نسیم گیلان

آخرين مطالب

عملکرد تراشه‌ی جدید شرکت AMD رتبه بهتری از پردازنده‌ی اینتل دارد علمي

عملکرد تراشه‌ی جدید شرکت AMD رتبه بهتری از پردازنده‌ی اینتل دارد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - عملکرد تراشه‌ی جدید شرکت AMD رتبه بهتری از پردازنده‌ی اینتل دارد
٣
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6007182
-->
زومیت / نتایج منتشرشده از بنچمارک 3DMark، نشان‌دهنده‌ی عملکرد پردازشی بالا در تراشه‌ی AMD رایزن 7 4800H است.
اولین نتایج حاصل از عملکرد پردازنده‌ی AMD رایزن 7 4800H به بیرون درز کرده و کارکردی برابر یا حتی بهتر از پردازنده‌های دسکتاپ موجود را نشان می‌دهد. رایزن 7 4800H، پردازنده‌ی پرچم‌دارِ خانواده‌ی تراشه‌های 45 واتی Renoir است که در سه‌ماهه‌ی کنونی سال میلادی، برای تولیدکنندگان لپ‌تاپ ارسال خواهد شد.
انتظار می‌رود رایزن 7 4800H، سریع‌ترین پردازنده در خانواده‌ی تراشه‌های Renoir برای دستگاه‌های قابل‌حمل باشد. با اینکه از قبل نیز اشاراتی در مورد پردازنده‌ی بالارده‌‌ترِ رایزن 9 4900H وجود دارد، اما این‌گونه به‌نظر می‌رسد تراشه‌ی مذکور هنوز به‌صورت رسمی معرفی نشده است. پردازنده‌ی رایزن 7 4800H به‌عنوان یک پرچم‌دار دارای 8 هسته‌ی پردازشی و 16 رشته خواهد بود. این تراشه با توان طراحی حرارتی 45 واتی روانه‌ی بازار شده و از فرکانس پردازشی پایه‌ی 2٫9 گیگاهرتزی و کلاک بوست 4٫2 گیگاهرتزی بهره خواهد برد. حافظه‌ی کش سطح 3 (L3) در پردازنده‌ی یادشده 16 مگابایت است. علاوه بر این، تراشه‌ی رایزن 7 4800H، مجتمع با پردازنده‌ی گرافیکی 7 نانومتری وگا خواهد بود که 8 واحد محاسباتی و 512 پردازنده‌ی جریانی دارد.
بنابر آمار رسمی AMD، رایزن 7 4800H تراشه‌ای برای دستگاه‌های قابل حمل است که عملکرد پردازنده‌های رده‌ی دسکتاپ را دارد. در اصل هنگام معرفی رسمی سری 4000 پردازنده‌های رایزن در رویداد CES 2020، بنچمارک مربوط به عملکرد این تراشه به نمایش گذاشته شد که بیان‌گر عملکردی فراتر از پردازنده‌ی 95 واتی Core i7-9700K اینتل بود. این تراشه نه‌تنها برای مقابله با پردازنده‌های حال حاضر از نسل نهم و سری H اینتل همچون مدل‌های Core i9-9980HK و Core i7-9850H طراحی شده، بلکه عرضه می‌شود تا رقیبی سرسخت برای پردازنده‌های آینده‌ی اینتل از نسل دهم و سری H، شامل مدل‌های Core i9-10980HK و Core i7-10880H باشد.
نتایج عملکردی فاش شده، در ابتدا توسط حساب کاربری TUM_APISAK در توییتر منتشر شد، اما پس از آن جزئیات بیشتر توسط حساب کاربری Rogame ارسال شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که پردازنده‌ی AMD رایزن 7 4800H توانسته 8350 امتیاز را در آزمایش‌های Time Spy Physics کسب کند. جهت مقایسه، پردازنده‌ی Core i7-9700K اینتل در آزمایش مشابه، 8200 امتیاز کسب کرده بود. تصویر زیر، نتایج مربوط به تراشه‌ی یادشده و مقایسه‌ی این نتایج با عملکرد پردازنده‌های دیگر را نشان می‌دهد:
تصویر مربوط به بنچمارک 3DMark نیز، مقایسه‌ی بین تراشه‌ی رایزن 7 4800H و پردازنده‌های Core i9-9980HK و Core i7-10750H اینتل را نشان می‌دهد. تراشه‌ی AMD رایزن 7 4800H در حدود 14 درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی Core i7-10750H است که 6 هسته و 12 رشته دارد. در همین حال پردازنده‌ی نوع Core i9، تنها 5 درصد عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ی موبایلی AMD بر پایه‌ی معماری Zen 2 دارد. به دلیل پیکربندی متفاوت پردازنده‌ی گرافیکی در هر لپ‌تاپ و طراحی منحصربه‌فرد و بالارده در لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌های اینتل، امتیازات روی‌هم‌رفته متفاوت است، اما قطعا انتظار می‌رود تا به‌زودی لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی مبتنی‌بر تراشه‌های سری Renoir نیز راهی بازار شود. تراشه‌های AMD برای دستگاه‌های قابل‌حمل، نه‌ تنها عملکرد بالاتری را نسبت نسل قبلی‌شان دارند، بلکه از پردازنده‌های مصارف‌عام دسکتاپ اینتل نیز کاراتر هستند و چنین واقعیتی بسیار قابل تحسین است.
مهم‌ترین نکته‌ای که باید درنظر گرفته شود، قیمت بسیار رقابتی نوت‌بوک‌های گیمینگ مبتنی‌بر پردازنده‌های سری 4000 AMD در قیاس با محصولات قابل‌حمل طراحی‌شده با بهره‌گیری از پردازنده‌‌های نسل دهم اینتل است. لیتوگرافی 7 نانومتری پردازنده‌های رایزن AMD اجازه می‌دهد تا هسته‌های Zen 2 در عین حالی که توان مصرفی کمتری دارند، وظایف سنگین‌تری را انجام دهند. از این‌رو نوت‌بوک‌های مبتنی‌بر این پردازنده‌ها، عملکرد بالاتری را به ازای هر وات از توان مصرفی داشته و قطعا زمان شارژدهی بالاتری را نسبت به همتایان خود دارند. در حالی‌که ممکن است اینتل توانایی ارائه‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ با بهترین کارت‌های گرافیک مجزا را در بازار داشته باشد، اما همان‌گونه مدیرعامل AMD، لیزا سو، پیش‌تر در یک مصاحبه اشاره کرده، این امکان نیز وجود دارد تا AMD با تراشه‌های سری رایزن 4000 خود نسبت به نسل پیشین، لپ‌تاپ‌های بالارده‌ی بیشتری را جذب پردازنده‌های خود کند.
یکی از نکات بازاریابی اینتل این است که کاربران برای به‌دست‌آوردن بهترین کارت‌های گرافیک همچون RTX 2080 انویدیا در لپ‌تاپ‌ها، باید لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی اینتل را تهیه کنند. در کنفرانس AMD در رویداد CES، خبرنگار وب‌سایت AnandTech، این سؤال را برای لیزا سو مطرح کرد که آیا می‌تواند بگوید که هیچ‌کدام از شرکای تولیدکننده‌ی AMD قصد دارد تا در کنار همکاری با این شرکت برای به‌کارگیری تراشه‌های جدید موبایلی رایزن، از بهترین‌ها در بازار کارت‌های گرافیک نیز استفاده کند؟ لیزا سو در پاسخ گفت:
همان‌گونه که می‌توانید تصور کنید، من قرار نیست تا طرح‌های شرکای تولیدکننده‌‌ی AMD را از قبل نمایش دهم، اما می‌گویم که شما باید باور داشته باشید که ما در یک مأموریت واضح هستیم و این مأموریت، حضور [تراشه‌های] AMD در بهترین طرح‌ها هم برای بازار مصرف‌کننده و هم بازار تجاری است. تمرکز ما روی این مأموریت تنها برای امروز و برای سال 2020 نیست، بلکه فراتر از سال 2020 است.
قبلا نیز نتایج به‌عمل آمده از بنچمارک‌ها نشان می‌داد، APUهای سری رایزن 4000 U در بنچمارک‌های مربوط به عملکرد محاسباتی و گرافیکی، سری U از خانواده‌های آیس‌لیک (Ice Lake) و کامت‌لیک (Comet Lake) اینتل را درهم می‌کوبد. می‌توان انتظار داشت که سری H از پردازنده‌های جدید سری رایزن AMD برای دستگاه‌های قابل‌حمل، با کشاندن رقابت از حیطه‌ی عملکرد به حوزه‌ی قیمتی، به‌صورت نسبتا آسانی پردازنده‌های موبایلی اینتل به چالش بکشند. امید است به‌زودی شاهد پردازنده‌‌های رایزن 7 4800H در دستگاه‌های قابل‌حمل بالارده‌ای چون ROG Zephyrus G14 و G15 ایسوس باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/149003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟