نسیم گیلان

آخرين مطالب

محدودیت بازرسی‌ها به‌جای خروج از «ان‌پی‌تی» مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - محدودیت بازرسی‌ها به‌جای خروج از «ان‌پی‌تی»
k ١.٣
١
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6002915
-->
وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وزیر امور خارجه پریروز گفت اگر اروپایی‌ها به رفتار بلاوجه خود درباره موضوع هسته‌ای ایران ادامه دهند، موضوع خروج ایران از «ان‌پی‌تی» مطرح می‌شود. با این حال برخی کارشناسان معتقدند خروج از ان‌پی‌تی یک آدرس غلط برای حفظ برجام بوده و خروج عاقلانه و بر اساس مکانیسم حقوقی ایران از برجام یا لغو رژیم گسترده بازرسی‌ها شامل پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف‌ساز راهکارهایی موثرتر خواهد بود. «وطن امروز» در گفت‌وگو با 2 تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه این موضوع را پیگیری کرده است.
محدود کردن نظارت‌های آژانس چقدر مؤثر است؟
نوذر شفیعی / اینکه تهدید به خروج از ان‌پی‌تی در شرایط فعلی به نفع منافع ملی کشورمان است یا نه، بستگی به ارزیابی کلی ایران از رفتار اروپایی‌ها و آمریکا دارد. یک ارزیابی کلی این است که اروپا و آمریکا نه‌تنها از ایران، بلکه از همه کشورها می‌خواهند که در مسیر مورد نظر آنها حرکت کنند. دوم اینکه اروپا و آمریکا از بقیه کشورها می‌خواهند که تعهدات را به صورت یک طرفه اجرا کنند و ما به ازای اجرای این تعهد نیز دستاورد زیادی نباشد. اینگونه رفتارها تحقیرآمیز بوده و نوعی از محرومیت‌ها را برای سایر کشورها به دنبال دارد. به نظرم این تصمیم ایران بر اساس برآوردی است که مقامات کشور از رفتار آمریکا و اروپا در 40 سال اخیر به دست آورده‌اند. درباره اینکه خروج از ان‌پی‌تی چه تبعات یا دستاوردهایی برای ایران به دنبال خواهد داشت، باید گفت خود ان‌پی‌تی بویژه مفاد آخر آن اعلام می‌کند که اگر ماندن کشورها در ان‌پی‌تی مصالح عالی آنها را به خطر می‌اندازد می‌توانند چند ماه قبل‌تر اعلام کنند که می‌خواهند از ان‌پی‌تی خارج شوند. این یک وجه حقوقی آن است. وجه حقوقی دیگر آن که کلا یکی از دلایل انصراف کشورها از معاهدات محسوب می‌شود، این است که طرف‌های مقابل آن معاهده را اجرا نمی‌کنند یا اینکه آن معاهده صرفا تعهد ایجاد کرده و منفعت و حقوقی را برای آن کشور به دنبال ندارد. بنا به این دو پایه حقوقی، ایران مطرح کرده است که از ان‌پی‌تی خارج می‌شود. حالا پیامد این تصمیم چه خواهد بود؟ متاسفانه ما چه عضو باشیم و چه عضو نباشیم در عمل فشارهایی به کشورمان وارد خواهد شد، البته اگر شما عضو یک معاهده باشید، به لحاظ استدلال‌های حقوقی دست شما برای دفاع از منافع‌تان باز خواهد بود اما وقتی ببینید که چه عضو آن معاهده باشید و چه نباشید، فشارها به صورت یکسان به شما وارد می‌شود، نه‌تنها ایران، بلکه هیچ کشوری ماندن در چنین نهادهایی را مفید به حال خود نمی‌داند. ضمن اینکه اگر کشوری مانند ایران بخواهد از ان‌پی‌تی خارج شود، باید اهداف بلندپروازانه‌تری را دنبال کند، نه اینکه صرفا بخواهد از یک معاهده خارج شود. البته برخی معتقدند بهتر است به جای خروج از ان‌پی‌تی، نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدود شود که در این باره هم باید گفت چون که صد آید نود هم پیش ماست. می‌توان به ‌عنوان اقدام ماقبل آخر و قبل از خروج از ان‌پی‌تی این کارها را انجام داد اما وقتی شما می‌بینید که محدود کردن بازرسان آژانس یا متوقف کردن دوربین‌های آژانس اتمی و... عملا نتیجه خیلی موثری را به دنبال ندارد به این نتیجه می‌رسید که بهتر است گام نهایی را بردارید. من فکر می‌کنم ایران در مقطع فعلی به چنین نتیجه‌ای رسیده است. در این چارچوب، محدود کردن نظارت‌های آژانس صرفا اتلاف وقت است.
ما به ازای همکاری گسترده با آژانس چیست؟
اکبر ولی‌زاده/ تهدید اخیر مقامات دولتی به خروج ایران از ان‌پی‌تی بیشتر ترسیم فرآیندی است که در انتهای آن خروج از ان‌پی‌تی قرار دارد. این فرآیند در واکنش به اقدامات آمریکا و اروپا در قبال ایران نظیر خروج آمریکا از برجام و تعلیق و بی‌تعهدی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی‌شان مطرح شده است. بالاخره اروپایی‌ها بعد از مدت‌ها وقت‌کشی، بحث مکانیسم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را پیش کشیده‌اند و طبیعی است جمهوری اسلامی به این مواضع واکنش نشان دهد. انتهای این مسیر و فرآیند، خروج از ان‌پی‌تی خواهد بود. این نکته را باید در نظر داشت که ما ابزارهای متعددی برای پیشبرد سیاست‌های‌مان و بویژه پاسخ به غرب داریم، از جمله توان منطقه‌ای و موضوعات امنیتی. تعاملات با کشورهای همسایه و ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران در مراودات با چین و روسیه هم در همین راستا قابل استفاده است. یکی از اقدامات ایران در این راستا می‌تواند محدودسازی نظارت‌های گسترده ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای کشورمان باشد.
در سال‌های اخیر به دفعات آژانس بیانیه داده و تاکید داشته بر همکاری‌های گسترده ایران با این نهاد و تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان. بالاخره باید مشخص شود ما به ازای این همکاری گسترده با آژانس چیست. یک پیشنهاد در شرایط فعلی می‌تواند تقلیل همکاری ایران با آژانس باشد. این نکته را هم باید در نظر داشت که برجام خلأهای زیادی داشت و بسیاری از مشکلاتی که الان با آن مواجهیم به خلأهای برجام بازمی‌گردد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/148771/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای پروژه‌های فاضلاب رشت با قراردادی بالغ بر 1400 میلیارد تومان

انگیزه عامل قتل هولناک در بوستان ولایت فاش شد

بازداشت باند نامرئی که همگی زن بودند

تیراندازی، مراسم عروسی را در یک لحظه به عزا تبدیل کرد

جزئیات جدید از قتل مدیر ارشد شهرداری تهران

گاز برخی مناطق شهر رشت فردا قطع می‌شود

آماده باش دستگاه‌ های عضو ستاد مدیریت بحران فومن

قطع گاز در رشت

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

آقایان عزیز با این روش‌ها از موهایتان مراقبت کنید!

استاندار لرستان به تماشای بازی فوتبال خیبر و شهرداری آستارا رفت

لیگ یک؛ هر سه شانس صعود پیروز شدند

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

4 ترفند خانه داری که هر خانمی باید بدونه

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود

قله حماقت چیست؟

نهنگ تک‌شاخ، تازه‌ترین عروسک ریزگرانشی ناسا

سنگال دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

سنگال به دنبال روابط تجاری و اقتصادی با ایران است

حضور به موقع پلیس، مانع از خودسوزی یکی از شهروندان شد

عکس/ برداشت چای بهاره از باغات گیلان

پلیس رشت مانع خودسوزی زن 50 ساله شد

انتشار «لی‌لا» نوشته مریلین رابینسون

حباب‌های مرموز در داخل زمین

«بزرگداشت مریم میرزاخانی» در اصفهان برگزار می‌شود

برگزاری جلسه ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه آزاد اسلامی دامغان

پلیس مانع خودسوزی زن 50 ساله شد

وزیر ارشاد: مردم کتاب را رها نکردند

بنای ما بر حمایت جدی است

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

جهان در شوک اتمی؛ روسیه و چین در ماه، پایگاه هسته‌ای می‌سازند

کودک‌ربایی از گیلان تا خلخال

اجرای 197 مصوبه کارگروه رفع موانع تولید در گیلان

بارش شدید باران در رشت

رونمایی از کتاب حضرت فاطمه (س) با محتوای ١٠٠ ساله

زمین چگونه شگل گرفت؟

حضور نشر شاهد با حدود 20 اثر تازه در نمایشگاه کتاب تهران

تجلیل از خانواده معلم شهید غریب در اسارت «صفدر محمدی» در کرمانشاه

دیدار مدیریت شعب بانک سپه آذربایجان شرقی با سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان

سوم خرداد نماد سرافرازی ملت ایران است

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازنگری شود

داروی دل نمی‌کنم کان که مریض عشق شد

چند ثانیه قبل از مرگ چه اتفاقی می افتد؟

آزمایشی به زیبایی خورشید

کاراکتر «دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره قلبی» رونمایی شد

شهرستان‌های استان تهران 57شهید امدادگر تقدیم انقلاب کرده است

مدیرکل بنیاد مازندران از ثبت بیش از پنج هزار تاریخ شفاهی والدین شهدا خبرداد

فرهنگ سازی در سبک زندگی و تغذیه سالم نیاز ضروری امروز است

میز خدمت جهادی در شهرک امام زاده ابراهیم (ع) شفت برپا شد

انهدام یک شرکت هرمی در استان گیلان