نسیم گیلان

آخرين مطالب

نشست انتخاباتی در کاخ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - نشست انتخاباتی در کاخ
٣١٢
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6010200
-->
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اخیراً اخباری درباره جلسه مشترک تعدادی از الیت‌های جریان اصلاح‌طلب با متحدان اعتدالی‌شان با عنوان بی‌مسمای «آشتی ملی» چشم‌ها را به خود معطوف کرده است. جلسه‌ای دو ساعته در یکی از کاخ‌های بزرگ شمال تهران که محتوایش به نظر، چگونگی حضور حامیان دولت در انتخابات اسفند‌ماه بوده است. ادامه گزارش پرداختی کوتاه به جلسه مزبور و نتایج این سنخ جلسات در سال‌های اخیر است.
بنابر آنچه از برخی منابع نزدیک به دولت بیرون آمد، روز پنجشنبه 3‌بهمن جلسه‌ای انتخاباتی میان رییس‌جمهوری با سران جریان اصلاحات در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد. در این جلسه تماماً انتخاباتی، هماهنگی نحوه شرکت نیروهای وابسته به دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. حاضران این جلسه که عبارت بودند از سید‌محمد خاتمی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، علی اکبر ناطق‌نوری و سید‌حسن خمینی، درباره راه‌های تقویت جبهه خودی و تضعیف اردوگاه رقیب به بحث و تصمیم‌گیری نشستند. اخبار درگوشی منتشره از این جلسه حکایت از آن دارد که روحانی در میان اصلی‌ترین حامیان خود، از شرایط سخت دولت برای تمشیت امور و نیز درگیری کشور با یک جنگ اقتصادی تمام عیار گفت. در این میان، خاتمی نیز ضمن صحه بر اظهارات رییس‌جمهوری، ادامه اقناع افکار عمومی را مشکل توصیف کرد. البته اظهارات خاتمی نه معطوف به درک شرایط سخت معیشت مردم و جلب همکاری و همراهی جامعه برای گذر از این شرایط، بلکه ناظر بر کنترل و مدیریت اذهان و کشاندن پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به پای صندوق‌های رأی جهت کسب اقلیت در مجلس آینده بود. در پایان این جلسه، تصمیم بر این شد تا روی موضوعاتی مانند پررنگ کردن خطاهای بروزیافته در جبهه رقیب، مانور روی کلیدواژه ردصلاحیت‌های گسترده از سوی شورای‌نگهبان و اینکه اصلاح‌طلبان چهره‌های زیادی برای بستن لیست ندارند و نیز ضرورت مذاکره با آمریکا و اروپا، کار رسانه‌ای قدرتمند و پر حجمی صورت بگیرد.
اجرای موبه‌موی دستورالعمل سعدآباد
نگاه به برخی اظهارنظر اخیر چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که عیناً این دستورالعمل ثبت شده در جلسه نخبگان اصلاح‌طلب مو‌به‌مو در حال اجرایی شدن است. هفته پیش محسن میردامادی از اعضای ارشد جبهه منحله مشارکت و رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم در گفت‌وگو با نشریه «صدا» لزوم الگوبرداری از مذاکرات مک فارلین برای آغاز دور جدید مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا را تبیین کرد. اصلاح‌طلبان همچنین طی روزهای اخیر طی حرکتی هماهنگ و هم‌آوا، حملات سنگینی را علیه شورای نگهبان با ادعای اثبات نشدنی ردصلاحیت قاطبه نامزدهای این جبهه به راه انداخته‌اند. مثلاً حسن رسولی، رییس ستاد مرکزی انتخابات جبهه ائتلاف اصلاح‌طلبان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد که «اصلاح‌طلبان برای بستن لیست با کمبود نامزد مواجهند.» این در حالی‌ است که روزنامه «صبح‌نو» در شماره‌870 خود ضمن رد ادعای اصلاح‌طلبانی نظیر رسولی، در گزارشی با عنوان «نیمکت پر اصلاح‌طلبان برای لیست تهران» تصریح کرد: «بنا بر آمار، از میان کل 2840ثبت‌نام‌کننده در حوزه انتخابیه تهران، 1400‌نامزد دارای سابقه اصلاح‌طلبی هستند که در فرایند احراز صلاحیت‌ها تاکنون، صلاحیت بیش از هزار نفرشان تأیید شده است. اصلاح‌طلبان برای بستن لیست خود در تهران، با تراکم نفرات مواجه هستند و چند برابر لیست 30‌نفره، اسم دارند.»
نشست‌های مشکل آفرین
جلسه دولتی‌ها و حامیان‌شان در سعدآباد، از یک زاویه بازگوکننده نکته مهم دیگری نیز هست. جلسه اخیر اولین مورد از گعده‌نشینی نخبگان اصلاحات نبوده و یحتمل آخرینش هم نخواهد بود. در سال‌های گذشته به‌ویژه از سال‌92 به این سو، نتیجه نشست‌های اینچنینی، خود را در قامت حمایت مشترک از نامزدهای متبوع نشان داده است. در سال‌های‌92 و 96 حمایت تمام قد از حسن روحانی در دستور کار قرار گرفت و در سال‌94 حمایت از لیست امید. این افراد و لیست‌ها به اذعان خود اصلاح‌طلبان اما نه تنها کارایی چندانی از خود بروز ندادند بلکه گرهی بر گره‌های قبلی اضافه کردند. نکته مهم این است که اصلاح‌طلبان برای حفظ وجاهت نیم‌بند سیاسی خود، چنین ناکارآمدی‌هایی را در پرده نادیدگی نهاده و عمدتاً به گُرده مانع‌تراشی‌های جبهه رقیب گذاشته‌اند. هرچند جبر واقعیات و سختی معیشت، این تاکتیک‌های مزورانه را ناکارا و اصلاح‌طلبان را در اعترافاتی تلخ، به ریزش مقبولیت اجتماعی خود آگاه ساخته است؛ موضوعی که بارها از سوی خود محمد خاتمی، رییس جبهه اصلاحات مطرح شد. او در جلسات متعدد مطرح کرده بود که مردم زین پس دیگر با فراخوان‌های تصویری او، برای نظر به لیست‌های انتخاباتی این جریان تشجیع و تهییج نخواهد شد.
برخلاف ادعاهای قبلی
از سوی دیگر، نشست انتخاباتی سعدآباد میان دولتی‌ها و حامیان اصلاح‌طلب‌شان در شرایطی انجام شد که از ماه‌ها پیش، بزرگان اصلاحات، به مقوله ائتلاف با دولتی‌ها مستقیماً نه گفته بودند؛ ائتلافی که اولین‌بار در جریان انتخابات سال‌92 و با محوریت اکبر هاشمی رفسنجانی برای حمایت از حسن روحانی پا گرفت و در انتخابات سال‌های بعد از آن، نقش محوری خود را حفظ کرد. در همین باره، عبدالواحد موسوی‌لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و دست‌راست محمدرضا عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، مرداد امسال در گفت‌وگویی با تسنیم، درباره بحث ائتلاف برای انتخابات مجلس یازدهم، گفته بود: «اینکه بخواهیم در مورد کاندیداها و لیست مشترک ائتلافی با جریان‌های غیراصلاح‌طلب داشته باشیم، تلقی من این است که این کار نه شدنی است و نه ضرورتی دارد.» پیش از موسوی‌لاری، محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری و از اعضای حاضر در نشست سعدآباد دی‌ماه سال‌97 درباره مساله ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، گفته بود: «با اصلاح‌طلبان ائتلافی نداریم.»
باید دید نتیجه نشست انتخاباتی سعدآباد، خود را به چه شکلی بروز خواهد داد. با وجود عملکرد ضعیف لیست‌های انتخاباتی مورد تأیید افراد حاضر در نشست سعدآباد در سال‌های گذشته، باید دید چه عاملی ایشان را به استمرار چنین گعده‌نشینی‌هایی وامی دارد؟ آیا تردستی تازه‌ای از سوی بازوهای قدرتمند رسانه‌ای حامیان دولت مثلاً در قامت یک دو قطبی‌سازی کاذب حول یه موضوع اجتماعی یا سیاسی در پیش است؟
تکذیب دولتی ها
با وجود اینکه شائبه انتخاباتی بودن این نشست بسیار بالا به نظر می رسد اما برخی چهره های نزدیک به دولت به کلی وجود چنین جلسه ای را انکار کردند از جمله حسام الدین آشنا ضمن خیالی بودن این نیست مدعی شد: «آقایان در ذهنشان برای رئیس جمهور جلسه انتخاباتی طراحی‌می‌کنند. مکان را هم تعیین می‌کنند. شرکت‌کنندگان را هم مشخص می‌کنند... آفرین به این همه خلاقیت!» علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس‌جمهور هم در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به این اخبار نوشت: «تنور انتخابات را از جای دیگر و به طریق دیگر باید گرم کرد؛ از توسل به فیک نیوز، آبی گرم‌ نخواهد شد. رئیس جمهوری نه امروز صبح و نه هیچ زمان دیگری، جلسه انتخاباتی نداشته و نخواهد داشت. گرچه روحانی وظیفه خود می‌داند که همه ارکان را برای خلق انتخاباتی رقابتی و پرشور متقاعد سازد.» مقامات دولتی در حالی به انکار مشغول هستند که در سالهای گذشته بخصوص در آستانه انتخابات ترکیب یاد شده بارها دور یکدیگر نشسته و به پخت و پزهای انتخاباتی و ارائه لیست مشغول بوده اند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/149276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تکمیل مرحله نخست ساخت بندر گردشگری چمخاله

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولی ایران در دمشق

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان کشف شد

سپاه چرا جشنواره مدرسه عشق را در گیلان برگزار کرد؟

دستگیری باند جویندگان گنج در رودبار

روز‌های پایانی فروردین گیلان با هوای لطیف بهاری

دستگیری قاتلی که همه از او می ترسند

شکنجه بی‌ رحمانه همسر با یک دلیل که باورکردنی نیست