نسیم گیلان

آخرين مطالب

شهردار منطقه 22 در گفتگو با شهرنوشت/3

برج های غربی پایتخت 25درصد از سرعت باد می کاهند/90هکتار از جنگل های چیتگر از بین رفته است شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - شهرنوشت: علی نوذرپور شهردار منطقه 22 تهران بر ضرورت احیای پارک جنگلی چیتگر و تامین آب مورد نیاز این بوستان جنگلی تاکید کرد.

شهردار منطقه 22 تهران در گفتگوی تفصیلی با شهرنوشت درباره دلایل خشک شدن بخش قابل توجهی از پارک جنگلی چیتگر، راهکارهای احیای این بوستان، ساختمان های بلند مرتبه و تاثیر آن ها در آلودگی هوای تهران و... سخن گفته است که بخش سوم و پایانی این گفتگو را می خوانید.
• در مورد خشک شدن و از بین رفتن درختان پارک جنگلی چیتگر که به یک معضل و چالش بزرگ بدل شده، تا کنون چه اقداماتی انجام شده است؟
بوستان جنگلی چیتگر جزو اراضی تحت مالکیت دولت است و بعد از انقلاب مدیریت و بهره برداری این بوستان به موجب تفاهم نامه ای از طریق سازمان اقتصادی «کوثر» وابسته به بنیاد شهید به شهرداری منطقه پنج و بعد از تشکیل منطقه 22 به این منطقه واگذار می شود. اتفاقی که در مورد بوستان جنگلی چیتگر افتاده این است که بخشی از این بوستان به واسطه احداث بزرگراه ها و آزادراه ها، بخشی در معرض برخی از ساخت و سازها و بخشی هم به واسطه خشکسالی و یا بیماری از بین رفته است. در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید اولین اقدام این بود که مساحت این بوستان و مقدار درختان از بین رفته آن مشخص شود و اعلام شد که از مساحت 860 تا 900 هکتاری آن حدود 90 هکتار از بین رفته است و طرح احیای چیتگر را مطرح و قریب به 80 هزار اصله درخت نیز کاشته شد.
• مشکل از چه زمانی آغاز شد؟
مشکل اصلی از آنجا آغاز شد که در ابتدای سال 96، سازمان آب منطقه ای به واسطه بدهی ای که شهرداری به این سازمان داشت، آب این بوستان را قطع کرد و مکاتبات متعددی بین شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای وجود دارد که به دادستانی نیز کشیده شد. از آن جا که زمانی که من به عنوان شهردار منطقه منصوب شدم، در فصل پاییز قرار داشتیم و مسئله آب چندان مورد توجه نبود، ما به شکل دهی ساختار و شناخت از منطقه پرداختیم. لذا سال اول از قبل این تنش به وجود آمده بود و در تابستان سال 96 این بوستان آب نداشت و بخش هایی از آن از طریق چاه ها و پساب ها آبیاری می شد. سال 97 علی رغم مکاتبات و پیگیری هایی که با سازمان آب داشتیم نپذیرفتند که آب را باز کنند و درخواست کردند که باید کل طلب خود از شهرداری را دریافت کنند اما چنین اعتباری در اختیار شهرداری منطقه نبود و نمی توانست پاسخگوی طلب سازمان آب باشد. بنابراین به این سمت رفتیم که بتوانیم از پسابی که در منطقه وجود دارد استفاده کنیم. راه حلی که مطرح کردیم این بود که با تصفیه خانه ای که در شهرک شهید باقری وجود داشت و با ظرفیت پایین کار می کرد وارد مذاکره شدیم که فاضلاب در اختیارش قرار دهیم تا از آب آن استفاده کنیم. بنابراین با مجتمع ها و بلندمرتبه های پیرامون وارد مذاکره شدیم و با اخطار و تهدید و تذکر برای رعایت مسائل زیست محیطی آنها را متقاعد کردیم که قرارداد ببندند و فاضلاب این مجتمع را به تصفیه خانه دهند و از این تصفیه خانه برای آبیاری بوستان چیتگر استفاده کردیم، ولی همچنان با تنش کم آبی برای بوستان مواجه بودیم و این مقدار آب کفاف حجم وسیع بوستان را نمی داد.
• برنامه بلندمدت شما برای آبیاری این جنگل و برون رفت از مشکلات پیش آمده چیست؟
با اعتراضات و ورود شورای شهر به موضوع مجددا مذاکراتی بین شهرداری و وزارت نیرو صورت گرفت و نهایتا متقاعد شدند که آب را باز کنند. هر چند معتقدیم که این آب می تواند با تصفیه به عنوان آب شرب استفاده شود و با توجه به کمبود آب در کشور صلاح نیست که این آب به مصرف فضای سبز برسد و باید تکیه ما روی پساب باشد، ولی در حال حاضر این آب برقرار است و بخشی از طلب سازمان آب نیز در قالب تهاتر پرداخت شده است. برای برنامه دراز مدت با سازمان آب و فاضلاب به تفاهم رسیدیم و تا یک ماه آینده قراردادی منعقد خواهد شد که در آن زمینی محصور به مساحت 6 هکتار در خرگوش دره که بخشی از آن باید از مالکان خریداری شود به احداث تصفیه خانه اختصاص پیدا خواهد کرد که با این تصفیه خانه می توانیم نیازهای فاضلابی حدود 250 هزار نفر را پاسخگو باشیم و این آب را برای برنامه 25 ساله استفاده خواهیم کرد. در حال بررسی و مطالعه نقاط دیگری هستیم که اگر قابل ابتیاع از سوی شهرداری باشد برای احداث تصفیه خانه در نظر بگیریم تا فاضلاب منطقه 22از منطقه خارج نشود. طبیعت منطقه اقتضا می کند که آب از منطقه خارج نشود تا از فرو نشست زمین جلوگیری کند. علاوه بر این باید نیازهای آبی فراوانی که مجموعه جنگلی چیتگر و سایر مجموعه های جنگلی منطقه دارند تامین شود. همان طور که می دانید طبق طرح تفصیلی منطقه، باید 50 درصد از فضای منطقه به فضای سبز اختصاص داده شود که البته این عدد در حال حاضر بیش از 40 درصد است. برای این امر در بودجه سال 99 پیشنهاد دادیم و از این بودجه می توانیم برای احیای مسیرهای تخریب شده ای مانند ایستگاه دوچرخه استفاده کنیم و هم موضوع لوله کشی آبیاری قطره ای را به اتمام برسانیم که قریب به 40 درصد از این لوله کشی انجام شده است و در حال مذاکره با پیمان کار هستیم تا قرارداد مابقی کار بسته شود و در سال آینده لوله کشی به اتمام برسد.
• یکی از سوالاتی که همیشه در مورد منطقه مطرح است، برج هایی است که در مسیر باد ساخته شده اند. هر وقت که هوای تهران دچار آلودگی می شود منطقه 22 را متهم می کنند که در مسیر باد برج سازی کرده. به نظر شما این نظرات تا چه حد کارشناسی و علمی است؟
گمانه زنی یا فرضیه سازی قاعدتا پاسخ این سوال را نخواهد داد. در مطالعات تکمیلی طرح تفصیلی منطقه 22 و در پروژه مطالعاتی تعریف شده، این مسئله مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و این مطالعه صرفا نظری نبود بلکه میدانی بود، یعنی مجموعه بادسنج هایی در ورودی، برج ها و در انتهای منطقه قرار گرفت که در زمان ها و موقعیت های مختلف ارزیابی شدند و نشان داد که سرعت باد از ورودی منطقه تا انتهای منطقه حدودا 25درصد کاهش پیدا می کند و به همین میزان در راندن آلودگی از منطقه به خارج از آن تاثیر گذار است.
• موضوعی که همواره در مدیریت شهری مطرح بوده و هست، بحث «مدیریت واحد شهری» است، که محقق نشده است. مجموعه بام لند در منطقه22 مشکلاتی ایجاد کرده و ظاهراً مدیریت آن نیز با شهرداری نیست. لطفا درباره حواشی ایجاد شده و تصرفاتی که صورت گرفته توضیح دهید.
بام لند یک مجموعه و فضای عمومی قابل استفاده برای شهروندان است که با استقبال مواجه شده، اما چون این پروژه مشارکتی و طرف دوم ماجرا سازمان بازنشستگی است، بنابراین مدیریت منطقه خیلی درگیر این پروژه نبوده است. بر اساس برداشتی که از این پروژه داشتیم متوجه شدیم که بیش از عرصه و اعیانی که در قرارداد بوده تصرف صورت گرفته و احداث انجام شده، یعنی هم مساحت بیشتری در تصرف این مجموعه قرار گرفته و هم میزان قابل‌توجهی بیش از مقداری که در قرارداد بوده به کاربری تجاری اختصاص پیدا کرده است. لذا ما طبق قانون پرونده را جهت بررسی به کمیسیون ماده صد شهرداری ارسال کردیم که در مسیر رسیدگی قرار دارد. چون این مجموعه مشارکتی است و شهرداری از طریق سازمان بازنشستگی در آن شریک است قاعدتا بخش خصوصی و سازمان بازنشستگی باید پاسخگو باشند.
• به پروژه های مهم منطقه اشاره کردید؛ با توجه به جایگاه ویژه منطقه در حوزه گردشگری، در این زمینه چه پروژه هایی در دست افتتاح دارید؟
در بحث تفریحی گردشگری دو پروژه داشتیم؛ یک مورد مجموعه رستوران و کافی شاپ و پذیرایی در بوستان «آبشار» بود که به صورت مشارکتی انجام شد. در واقع زمین از طرف شهرداری تامین شد و مشارکت کننده یعنی بخش خصوصی آن را احداث کرد.
پروژه دیگر که باز هم به صورت مشارکتی انجام شد، جان پناهی در بالای کوه در لتمال کن به نام جان پناه «امید» بود که یادبود آتش نشان شهید «امید عباسی» است که در ارتفاع 2هزار و 300متری برای کوهنوردان درست کردیم. در نظر داریم که ساخت این جان پناه ها را در قله های دیگر ادامه دهیم و آن را به توچال و درکه و دیگر قله ها وصل کنیم تا یک سلسله مسیر برای کوهنوردان ایجاد شود. دور آن را هم می خواهیم باغی ایجاد کنیم به نام باغ «آرزوها» که در آن مردم را دعوت کنیم تا گونه های گیاهی تهیه شده را بکارند و مراقبت از درخت به وسیله آن فرد انجام می شود. مدیریت این باغ نیز به یک سازمان مردم نهاد واگذار شده است.
یک مجموعه تفریحی- ورزشی هم در یکی از محلات احداث شده به نام مجموعه بانو لیدا فریمان که به مناسبت پاسداشت این ورزشکار که اولین بانوی پرچمدار المپیک بوده که بخشی از کمبود سرانه ورزشی ما را پاسخ می دهد.
یک موضوع دیگر هم که باید به آن اشاره کنم اینکه با همکاری تعاونی زندانیان سایت چیپر ایجاد کردیم که در آن سرشاخه ها و زائدات چوبی به چیپس تبدیل می شوند و بعد از رنگ آمیزی در فضای سبز به جای چمن از آن استفاده می شود. این چیپس ضمن اینکه برای گیاه مفید و پرخاصیت است ماندگاری آب را بیشتر می کند، اکسیداسیون شده است، به واسطه نقش و نگاری که دارد زیبایی می بخشد و نیاز به آب نیز ندارد. معاونت خدمات شهری شهرداری به ما پیشنهاد داد که سرشاخه های دو منطقه دیگر نیز برای تبدیل به چیپس به اینجا منتقل شوند. پول حاصل از آن نیز به زندانیانی که آن جا کار می کنند می رسد.
• و سخن پایانی؟
تلاش ما این بوده که به سمت تغییر نگاهی که مدنظر مدیریت شهری جدید است حرکت کنیم، نیروگاه خورشیدی در باغ راز هستی راه اندازی شد. پاتوق محله ای در یکی از محلات ایجاد شده و بازسازی یکی از سرای محلات را انجام دادیم. پایانه تاکسیرانی در میدان المپیک ایجاد شد. اصلاح هندسی شبکه معابر و تراش و روکش آسفالت را داشتیم که عمده پروژه ها (39 مورد) در این بخش است؛ روکش مکانیزه آسفالت بزرگراه آزادگان و احداث معبر زحمتکش به طول 800 متر در یکی از نواحی منطقه، معبر زنبق، بلوار نسیم 16 و معبر رینگ دهکده المپیک، احداث پیاده رو در دو خیابان، اصلاح هندسی در چند پروژه، احداث انهار در 3 محور، احداث دیوار سنگی از اقدامات انجام شده است. همچنین بهسازی و احداث مسیر دوچرخه انجام شده که یکی از بحث های جدی منطقه است و در آینده یک رینگ کامل دوچرخه سواری در منطقه خواهیم داشت که همه رینگ های محله ها به هم متصل خواهند شد و بزرگترین رینگ دوچرخه سواری تهران خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/154206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب