نسیم گیلان

آخرين مطالب

کشنده‌تر از سارس؛ منشاء ویروس تازه‏ کشف‏ شده‏ کرونا چیست؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - کشنده‌تر از سارس؛ منشاء ویروس تازه‏ کشف‏ شده‏ کرونا چیست؟
k ١.٥
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6010438
-->
روزنامه سازندگی / متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مژگان جمشیدی/ نسل تازه ‏ای از ویروس کرونا که در دو دهه اخیر بیماری‏ های نوظهور و مرگباری را در چین رقم زده بود، حالا بار دیگر موجی از نگرانی ‏ها را در جهان دامن زده است. اما بیماری جدید چیست؟ و چرا چین، به خاستگاه بیماری ‏های نوظهور و مرگبار کرونا در قرن حاضر تبدیل شده است؟ سازمان بهداشت جهانی می ‏گوید: تاکنون 6 نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود که با مورد اخیر تعداد آن به هفت تا رسیده است. ویروس جدید هم جزو خانواده بزرگی از ویروس‏هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری «سارس» را شامل می‏شود. «سارس» در سال 2002 در چین، باعث ابتلای بیش از 8 ‏هزار نفر و مرگ 774 نفر از آنها در جهان شد. در سال 2014 نیز ویروس «مرس» موجب مرگ 858 نفر از 2494 بیمار مبتلا در جهان شد.
حالا یافته ‏های تحقیقاتی نشان می‏ دهد کدهای ژنتیکی ویروس بیماری جدید کرونا که تاکنون جان بیش از 20 نفر را در چین گرفته، نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد. اما نکته قابل توجه اینکه که محققان احتمال می ‏دهند این ویروس جدید هم از حیوان به انسان منتقل شده باشد، همچنان که منشا اغلب ویروس‏ های کرونا که در گذشته همه ‏گیر شده بودند، حیوانات تشخیص داده شده بودند.
شاید همه‌چیز‌خواری چینی ‏ها و اینکه در منوی غذای سنتی‏شان، تغذیه از بسیاری از جانوران، از گذشته تا به امروز امری مرسوم بوده، حالا موجب شکل‏ گیری سویه‏ های جدیدی از ویروس‏ها و انتقال و شیوع آن به انسان شده است. به گفته محققان ویروس سارس اولین بار در خفاش کشف شد و بعد به گربه ‏های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید و در چین از هر دوی این جانوران در برخی رستوران‏ها به عنوان غذا استفاده می‏شود. ویروس مرس هم از شتر به انسان رسیده بود.
حالا محل انتقال این ویروس جدید کرونا هم، بازار غذاهای دریایی در شهر ووهان و سوپ خفاش اعلام شده است. با این حال برخی دانشمندان می‏گویند این تنها یک احتمال است و هنوز دقیقا مطمئن نیستیم. برخی پژوهشگران می‏گویند با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‏توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس جدید از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشند بیشتر است.
بیماری جدید کرونا چیست؟
بیماری جدید علائمی مانند سرماخوردگی یعنی سرفه و تب دارد اما در ادامه، می‏تواند به تنگی تنفس منجر شده و باعث عفونت شدید تنفسی و نهایتا مرگ منجر شود. درعین ‏حال این بیماری همچون آنفلوآنزا از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. یافته ‏ها نشان می‏دهد اغلب قربانیان از بازار غذای محلی ووهان که اکنون تعطیل شده، بازدید کرده بودند که به‏طور مکرر میزبان تمام انواع حیوانات زنده است. در مطالعه‏ ی جدیدی که اخیرا در یک نشریه ویروس‌شناسی منتشر شده، پژوهشگران توالی ژنتیکی کرونا ویروس جدید را با دیگر گونه ‏های شناخته‏ شده‏ مقایسه کرده و دریافتند ویروس جدید، مخلوطی از دو نوع کروناویروس است که اولی از خفاش ‏ها نشات گرفته و دیگری منبعی ناشناخته دارد. این فرآیند ادغام که نوترکیبی نامیده می‏شود، بیشتر در بخشی از RNA ویروس آشکار است که به آن امکان می‏دهد گیرنده‏ های سطح سلول را تشخیص دهد. پژوهشگران سپس برپایه‏ الگوهای RNA ویروس تازه که با دیگر کرونا ویروس‏های مار، مشترک است، نتیجه گرفتند محتمل‏ ترین میزبان طبیعی ویروس مار است. مارها معمولا به ‏عنوان غذا و جایگزین دارو در چین پرورش می‏ یابند و فروخته می‏شوند.
احتمالا دو گونه مار کریت و کبرای چینی منشأ اصلی ویروس تازه‏ کشف‏ شده‏ کرونا هستند. این بیماری نخستین ‏بار در دسامبر 2019 در ووهان، یکی از شهرهای بزرگ مرکز چین، گزارش شد، در روزهای گذشته، به‏ سرعت گسترش یافته است. از آن زمان تاکنون، مسافران بیمار از ووهان دیگر افراد را در چین و سایر کشورها ازجمله ایالات متحده‏ آمریکا آلوده کرده ‏اند. اغلب کرونا ویروس‏ هایی که افراد را بیمار کرده‏ اند، صرفا باعث ایجاد سرماخوردگی می‏شوند؛ اما آنها به ‏طور بالقوه بسیار خطرناک هستند. این ویروس‏ها طیف گسترده‏ ای از حیوانات را نیز آلوده کرده‏ اند و اگر کروناویروسی با منشأ حیوانی با موفقیت به انسان منتقل شده باشد، سیستم ایمنی بدن ما ممکن است در شکست مؤثر آن توانایی کمتری داشته باشد. این آسیب‏ پذیری می‏تواند ویروس تازه را به ‏شدت مرگ‏بار کند؛ اما لزوما موجب مسری‏بودن آن نمی‏شود.
هنوز پرسش‏های بی‏ پاسخ زیادی درباره‏ کروناویروس جدید و توانایی آن در بروز فاجعه وجود دارد. به گفته دانشمندان سارس و مرس ویروس‏هایی بسیار مقاوم بودند؛ اما هیچ‏ کدامشان به سویه ‏ای جهش نیافتند که هم کشنده و هم به‏ شدت مسری باشد که در‏آن‏ صورت، ممکن بود به‏خوبی به همه‏گیری جهانی تبدیل شوند. اما براساس گزارش‏ها، در روزهای گذشته، شمار کشته شدگان براثر ویروس جدید به‏ سرعت افزایش یافته است. در‏حال‏ حاضر، پیشرفت سریع این بیماری به نقطه‏ ی بحرانی در چین رسیده و دولت دستور تعطیلی حمل‏ ونقل عمومی و لغو پروازها و حرکت قطارها در شهر 9 میلیونی ووهان را صادر کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/149329/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد