نسیم گیلان

آخرين مطالب

راه‌های نجات «اقتصاد در لبه پرتگاه» چیست؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - راه‌های نجات «اقتصاد در لبه پرتگاه» چیست؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6062615
٢٢٦
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سیگنال‌های منفی اقتصاد به اعتقاد کارشناسان تصویر واقعی از اقتصاد امروز است که البته راهکار دارد اما نباید این واقعیات را انکار کرد. واقعیت این است که شاخص‌ها و متغیرهای کلان اقتصادی تصویر خوبی از اقتصاد ایران نشان نمی‌دهد، البته آنچه در کف جامعه نیز احساس می‌شود مبین همین موضوع است.
تورم، رشد اقتصادی و وضعیت بازارهای اقتصادی
از جمله مسکن و خودرو نیز این ادعا را تایید می‌کنند اما به این سیگنال‌های منفی اقتصاد امروز بیش از هر چیز و در آستانه آغاز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخته می‌شود.
در همین زمینه اخیر نشست «بررسی اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم» با حضور برخی از اقتصاددانان برگزار شد.
در همان نشست فرشاد مومنی، اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید واقعیات اقتصادی کشور را پذیرفت، گفت: اتفاقاتی از 1368 تاکنون رخ داده و امروز برآوردها از تصویری که لایحه بودجه سال آینده به ما می‌دهد این است که نسبت سهم امور مالکیتی به تولید ناخالص داخلی به 11 درصد رسیده است که اگر از همین میزان، سهم حقوق و دستمزد را کم کنیم، تقریبا مسوولیت‌پذیری حاکمیتی حکومتی که انعکاس آن در حوزه‌های آموزش، تغذیه، مسکن و زیرساخت‌ها نمایان می‌شود، نزدیک به صفر است.
وی با اذعان به این موضوع که اقتصاد ما امروز در لبه پرتگاه قرار دارد، گفت: بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم، تعارف‌بردار نیست. بعد از اینکه این تصویر واقعی مشخص شد به یک گستاخی و جسارت سطح بالاتر نیاز داریم، به این معنا که باید تحلیلی ارائه دهیم که چه کرده‌ایم تا کارنامه اقتصادی اینگونه شده است.
این اقتصاددان افزود: شاید لایحه بودجه 99 یکی از این فرصت‌هایی باشد که به طرز فاجعه‌آمیزی حرام می‌شود. در مملکت ما از بزرگترین افسادهایی که از نظر سیاست‌گذاری اقتصادی رخ داده تحت عنوان «اصلاح» یاد می‌کنند و اگر با آن سهل‌انگارانه برخورد شود دائما هزینه فرصت اصلاح در آینده بالاتر خواهد رفت.
پذیرش تصویر واقعی از اقتصاد موضوعی بود که فرشاد مومنی در اظهارات خود به آن تاکید داشت؛ موضوعی که مجید شاکری از دیگر کارشناسان اقتصادی نیز به آن اذعان دارد و ریشه مشکلات اقتصادی را در عدم پذیرش در تغییر سیاست‌گذاری و اصرار سیاست‌گذار بر ادامه وضع موجود می‌داند.
مجید شاکری: امروز در پرتگاه اقتصادی قرار داریم
در همین رابطه مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «صبح‌نو» با تحلیل وضع موجود از متغیرهای اقتصادی کشور، با اشاره به وضعیت بازار ارز و نوسانات این بازار گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که شانسی برای جهش نرخ ارز نمی‌بینم چراکه بانک مرکزی هم در حوزه منابع اقدامات خوبی صورت داده و هم کانال‌هایی در حال گشایش دارد که تحریم‌نا‌پذیر است. ضمن اینکه جهش قیمت ارز قابل کنترل ارزیابی و پیش‌بینی می‌شود.
وی گفت: اما واقعیت‌های اقتصاد کلان امیدوارکننده نیست ما تقریبا در هشت سال گذشته جز یکی، دو سال رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم و نرخ تشکیل سرمایه ثابت نیز بوده و میزان استهلاک با تشکل سرمایه مساوی شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مقایسه‌کردن رشد اقتصادی کشور با نرخ تشکیل سرمایه ثابت و نه بهره‌وری، بسیار دردناک است، گفت: من امروز اعلام می‌کنم ما در لبه پرتگاه اقتصادی قرار نداریم بلکه اوضاع را بدتر از آن می‌بینم به این معنا که ما در خود پرتگاه از نظر اقتصادی قرار داریم.
شاکری با اشاره به اینکه ما برای خروج از این وضعیت فرساینده در اقتصاد امکانات زیادی داریم و امکانات پنهانی نیست که سیاست‌گذار هم از آن اطلاعی نداشته باشد، تاکید کرد: این امکانات کاملا شفاف است و سیاست‌گذار هم به‌خوبی به آنها اشراف دارد. مساله این است؛ بعد از اینکه از سال 95 تاریخ مصرف نگاه کلان به اقتصاد تمام شد، برای اتحاد یک «کلان نگاه جدید» دچار یک اینرسی شدید و مقاومت در برابر تغییر شرایط موجود شد.
این کارشناس اقتصادی پیش‌شناخت وضعیت موجود را مهم‌ترین اولویت حکمرانی و سیاست‌گذاری عنوان کرد و گفت: امروز در حوزه سیاست‌گذاری با نوعی سرگیجه مواجه هستیم. به‌عنوان مصادیق می‌توان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه سیاست‌گذار می‌داند همه سیاست‌های آن از جمله تخصیص ارز 4200 تومان تا افزایش قیمت بنزین با شکست مواجه شده، اما به ادامه سیاست‌گذاری‌های غلط خود ادامه می‌دهد.
پیش‌نیازهای ورود به اولویت‌ها
شاکری ادامه داد: البته این مشکلات صرفا به بدنه دولت برنمی‌گردد بلکه در هر سه قوه باید آن را دید اما به دلیل اینکه دولت در خط مقدم دسترسی و لمس‌کردن واقعیات اقتصادی قرار دارد، خط مقدم این سرگیجه در سیاست‌گذاری هم به نوعی دولت تلقی می‌شود. در واقع پیش از اینکه درباره راه‌های تشکیل سرمایه ثابت و ورود به کانال رشد اقتصادی صحبت کنیم باید درباره این صحبت کنیم که سیاست‌گذاری‌های پیشین قابل ادامه دادن نیست و سیاست‌گذار باید این رویه را تغییر دهد. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز در آستانه انتخابات مجلس یازدهم نیز دغدغه همه طرف‌ها بیشتر تهیه لیست شده و کسی برنامه عملیاتی و نه رویایی ارائه نداده است، گفت: مجلس آینده باید یک ایده حکمرانی و فهم از مساله داشته باشد و پاسخ بین‌الاذهانی به این سوالات بدهد که چه برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های رشد اقتصادی، روابط تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی، نگاه به بازار ارز و سایر متغیرهای اقتصادی دارد که منتظریم تا برنامه‌های عملیاتی ارائه شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/155179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت