لیست لابی و از «خواهش می‌کنم منم باشم» استفاده کند.
پاسخ محکم لاریجانی به کدخدایی
اکنون علی لاریجانی پس از یک دوره سکوت به میدان آمد و دیروز ادعاهای سخنگوی شورای نگهبان را تکذیب کرد. 22 دی‌ماه سخنگوی شورای نگهبان مدعی شد: «از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس، صلاحیت 90 نفر عمدتا به خاطر مسائل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.» اظهارات کدخدایی با واکنش‌های منفی روبه‌رو شد و دیروز علی لاریجانی به ردصلاحیت برخی نمایندگان اشاره کرد و گفت: در رد صلاحیت بعضی نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که علت رد صلاحیت‌ها را عمدتا مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. وی با تاکید براینکه این مطلب درست نیست، خاطرنشان کرد: چرا که نامه‌های هیات نظارت به نمایندگان و علت‌های ذکر شده در این نامه‌ها به بندهایی اشاره دارد که مربوط به بحث اقتصادی نیست. البته بعضی اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام متهم به فساد شود. لاریجانی گفت: بنده از اعضای فقهای محترم شورای نگهبان و حقوقدانان ارزشمند درخواست می‌کنم در این بخش که کار داوری بر عهده آنان است، با دقت لازم به این امر توجه کنند که حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون نظارت مراجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد؛ چراکه گزارش‌های غیر این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان است که در این مقطع کوتاه ممکن نیست، ولی می‌تواند فضای قضاوت را مشوش کنند. رئیس مجلس گفت: تردیدی نیست که اگر فسادی ‌در پرونده هرکس باشد که محکمه‌ای نظر داده باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش است، مرجعی باید اتقان آن را بررسی کرد؛ چراکه گزارش اولیه خام نباشد و با آبروی افراد بازی نشود. از طرفی اگر سیستم‌های اطلاعاتی درباره نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولی آن بود که در طول این 4 سال اطلاعات را در میان می‌گذاشتند تا اصلاح شود نه اینکه نزدیک انتخابات آن را یکجا مطرح کنند. البته وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد، مطالبی را در مورد برخی به اینجانب دادند و بنده هم به افراد متذکر شدم و آنان نیز پیگیری موضوع را از طریق وزارت اطلاعات انجام دادند تا صحت مسائل روشن شود. ‌اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبود که حداقل به بنده منتقل نکردند. لاریجانی تصریح کرد: ‌بزرگ‌نمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند
عدم التزام عملی به نظام؟
لاریجانی گفت: در اظهارات هیات مرکزی نظارت آمده است که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده است که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است، اما استناد به بخش‌هایی از ماده 29 که به نوعی موضوع التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت. رئیس مجلس خاطر نشان کرد: بنده که با برخی آقایان 4 سال و با برخی 8 سال و برخی 12 سال است همکاری روزانه داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم. بارها و بارها دیده‌ام که با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند، من‌جمله در مصوبه اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکا در طرح سه فوریتی که به اتفاق آرا تصویب شد و در موارد دیگر هم بنده شاهد دفاع از هویت ملی و انقلابی و حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی بوده‌ام. وی افزود: البته ممکن است در اظهارات خطایی صورت گرفته باشد. این مطالب را در کنار موارد ‌بسیار زیاد اظهارات و اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی باید قرار داد و ارزیابی کرد و برای چنین ارزیابی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق‌تر از عملکرد نمایندگان محترم است. در این زمینه هر گونه همکاری از سوی مدیریت مجلس طلب کنند ارائه خواهد شد تا پرونده‌های همکاران محترم به نحو دقیق‌ترین بررسی شود. لاریجانی تاکید کرد: «عدم احراز صلاحیت» بعضی از نمایندگان را به صلاح نمی‌دانم، در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست دیدید که رئیس‌جمهور نااهل آمریکا چه سوء‌استفاده‌ای از این قضیه کرد. اگرچه تعداد زیاد نامزدها و زمان کوتاه بررسی مشکلاتی را برای هیات مرکزی و هیات نظارت ایجاد کرده است که امیدواریم در بررسی شورای نگهبان حتی‌المقدور مرتفع شود. هرچه در این زمینه تلاش شود و عدم احرازها کاهش یابد به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که در شرایط فعلی انقلاب ضرورت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/148299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

داستانک/ گره های زندگی

روش آسان تکثیر پتوس

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

آشیانه‌سازی بیش از 1000 قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود

بیش از یک هزار و 200 تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان توزیع شد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد