نسیم گیلان

آخرين مطالب

مشارکت پرشور و آگاهانه در انتخابات؛ فرصتی برای نمایش خواست و انتظارات همگان سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات دوم اسفندماه آغاز شده اما هنوز فضای انتخاباتی استان گیلان رنگ و بوی انتخاباتی نیافته است.

 اما داوطلبانی که صلاحیت شان تاییدشده اند، طرفدارانشان در تکاپو و تدارک هستند تا در کمتر از یک هفته مانده به زمان تبلیغات خود را مهیای  تبلیغات و حضوری اثرگذار کنند.

  این روزها بیش از همه برای صنعت چاپ و نشر روزهای خوش و شیرینی محسوب می شود زیرا کار و بارشان از سکه می شود و رونقی دو چندان می یابد.

هر چند سالهای اخیر بخشی از تبلیغات نامزدها به سمت و سوی فضای مجازی  کانال ها و شبکه های اجتماعی رفته ، اما همچنان تبلیغات کاغذی اعم از پوستر و تراکت و بروشور و غیره جزئی مهم از تبلیغات هر نامزد دارد.

از این رو نامزدها تایید صلاحیت شده خود را برای یک هفته تبلیغ موثر آماده می کنند اما در این میان هنوز خبری از حضور و نقش احزاب اعم از اصلاح طلب ، اصولگرا و میانه و لیست های انتخاباتی آنان نیست و هنوز فضای حاکم بر سیاسیون استان ، سکوتی معنادار دارد.

در محافل سیاسی هنوز نتایج بررسی صلاحیت های چهره های شاخص یک جناح و گرایش سیاسی نقل محفل و بحث های سیاسی است که حتی نمایندگان کنونی استان هم از آن بی نصیب نمانده و رد صلاحیت ها مشمول دو نفر از نمایندگان فعلی استان هم شده است.

با این وجود؛ فعالان سیاسی اعتقاد دارند، مشارکت مردم در انتخابات باید پرشور و گسترده باشد و همگان برای مهیا و هموار شدن فضا برای این حضور تلاش و برنامه ریزی کنند و خود آنها هم اعلام کرده اند با هر گرایش و رویکرد سیاسی پای صندوق های رای حاضر می شوند.

هنوز فضای حاکم بر انتخابات آنطور که باید گرم نشده که بخشی از آن طبیعی و امید است با آغاز زمان تبلیغات و ورود و حضور نامزدهای مختلف فضای سیاسی و انتخاباتی استان را تکان دهد.

 اوایل هفته جاری نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان در گیلان اعلام شد که واکنش های متفاوتی به همراه داشت؛ در مجموع طی سه مرحله بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی و نظارت و شورای نگهبان از مجموع 465 داوطلب در گیلان ، 193 نفر تایید ، 102 نفر رد صلاحیت ، 96 نفر عدم احراز صلاحیت شدند و 70 نفر نیز انصراف دادند.

ضمن آنکه بررسی صلاحیت برخی که معترض بوده اند همچنان در دست انجام است و تا  22 بهمن نهایی و اسامی نامزدها در اختیار همگان قرار می گیرد.

در واقع در مرحله سوم بررسی صلاحیت ها ؛ افزوده شدن 34 داوطلب دیگر به لیست تایید صلاحیت شدگان در استان ، عده ای از هواداران آنان را به وجد آورد و داوطلبان تایید صلاحیت شده  و هوادارانشان دور جدیدی از تکاپو برای جلب نظر مردم را آغاز کردند.

در این میان احزاب یکی از مولفه های تاثیر گذار در مشارکت مردم و تبیین جریان فکری داوطلبان و برنامه های افراد مورد حمایت شان در انتخابات هستند ؛  اما با توجه به اظهار نظر برخی از نمایندگان احزاب اصلاح طلب و اعتدالی که عنوان می کنند چهره های شاخص آن ها در استان جایی در میان تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان نداشته اند؛ با این وجود معتقدند مردم باید در انتخابات به صورت آگاهانه مشارکت حداکثری داشته باشند.

تنوع سلایق می تواند نقش اثر گذاری در مشارکت مردم داشته باشد

دبیرکل حزب مشارکت های مردمی و رئیس خانه احزاب گیلان امیدوار است مشارکت مردم در این دور از  انتخابات هم خوب باشد.

سهیلا مدارایی گفت :باید توجه داشت وقتی قرار باشد ، فقط یک سلیقه فرصت عرض اندام یابد و سلایق و نگرش های دیگر امکان قرار گرفتن در معرض انتخاب و آرای مردمی را نداشته باشند، بسیاری از مردم در انتخاب آگاهانه به دلیل نبود افراد مورد اعتمادشان در بین داوطلبان تمایلی به مشارکت نخواهند داشت.

وی اظهار کرد : زمانی که در همه عرصه ها از جمله حضور درجبهه های حق علیه باطل و در مواجهه با مشکلات و سختی ها همه سلایق حضور دارند ، باید در عرصه انتخابات ، قانونگذاری و آینده کشور نیز  سلایق مختلف فرصت  مشارکت و حضور موثر را داشته باشند.

وی افزود: اگر می خواهیم مشارکت و حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای را داشته باشیم، براساس قانون اساسی نمایندگان تمامی سلایق باید امکان انتخاب و راهیابی به مجلس را داشته و در اداره کشور سهیم باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید نمایندگان همه گرایش های فکری ، قومی ، مذهبی فرصت قرارگیری در معرض انتخاب مردم و راهیابی به مجلس را داشته باشند تا بتوانند برای رفع مسائل و معضلات مختلف قانونگذاری کنند.

مدارایی با بیان اینکه توصیه ما احزاب آن است که  حاکمیت تغییر اساسی برای روند  بررسی و تایید صلاحیت انجام دهد ، افزود : در عین حال همایش ها وجلسات داخلی احزاب اصلاح طلبان به قوت خود باقی و در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: ما اصلاح طلبان مردم را تشویق به حضور در انتخابات می‌کنیم و علی رغم برخی برخوردهای قهری معتقدیم ، هرقدر مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد می‌تواند بر آبروی نظام و استحکام کشور بیافزاید.

باید همه برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنند

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان  نیز گفت : باید همه فارغ از هر جناحی و دیدگاهی مردم را تشویق به مشارکت در انتخابات کنند.

سیاوش آقاجانی افزود : به دلیل برخی عملکردها میزان اقبال مردم به برخی جریانات سیاسی نسبت به قبل بسیار پایین آمده است.

وی با اشاره به اینکه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب متشکل از 11 حزب اصولگرایی است، اظهار کرد: برای ما نیز در روند تایید صلاحیت ها از 23 نفر از داوطلبان پیش بینی شده  برای شهر رشت ، پنج نفرکه جوان بوده و از این لحاظ برای مان اهمیت داشتند، عدم احراز صلاحیت شدند اما هیچ اعتراض رسمی در این رابطه نکردیم و اعتراض انجام شده نیز از مسیرهای قانونی و توسط خود این داوطلبان انجام گرفت.

وی  افزود: باید مردم را با اشکال مختلف ترغیب به شرکت در انتخابات کرد و باید همه گروه ها مردم را امیدوار کنند که در عزم عمومی می توان مشکلات را حل کرد.

 سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: اکنون کار برای ما نیز دشوار است، چراکه شمار زیاد داوطلبان موجب تشتت و پراکندگی آراء می شود.

آقاجانی گفت: همایش ها و جلسات ما نیز در حال برگزاری است و برای برخی شهرستان ها لیست هایمان مشخص شده و در روز های آتی سایر شهرهای استان هم مشخص می شود.

احقاق حقوق ملت صرفا از صندوق انتخابات میسر است

دبیر حزب اعتدال و توسعه گیلان نیز  با بیان اینکه در حال بررسی شرایط هستیم و  مواضع رسمی حزب متعاقبا اعلام خواهد شد،گفت: معتقدیم احقاق حقوق ملت، صرفا از صندوق  انتخابات میسر است و در هر حالتی مردم را به حضور درپای صندوق انتخابات دعوت می کنیم.

  محمد علی محمدی افزود: هر چه تنوع سلایق بیشتر شود ، مشارکت مردم در انتخابات  گسترده تر می شود که البته امیدوار به حضور و  شور انتخاباتی بیشتر مردم طی روزهای آتی با نزدیک شدن به زمان تبلیغات انتخاباتی هستیم. 

حضور مردم هماره پایه قوام و استحکام نظام است

یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه انقلاب ما مردمی ترین انقلاب تاریخ است ، گفت: مردم ما به نظام و کشورشان علاقمند هستند و همواره در تمامی صحنه ها حضور داشته اند.

رفعت الله شریفی با اشاره به ایام مبارک دهه فجر افزود: قبل از انقلاب اسلامی حکومت استبدادی بود اما مردم  انقلاب کردند تا  جمهوریت در کنار اسلام بر کشور حاکم باشد و جمهوریت تقویت شود.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری برای مشارکت حداکثری مردم تصریح کرد: با توجه به شرایط حساس کنونی و توطئه های دشمنان همه باید برای مشارکت حداکثری تلاش کنیم .

شریفی با اشاره به برخی مباحث در حوزه بررسی صلاحیت های انجام شده ، گفت : تایید صلاحیت چهره های انقلابی و دوستدار نظام ، انقلاب و کشور از جمله زمینه های مشارکت مردمی است و اگر تایید صلاحیت ها  بیشتری انجام شود امکان حضور  سلایق فکری مختلف جامعه برای تصمیم گیری ها فراهم می شود .

وی گفت: البته فشارهای خارجی و تحریم ها که زندگی را برای مردم ما دشوار کرده تا حدی بر فضای انتخابات تاثیر گذار بوده  اما با این وجود همه این مردم دلشان برای نظام و کشور و ارزشهایشان که خونها به پای آن دادند می تپد و می توانند از بین داوطلبان افرادی را بیابند که به فکر و اندیشه آنها نزدیک تر است .

وی تصریح کرد:  شرکت نکردن در انتخابات راه حلی برای بهبود وضعیت کنونی نیست ضمن آنکه ما به آینده و بهبود وضعیت بین المللی امیدواریم و وحدت ما موجب گذار از این پیچ سخت و سربلندی برای ایران اسلامی خواهد شد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه  اعلام دیرهنگام تایید صلاحیت کاندیداها می تواند بر فضای انتخاباتی اثرگذار است ، بیان کرد:  کاندیداهایی که اکنون تایید صلاحیت می شوند، به نظر نمی رسد فرصتی کافی برای تبلیغات و شناساندن خود را در حوزه انتخابیه ای که داوطلب شده اند را داشته باشند.

شریفی با بیان اینکه قبل از انقلاب جمهوریت نظام بود، گفت: باید تمامی تلاش ها در راستای جذب حداکثری مردم باشد.

به هر روی، وقت ضیق است و مجال چندانی به زمان انتخابات نمانده و باید همه گروه ها و اقشار عزم خود را جزم کرده و برای برگزاری انتخاباتی پرشور تلاش و برنامه ریزی کنند تا انتخاباتی پرشور و توام با آگاهی باشد تا نمایندگانی آگاه ، مطلع ، متعهد و متخصص به مجلس راه یابند.

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 465 داوطلب در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان ثبت نام کردند که رشد 26 درصدی نسبت به دوره قبل داشت و از مجموع این افراد 416 نفر مرد و 49 نفر زن بودند.

در مرحله اول تایید صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیات اجرایی، صلاحیت 33 نفر تایید نشد؛ ضمن آنکه 26 نفر از داوطلبان انصراف داده بودند.

در بررسی صلاحیت توسط هیاتهای نظارت؛ صلاحیت 159 داوطلب انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان تایید شدکه از مجموع 465 داوطلب نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 159 نفر تایید و 121 نفر رد صلاحیت شده اند.

همچنین 61 نفر از داوطلبان نیز انصراف داده و 124 نفر نیز صلاحیت شان احراز نشد.

برای انتخابات پیش رو (دوم اسفندماه) در سطح استان، حدود دو هزار و 560 شعبه برای اخذ آرای مردم در 16 شهرستان شامل 11 شهرستان به عنوان مرکز حوزه انتخابیه و پنج شهرستان فرعی پیش بینی شده است ضمن آنکه این استان 13 کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/152420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت