نسیم گیلان

آخرين مطالب

کنترل استیضاح در دستان جمهوریخواهان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - کنترل استیضاح در دستان جمهوریخواهان
٤٣١
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6002921
-->
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
میثم سلیمانی/ میچ مک کانل رهبر جمهوریخواه اکثریت سنای امریکا به دنبال یک چارچوبی است تا بتواند هرچه سریع‌تر روند استیضاح دونالد ترامپ را در سنای امریکا خاتمه دهد و همچنین تلاش می‌کند تا حکم تبرئه او هرچه زودتر نیز صادر شود تا داستان استیضاح به پایان برسد. به خصوص اینکه دونالد ترامپ روز چهارم فوریه قصد دارد تا به کنگره برود و سخنرانی سالانه ریاست‌جمهوری را ایراد کند. از همین رو تمامی تیم جمهوریخواهان و وکلای ترامپ به دنبال پایان رساندن این ماجرا تا قبل از چهارم فوریه هستند.
طی جدول زمان‌بندی که میچ مک کانل در خصوص استیضاح منتشر شده و به دست رسانه‌ها رسیده بناست استیضاح در یک دوره چهارروزه و به شکل تمام وقت باشد که تا پاسی از شب به طول می‌انجامد. اما دموکرات‌ها مخالف برنامه مک کانل هستند. زیرا نمایندگان مجلس و همچنین سناتورهای دموکرات عنوان کردند که مک کانل به دنبال آن است که بخش عمده و سرنوشت‌ساز نشست‌ها به تاریکی شب موکول شود تا مردم فرصتی برای دیدن زنده مذاکرات استیضاح در مجلس سنا نداشته باشند.
چاک شومر رهبر اقلیت سنای امریکا در بیانیه‌ای گفت: روشن است که سناتور مک کانل قصد دارد اسناد و مدارک جدید و حتی احضار شهود جدید در ساعات پایانی شب صورت گیرد و این روند مذاکرات را بسیار دشوار می‌کند. او در ادامه گفت جدول زمانبندی پیشنهادی سناتور میچ مک کانل چیزی جز یک ننگ ملی نیست. زمانبندی فشرده‌ روند محاکمه‌ای که میچ مک کانل در نظر گرفته حدود
12 ساعت به طول می‌انجامد و بناست از ساعت 1بعد از ظهر آغاز و تا یک نیمه شب نیز ادامه پیدا کند.
سنا روز سه‌شنبه در مورد قطعنامه مک کانل بحث می‌کند و آن را به رای خواهد گذاشت و پس از آن دادگاه به شکل رسمی شروع به کار می‌کند. البته تا زمان تنظیم این گزارش هنوز رای‌گیری صورت نگرفته است. شومر با این وجود گفت که روز سه‌شنبه اصلاحاتی که برای رفع نواقص موجود در قطعنامه مطرح شده میچ مک کانل ارایه خواهد داد. به نظر می‌رسد پیشنهادها بیشتر در چارچوب احضار شهود و اسنادی است که دموکرات‌ها درخواست کرده‌اند.
شومر و دموکرات‌های سنا به دنبال آن هستند که چهار شاهد از جمله جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی، میک ملوانی سرپرست کارکنان کاخ سفید به سنا احضار شوند و همچنین اسناد و مدارکی که کاخ سفید آنها را برای استفاده در تحقیقات استیضاح منع کرده به سنا ارایه دهند. اما مک کانل می‌گوید که وی آرای جمهوریخواهان برای حمایت از قطعنامه خود بدون نیاز دموکرات‌ها را دارد. اریک اودلند مدیر امورقانونگذاری کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای گفت: از اینکه پیش‌نویس قطعنامه از حقوق رییس‌جمهور در یک دادرسی عادلانه حمایت می‌کند ابراز رضایت می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد: ما مشتاقانه منتظر آن هستیم تا از رییس‌جمهور در راستای روشن شدن حقیقت دفاع کنیم و مدارک خود را ارایه دهیم و از سوی دیگر به دنبال تبرئه هرچه سریع‌تر رییس‌جمهور از این دادگاه هستیم.
گفتنی است روند استیضاح از حدود چهارماه پیش رسما آغاز شد و فرآیند آن در مجلس نمایندگان این کشور و تحقیقات بر سرآن نیز دوماه به طول انجامید تا در نهایت ماه گذشته مجلس نمایندگان امریکا رای به استیضاح ترامپ دادند. اتهام اصلی ترامپ سوءاستفاده از قدرت و همچنین جلوگیری از افشای حقیقت بوده است. البته در جلسات عمومی که در سنا برگزار می‌شود نمایندگان مجلس و تیم حقوقی رییس‌جمهور می‌توانند به بحث بپردازند و سناتورها به عنوان هیات منصفه تماشاچی این روند هستند و تنها در طول محاکمه در جلسات پشت درهای بسته می‌توانند به بحث و گفت‌وگو بپردازند. در این بین اگرچه میچ مک کانل از حمایت همه‌جانبه جمهوریخواهان مطمئن است ولی در سوی دیگر چاک شومر بسیار امیدوار است که بتواند نظر چهار سناتور جمهوریخواه را برای احضار شاهدان و ارایه اسناد جدید جلب کند که این می‌تواند نقطه عطفی در روند استیضاح باشد.
قطعنامه سازماندهی شده میچ مک کانل باعث می‌شود عملا شاهدان نتوانند وارد دادگاه شوند و سناتورها می‌توانند سوالات خود را از طریق جان رابرتز رییس دیوان عالی که ریاست دادگاه را برعهده دارد مطرح کنند. اما برای احضار شهود یا اسناد حتی اگر قاضی بر این عقیده باشد باید این‌کار انجام شود اما هرگونه احضار شهود و اسناد به رای گذاشته شود.
اگر تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه در نهایت کنار دموکرات‌ها قرار گیرند تا اکثریت آنها شکسته شود کاخ سفید و همچنین احضار شوندگان مجبور به ارایه سند و ارایه شهادت به دادگاه هستند.
به گزارش سی‌ان‌ان یک مقام ارشد دولت و یک شخص آشنا با پرونده تایید کرده است که کاخ سفید طی چند روز گذشته درگیر بحث و گفت‌وگو با متحدان خود در حزب جمهوریخواه بوده است تا اطمینان حاصل کند که آنها آمادگی آن را دارند که اجازه احضار شهود جدید داده نشود.
این منابع می‌گویند کاخ سفید نگرانی بسیار زیادی در خصوص احضار مایکل دافی رییس دفتر برنامه و بودجه کاخ سفید دارد و همچنین معاونش راب بلر است که شاید مجبور به شهادت علنی شود. شهادت این مقامات به دلیل آگاهی نزدیک و صریح از معامله با دولت اوکراین می‌تواند به نفع دفتر رییس‌جمهور نباشد.
این مقام دولتی گفته یکسری شرایط احتمالی وجود دارد که ما برای همه سناریو‌ها آماده هستیم. واشنگتن پست نیز برای اولین‌بار از مباحث جدی میان کاخ سفید و سناتورهای جمهوریخواهان در مورد شاهدان خبر داده است.
به گفته منابع آگاه، تمرکز اصلی و اولویت شماره کاخ سفید این است که اطمینان حاصل کند که شومر 51 رای لازم را کسب نمی‌کند. گفته می‌شود که کاخ سفید به جمهوریخواهان عنوان کرده که شما باید به هر نحو ممکن 51 رای مجلس سنا را به دست آورید. این جمله آن گونه که گفته می‌شود یک دستور از سمت ترامپ عنوان شده است.
از همین رو اگر جمهوریخواهان بتوانند به نحوی جلوی احضار شهود جدید را بگیرند یک پیروزی برای تیم حقوقی و جمهوریخواهان سنا خواهد بود و دیگر کاخ سفید ملزم به ارایه مستندات مورد درخواست دموکرات‌ها نخواهد بود. گفته می‌شود میچ مک کانل و کاخ سفید نیز اطمینان پیدا کردند که سناتورهای جمهوریخواه با این مسیر همراهی خواهند کرد. قطعنامه میچ مک کانل یک راه را برای احضار شاهدان باز می‌گذارد. در یک مرحله اگر احساس و نیاز برای حضور یک شاهد به وجود آمد برای حضور آن رای‌گیری صورت خواهد گرفت و همین موضوع باعث شده که نمایندگان مخالف جمهوریخواه نیز با این قطعنامه همراهی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/148770/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود