نسیم گیلان

آخرين مطالب

پیامدهای پیشتازی برنی سندرز برای دموکرات ها مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پیامدهای پیشتازی برنی سندرز برای دموکرات ها
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6063147
٨٤٦
٠
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دومین انتخابات مقدماتی درون حزبی آمریکا برگزار شد و سناتور برنی سندرز بار دیگر نتایج قابل توجهی به دست آورد. برخی از دموکرات‌ها در صلاحیت سندرز برای شکست دادن دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر 2020، تردید می‌کنند. با این حال، حزب دموکرات جایگزین مناسبی برای سندرز ندارد.
روز سه شنبه به وقت آمریکا، دومین انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت نیوهمپشایر برگزار شد و برنی سندرز این بار با کسب اکثریت آرا توانست مقام اول را به دست آورد. پیشتازی سندرز، که چندان دور از انتظار نبود، حزب دموکرات را بار دیگر با این پرسش مواجه کرده است که با پدیده سندرز چه باید کرد و آیا او شایستگی شکست دادن ترامپ را دارد یا نه. دموکرات ها، هنوز نتوانسته اند به این پرسش‌ها پاسخ قطعی دهند.
بر اساس نتایج انتخابات نیوهمپشایر، سندرز با کسب 25.7 درصد آرا، توانست به برتری برسد و پیت بوته‌جج با 24.4 درصد آرا در مرتبه دوم بعد از وی قرار دارد. امی کلوبوچار با 19.8 درصد، الیزابت وارن با 9.3 درصد و جو بایدن با 8.4 درصد به ترتیب در مرتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.
کالبدشکافی حزب دمکرات و هوادارانش
انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در واقع دومین رقابت درون حزبی دمکرات‌ها بود. رقابت اول، در ایالت آیوا بود که به پیروزی بوته جج ختم شد. سندرز در آیوا، مقام دوم را کسب کرد. اما همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که موقعیت انتخاباتی سندرز رو به بهبودی است. در اکثر نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات نیوهمپشایر منتشر شد، سندرز بیشترین میزان محبوبیت را داشت. از این نظرسنجی‌ها می‌توان به نظرسنجی‌های امرسون کالج، دانشگاه سوفولک، دانشگاه نیوهمشایر، یوگاو (YouGov) و ماریست کالج اشاره کرد. همه اینها، در ماه فوریه انجام شدند.
در این میان، عملکرد ضعیف بایدن، که از وی به عنوان نامزد اصلی دموکرات‌ها برای شکست دادن ترامپ یاد می‌شد، قابل توجه بود. بایدن در آیوا، به سختی توانست مقام چهارم را به دست آورد. در نیوهمپشایر، بایدن ضعیف‌تر ظاهر شد و یک پله پایین‌تر سقوط کرد. بایدن و ستادش می‌خواستند یک آغاز متفاوتی داشته باشند. بایدن به عنوان معاون یکی از محبوبترین روسای جمهور دموکرات وارد عرصه انتخابات شده بود و از حمایت سران دموکرات برخوردار بود. همچنین، در برخی نظرسنجی‌ها، او به عنوان شایسته‌ترین نامزد دموکرات برای شکست دادن ترامپ شمرده می‌شد.
انتخابات 2020 آمریکا چه مراحلی دارد؟
اما اکنون با پیشتازی سندرز، موقعیت بایدن به خطر افتاده است. او در نیوهمپشایر به رغم اینکه مقام پنجم را کسب کرد، اما حتی یک نماینده (Delegate) هم به دست نیاورد. معنای این امر این است که او تقریبا انتخابات نیوهمپشایر را باخته است. بایدن، از عدم محبوبیتش در نیوهمپشایر اطلاع داشت و در یکی از مناظرات اخیر پیش بینی کرده بود که در این ایالت ضربه بخورد. به همین خاطر، قبل از اینکه مراکز رأی گیری بسته شوند، عازم ایالت کارولینای جنوبی شد که انتخابات درون حزبی بعدی در آن برگزار خواهد شد. بایدن امیدوار است که اولین پیروزی خود را در این ایالت رقم بزند، چون کارولینای جنوبی تعداد قابل توجهی شهروند سیاه پوست دارد. اما حتی در این مورد هم هیچ تضمینی وجود ندارد که کارولینای جنوبی به بایدن رأی بدهد. خصوصا که سندرز یک گفتمان انقلابی به نفع اقشار محروم را مطرح می‌کند. در نتیجه، شکست بایدن در آیوا و نیوهمشایر می‌تواند مثل بیماری به کارولینای جنوبی نیز سرایت کند.
در حال حاضر، دموکرات‌ها را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم کرد. گروه اول، لیبرال‌ها و سوسیالست‌ها هستند که حول محور برنی سندرز متحد شده اند. گروه دوم شامل دمکرات‌های میانه رو است که میان پیت بوته‌جج، الیزابت وارن، امی کلوبوچار و جو بایدن تقسیم شده اند.
سندرز توانسته با برنامه‌های انقلابی خود قشر وسیعی از دموکرات‌ها را به سمت خود متمایل کند. این در حالی است که میانه‌رو‌ها پراکنده هستند و حتی اگر هواداران سندرز به آن‌ها ملحق شوند، میان چندین نامزد رقیب، پراکنده خواهند شد. از همین رو، برخی کارشناسان معتقدند که حتی اگر سران حزب دمکرات علیه سندرز وارد عمل شوند و نامزدی نهایی را از او بگیرند، رأی هواداران او ممکن است به سبد رأی بایدن ریخته نشود. چرا که هم اکنون بایدن بعد از بوته جج، وارن و کلوبوچار قرار دارد.
برنی سندرز دوباره در انتخابات درون حزبی دمکرات ها پیروز شد.
سندرز در مقابل "ماشین ترامپ"
جدای از رقابت‌های درون حزبی، برخی محافل نزدیک به دموکرات‌ها نسبت به توانایی سندرز در شکست دادن ترامپ و جمهوریخواهان در انتخابات سوم نوامبر تردید‌های جدی دارند. به عنوان نمونه، جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا و حامی بایدن در انتخابات، دقیقا در روز برگزاری رایزنش‌های انتخاباتی آیوا از پایین کشیدن حزب دمکرات توسط سندرز ابراز نگرانی کرده است.
به موازات پیروزی‌های پی در پی سندرز، تردید‌ها نسبت به توانایی وی در شکست دادن ترامپ نیز افزایش یافته است. اگر چه او در آیوا و نیوهمپشایر پیروز شد، اما تعداد آرای وی از انتخابات قبلی در مقابل هیلاری کلینتون کمتر بود. این می‌تواند به این معنا باشد که پیروزی‌های سندرز ناشی از ضعف رقبای خویش باشد.
برخی ناظران معتقدند که سندرز حتی اگر بتواند سایر نامزد‌های دموکرات‌ها را از گردونه رقابت‌ها خارج کند، در نهایت نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. در همین رابطه، توماس فریدمن، تحلیلگر برجسته آمریکایی که دیدگاه مساعدی درباره ترامپ ندارد، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ و هوادارانش را نیروی ویرانگری توصیف کرد که تنها چیزی که می‌تواند آن را متوقف کند، یک نامزد شایسته دمکرات است و از دیدگاه فریدمن، این نامزد شایسته سندرز نیست.
جو بایدن بر لبه پرتگاه
فریدمن نوشت: «پس نامزد مناسب دموکرات کیست؟ خب، به مبتدی‌ها می‌گویم کدام نامزد مناسب نیست. برنی سندرز مناسب نیست. در کدام سیاره کهکشان راه شیری، یک "سوسیالیست" قسم خورده –که می‌خواهد پوشش بیمه خصوصی را از 150 میلیون آمریکایی بگیرد و آن را با یک برنامه بیمه همگانی عظیم و غیرآزموده جایگزین کند و مهاجران غیرقانونی را هم مشمول این برنامه کند – می‌تواند امسال ماشین ترامپ را شکست دهد. برای پایین کشیدن ترامپ، او کاندیدای اشتباهی است.»
این تحلیلگر خطاب به دمکرات‌ها افزود: «دموکرات‌ها، خواهش می‌کنم به من نگویید که شما برای الهام گیری و تحریک شدن در این انتخابات، به طرح‌های کلان انقلابی، عظیم و نسنجیده سندرز نیاز دارید. شما یک انقلاب می‌خواهید؟ من به شما یک انقلاب می‌دهم: چهار سال دیگر از {ریاست جمهوری} دونالد ترامپ که دیگری هیچ نگرانی از انتخاب مجدد ندارد. این یک انقلاب خواهد بود. این {دوره دوم ترامپ} به نهاد‌ها و هنجار‌هایی که این کشور (آمریکا) را از زمان تاسیس تاکنون سرپا نگه داشته اند، ضربه همیشگی خواهد زد.»
فریدمن در رد نامزدی سندرز استدلال کرد: «بله، سندرز در مقابل ترامپ در نظرسنجی‌ها درصد‌های خوبی دارد. اما ماشین ترامپ هنوز بر او تمرکز نکرده است. این {ماشین} هنوز فیسبوک را با تبلیغاتی درباره نحوه سپری شدن ماه عسل سندرز در شوروی بمباران نکرده است.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/155233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان